Ni med kort i HD48xx serien

00a
Medlem
Ni med kort i HD48xx serien

har införskaffat ny dator med ett HD4870x2 och jag måste säga att jag är besviken på det! kortet presterar inte som det borde. om man jämför med sweclockers recension så presterar mitt kort som ett HD4870. har tagit upp detta i en tråd på swec och folk tror att det kan ha att göra med mitt moderkort! vore intresant att höra hur FZ-folkets HD48xx kort presterar. ni kan göra som mig och jämföra med sweclockers recension

Inaktiv

Mitt 4850 presterar alldeles utmärkt.

Läst i tråden på SweC. Har du testat fimpa SpeedStep och strömsparfunktionerna som finns? EIST, SpeedStep, C1E brukar de heta. Visserligen borde de inte innebära några problem, men du kan ju testa.

Det där med att nån fått 14000 med 4870 osv innebär nog att den rackaren överklockat både cpu och grafikkort rejält, så det kan du inte jämföra emot. Själv får jag ca 12500 med min rigg :).

Vad jämför du dina poäng emot när du tycker att 16000 är lite? Har inte researchat så mycket

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

00a
Medlem

mitt system består av följande
Q9550 2.83ghz
8GB ram 800Mhz
gigabyte EP35-DS4
Club3d HD4870x2
har även fått hjälp på swecs forum där ni också kan få reda på lite mer. har kollat upp detta om processorn verkligen går upp i sina 2.83ghz. och det gör den så jag tror inte att det har med prollen att göra. strömsparfunktionerna är av. angånde 3dmark poängen så finns det en tråd på swec där folk jämför sina 3dmark scores. tycker att jag borde fått bättre om man jämför med deras riggar. men vad vet jag

nj
Medlem

Det gamla P35-baserade moderkortet stödjer tex bara PCIe 1.1 vilket kan orsaka en prestandaförlust om all bandbredd äts upp (vilket är möjligt pga de dubbla GPU:erna).

Sedan så står det ju lite om att SweClockers upplevde problem med tex Crysis i sitt test med just Radeon HD 4870X2, kortet körde i klockfrekvensen inställd för 2D och gick inte upp i klockfrekvenserna för 3D helt korrekt. Kan vara en sak som du kan vilja kontrollera.

00a
Medlem

en fråga. datorn är beställd från alina och det är även de som byggt den. dock hade jag valt delar själv och som moderkort hade jag valt från början ett Asus P5E Deluxe men eftersom kortet var slut hos leverantör så frågade jag om de hade ett motsvarande kort som gick att få tag på. de valde då ett P35 och sa att det gör samma saker som asus kortet.
stödjer asus kortet PCIe 2.0. tror ni att jag hade fått bättre prestanda med asus kortet?

Inaktiv

Ja om det är så att moderkortet begränsar grafikkortet pga PCi-eporten. P5E Deluxe är ju X48, vilket har 2 stycken 16x PCI-e 2.0. Rätt storskillnad på pappret.
Jag trodde inte att det skulle vara en så stor faktor riktigt än, men det är väl så som nj säger.

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

00a
Medlem

då får man se till att ta ett snack med alina nu då. får väl försöka övertala dem att byta ut moderkortet till det från asus. gäller bara att komma på några riktigt bra argument. men som sagt de sa att de inte var någon större skillnad på P35 och X48 vilket är fel!

nj
Medlem

Nu är det inte säkert att PCIe 1.1 vs 2.0 är orsaken, men det finns ju alltid en chans. Har dock inte läst något test av 4870X2 där det jämförs med de två olika standarderna.

Däremot så går det ju inte helt att jämföra vad en recension har för prestanda med ett eget system utan att veta exakt hur de mätt prestandan.
Utgår från att de har någon typ av demo som spelas upp för att få en kontrollerad miljö (att bara sitta och spela och kika på fraps/inbyggd FPS-mätare kan ge alltför olika resultat), men när det inte anges så är det rätt omöjligt.

SweC använder ju bla [f=6294 Devil May Cry 4-testprogrammet] (scen 2), om du kör det i 1680x1050 med 4xAA, vad får du för resultat?

Medlem

Jag får 15000 poäng i 3dmark06 med mitt hd4870 och en E8400

signatur

||||||||||||
||||||||||||

00a
Medlem

har du klockat prollen då?

Medlem

Ja, han körde med 3.6GHz klock på prollen och överklockat graffe

Själv får jag 11800 med 4850 och E8400.

signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

00a
Medlem
Skrivet av nj:

Nu är det inte säkert att PCIe 1.1 vs 2.0 är orsaken, men det finns ju alltid en chans. Har dock inte läst något test av 4870X2 där det jämförs med de två olika standarderna.

Däremot så går det ju inte helt att jämföra vad en recension har för prestanda med ett eget system utan att veta exakt hur de mätt prestandan.
Utgår från att de har någon typ av demo som spelas upp för att få en kontrollerad miljö (att bara sitta och spela och kika på fraps/inbyggd FPS-mätare kan ge alltför olika resultat), men när det inte anges så är det rätt omöjligt.

SweC använder ju bla [f=6294 Devil May Cry 4-testprogrammet] (scen 2), om du kör det i 1680x1050 med 4xAA, vad får du för resultat?

körde dmc4 benchmark och jag fick 230fps average. dock vet jag inte vilka inställningar swec körde på. jag började testa med 4xAA och high, då fick jag 230fps average. dock när jag skulle testa low och superhigh så vissade den 60fps båda gångerna. fps cap var avaktiverat

undrar också om någon vet hur man stänger av FPS cap i cod4

Inaktiv

Har du ställt in rätt i bios. Har för mig man var tvungen att ställa in nåt för 4870x2 kortet där så att det inte körs som ett 4870 kort bara.

