Akut hjälp med översättning!

Medlem
Akut hjälp med översättning!

"När korven står still flyter lamorna på vattnet."

Jag behöver en grammatiskt korrekt översättning till latin så fort som möjligt.

Fråga mig inte varför jag behöver det. Tro mig, ni vill inte veta.

Tack på förhand

Medlem

Latin existerar knappt idag. Menar du spanska?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Jag önska jag hade kunnat latin jag också.

Två frågor
1. Varför säger vi hela tiden(jag åtminstone) lår muskeln och inte det latinska namnet?
2. Borde man inte få lära sig latin som språkval i grundskolan så att det blir lättare att lära sig franska,spanska och italienska senare?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag önska jag hade kunnat latin jag också.

Två frågor
1. Varför säger vi hela tiden(jag åtminstone) lår muskeln och inte det latinska namnet?
2. Borde man inte få lära sig latin som språkval i grundskolan så att det blir lättare att lära sig franska,spanska och italienska senare?

1. För att vi pratar svenska?
2. Det är nog smartare att lära sig ett språk man kan använda direkt.

Skrivet av WaltX:

Latin existerar knappt idag. Menar du spanska?

På vissa ställen i Italien och liknande länder är det ett obligatoriskt ämne på schemat.

Många latinska uttryck finns kvar, så helt dött är det verkligen inte. Det kanske inte direkt är något som man talar när man samtalar - men för olika uttryck används det.

Medlem

WaltX varför skulle jag mena spanska?

2 hyffsat olika språk.

Medlem

Latin är ju grundstenen för alla romanska språk.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag önska jag hade kunnat latin jag också.

Två frågor
1. Varför säger vi hela tiden(jag åtminstone) lår muskeln och inte det latinska namnet?
2. Borde man inte få lära sig latin som språkval i grundskolan så att det blir lättare att lära sig franska,spanska och italienska senare?

1. För att vi pratar svenska?
2. Det är nog smartare att lära sig ett språk man kan använda direkt.

Men det låter ju ur fånigt och omordernt. Ungefär som Imperial Units(på svenska = vad?). Varför kan de inte använda sig av meter?

2. Förutsatt att man bara vill lära sig ett språk ja.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men det låter ju ur fånigt och omordernt. Ungefär som Imperial Units(på svenska = vad?). Varför kan de inte använda sig av meter?

Fånigt och omodernt? Borde det inte vara mindre modernt med latin som är bra mycket äldre?;)

Citat:

2. Förutsatt att man bara vill lära sig ett språk ja.

Så bra, då kan vi ju lära oss urgermanska eftersom det är grunden för flamländska, holländska, engelska, tyska, svenska, danska, norska, isländska och färöiska.

Tror det går lika bra att först lära sig till exempel italienska och sedan de andra än att behöva lära sig latin först. Även fast de andra bygger på latin skiljer de sig ganska mycket.

Medlem

Meningen är väldigt... konstig, satt det blir svårt att översätta. T.o.m på spanska blir det lite klurigt.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men det låter ju ur fånigt och omordernt. Ungefär som Imperial Units(på svenska = vad?). Varför kan de inte använda sig av meter?

Fånigt och omodernt? Borde det inte vara mindre modernt med latin som är bra mycket äldre?;)

Vi säger(jag säger) Biceps och triceps men också lårmuskel. Skumt eller vad?

Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

2. Förutsatt att man bara vill lära sig ett språk ja.

Så bra, då kan vi ju lära oss urgermanska eftersom det är grunden för flamländska, holländska, engelska, tyska, svenska, danska, norska, isländska och färöiska.

Tror det går lika bra att först lära sig till exempel italienska och sedan de andra än att behöva lära sig latin först. Även fast de andra bygger på latin skiljer de sig ganska mycket.[/quote]Men latin används mycket oftare än urgermanska i nutiden men jag förstår din poäng.
De latinska språken har mycket gemensam grammatik osv öven om Spanska och franska låter olika


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Geetcher:

"När korven står still flyter lamorna på vattnet."

Agroco poco bello, lima aqua por dumas.

Nej, seriöst - förklara dig!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

det här är det närmaste jag kom: Ut sausage subsisto etiam llama no in unda

nu är jag nöjd med edit-knappen


signatur

thank you, come again

Medlem

huxflux: Sausage..stämmer det? Snarlikt engelskan..

Medlem

Exakt som i engelskan

Medlem

får gå på din översättning tills vidare då tack så mycket.

CastorFiber - Tro mig, du vill verkligen INTE veta

Medlem
Skrivet av Geetcher:

huxflux: Sausage..stämmer det? Snarlikt engelskan..

nej det stämmer inte, det finns nog inget latinskt ord för sausage, närmast är då kanske att använda italienskans salume (?)

Jag har ingen aning, jag använde en translator..


signatur

thank you, come again

Medlem

Då byter jag ut sausage mot salume.

Tack för alla svar!

Medlem

Salchicha


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Geetcher:

CastorFiber - Tro mig, du vill verkligen INTE veta

Det är när du säger så som folk vill veta;)
Nu vill jag veta. Seså, fram med det nu:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Geetcher:

Då byter jag ut sausage mot salume.

Tack för alla svar!

tyvärr godtar jag inte ett tack för hjälpen utan en förklaring


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Tro mig...vi vill veta.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

ett jätte dåligt guildnamn i WoW antagligen

Medlem

det heter lårmuskel

edit: förfinat


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Haha! Inte är det ett Guildnamn iallafall.

Medlem

För er som så gärna ville veta varför jag ville ha hjälp med det här borde läsa nu. För nu berättar jag varför.

Förra lördagen var jag och några polare ute på krogen och drack. Det blev rätt mycket och vi bestämde oss för att avsluta kvällen med en oskyldig liten tävling á la "Vem kan dricka mest?"

I slutet är det jag och en kompis, Niklas, kvar. Båda är redigt fulla och då kläcker vi den sämsta idén någonsin. Den som förlorar ska tatuera kuken, och den som vinner bestämmer vad.

Som ni kanske redan anar så förlorade jag (dumskalle?) och ska efter torstdag den 25/9 gå runt med den här texten runt pungen -.-

Mysigt? Nej Roligt? Tja..lite iallafall xD

Frågan är ju bara om kvinnorna attraheras av den.. Så länge jag inte berättar vad det betyder förstås..

Medlem

Jävla stolpskott

Medlem

Alla gör vi våra misstag:) Jag avundas dig inte smärtan att tatuera pungen hehe.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Medlem

Ganska mycket text för att tattuera in på pungen.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

12
Skriv svar