THQ stänger studior

Medlem
THQ stänger studior

Så länge Relic är helskinnade är jag nöjd iaf.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Surt att vara ägd av en förläggare när det börjar krisa i branschen, dessa studios verkar inte ha så mycket att säga till om. Oberoende is the way to go, båda Starbreeze och Grin (och förhoppningsvis Avalanche) har ju klarat sig genom kriser för att de är oberoende!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Surt att vara ägd av en förläggare när det börjar krisa i branschen, dessa studios verkar inte ha så mycket att säga till om. Oberoende is the way to go, båda Starbreeze och Grin (och förhoppningsvis Avalanche) har ju klarat sig genom kriser för att de är oberoende!

Brukar det inte vara väldigt svårt för spelutvecklare att göra stora dyra spel om de inte har någon förläggare med pengar bakom dom?

Medlem

Stackrna. Jag älskar deras spel speciellt Conan. Dom får inte dö ut.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Skrivet av Mahlberg:

Brukar det inte vara väldigt svårt för spelutvecklare att göra stora dyra spel om de inte har någon förläggare med pengar bakom dom?

Ah, verkar finnas lite dispyter om vad "oberoende" egentligen betyder. Googlar man så är det antagligen en direkt översättning av "indie", altså det du syftar på, eller spelbranschens egna defenition som betyder "en utvecklare som inte ägs av sin förläggare".
Jag syftade på det senare, men det känns som du har mer rätt.

Och givetvis är det i princip omöjligt att trolla fram de hundratals miljoner kronor som behövs för att göra ett storspel utan hjälp från en förläggare (Såvida man inte är typ valve eller epic).

Medlem

gött, det här kanske betyder att dom inte släpper nya 50 cent spelet....


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Inte så förvånande. Dock så är det surt för arbetarna.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Preed:

gött, det här kanske betyder att dom inte släpper nya 50 cent spelet....

Men skärp dig, folk har blivit av med sina jobb, det är väl för guds skull inte "gött" någonstans.
Gör de inte spel i din smak så köp dem inte. Visa lite respekt istället.

Inaktiv

Fler och fler (PC) spelföretag stänger, undra vad det kan bero på?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

Neeeeeeeej!!!!!!!!!!!!

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Fler och fler (PC) spelföretag stänger, undra vad det kan bero på?

..att stora företag köper upp dom och säljer dom? Sen är det ju så att många företag är underföretag, det kan mycket väl hända att huvudföretaget vill lägga energi på andra spel.

Behöver överhuvudtaget inte ha något med myten om att pc är döende att göra.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Fast även om en studio är oberoende så är den ju ofta beroende av utgivare för att betala för och publicera de spel man skapar. Går det dåligt för utgivarna så är de mindre benägna att betala för spel - oavsett om det är spel skapade av studios som de äger, eller spel skapade av utomstående studios som de ger ut.


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Skrivet av Poncho:

Fast även om en studio är oberoende så är den ju ofta beroende av utgivare för att betala för och publicera de spel man skapar. Går det dåligt för utgivarna så är de mindre benägna att betala för spel - oavsett om det är spel skapade av studios som de äger, eller spel skapade av utomstående studios som de ger ut.

Givetvis. Men man står och faller inte med en enda förläggare. Som oberoende så kan man få en del säkerhet genom att arbeta med fler olika förläggare.
Dessutom är den penningapung man bygger upp sin egna, och man kan krympa ner personalstyrkan och stå på egna ben i korta perioder (t.ex. som Grin gjorde innan Ghost Recon)

Å andra sidan så skulle jag chansa på att förläggarna cuttar externa projekt först när det börjar krisa, och att man som oberoende hänger betydligt lösare än de interna projekten.

Medlem

Red Faction!!

Medlem

har onlineservrarna stängts till redfaction?


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

1
Skriv svar