Valve: Playstation 3 är för komplicerad

Inaktiv

Det är väl bara bra att de inte lägger tid på något krångligt...det är Sonys fel att de inte kan släppa ett bra SDK

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Puddy:

Valve är ett litet team och satsar hellre, som de skrivit, på spelupplevelsen.

Titta bara på Killzone 2, visst kör PS3 skiten men fysatan vilket sömnpiller...

Själv tycker jag KZ2 är ett ypperligt bra shoot em up.. riktigt riktigr bra..

Men smaken är som baken, hårig

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Puddy:

Kul att folk börjar kalla Valve inkompetenta för att deras fanboyism inte vet några gränser. Hej Kebbe, hej Hammer, hej SWEBarb!

Vore roligt om ni var lite pålästa på svårigheterna med PS3.

Jag känner inte att jag behöver vara påläst om svårigheterna som finns med PS3. När en utvecklare sätter sig på marken med armarna i kors som ett jävla barn och säger "Svårt? Vill inte!" så kallar jag dem inkompetenta, snarare än att kalla maskinen kass.

Det är som att säga att en bil är kass på vägen för att föraren inte kan köra.

Det är ju därför alla bilar säljs i lika stora kvantiteter.
Det är därför ingen bilförare i världen föredrar någon modell framför de andra. Vi sätter Schumacher i en bil utan gaspedal, ratt som gör att bilen svänger till vänster när man vrider ratten till höger. Vi byter ut depån till endast ½ person och en åsna. Sen kan vi basunera ut att han är världens mest inkompetenta bilförare.

Eller så sätter vi ner fightingspelsproffs #1 med en Xbox 360-dosa där vi har pillat bort sticken så de måste använda styrkorset.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av kebbe:

De flesta utvecklare har inga problem med att utvecklas med tekniken. Om Valve är för inkompetenta för att tänka utanför ramen så är det inte Sonys fel..

De flesta människor har inga problem med att valve tycker ps3:an är för komplicerad. Om du är för inkompetent att tänka dig så är det ditt fel inte Valves..

Sen jämför du Valve med småbarn med armarna i kors? Du verkar ju vara barnet som säger att det bara är valves fel och inte Sonys på nått sätt.

Om du tycker att rida häst är svårt är det hästens eller ditt? (nej finns inget svartvitt svar, det beror på båda två)

Jag tror inte dom har problem att lära sig den pga av deras låga IQ utan PGA av att programmera till PS3:an kostar mer än vad den smakar.

Och jag skiter i vilken konsol som är bäst. Båda har sina ljusa och mörka stunder.

Medlem

Ja det är ju tur att left4dead var en sådan långvarig spelupplevelse...

Medlem

L4D var helt ok för ett fyllelan i 2 dagar efter några timmars nyktert lirande, annars var det väl inte mycket mer spelglädje.
(Ja co-op blir extremt mer underhållande då alla är packade)


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av kebbe:

De flesta utvecklare har inga problem med att utvecklas med tekniken. Om Valve är för inkompetenta för att tänka utanför ramen så är det inte Sonys fel..

Att man sedan mjölkat sin halvtaskiga Source-motor mer än vad Nintendo mjölkar Mario, tyder ju dessutom på att man hade stora problem med att ens ta fram den "När vi haft sådana enorma problem med att ta fram motorn så skall vi fan använda den också!".

Nej, Valve ligger inte bakom någonting som överstiger medioker kvalité (om man exkluderar TF2). Det inkluderar HL-serien.

Kebbe du måste vara Sonys beskyddare på FZ eller hur? Vavle tillhör eliten av spelutvecklare de säger själva att tekniken är svår att programera till och det är många fler utvecklare som har sagt det. Att säga att det är Vavles fel och inte sonys fel är bara dumt. Angående det att Valve skulle vara inkompetenta så säger jag bara Half Life 2>Killzone 2 anyday.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Har varit känt sedan länga att PS3:an är krångligare att programera till. Var samma sak med PS2:an. Men utvecklare som programerat till den sedan releasen har klurat ut det mesta nu och kan utnytja hårdvaran effektivt iaf.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Tycker att det är löjligt att folk kallar valve inkompetenta för att de inte utvecklar till ps3. Valve är inget stort företag och om inte pengarna man förväntar sig att tjäna överväger att behöva lära sig ps3an så är deras beslut inte så konstigt. Det är snarare sonys fel eftersom de gjort ps3an så olik alla andra konsoler. En 360 är ju praktiskt taget en dator och den använder directx vilket gör det mycket smidigare att porta spel.

