Muhammedteckningar
Ja, varför vill man visa bilderna? Dels för att de har en poäng och dels för att säga ifrån mot islamisterna. Alla borde publicera de där bilderna för då kan de inte göra något. Vi ska inte låta oss hotas och styras av islamister.
Och varför vill USA hjälpa judarna? För att USA är ett kristet land och för att judarna är Guds utvalda folk och för att landet är deras.
Det mest värdelösa du har sagt hittills...eloge
Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!
Ja, varför vill man visa bilderna? Dels för att de har en poäng och dels för att säga ifrån mot islamisterna. Alla borde publicera de där bilderna för då kan de inte göra något. Vi ska inte låta oss hotas och styras av islamister.
-----------------------------------------------------------------
Vi styrs redan allt mer av vad muslimerna tycker..kolla bara på kommentarerna här på detta forumet av vissa personer:( Kritisera muslimer och bli anklagad att vara USA vän, eller en kristen tok som hatar alla muslimer.Problemt med muslimer tycker "jag" är att dom lever fortfarande på medeltiden.
Och varför vill USA hjälpa judarna? För att USA är ett kristet land och för att judarna är Guds utvalda folk och för att landet är deras.
Detta gillar jag därimot ikke...skulle vara arg som fan om jag var arab som bodde där när Israelerna tog över stora landområden.
Folk som snackar om yttrandefrihet: frihet för dig är inte alltid frihet för andra... Jag tycker att man ska respektera att det finns folk som har starka förbindelser till religion. Tror inte någon hade blivit glad om jag förlöjligat någon person som en har all respekt i världen för... Men de personer ni ser på tv som bränner flagg etc är dock inte "vanliga" muslimer, oftast fundamentalister, alltså: alla muslimer är inte som de på tv, media försöker ofta "negativisera" det som ofta för oss är främmande.
Inte ett ord om våld? Jösses, har du liksom EliasN inte läst bibeln? Har för mig att vi diskuterat detta i någon av dom andra religionstrådarna, så ingen ide att dra upp det här, så du får kolla i dom om du vill se vad det står om våld i bibeln, alternativt faktiskt läsa själva bibeln.
Det enda som står om våld i Nya Testmentet är EMOT våld.
Btw... jag sa inte "Bibeln" - jag sa "Nya Testamentet som vi lever i efter Jesu död". :\
Ok ok, fel av mig, ber så mycket om ursäkt. Men nya testamentet är fullt av våld och uppmuntran till det också.
Edit: Seriöst, har du läst bibeln över huvudtaget eller förlitar du dig på vad andra säger till dig?
Haha... så fult. Alla citat är misstolkningar.
1. Här talar Jesus till fariséerna - de skriftlärda (religiösa). De levde ett dubbelliv: En "ståtlig" fasad utåt men när ingen såg på levde de fruktansvärt. Jesus pratar därför om liknelsen om trädet som bär frukt - vilket han kommer återkomma till.
2. "I am not come to destroy, but to fulfil." Säger inte det här sig självt? ;P Det står om Jesus i GT på väldigt många ställen. Alla lagar och allting fullbordade Jesus genom sin död och uppståndelse.
3. ROFL. ^^ Självklart menade inte Jesus detta bokstavligen. Haha... då skulle väl alla lärljungar vara utan händer. ;P
4. "Most people will go to hell"?! Det han säger är att det är svårt (den smala vägen) att älska sin nästa och att få kommer ta den smala vägen och istället ta den breda vägen. Det är svårt att vara kristen. Då som nu.
5. Här pratar Jesus om de falska profeterna. Läs några verser ovan. Frukten = det som kommer av "profeternas" arbete. Trädet (som han drog liknelsen om) kastas i elden om det bär dålig frukt. Men de falska profeterna ska givetvis inte kastas i elden.
6. Här förstår jag inte riktigt vad Jesus menar. "Men rikets barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder." Vilka är "rikets barn"? Knappast judarna - eftersom Jesus sa bland annat att "frälsningen kommer ifrån judarna". Menade han kanske att någon annan slänger ut judarna eller vad? Nja... jag vet inte. ;P Fast våld var det i alla fall inte i den versen heller.
