"Valve exploaterar små spelutvecklare"

Robot
Medlem
"Valve exploaterar små spelutvecklare"

Han snackar i nattmössan


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

För att?


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Nattmössa it is.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Det är säkert sant det han säger och de förvånar mig inte, hade Steam vart sin egna verksamhet så hade helt klart det gynnat utvecklarna mer.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Hade det här varit EA så hade folk gått fullständigt bärsärk, men nu är det Valve så då är det hur lugnt som helst.

Tror det ligger väldigt, väldigt mycket bakom det han säger.

Medlem

Lite kul att just Borderlands släpps på Steam då.

Medlem

Han har en poäng, jag vet inte om jag litar på Vavle längre genom att dem ska släppa L4D2 direkt efter ettan. Det måste finnas fler eller andra tjänster "steam får inte vinna", helt rätt.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Om nu steam skulle bli så stort att det mer eller mindre får monopol på den marknaden vore väll det ett hot för oss konsumenter och små utvecklare. Som det ser ut nu dock, vet jag inte riktigt vad han har för grunder för ett sådant uttalande.

Medlem

jag tycker steam har störda priser ibland , dyrare än i affärerna på många titlar.

dock vet jag inte om det är valve som är orsaken för det , eller om de fysiska butikerna tvingar valve att inte ha bättre pris än dem själva

Medlem

Jag tycker personligen att Steam äger, och köper numera de flesta av mina spel genom Steam. Dock så tycker jag ändå att han har en poäng. Det är ju egentligen smått absurt att en av världens största spelutvecklare säljer (och tjänar massor av pengar på) sina konkurrenters spel. Steam som service är jättebra men det skulle säkert gynna branchen om det blev ett självständigt bolag...

Medlem

Finns det någon likvärdig tjänst? Nope. (?)

Medlem

Frågan är hur mycket de små indiespelen hade sålt utan steam.

Utan steam hade de säkert fått mer per spel men sålt väldigt mycket färre kopior.

Och Dashiva, tycker du seriöst att det är konstigt? Det är otroligt stor skillnad på EA och Valve.

Avstängd

i declare QQ^^

Medlem

Hela uttalandet är inte citerat men det han menar är att distributionskostnaden som de tar ut är alldeles för hög, kolla själva på priserna. Det är ofta nästan samma pris som för en kopia man köper i butiken.
Det var iaf så jag förstod det.

Medlem

enligt mig är steam relativt bra, dock föredrar jag att köpa och äga spel materialistiskt och inte digitalt.
Men om Valve uttnyttjar dessa småföretag för tjäna pengar, oavsett om dem gör så att småföretagen säljer mer än vanligt, så tycker jag det är dåligt av Valve

Står det någon andel % valve tar för att sälja spel via steam?

Medlem
Skrivet av Insomniac:

Hela uttalandet är inte citerat men det han menar är att distributionskostnaden som de tar ut är alldeles för hög, kolla själva på priserna. Det är ofta nästan samma pris som för en kopia man köper i butiken.
Det var iaf så jag förstod det.

Snarare så att Steam ofta är betydligt dyrare än vettiga butiker för fysisk distribution. Speciellt på titlar som inte är splitternya då steams priser har en tendens att stanna på de 50-60$ som det har vid release. (Vilket redan det ofta är betydligt högre än vad spelet kostar i många webshoppar). Att sedan 3-4 månader efter release fortfarande ta samma pris när butiker ofta sänker priserna ganska snabbt på PC spel är rätt konstigt. Vilket är största anledningen till att jag i princip aldrig köper några spel förutom valves egna via steam.

Var ju bara ta Dawn of War 2 som exempel, steam ville ha 50-60€ för det när det var nytt, jag köpte det från spelbutiken.se för 315:- alltså i princip halva priset. Visst detta är inte enbart steams fel men jag tror inte dom är helt oskyldiga.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Valve som ägare av Steam är mycket sämre än Valve som spelutvecklare. Steams prissättning är rent ut sagt löjlig.

