Tomt på rpg fronten!

Inaktiv
Tomt på rpg fronten!

Verkar vara lite tomt på rollspels fronten har jag märkt så jag tänkte kolla vad folk lirar nu eller väntar på?
Kanske ni kan tipsa mig om nåt intressant?
Har själv spelat igenom det mesta inom rpg

Inaktiv

På indie-fronten har vi Age of Decadence (Fallout/Arcanum-inspirerat), The Broken Hourglass (Baldur's Gate-inspirerat) och Eschalon: Book I (Ultima/M&M/Wizardry-inspirerat). Och så Spiderweb Software så klart, som har gjort ett antal spel redan, varav de flesta har demon att testa.

Storbolagen och hack'n'slash-spelen får någon annan ta upp, eftersom de inte intresserar mig i någon större utsträckning.

Inaktiv

Nu menade inte jag spel som folk här på fz har gjort eller suttit hemma och knåpat ihop eller rent utav ett spel utan budget.
Ta inte illa upp ni som faktiskt gör det men jag har svårt att tro att era spel blir bra eller kommer lyckas

Inaktiv

Vill du ha "nästa Oblivion" så lär det jag länkade till inte vara något för dig. Själv vill jag ha riktiga rollspel, och det finns inga sådana storbudgetrollspelsutvecklare kvar. Obsidian är väl den enda jag har något direkt hopp kvar för.

För övrigt är jag inte på något vis inblandad i något av det jag länkade till.

Hursomhelst, de självklara:
Bethesda: Fallout 3. Ingen på Bethesda har nämnt spelens PnP-simuleringsbakgrund - har inget hopp för en trogen uppföljare.
Bioware: Dragon Age. "The most hardcore game we've done in years" enligt David "Tough Noogies" Gaider, men det finns inte så mycket info än.
Bioware: Mass Effect. Konsolspel. Inte ett dugg intresserad.
Obsidian: NWN2-expansion. Verkar ok.
Obsidian: Aliens-RPG.
Obsidian: J.E. Sawyers The Black Hound, en gratismod till NWN2 baserat på resterna av Baldur's Gate 3.

I övrigt finns det mest en massa actionspel med stats och levelups från östeuropa.

Tillägg: Om du vill hålla dig á jour på rollspelssidan kan jag rekommendera RPG Watch.

Inaktiv

Det var bättre tack, Dragonage låter som något och fallout 3 tror jag också kommer missförstås av bethesda

Medlem

För tillfället spelar jag väl mest KotOR II.

Och om det är något jag hoppas på så är det ett KotOR III.

The Witcher (hemsida, bilder) anländer i september och är väldigt intressant. Low fantasy-värld och dessutom verkar utvecklarna försökt lägga in intressanta val och konsekvenser för dem. Om det lever upp återstår att se, jag är tveksam men hoppas på det bästa. I vilket fall som helst lär det bli bättre än många andra sentida rollspel.

Tråkigt att du dissar indie-produktionerna så direkt. De verkar göra mycket saker helt rätt och är väldigt intressanta. Det enda de inte är upp till standarden med verkar vara grafiken, men det kan åtminstone jag svälja.

OT: Vad är det som sköts så himla bra i Kotor-egentligen? Tråkigt spelsystem, tråkiga karaktärer, level-treadmill och tråkiga storys.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

The Witcher
OT: Vad är det som sköts så himla bra i Kotor-egentligen? Tråkigt spelsystem, tråkiga karaktärer, level-treadmill och tråkiga storys.

Wow, du lyckades precis dissa dem element i KotOR-serien som folk älskar.

Grejorna jag älskar med KotOR är just dess karaktärer, djupet dom har, historian bakom dom... Dom får en egen genuin personlighet.

Och storyn är det som jag tycker utmärker KotOR mest - Den är sagolik. I min mening, that is.

Smaken är som baken...

Medlem

Full of shit?

Näe, gillade kotor 1 ganska mycket, men spelet hade ganska många jävligt jobbiga brister, typ obalansen och heltråkiga delobjektiv. När jag hela tiden funderar på huruvida jag har gimpat min karaktär genom att levla för mycket innan jag blir jedi och väljer att starta om för att maximera min potential blir jag lite pissed :).

På RPG fronten verkar indiespelen nästan vara det enda som är intressant, men tvivlar ganska mycket på att de kan skapa en tillräckligt engegerande värld.. dom är ju trots allt indie av ett skäl. Men jag har fortfarande lite hopp och kommer snegla på dem lite då och då.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

peak_performance; KotORs karaktärer har minst lika hög kvalité som Baldur's Gate.. själv förstår jag inte hur man kan spela Neverwinter Nights 1/2 då dessa är de enda spel jag inte lyckats spela igenom pga. brist på bra story/spelsystem/karaktärer då dessa spel har mer likt Diablo än BG.

KotOR är det bästa som hänt RPG världen sen BG 2.
Jag spelar aldrig ett PRG eller äventyrspel för gameplayet; jag spelar det för själva äventyret, karaktärerna och storyn. Det är just här spel som Dreamfall, KotOR, BG och Planescape Torment skiner. Så det gör väl inget om spelet är lite obalanserat; det är väl bara bra när man är Jedi - att få känna sig kraftfullare än alla andra?