7. Kan tyckas okänsligt. Men lärljungarna fick lära sig att lämna allt. Inte bara en gång, om man säger så. ^^
8. What?! Vad menas med detta? Att Jesus plågar djur för att han driver ut onda andar? Hehe... man kan då vrida till allt. Han räddade ju mannens liv - då tror jag nog att det får offras några grisar. ^^
9. På domens dag ska alla dömas. Det är inget konstigt med det. Den här versen uppmanar absolut inte till något slags våld mot hedningar. Snarare tvärt om - "låt Gud göra jobbet".
10. Att folk blev torterade och utlämnade av sina familjer för att de blev kristna är ju hemskt! Den där versen visar ju på våld mot kristna - inte kristna som utövar våld mot andra. :S
Nu orkar jag inget mer. Men jag har förmodligen förklaringar till de flesta verserna.
Det är en annan sak om det står som i koranen "Ut och döda!". I Nya Testamentet måste man hålla på tolka in en massa saker som inte står och missförstå hela sammanhanget för att få det våldsamt.
EliasN, skulle du eller dina församlings medlämmar ta illa vid sig om man gjorde nått liknande, eller "värre" med Jesus, eller Gud?
*nyfiken
Jag skulle inte ta illa vid om det publicerades skämtbilder om Jesus. Däremot skulle jag ta illa vid om något direkt kränkande skulle publiceras, men i vilket fall som helst skulle jag inte protestera då det är i tidningens fulla rätt att publicera bilderna.
Om mina församlingsmedlemmar skulle ta illa vid? Jag skulle tro att det är ungefär samma för dem, men om du menar ifall vi skulle ta upp det på något möte eller liknande kan jag svara direkt nej.
Detta gillar jag därimot ikke...skulle vara arg som fan om jag var arab som bodde där när Israelerna tog över stora landområden.
Om jag hade varit arab och en massa judar kom och bara tog över mitt land skulle jag också bli arg. Men nu var det inte så det gick till heller. Israel är judarnas land. De blev bortkörda därifrån tidigare och vill till slut komma tillbaka. De frågar de som har bosatt sig där om de också får bo där och när de inte får blir de tvungna att ta till andra metoder.
Förresten så har ju araberna hela öknen att bo i om de så vill, så ont om utrymme har de ju inte direkt.
EliasN, du är själv väldigt snabb på att trycka på anmäla-knappen när du tycker att du blir dåligt behandlad, men jag förstår att du har andra motiv än yttrandefrihet i det här fallet. Det handlar om ditt hat mot islam och att använda alla medel som möjliga för att få muslimer framstå som sämre än andra, vilket medför att det inte finns nån relevans i det du säger i den här tråden.
thank you, come again
Haha... så fult. Alla citat är misstolkningar.
1. Här talar Jesus till fariséerna - de skriftlärda (religiösa). De levde ett dubbelliv: En "ståtlig" fasad utåt men när ingen såg på levde de fruktansvärt. Jesus pratar därför om liknelsen om trädet som bär frukt - vilket han kommer återkomma till....................................................
Nu orkar jag inget mer. Men jag har förmodligen förklaringar till de flesta verserna.
Det är en annan sak om det står som i koranen "Ut och döda!". I Nya Testamentet måste man hålla på tolka in en massa saker som inte står och missförstå hela sammanhanget för att få det våldsamt.
Jag skulle vilja att du tar fram den versen där det står "ut och döda" i koranen.
En del av citaten på den sidan tycker inte jag kan tolkas på så många sätt.
Sen tycket jag att det verkar oerhört ointelligent att skriva "guds ord" på ett sånt sett att det kan tolkas på så många olika sett, som vissa delar av bibeln kan göras.
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
Jag tycker att ett Magnus Betnér-citat passar in här..
"Även folk som inte är kristna kan blir sura för att man skämtar om Jesus, men alla är överens om att man måste få rita av Muhammed med en bomb i huvudet.
'aa, men yttrandefriheten är extremt viktig att försvara.'
-Ja, men vad är yttrandefriheten värd om vi bara försvarar de som säger sånt som vi tycker? Inte ett skit, eller hur? Vi måste försvara de som säger sånt som vi inte håller med om också.