Steam kommer förmodligen vara lika kassa som de är just nu ända tills Microsoft eller någon annan stor aktör startar en seriös konkurrent till Steam.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Var ju bara ta Dawn of War 2 som exempel, steam ville ha 50-60? för det när det var nytt, jag köpte det från spelbutiken.se för 315:- alltså i princip halva priset. Visst detta är inte enbart steams fel men jag tror inte dom är helt oskyldiga.

Ett fenomen vi ser bland de flesta digitala distributionstjänsterna, som GamerGate och Direct2Drive.

Har för mig att någon från just GamersGate sa att det handlade om konkurrens och sånt. Det passar ju sig inte att t.ex. GamersGate ska konkurrera med Spelbutiken då de är ganska olika verksamheter varav det förstnämnda ska konkurrera med hela Europa. Jag spekulerar dock bara. Sen har EU garanterat nåt finger med i spelet

Ang. att Steam vore bättre solo utan Valve är nog ganska sant, men också osannolikt. Det är ju trots allt Valves idé som de dessutom tjänar äckligt mycket på. Inget man slänger ifrån sig bara sådär.

Inaktiv

JAG HÅLLER MEEEED!

Medlem

Det är väl bara för de små utvecklarna att släppa spelen på annat sätt då?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Tror Randy har mer koll än random fza folk, litar helt klart på det han säger och ja menar det är ju inte direkt förvånande heller.

Medlem

I dagens läge tycker jag inte att det spelar någon roll, Steam är en bra tjänst. Om utvecklarna inte vill sälja sina spel genom Steam så är det helt enkelt bara att låta bli. Om det skulle bli så att de får monopol över marknaden tror jag vi skulle se en helt annan bild av Valve och Steam dock, som många ovanför har skrivit.

Jag säger dock inte att det inte ligger något bakom det han säger. Han verkar ju då inte prata direkt ur nattmössan, men hans uttalande är rätt så irrelevant ändå, tycker jag - av ovanstående anledning.

Min femma.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Inte säker på att det skulle vara bättre att steam var ett eget företag, även om jag skulle föredra det.

Om Steam var ett eget företag så skulle de endast tjäna pengar på att sälja spel och det skulle ev innebära att det måste ta mer betalt för sina tjänster (om det nu går) för att få lönsamhet i företaget.
Nu när Valve är ägare så skulle det NOG kunna gå att sänka priset på sina steam tjänster och ändå gå runt pga att de säljer sina egna spel och får in pengar den vägen.

Är jag helt ute och cyklar?

Medlem

Vilket konstigt resonemang av Gearbox-chefen. Det är ju inte så att man ger Steam ensamrätt på att sälja ens spel och att man sen sitter där med skägget i brevlådan. Steam är bara en distributionskanal bland många andra, passar det inte, ja då är det ingen som tvingar dig.

Medlem

Tycker faktiskt Impulse funkar bättre rent generellt sett, priserna listas i landets valuta och kostar inte särskilt mkt heller, det tar heller inte år och dar att tanka hem vissa spel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dashiva:

Hade det här varit EA så hade folk gått fullständigt bärsärk, men nu är det Valve så då är det hur lugnt som helst.

Tror det ligger väldigt, väldigt mycket bakom det han säger.

Håller med, helt och hållet.

Medlem

Valve har "fallen from grace" i mina ögon.... Fy och tvi säger jag. Detta stämmer säkert.

Sen också att dom snart släpper en uppföljare till l4d då det borde ha varit en dyr DLC eller expansion gör inte saken bättre.

Men det gör inget. Jag kommer spela Modern Warfare 2 runt tiden då det släpps.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Men det gör inget. Jag kommer spela Modern Warfare 2 runt tiden då det släpps.

Vem kommer inte att göra det?

Jag tror också att detta mycket väl kan stämma, och håller med om att Steam egentligen borde vara en egen verksamhet.
Dock är jag inte så förtjust i steam heller, utan köper bara de spel jag måste köpa genom dem.

Inaktiv

Ingen tvingas ju till att sälja/köpa spel där så... Men jag gillar Steam, bortsett från priserna så det blir inte många köp där.

123
Skriv svar