Vilka spel gillar du då sno0zer?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Okej, jag kan inte försvara mig riktigt ang. karaktärerna eftersom jag inte spelat igenom det på ett par år. Men jag minns hyfsat tydligt hur i stort sett alla följde standardmaller vad gäller personligheter; lite whine, ett dunkelt förflutet med förlorad familj som ska ge lite "djup", yadayadayada... HK-47 var i sig guld värd, men också den enda karaktär jag minns som bra eller rolig ifrån det.

Att jämföra det med Planescape Torments story och karaktärer anser jag vara snudd på hädelse. PST kunde jag i varje fall älska tack vare dessa trots att det mesta gameplayet var kasst, medan KotOR bara var något jag spelade igenom två gånger bara för att ha det gjort.

Jag vill väl inte skapa ett flamewar här. Jag tycker inte att KotOR är kasst, bara rätt medelmåttigt på de flesta punkter, önskar att folk kunde förklara lite närmre vad som gör det så bra.

Edit: jag ska skapa ny tråd så bjuder jag in fler folk till diskussionen utan att spåra ur den här helt.

Inaktiv

Själv hoppas jag fortfarande på att The Fall - Last Days of Gaya ska släppas på engelska. Tyvärr ser det inte bra ut.

Sacred 2 ser jag också fram emot.

Inaktiv

Tyckte inte heller kotor var så värst bra.

Jag väntar på fallout 4, 3an verkar vara ganska körd och jag tror inte beth köpte rättigheter till en fyra separat utan anledning.

Medlem
Skrivet av bullet tooth tony:

Jag väntar på fallout 4, 3an verkar vara ganska körd och jag tror inte beth köpte rättigheter till en fyra separat utan anledning.

Undrar när vi får en release på fyran, 2020 kanske, ungefär samtidigt som vi får se Duke Nukem Forever, det blir ju ett bra år!

Skrivet av Famest:
Skrivet av bullet tooth tony:

Jag väntar på fallout 4, 3an verkar vara ganska körd och jag tror inte beth köpte rättigheter till en fyra separat utan anledning.

Undrar när vi får en release på fyran, 2020 kanske, ungefär samtidigt som vi får se Duke Nukem Forever, det blir ju ett bra år!

DNF och F4! Jag kommer inte vara utomhus på hela året.

Inaktiv
Skrivet av bullet tooth tony:

Jag väntar på fallout 4, 3an verkar vara ganska körd och jag tror inte beth köpte rättigheter till en fyra separat utan anledning.

Bethesda äger numer hela Fallout, det enda Interplay har kvar är rättigheten till en Fallout MMO, men om de inte får igång arbetet på det innan 2010 eller vad det var så går även de rättigheterna över till Bethesda.

Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av bullet tooth tony:

Jag väntar på fallout 4, 3an verkar vara ganska körd och jag tror inte beth köpte rättigheter till en fyra separat utan anledning.

Bethesda äger numer hela Fallout, det enda Interplay har kvar är rättigheten till en Fallout MMO, men om de inte får igång arbetet på det innan 2010 eller vad det var så går även de rättigheterna över till Bethesda.

Jo, jag vet men de köpte 3 och 4 innan de köpte allt.

Inaktiv

Har starkt för mig att de köpte rätten att få göra Fallout 3, med rätten att få köpa rätten att göra 4 och 5 vid senare datum.

Skrivet av KazikluBey:

Har starkt för mig att de köpte rätten att få göra Fallout 3, med rätten att få köpa rätten att göra 4 och 5 vid senare datum.

http://www.bethsoft.com/news/pressrelease_071004.htm

Står att de köpte rätten att göra uppföljare och nyheten är ifrån innan de köpte alla fallout rättigheter.

Medlem

Det bästa rollspelet jag har spelat är iaf Ultima Online: Age of Shadows/Mondain´s Legacy. Grafiken kanske inte var den hottaste, men det är iaf inte den tecknade grafiken som wow kör med, så man slipper vakna upp och tro att man är i någon sorts pastellfärgsliknande miami vice-värld. Det som utmärker Uo är level/gainsystemet. Vill man bli bra på att choppa ved så får man skaffa sig en yxa och choppa, inte genom att döda monster och sen välja vad man ska lägga poängen på. Dessutom är det aldrig för sent att byta inriktning, bara att öva på någon annan skill ist så blir man bra på den och sämre på den man inte längre vill ha. Ser fram emot UO: Kingdom Reborn!

Medlem

Någon som vet om något annat rpg använder liknande system som Ultima Online?

Elder Scrolls-spelen (TES3: Morrowind och TES4: Oblivion är de senaste och mest spelade) använder liknande levelsystem. Men de är betydligt mer inskränkta, med färdigheter som i stort sett endast fokuserar på hur man dödar sina fiender. Vilket också i stort sett är det man gör i spelen.

Jag rekommenderar Morrowind över Oblivion då det senare bantats ned alldeles för mycket för att bli mer än ett actionäventyr. Andra skulle säga att TES2: Daggerfall är ännu bättre då det är betydl, då det är större (gigantiskt) och har ännu fler skills men det vet jag själv inget om.

Medlem

Nu startar dom om laddern i Diablo 2. Den gamla goding rekommenderar jag.

1
Skriv svar