Och får man skämta om Muhammed, då måste man ju få skämta om Jesus också. Får man skämta om Jesus, så måste man ju få skämta om sånt som är heligt för folk som inte är religiösa.
Då måste man få skämta om styckmord, cancer, Örebro.. Men det får man inte! Ni skulle sett hur mycket folk det var utanför Harry's i Göteborg när jag sagt att Göteborg är som ett gruppboende för efterblivna fiskare.. Det var så mycket folk!"
Betnér <3
Allmän vettighet ftw. Klart man ska få säga vad man vill. Men de som propagerar Mest för denna rättighet i just Muhammedkarikatyr-fallet är väl inte de som tar så lätt på att skämtas om själva..
"Folk utan humor infiltrerar och förstör. Folk utan humor har ett Djävla humör.."
Jag vill passa på att utnyttja min yttrandefrihet och säga att Pär Blondell är inkompetent och oduglig. Han borde sparkas direkt.
Det här är vad politiskt korrekta Sverige blivit. Det är ÄCKLIGT!
alla skrifter tolkas alltid så att gruppen som skall nyttja dem får precis som de vill.
ostmjuk hamster: nope, det är vad Strandskolan i Klagshamns rektors rädsla och oförståelse för hur problem uppstår blivit
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
Men den aktuella politiska korrektheten tillsammans med hans dumhet har lett till att ett sådant brutalt idiotisk beslut tagits. Sakerna går därför hand i hand anser jag.
Håller med. Pär Blondell borde be om ursäkt och skolklasserna få ta om sina skolfoton, med eller utan fotbollströjor.
-- edit --
Skickade ett mail till Herr Blondell. Vill ni göra detsamma finns kontaktinfo här;
Jag vill passa på att utnyttja min yttrandefrihet och säga att Pär Blondell är inkompetent och oduglig. Han borde sparkas direkt.
Det här är vad politiskt korrekta Sverige blivit. Det är ÄCKLIGT!
Så jävla löjligt så jag blir illamående. En ursäkt till barnen vore på sin plats - vad lär de barnen i skolan?
Hur skall man bli en produktiv, stolt medborgare om man inte ens får vifta med sin flagga om det inte är för att bränna den pga karikatyrer?
Jag brukar säga att jag är så trött på sverige och allt jävla bullshit men det är nog inte sant... folk som håller på så här är inte sverige, detta beteende är inte sverige och skulle det en gång bli det... flyttar jag till köpenhamn och prenumererar på en viss dagstidning.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
okeej.
Värt att läsa och se hur det utvecklas vad gäller de s.k. fotbollströjorna.
http://www.tbg.nu/news_show/113704/1
edit: Det går ju f*n inte att uttala sig om något som skriv i tidningar... Det hela kan vara en stor lögn :/
Skulle ni, som elev på skolan och med en utomnordisk bakgrund, vilja bli ständigt påmind via skolkatalogen om hur icke önskvärda ni var på skolan?
Är det barn eller ungdomar det handlar om så måste yttrandefrihet och tolerans/öppensinnighet gå hand i hand.. Och skolan har ett intresse av att försvara bådadera. Det är ju inte (bara) skolan de går i nu som fostrat ungarna att ha de åsikter de har, det kommer överallt ifrån, skåne är ju inte så jättetolerant överlag. Men det är nog skolans uppgift att se till att i möjlig mån inte Sprida sådana åsikter.
Det påminner till ett litet sandkorn om hur situationen var när svarta fick tillåtelse att gå i tidigare white-only skolor i USA. Politiska protester är början.. Sigh.
Jag brukar säga att jag är så trött på sverige och allt jävla bullshit men det är nog inte sant... folk som håller på så här är inte sverige, detta beteende är inte sverige och skulle det en gång bli det... flyttar jag till köpenhamn och prenumererar på en viss dagstidning.
Nepp det är inte Sverige.
"Typiskt Sverige/svenskt" är en fras som alltid får mig att spy. Som om vi vore det enda landet i världen med ledare som kommer med löjliga beslut (hur det nu igentligen var med strandskolan hoppas jag sanningen kommer fram så småningom), eller med folk som irriterar sig på högljudda personer på bussen.
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
okeej.
Värt att läsa och se hur det utvecklas vad gäller de s.k. fotbollströjorna.
http://www.tbg.nu/news_show/113704/1
edit: Det går ju f*n inte att uttala sig om något som skriv i tidningar... Det hela kan vara en stor lögn :/
Läste första inlägget där i din länk och det står:
Skolan ligger beläget i ett område med i princip noll invandring. De rasistiska strömningarna bland eleverna är väldigt påtagliga och diverse taikons är mycket högljuda i sina rasistiska odemokratiska värderingar(våran SO lärare har tolkat läroplanen och planerar att ge dessa individer IG rakt av, vilket antagligen kommer leda till ytterliggare skandaler, som jag ska förtälja om nedan).
Taikons? Skall eleverna få underkänt pga att de har "rasistiska värderingar"? Om det är så är ju detta bara toppen på isberget...
Även om de hade en massa material med sig som var rasistiskt* så borde de fått ha svenska flaggan, blågula tröjor osv - dessa är absolut inte knutna till rasism på något sätt.
*Alltså...
Vid dagens årliga skolkatalogfotografering dyker en hög elever upp insvepta i Svenska flaggan, diverse "hoodies" med nationalsången på ryggen och fula bilder på ormar asaprylar, allt i ett paket med den Svenska flaggan i centrum i sirliga utförande på bringan.
...flaggan, nationalsången, asaprylar, ormar...
Ok... kidsen kanske är rasister, prylarna de hade med sig har ingenting med rasism att göra!
De har inte fått vår nationalsång eller flagga, den representerar sverige, inte rasism.
Ostmjuk, omständigheterna må vara andra än de tidningen återgav men jag tycker fortfarande att det är fel.
Allting kan användas i fel sammanhang Castor, och det förstår du också.
Solkorset, till exempel?
Eller tyskarna kanske bara körde på en liten österländsk touch på deras partimöten..
Det ungarna gör är att använda svenskhet & svenska flaggan i fel syften- i syfte att tracka ner andra. Bli sur på dem istället.
Förutom ormar och taikons, som som jag inte vet vad de är/symboliserar, så låter som en trevlig kostym/fotbollsfest.
Skulle de för mig okända objekten kunna vara "budskapsbärare" av olämplig sort så är det klart att de inte skall finnas med på bild. Men man har kanske bara dragit ytliga paralleller med den onda ormen i paradiset.
Vad gör mig frustrerad är att jag vet inte vad som är sant och att det är stor skillnad på barn i fotbollströjor och den klädsel som beskrivs i den andra länken. SD har i så fall hittat på en helt egen historia.
edit: Ja poängen var Castor att jag håller med dig där också. Svenska flaggan är inte rasistisk, en tröja med ett sådant motiv är det inte och nationalsången är det inte och bärande av dessa specifika ting skall inte bestraffas. Det är löjligt.
Allting kan användas i fel sammanhang Castor, och det förstår du också.
Solkorset, till exempel?
Eller tyskarna kanske bara körde på en liten österländsk touch på deras partimöten..
Det ungarna gör är att använda svenskhet & svenska flaggan i fel syften- i syfte att tracka ner andra. Bli sur på dem istället.
Jag förstår att saker kan användas i fel samanhang, visa gärna vart jag visar oförmåga att förstå detta?
Det är en väldig skillnad på solkorset och svenska flaggan och vad de representerar, jag tror inte ens jag behöver förklara skillnaden?
Jag ingår inte i dessa ungdomars supporterklubb på något vis men de skall inte förbjudas att ha kläder med svenska flaggan på.
"Jag såg en nazist dricka coca-cola... jävla nazistdryck" - det är inte rasistiskt att ha svenska flaggan hissad, på kläderna eller liknande... om rasister råkar ha det så... låt dem ha det, vår flagga representerar inte det de står för ändå.
Jag är inte beredd att ge flaggan till någon annan grupp? Jag är inte villig att ändra dess betydelse?
Det är den person som förbjuder att vissa viftar med den eller använder den... de ger bort dess betydelse.
