Inaktiv
Tullen

Blir mer och mer irriterad och tänkte dela med mig av hur korkat det fungerar.

Jag importerar hyfsat stora mängder, vilket hade varit avsevärt mycket större mängder om Tullen hade fungerat.

1. Paketet anländer inom 2 dygn till Sverige, så de internationella leverantörerna är rejält snabba.

2. Paketet hamnar hos "Posttullen" som det kallas och tidigare svarade ingen på telefon och e-post dit var stört omöjligt att hitta. Jag tryckte på om e-post och nu skriver de faktiskt e-post på kundbreven.

3. Du kan maila uppgifter om varuvärde så drar de moms (alltid för mycket) så man behöver inte skicka kvitton etcetera. Viktigt dock är att skriva att frakten INGÅR, annars är de så fräcka så de lägger på en tusing i fraktkostnad. Detta borde de upplysa om i kundbrevet, men icke. OBS när de dragit fraktkostnad upplyser de inte om detta utan det ser ut som om det är moms, så nästa vända gör importören samma misstag och det hela upprepas. Ren stöld och lurendrejeri.

4. Efter en tid kan det komma en påminnelse TROTS att de fick uppgifterna. Jag har förstått att deras system inte fungerar så om Tullen tar paketet för en djupare kontroll får du aldrig veta det, utan istället kommer det en påminnelse om att de vill ha varuvärde. Ringer du så KAN du få veta att paketet kontrolleras djupare. När detta är gjort och du eventuellt får ditt paket efter 2-4 månader har de lagt på en moms som är snarare 100-300 % än 25 %.

5. Jag har också förstått att deras e-post inte fungerar som den bör. Personal har suttit och kollat e-post samtidigt som jag skickat och de har inte sett den.

Alltså, skattepengar går till att folk ska skicka påminnelser, kolla paket djupare i flera månader vilket leder till utebliven moms och fördröjd import, det vill säga ännu mer utebliven moms. Systemet betalar sig självt för att få in mindre pengar.

Sedan kan man reta sig på att de för skatteslantar arbetar gratis åt företag i andra länder, eftersom de kontrollerar produkter med företag utomlands.

Klart man blir irriterad.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Låter piss. Värre en ett jävla U-land. Hoppas någon kompetent människa lyckas redan ut tullens slöhet och brister.

Medlem

Så funkar det i statliga organisationer... gillar du det inte... vad ska du då göra åt saken?

Ingen vill ta ansvar för vad som görs och alla är så trötta så ingen tar tag i saker och ting. Istället så skyller de på de befintliga rutiner som finns.

Medlem

Varför inte ta en fyrhjuling och köra över gränsen nån annanstans?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Varför inte ta en fyrhjuling och köra över gränsen nån annanstans? http://www.flashback.info/images/smilies2/evilgrin39.gif

Ja det är klart... varför tycka saker kan göras bättre?

Inaktiv
Skrivet av Shrudder:

Varför inte ta en fyrhjuling och köra över gränsen nån annanstans? http://www.flashback.info/images/smilies2/evilgrin39.gif

Man kanske skulle betala ett privat flygbolag som får släppa fallskärm ovanför huset. Iofs ingen dum ide' att landa grejorna i Finland kanske och lastbila skiten över gränsen. I tid tjänar man ju månader hmmmmmm.....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

hmm beställde lite småtjaffs från dealextreame å ett av paketen råkade hamna några kr över den tullfria gränsen. Skickade kvitto å så där det hur klart och tydligt som helst tillochmed flera gånger står FREE SHIPPING så drar dom EN JÄVLA kostnad för ett paket som nästan får plats i en brevlåda... tid tog de också. Hade skickat alla papper, men endå kom de påminnelser.... Fy fan för tullen........ Hur roligt känns det när personer som varken kan engelska eller tar så mycket de kan ska hitta knarksmuggling? "nerå ja ska inte ta nått..."

Medlem
Skrivet av unix:
Skrivet av Shrudder:

Varför inte ta en fyrhjuling och köra över gränsen nån annanstans? http://www.flashback.info/images/smilies2/evilgrin39.gif

Man kanske skulle betala ett privat flygbolag som får släppa fallskärm ovanför huset. Iofs ingen dum ide' att landa grejorna i Finland kanske och lastbila skiten över gränsen. I tid tjänar man ju månader hmmmmmm.....

Är Finlands/Norges/Danmarks tullar så mycket bättre så är det kanske ett bra alternativ. Är det lägre moms så tjänar du väl in på det också? För du betalar väl den moms som landet du landar sakerna i har?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar