Nightwish, Once - liknande musik

Medlem
Nightwish, Once - liknande musik

Hejhej.

Söker musik som låter som de flesta låtar på Nightwish albumet Once, då tänker jag på de låtar med extra mycket symfoniorkester/metal symbios.

Hoppas ni känner till något

Medlem

Låter som du skulle gilla PowerMetall/Symphonic power metal,det är den musikchanger du letar efter

nått som är smidigt är att söka på PowerMetall/Symphonic power metal på youtube, sen lyssnar du och hittar dom banden som faller dig i smaken

kvinnor som sjunger metal är såå himmla bra!
deras röster (dom duktiga) gör sig så förbaskat bra med Metal musik! mumms!

jag gillar ju starkt Battlelore.
det är lite growl i låtarna, men den där tjejer som sjunger, ahhh mumms


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

The Battle On The Ice
http://uk.youtube.com/watch?v=Xy84N_U5jw0

Sjukt bra tycker jag, det är nog helt klart värt att se efter om du tycker det med


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Rekommenderar Dream Theater starkt!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Evanescence och within temptation kanske?


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Within Temptation ligger väldigt nära till hands, som Budo säger, Tristania om du vill ha lite growl och tuffare osv. Tarja kör sitt eget race nu, sen finns t ex Sonata Arctica om du klarar dig utan kvinnlig sång.

Medlem

Within Temptation är riktigt bra jao.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av IceMan:

Låter som du skulle gilla PowerMetall/Symphonic power metal,det är den musikchanger du letar efter

nått som är smidigt är att söka på PowerMetall/Symphonic power metal på youtube, sen lyssnar du och hittar dom banden som faller dig i smaken

kvinnor som sjunger metal är såå himmla bra!
deras röster (dom duktiga) gör sig så förbaskat bra med Metal musik! mumms!

jag gillar ju starkt Battlelore.
det är lite growl i låtarna, men den där tjejer som sjunger, ahhh mumms

Tack för det tipset, ska kolla på det.

Tack också för alla svar, ska kolla upp allt

Medlem

last.fm är också rejält bra för att hitta ny musik som liknar musik man gillar.

Medlem

Lacuna Coil oxå najs samt norska Leaves' Eyes.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Om du gillar sån musik så tipsar jag om den här boken, den handlar om samma sak nämligen:
Länk


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Om du gillar sån musik så tipsar jag om den här boken, den handlar om samma sak nämligen:
Länk

Haha, förstod inte riktigt vad du menade först, men jag antar att du tycker att sådan musik är skräp.

Kul var det iaf.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Om du gillar sån musik så tipsar jag om den här boken, den handlar om samma sak nämligen:
Länk

du måste lära dig att uppskatta bra musik toker!


signatur

R.I.P The_maxx

PaZ
Medlem

Vill man ha än mer symfoniskt finns ju svenska Therion, tyska Haggard och Hollenthon (som är lite hårdare)

Medlem

Bästa kvinnliga sångerska i metallen hittar vi i Epica, enligt mig, Simone Simmons. Beauty & Beast-modellen av Goth/Symphonic Metal. Epica är, kan man väl säga, en vidarutveckling av After Forever som går under samma stuk, om än inte lika nyanserad.

Nu var det väl mer Nightwish-typen av musik som du var ute efter, men går vi rent på Symphonic Power Metal får vi lov att rekommendera den mansdominerade Kamelot som helt klart tar hem genren med storm.

Jag gillar konceptet av kvinnlig metalsång, men som oftast görs den väldigt oinspirerad och.. tråkig? Alltså, helt okej, men inget man spelar om. Epica är då undantaget som bekräftar regeln, då alla andra (som egentligen inte är samma stil) är alldeles för radiovänliga, särskilt de som redan nämnts.

Fortsätter vi på det symfoniska har vi, utöver några fina exemplar redan nämnda, exempelvis Dark Moor, som har några riktigt bra låtar. Tipsar gärna om deras neoklassiska The Moon med ett av mina favoriter av instrumentala partier.

Jag skulle vilja påstå att det är off topic, men fann det glädjande att finna Seventh Wonder bland förslagen. Deras senaste platta Mercy Falls måste sannerligen vara en av de bästa kreationer inom musik, mig veterligen. Ser med stor förväntan fram emot Sweden Rock i sommar!


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Bästa kvinnliga sångerska i metallen hittar vi i Epica, enligt mig, Simone Simmons. Beauty & Beast-modellen av Goth/Symphonic Metal. Epica är, kan man väl säga, en vidarutveckling av After Forever som går under samma stuk, om än inte lika nyanserad.

Nu var det väl mer Nightwish-typen av musik som du var ute efter, men går vi rent på Symphonic Power Metal får vi lov att rekommendera den mansdominerade Kamelot som helt klart tar hem genren med storm.

Jag gillar konceptet av kvinnlig metalsång, men som oftast görs den väldigt oinspirerad och.. tråkig? Alltså, helt okej, men inget man spelar om. Epica är då undantaget som bekräftar regeln, då alla andra (som egentligen inte är samma stil) är alldeles för radiovänliga, särskilt de som redan nämnts.

Fortsätter vi på det symfoniska har vi, utöver några fina exemplar redan nämnda, exempelvis Dark Moor, som har några riktigt bra låtar. Tipsar gärna om deras neoklassiska The Moon med ett av mina favoriter av instrumentala partier.

Jag skulle vilja påstå att det är off topic, men fann det glädjande att finna Seventh Wonder bland förslagen. Deras senaste platta Mercy Falls måste sannerligen vara en av de bästa kreationer inom musik, mig veterligen. Ser med stor förväntan fram emot Sweden Rock i sommar!

Tack för det, ska kolla upp

Tack alla andra också, keep em´coming

1
Skriv svar