Råd till bärbar dator!

Inaktiv
Råd till bärbar dator!

Hej,

Jag tänkte köpa en bärbar dator till skolan,
men det skulle vara kul att kunna spela någolunda spel på den också (wow,Bfbf1942 osv)
Tunga spel har jag inte tänkt lira på den.

Men jag är helkass på bärbara datorer och skulle vilja höra vad ni rekomenderar.

Priset är riktigt viktigt! Desto billigare desto bättre, tänkte runt 6ooo - 5ooo kr ungefär.

Hp är inget alternativ, :evil:

hittade denna på pccity, ni kan ju kolla den, är grafikkortet verkligen så pass bra som dom säger?
Compaq CQ50-112EO (ni får söka på sidan)

/Wigge


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Medlem

Här är länken du glömde ange i ditt inlägg.

Medlem

Att döma av denna länk så ligger grafikkortet, "NVIDIA GeForce 8200M 1408 MB minne", i samma klass som 8400M GT, vilket innebär att en hel del spel kan gå vägen, men knappast de mest krävande.

Medlem

8200M är inte ett grymt grafikkort som det står på PC Citys hemsida, tror inte heller det har 1.4gb minne.

BTW, bara så att du vet så är den datorn en HP dator

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HPCPCQ50

Annars kanske detta kunde vara något: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ACTM5530-...

För vad du än gör, köp inte en bärbar med integrerat grafikkort, om du ska spela så ska den ha ett separat grafikkort, dock svårt att hitta några runt 6000 som har det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Jo jag var inne förut på Pc city och snackade med en som jag känner där, sa vad jag var ute efter och han visade mig direkt till den där compaqen, men jag kom då på att det är ju Hp (om det nu gör något)

Iaf, jag har ju itne tänkt köra några tunga spel, hade tänkt mig som jag sa i första inlägget, wow eller Bf1942 och liknande, krävande spel har jag min stationära till.

Dom har även en försäkring av datorn så att om den går sönder eller jag "råkar" tappa lite vatten över den eller så så får jag en ny, dock sa dom här hemma att sånt täcker redan hemförsäkringen. Så ?

Min brors Hp gick ju sönder (moderkortet) och det skulle kosta 5000 kr med ett nytt, han köpte en ny dator ist. Jag vill verkligen inte hamna i samma situation så att säga.

Ajja bortsett från krimskramset, verkar det som en hygglig dator iaf? vad tycker ni?


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Medlem
Skrivet av wigge:

Dom har även en försäkring av datorn så att om den går sönder eller jag "råkar" tappa lite vatten över den eller så så får jag en ny, dock sa dom här hemma att sånt täcker redan hemförsäkringen. Så ?

Om du/ni har en tilläggsförsäkring (hemplus, allrisk, otur eller vad bolaget nu kallar den för) så brukar ersättningsnivåerna ligga allt mellan 35 000 - 75 000kr med en självrisk på 1200-1500kr. Går moderkortet sönder så är det bara att "råka" tappa datorn ett par gånger i golvet och sen ta det på försäkringen. Problemet är bara att försäkringsbolagen gör nästintill 100% åldersavdrag efter 2 år på elektronik. Så du får ingenting för den med andra ord.

Köp datorn eller kolla på en likvärdig Zepto. Ska tydligen ha vettiga priser, sen huruvida kvalitén på deras datorer är bra eller inte är svårt att säga.

Inaktiv

Ajja, har bestämt att jag nog ska beställa från komplett.se, snarast. någon som vet en bra och billig dator med mina krav därifrån?

Är radeon 8400 (nått sånt hette det) ett bra graffekort till bärbara?


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Inaktiv

8400 är nog ett kort från nVidia snarare än ATI. Det är väl ok, inget man skall förvänta sig underverk ifrån i spel, men lite lättare lir klarar det kanske av.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Hittade en jag riktigt fastnade för, vad jag kan lista ut själv så bör det där grafikkortet inte vara så dåligt endå? Bör väl duga att spela småspel som wow och Tm nations på.

Säg gärna vad ni vet eller så om den datorn.

[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=361755&view=detailed#Pro...]


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Medlem

TM Nations, WoW, Dota och kanske CS, sådana spel klarar den nog av finfint. Dedicerat grafikkort FTW!


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

t o m x3100 grafikkort till laptop klarar det där spelen, kanske med lite lagg på wow, så det ska inte vara några problem med de datorerna som diskuteras ovan.

1
Skriv svar