Medlem

Ingenstans står det att Valve säger att de inte klarar av att utveckla till konsolen, utan bara att de är tvungen att lägga ner extra tid som de anser vara onödig. De vill fokusera på spelet, inte en massa extra teknik. Det har väl länge varit känt att Playstation 3 har en något annorlunda arkitektur, vilket gör det till en helt annan grej att utveckla på än t.ex. PC och 360. Valve har bara inte lust att slänga ut extra tid på det. Och det kan väl ses på två sätt... 1) De vill ha så mycket tid som möjligt till sina spel. 2) De är lata.

Jag skulle då absolut inte kalla Valve för lata. Men, men... Alla har väl rätt till sin åsikt.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

det att Valve skulle vara inkompetenta så säger jag bara Half Life 2>Killzone 2 anyday.

Måste bara påpeka nåt här jag hoppas du tar till dig, samt killen tidigare som nämnde KZ2.
Du kan inte säga att en plattform är dålig för att du inte gillar ett spel som råkar vara exklusivt.
Då måste ju så fall alla spel på den plattformen vara dåliga, men förövrigt så handlar det inte om spel blir sämre eller ej utan hur mycket tid och kunskap som krävs för att göra spel, vilket det argumentet då är helt värdelöst.
Det är som folk bara slänger in saker som låter bra men som inte har nån form av relevans. som ni/du inte förstår vad du själv pratar om.

Jag har förövrigt inget ps3 har aldrig kört kz2 men jag kan se när folk snackar under nattmössan.

Medlem

Valve är inte dåliga på att utveckla varken spel eller motorer, source var the shit för ett par år sedan och ser fortfarande helt okej. Optimeringen de gjorde på quake1 motorn för att få fram det första Half-Life är också helt sjuk. Någon som säger att Half-Life är mediokert har rätt och slätt fel och de flesta av er har missat hela frågan.

Frågan är så här: Varför portar ni inte era spel till PS3?

Svaret är så här: PC och Xbox är i stort sett samma sak. Portar vi till PS3 måste vi lägga mer tid. Och tid är pengar. Tid är också något vi kan lägga på andra spel.

Xbox kommer alltid att ha ett övertag eftersom alla PC spel är optimerade för att fungera på en Windows-driven dator. Och vad är den gemensamma nämnaren för Xbox och Windows?

Någon?

Medlem
Skrivet av Jinx:

Det är väl bara bra att de inte lägger tid på något krångligt...det är Sonys fel att de inte kan släppa ett bra SDK

Instämmer helt.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av vidde:

Xbox kommer alltid att ha ett övertag eftersom alla PC spel är optimerade för att fungera på en Windows-driven dator. Och vad är den gemensamma nämnaren för Xbox och Windows?

Någon?

*räcker upp handen i klassen*

Microsoft!

Rätt?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:
Skrivet av Jinx:

Det är väl bara bra att de inte lägger tid på något krångligt...det är Sonys fel att de inte kan släppa ett bra SDK

Instämmer helt.

Det var förr i tiden, nu är det inte så. De har förbättrat det avsevärt mycket. Tyvärr måste man sätta sig in i det hela och tänka i andra banor. Något Valve inte känner att det lönar sig. Dock kan de be EA eller någon mer erfaren spelutgivare/utvecklare sköta portningen. Vilket skulle gynna alla vilket Valve av någon märklig anledning inte vill göra...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Att ni ens orkar diskutera sånt här.

(Jag vet, det är en spelsajt, but still...)


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

De flesta utvecklare har inga problem med att utvecklas med tekniken. Om Valve är för inkompetenta för att tänka utanför ramen så är det inte Sonys fel..

Att man sedan mjölkat sin halvtaskiga Source-motor mer än vad Nintendo mjölkar Mario, tyder ju dessutom på att man hade stora problem med att ens ta fram den "När vi haft sådana enorma problem med att ta fram motorn så skall vi fan använda den också!".

Nej, Valve ligger inte bakom någonting som överstiger medioker kvalité (om man exkluderar TF2). Det inkluderar HL-serien.

Säger killen som tycker att FC2 är Jesus i spelförpackning.

Att de mjölkar sourcemotorn beror på att PC marknaden inte är världens bästa marknad när man ska göra spel, att koda en ny ordentlig motor i Valve kvalité kostar pengar, pengar och pengar.
Och de lägger i dagsläget hellre tid på att göra klart EP3.

