Medlem
PSU't aer trasigt?

Nu aer det sa att jag skall installera Vista pa min dator. Och mitt i installationen sa dor datorn helt random varje gag jag forsker installera! Datorn dog aven helt random innan da jag hade XP pa den ocksa. Oftast sa er det bara att starta upp den igen men ibland sa maste jag stanga av stromknappen bak pa datorn och vanta ett tag innan den ens reagerar pa att jag vill starta datorn. Alltsa stendott. Och jag vet att det inte er for klent heller, ligger pa 650W och det var t.om Nj^ her pa forumet som rekommenderade den till mig! :).
Sa vad tror ni, nagon som haft samma problem?
Blir bara galen av att behova sitta och surfa pa Ps3'an!

Over and out | zorre.

Medlem

Överhettning?

Medlem

Nej overhettning ar inte problemet.

Medlem

Låter som värme problem iom att den måste vara avstängd en stund innan den starta igen.

Kan vara defekt nätt agg, moderkort, iom den måste vara avstäng en stund, då ladda kondensatorer ut (trasiga? gammalt moderkort?)

Inaktiv

Om du har massa minnesstickor i så plocka ur alla utom en. Långskott, men är ju inte så jobbigt att testa.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Men det är inte värmeproblem säger jag ju
Har massa chassifläktar och dylikt. "De e najs".
minnesstickor säger du? Har 2 st. Kan prova att ta bort 1 då.
Har iaf fått in Vista nu, men det stänger av sig imellanåt.

Inaktiv

Händer att kontakten den stora som går från agget till moderkortet glappar.

Chassifläktar är ingen garanti mot överhettning. Kan ju vara dålig pasta som applicerats hos försäljaren. Kolla även så att bryggan inte går varm.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

HUr gammalt var modekortet?

Medlem

Moderkortet är ett MSI K9N SLI Platinum.
Kom och tänka på att datorn började stänga av sig helt random efter att jag uppgraderat CPU´n och grafikkortet.
Det Konstiga är ju då om det är värmen att CPU tempen ligger på runt 45c och grafikkortet ligger på runt 70c.
Skall även kolla sladdarna, det är sådana stick-in sladdar på PSU´t, kan vara att någon glappar eller inte sitter i ordentligt.

Medlem
Skrivet av Z0RRE:

Moderkortet är ett MSI K9N SLI Platinum.
Kom och tänka på att datorn började stänga av sig helt random efter att jag uppgraderat CPU´n och grafikkortet.
Det Konstiga är ju då om det är värmen att CPU tempen ligger på runt 45c och grafikkortet ligger på runt 70c.
Skall även kolla sladdarna, det är sådana stick-in sladdar på PSU´t, kan vara att någon glappar eller inte sitter i ordentligt.

Det är ju knappast problem med att nätagget inte kan tillföra tillräckligt mycket spänning. Problemet du har påminner en del om när kondensatorer börjar bli kassa, eller när processorn håller på att krångla, jag hade exakt samma problem för längesen, då var det en amd athlon XP 2000+ som var problemet. Men börja med att kolla så alla kablar o delar sitter som det ska, testa sedan ett annat nätagg till datorn (ifall kondensatorerna i det du har nu håller på att ge med sig). Börja med att testa detta

Medlem

Sweclockern, nu råkar jag ha ett AMD x2 6000+. Och när jag bootar datorn så kan inte min dator identifiera cpu´n.
Kan det ha något med saken att göra?

Medlem

Du uppgraderade från en enkelkärnig till en dubbelkärnig CPU?

Göra en BIOS uppdatering. Jag har ett MSI K9N SLI Platinum, de rekommenderade att man skulle uppdatera BIOS om man ville köra me X2.

Annars kolla så kondensatorerna ser friska (hella) ut

Medlem

Nej jag hade tvåkärnig innan också. Och BIOS´et är uppdaterat.
Hur kollar jag kondensatorerna?

Medlem

Har man tur kan man se de på dem, de kan tex läcka(syns oftast på toppen eller botten), de kan även se annorlunda ut (tex de ser uppblåsta ut). Googla lite på
typ "motherboard bad capacitor" så kan du nog hitta lite bilder

Medlem

Hmm hur menar du med att den inte kan identifiera cpun? Vad står det?

På den här bilden http://www.tedos.net/images/Kondensator.gif så ser du den blå och de svarta plupparna, det är kondensatorer. Så ska en frisk kondensator se ut. Om det ser ut som att det är smält socker på kondensatorn eller om den börjat "svälla" så är det tecken på problem. Om garantin gått ut är det ofta ganska lätt att löda dit nya kondensatorer.

Medlem

Det står något i stil med "AMD Processor unknown" i boot. Och även samma sak när jag tex kollar i "Dxdiag".
Ok jaja, får kolla igenom kondensatorerna när jag kommer hem då. Är det så att dem pajjat så har jag turen att ha ett precis likadant nytt moderkort liggandes på lager också!

Medlem

Okej Jag tvivlar på att det har med processorn att göra då. Men kolla kondensatorerna. Vad var det för grafikkort du hade förresten?

Medlem

Låter mkt väll som att det är en gammal eller felakti BIOS verison, hur nyligen uppdaterad?

Medlem
Skrivet av muscle:

Låter mkt väll som att det är en gammal eller felakti BIOS verison, hur nyligen uppdaterad?

Jag tror han skrev tidigare i tråden att han precis uppdaterat det.

Medlem

Nej han skrev "BIOS´et är uppdaterat", men inget om när eller vilken verison. Det är nämligen ett känt fel på MSI K9N SLI att med felaktig BIOS hittas inte CPU:n samt stabiliteten uppstå. Fast de förkalra inte varför den inte startar

Medlem

Har nu kopplat om allt i datorn och den fungerar i alla fall mycket bättre. Har stängt av sig 2 gånger endast sedan igår kväll.
BIOS´ets version kommer jag inte ihåg på rak arm. Men jag vet att jag uppdaterat det tidigare. Grafikkortet jag har är ett LeadTek Winfast 8800GTX. Kollade även kondensatorerna, och dem ser friska ut.

Medlem

Nu har jag kollat BIOS, och det är den senaste versionen.
Men sedan jag kopplade om allt så har det ju som sagt blivit mycket bättre. Men felet kvarstår ju endå. Misstänker mer och mer att det är nätdelen som har gått och blivit grå. Får ta och låna ett av någon och testa lite.
Mr.hårdvaru-guru Nj kanske har något att rekommendera?

Inaktiv

Rekommenderar Corsair HW520W, riktigt bra enligt alla recensioner och även enligt mig. Nästan ljudlöst och hög kvalitet.

Det är a och o att kolla kylning så jag tycker du ska göra rent och applicera ny kylpasta ett TUNNT jämnt lager Kan vara idé att göra rent PSU:n också.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Nätagget i fråga är ett Cooltek CT 600 som jag tipsade Z0RRE om för flera månader sedan när han hade problem med sin burk och sitt dåvarande Geforce 7950GX2.
Efter lite samtal på irc igår så verkar det ha varit kabelglapp i strömkabeln mellan nätagget och vägguttaget som kan ha orsakat problemen.

Moderkortet vägrar dock identifiera processorn korrekt trots nyaste bios som definitivt ska ha stöd för en X2 6000+ (både 125W-varianten och 89W-varianten som bara finns i asien än så länge enligt all info jag hittat) så jag prackade iväg Z0RRE till MSIs support och tvingade honom skicka in en ticket med en fråga angående vad som kan vara fel.

1
Skriv svar