Man skall få säga vad man vill. Man visar vem man är genom att avstå från att säga vissa saker... man skall äga rätten att göra det dock utan att behöva bli straffad. Man kan inte tolerera utan att tolereras. typ.
Jag förstår att saker kan användas i fel samanhang, visa gärna vart jag visar oförmåga att förstå detta?
När ett tiotal väljer att svepa in sig i flaggor eller gemensamt visa sin 'stolta svenskhet' gemensamt för skola och specifikt nyligen tillkomna invandrare där, så tas stolthet ur sitt sammanhang och blir istället provokation. Det verkar du inte hålla med om, eller inte förstå.
Det är en väldig skillnad på solkorset och svenska flaggan och vad de representerar, jag tror inte ens jag behöver förklara skillnaden?
Såklart att det är skillnad på solkors och en flagga, men solkorset har ju också suttit på en flagga. ;P
Nejmen mer seriöst, så kan ju 30-talets samlade germaner ha argumenterat att de bara var intresserade av österländsk spiritualism eller liknande och inte aaaaalls har för avsikt att stöta eller provocera. Medan nazismens ansikte utåt blev ett solkors. Det jag menar är att nazister tar svenska flaggan och gör den till Sin symbol för provocering och vi-mot-dem-tänk. Ungefär som alla förtryckarregimer gjort på nåt sätt, men nu ligger ju nazismen närmast till hands..
Jag ingår inte i dessa ungdomars supporterklubb på något vis men de skall inte förbjudas att ha kläder med svenska flaggan på.
Jag håller med dig i sak, självklart ska man få ha landslagströjor och svenska flaggor på sig. Men när 10-talet gör det tillsammans, för att provocera, på ett skolkort, då förstår jag om rektorn reagerar iaf.
"Jag såg en nazist dricka coca-cola... jävla nazistdryck" - det är inte rasistiskt att ha svenska flaggan hissad, på kläderna eller liknande... om rasister råkar ha det så... låt dem ha det, vår flagga representerar inte det de står för ändå.
Jag är inte beredd att ge flaggan till någon annan grupp? Jag är inte villig att ändra dess betydelse?
Det är den person som förbjuder att vissa viftar med den eller använder den... de ger bort dess betydelse.
Man skall få säga vad man vill. Man visar vem man är genom att avstå från att säga vissa saker... man skall äga rätten att göra det dock utan att behöva bli straffad. Man kan inte tolerera utan att tolereras. typ.
Som sagt det är ingen enskild person isvept en svensk flagga som jag reagerar på, utan en manifestation iaf såsom rektorn här verkar ha reagerat på.
Jag tvivlar starkt på att dessa kids som viftar med flaggor hit och dit på skolkort har ett särskilt empatiskt, voltaireistiskt tänk att de får säga sitt, och alla andra också får säga vad de vill. Så att som rektor låta dem säga exakt vad de vill via skolans publicerade materiell(skolkatalogen), utan att lära dem något om att yttrandefrihet Eller nolltolerans går åt båda håll etc, vore inte heller särskilt smart..
Själv har jag iaf aldrig snackat med någon hardcore nazist som varit öppen för att andra ska få stoltsera med sin nationalitet, medan de är i sverige iaf. Och Det är tragiskt.
Jag håller med dig i sak, självklart ska man få ha landslagströjor och svenska flaggor på sig. Men när 10-talet gör det tillsammans, för att provocera, på ett skolkort, då förstår jag om rektorn reagerar iaf.
Skall man som ensam elev utan förvarning svepa in sig i flagga och måla sig gul och blå? Hur upplevs det av andra månntro?
...
Jag förstår att folk blir provocerade om folk skriker "simhall" invirade i svenska flaggan men min poäng är att de inte skall bli det.
De borde inte bli det.
De borde inte bli det eftersom svenska flaggan inte har något med rasism, nazism att göra.
Om man reagerar som rektorn och förbjuder dem att framträda i blågult, då har man bestämt markerat att svenska flaggan = nazistsymbol = skräp... och det är fel.
Fel, fel, fel.

God save the... prinsessan Madde.