00a
Medlem

och vart i Bios ställer jag in det?

Medlem

i spelen måste du väl ange "dubbla grafikkort" också väl? kan ha fel men tror jag läste det nånstans.. jag kör förut också på p35 bräda och märker väl inte av någon försvagning direkt med mitt 4870

00a
Medlem

borde inte behövas att ange det tycker jag eftersom det antagligen bara gäller crossfire/SLI, om det ens behövs då heller.

Medlem

Tycker mitt kort(4850) presterar långt över förväntan, kan väl ha att göra med att jag "bara" spelar i 1440x900 men iaf, ett av dom bästa köpen jag gjort sen mitt gamla Radeon 9600.

Inaktiv

Hej,

Har ett Radeon 4870x2 och tyckte själv det underpresterade i vissa tester i början. Det du ska veta är att i t.ex 3DMark Vantage så ger stödet för Physx hos Nvidias kort en massa poäng. Det verkar faktiskt som att CPU:n numera är en flaskhals...jag klockade min E6600 Quad till 3.0 GHZ och plockade ett par tusen poäng i 3D Mark 06, och får nu 16700.

signatur

Dell XPS 720, 4gb DDR2 800mhz, 8800GTX, 2407WFP

Medlem

Du klockade en E6600 Quad som inte finns? Säker på att det inte är en Q6600?

signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Du klockade en E6600 Quad som inte finns? Säker på att det inte är en Q6600?

Petitesser....

signatur

Inaktiv

Förresten, du skall inte behöva göra några inställningar i BIOS kring dubbla kort, du kan ju alltid dubbelkolla att du ser två st. kort under systeminformation. Det finns några spel där du kan ange stöd för Dual Videocards, t.ex Call of duty 4, men oftast får du ett stöd likväl.

signatur

Medlem

mitt 4850 presterar utmärkt, snd bara att kylaren är snoppig.

signatur

B lup

00a
Medlem

vore intresant att höra hur era kort kort presterar, så man kan jämföra. om någon av er har wic, crysis, DMC4 så vore det spännande att höra hur era kort presterar i dessa spels benchmarks. DMC4 benchmark finns här grattis. detta gäller er med kort i HD48** serien
Crysis: Veryhigh, 0xAA
Wic: DX10, medium, 4xAA, 16xAF
DMC4: high, 4xAA, scen 2
om ni har annat kort får ni ju självklart också publicera de resultaten om ni vill;)

Medlem

För att slippa skapa ny tråd tänkte jag passa på o skriva här . Köpte ett 4870 men får det inte att funka ordentligt. Hade ett x1900 innan men den var lite trött (2 år gammalt) o tänkte att det nya skulle vara ett lyft men icke...funderar på att köpa ett nytt moderkort och en annan processor pga av detta...eller vad tror ni? Har en Dell Dimension som då var state of the art...mycket händer på 2 år...problemt är att efter ett par minuters spelande fryser bilden och datorn hänger sig. Uppskattar en kvalificerad gissning eller om någon haft problem med liknande kort.

Medlem
Skrivet av Gonzolito:

För att slippa skapa ny tråd tänkte jag passa på o skriva här . Köpte ett 4870 men får det inte att funka ordentligt. Hade ett x1900 innan men den var lite trött (2 år gammalt) o tänkte att det nya skulle vara ett lyft men icke...funderar på att köpa ett nytt moderkort och en annan processor pga av detta...eller vad tror ni? Har en Dell Dimension som då var state of the art...mycket händer på 2 år...problemt är att efter ett par minuters spelande fryser bilden och datorn hänger sig. Uppskattar en kvalificerad gissning eller om någon haft problem med liknande kort.

Värme?

signatur

B lup

Medlem
Skrivet av Gonzolito:

Antagligen värme, jag har skapat två profiler i catalyst, där jag har högre fläkthastighet när jag spelar, så att den kyler mycket bättre, men låter mer. Och en när jag är på internet, då sänker jag fläkthastigheten lite och den blir knäpptyst. Ibland när jag glömmer byta profil kan datorn frysa som du säger, fast i Timeshift som jag nyligen köpte fryser bilden oavsett vilken profil jag har, konstigt nog. Men detta är bara timeshift. Crysis kör jag utan problem. Hur som helst, så pröva att höja fläkthastigheten, för antagligen har du ett halvbra ventilerat chassi, så värmen blir hög.
jag har ett PCI-EX 1.1, och en 6-pins ström kommer från en 4-pinare.

Medlem
Skrivet av Joel1992:

vore intresant att höra hur era kort kort presterar, så man kan jämföra. om någon av er har wic, crysis, DMC4 så vore det spännande att höra hur era kort presterar i dessa spels benchmarks. DMC4 benchmark finns här grattis. detta gäller er med kort i HD48** serien
Crysis: Veryhigh, 0xAA
Wic: DX10, medium, 4xAA, 16xAF
DMC4: high, 4xAA, scen 2
om ni har annat kort får ni ju självklart också publicera de resultaten om ni vill;)

DMC4: 1280x720 (1680x1050 fanns inte). 8xAA och allt annat på high. 164,4 fps på scen 2.

Sitter med en E8400@3.00, 4GB minne och 2x4850EAH modellen från Asus.

signatur
Medlem

TixFrix, vad har du för moderkort?

signatur

Medlem

Gigabyte EP45-DS4. Så jag sitter på ett P45 Express cipset.

signatur
Medlem

Då får du 2st PCIe x8 portar när du kör Crossfire eller får du en x16 och en x8?

signatur

12
Skriv svar