Medlem

Ska man uteckla en ny motor för varje spel får man ju lägga på ett bra tag till på utvecklingstiden och kostnaderna blir mycket högre. Något som bara är dumt om man redan har en bra motor att använda.

Tycker personligen att source är mycket bättre än UE3 som används bra mycket mer. Både ser bra ut och flyter på alldeles utmärkt även på äldre datorer. Inga GPFs heller.

Medlem

klart valve är dåliga progammerare....hur lyckas alla andra koda bra till konsolen annars i fråga?? luktar svarta pengar på lång väg bakom det hela skulle jag tro iaf..

Medlem

Valve kan ligga gärna skita i konsol marknaden, deras fans e ju mestadels PC marknaden ändå
Tycker det är fan bra att det finns några utvecklare som inte bara tänker längre än plånboken. :heart:

Medlem
Skrivet av LuNxOr:

klart valve är dåliga progammerare....hur lyckas alla andra koda bra till konsolen annars i fråga?? luktar svarta pengar på lång väg bakom det hela skulle jag tro iaf..

Stora utvecklare med stora resurser eller utvecklare supportade med stora resurser av sony?

De tror inte att de skulle tjäna särkilt mycket på att lära sig utveckla till ps3 och gör därför inte det. Det är inte valve som gjort konsolen så annorlunda allt annat på marknaden, det är sony.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:

Säger killen som tycker att FC2 är Jesus i spelförpackning.

Inte så konstigt i och med att FC2 är bättre än någon del i HL-serien någonsin varit.

Medlem

Kul alla dom som säger att valve är små.. har ni en aning om hur mycket företaget är värt.. kolla bara listan hur många spel man kan köpa på steam. Dom är nog större än vad många inser. Dom gillar 360 bara för att den är lik pc och enkelt att utveckla till men varför döma ut ps3 ? den har mycket att ge bara man tar sig tid så kan man utveckla fantastiska spel till den men det kräver tid ja.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Kul alla dom som säger att valve är små.. har ni en aning om hur mycket företaget är värt.. kolla bara listan hur många spel man kan köpa på steam. Dom är nog större än vad många inser. Dom gillar 360 bara för att den är lik pc och enkelt att utveckla till men varför döma ut ps3 ? den har mycket att ge bara man tar sig tid så kan man utveckla fantastiska spel till den men det kräver tid ja.

Tid=Pengar. Inte värt investeringen om man inte tror att man kommer att tjäna på det.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Ja är man dum i huvudet kanske man kan tycka att PS3 är krånglig.

Mer idiotisk kommentar får man leta efter. Har du utvecklat någonting till PS3 över huvud taget?

Enligt kommenterna här så verkar det som väldigt många är GRYMMA spelutvecklare/programmerare som vet nästan allt och kan kommentera ett av de största namnen inom spelvärlden.

Verkligheten ser nog annorlunda ut där 90% av de som uttalat sig inte vet ett skit om programmering. Stör mig verkligen på alla idiotiska kommentarer...

Medlem
Skrivet av Aer0:

Verkligheten ser nog annorlunda ut där 90% av de som uttalat sig inte vet ett skit om programmering. Stör mig verkligen på alla idiotiska kommentarer...

Oväntat bland alla dessa fanboys.

HEJ REDMAC :heart:

Medlem
Skrivet av Mikzarn:

[quote="kebbe"]
Att de mjölkar sourcemotorn beror på att PC marknaden inte är världens bästa marknad när man ska göra spel, att koda en ny ordentlig motor i Valve kvalité kostar pengar, pengar och pengar.
Och de lägger i dagsläget hellre tid på att göra klart EP3.

L4D3 menar du?

PS3an är besvärligare/dyrare vilket också kan ses som posetivt för då känner utvecklarna att dom måste se över kvaliten mer i spelen eftersom att det är en stor investering. Kolla wii 10,000 skitspel och ett fåtal bra som i nästan regel Nintendo själva varit med och gjort...

Själv trodde jag på att billigare speltillverkning direkt leder till längre, bättre spel eftersom speltillverkarna kan ta längre tid på sig men det är TOTALT motbivisat i och med wii....

Medlem

PC är det ultimala, varför hålla på själv när man kan få någon annan att göra det...

Inaktiv

1. Valve är topprankade.
2. Det är inte bara Valve som har problem.
3. Fler och fler tidigare sony exclusiva titlar släpps även på xbox för att ekonomin ska gå runt.

Skriv svar