Å vi e AIK!

Flakmonkey
Å vi e AIK!

Jag är en sportfåne och en stor sedan. Under fotbolls-VM missade jag enbart i princip bara de matcher som gick när jag jobbade och det enda jag planerat imorgon är att jag ska följa hela etappen i Tour de France vilket jag gjort de senaste 12-13 åren. Jag följer det dock inte bara genom TV utan även live och då är det främst AIK som gäller. Ni som själva följer svensk idrott vet att det har varit en rätt jobbig säsong för "oss" i fotbollsallsvenskan. Det har varit en rejäl baksmälla efter förra årets supersuccé som kulminerade i SM och Cup-gulden. I ärlighetens namn har det varit något av en plåga att följa laget, men trogen supporter som man är så har man ju ändå tagit så många chanser man haft till att följa laget på plats på Råsunda - även om man oftast gått dit besviken och i många fall förbannad på insatsen. Idag var emellertid en sån där dag då man insåg anledningen till att man är villig att lida långa stunder.

I dag var det nämligen match mot Malmö FF som är ett av de där lagen som man bara vill slå. Inte bara för att de är från Skåna (^^) utan för att det är en stor och jävligt bra klubb som har väldigt mycket fotboll i sig. Hursomhelst så var det en i det närmaste perfekt eftermiddag som man bjöds på. Det började med ett tifo som kanske inte var så välregisserat men ändå väldigt mäktigt. Ni kan se en bild från det här nedan som jag tog ifrån min plats på Norra Övre vilket är läktardelen ovanför den delen där den största delen AIK-supportrar sitter. Som vanligt var det underbar sång under inmarschen men det var givetvis den vitsvartgula röken som hamnade i centrum då den inte bara var gigantisk utan även tvingade spelarna att vända om då den täckte hela ena planhalvan. Det i sig är ju givetvis inte så lyckat kanske, men i mina ögon ett litet pris att betala för bra stämning på arenan.

[ia=21862; large]

Det gav matchen en härlig inramning från början och för mig som AIKare fortsatte bara det härliga sen under matchen. Vi fick straff efter bara 10 sekunder som slogs i mål vilket följdes av fortsatt bra spel från vår sida och ett till mål och en mycket välförtjänt seger. Var faktiskt länge sen jag såg dem spela så bra. Årets överlägset bästa insats och i ärlighetens namn var det få gånger vi kom upp i den här nivån under förra årets säsong då vi ju till slut vann. Nu ska man ju inte dra för stora växlar av en segermatch med bra spel, men håller vi den här kvaliteten i fler matcher ska vi nog kunna röra oss en bra bit ifrån nedflyttningssträcket och det är huvudsaken i det här läget. Guldet är ju redan kört och det ska extremt mycket till för att en europacupplats ska vara aktuell, vi var helt enkelt för dåliga under vårsäsongen.

Men men det är ju lite fascinerande hur man kan bli så känslomässigt engagerad i idrott och ett lag som man egentligen inte har någon koppling till. Är inte ens född i Solna (även om jag ju är från norrort) och jag har inte heller spelat i AIK, men ändå kan ett matchresultat antingen förgylla eller fördunkla mitt liv på ett närmast läskigt sätt...

För övrigt så var det underbart att återigen underbart att få se på fotboll igen där man kunde höra publikens sång istället för några jävla vuvuzelor!

#blogg

Å vi e AIK!

Bilden påminner om en krigzon, trist att någon ska förstöra för många.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey

Äsch det där var ju ingen fara, tror faktiskt de hade tillåtelse att göra det där, de stod framför klacken och inte mitt i som ju kan vara farligt... Bidrog bara till stämningen... fast det är klart, röken kan ju ha kanske ha upplevt som obehaglig för somliga

Medlem

MFF spelade som p12or, inte så konstigt att AIK var så överlägsna. Och nej, du kan inte få tillstånd att använda bengaler idag, det kommer bli böter på den redan ansträngda ekonomin AIK dras med.

Flakmonkey

Dåså, då får man börja samla ihop lite pengar helt enkelt

1
Skriv svar