Medlem
Konst (igt)

Kära vänner,
Jag har snart kommit till det stadie av min renovering hemma där man kan vända fokus från lister, skruv och gipsplattor till själva inredningen.

Jag vill ha konst att hänga på väggen eller snarare väggarna men jag har riktiga problem att hitta något jag gillar - Jag vet att många av er är kreativitetsvulkaner så jag ställer en öppen fråga:

-Vart/hur kan man få tag på billig, snygg och någolunda orginell konst?

Jag kan göra ganska mycket själv men det känns lite gay att ha sina egna saker på väggarna.

Det är några saker som går fetbort: IKEA har en del fina motiv och en del fina saker men jag skulle aldrig köpa "konst" från ikea, mio eller liknande...

Planscher funkar kanske men i 8 av 10 fall ser det bara pojkrums-B ut...

Väggmålning? Ja, men vad målar man?

Jag funderar på att använda ett 3D program och göra några "roliga" renderingar, lämna in för framkallning och sedan rama in... osäker på att det blir snyggt dock. Coolt och snyggt går ju inte alltid hand i hand tyvärr...

Funderar på att närma mig en konststuderande för en "beställning"... Jag skulle vilja ha mig själv inmålad i en sånt däringa "godsägarn" tavla när man står i kostym framför spisen med pipa i munnen. (typ orginalet av Polish avatar, den tavlan är KUNG)

Tips, någon? Hjälp.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Om du slår in planscherna ger dom ett något mer seriöst intryck. Kanske kolla den lokala loppmarknader? Eller hoppas att du kan köpa lite konst av desperata esteter?
www.art.com ?


signatur

Internet är din vän

Medlem

jag har en karta över området kring familjens lantställe på väggen. den är från Generalstabens Littografiska Institut år 1920. trevligt gulnad och "tecknad" snarare än animerad (det är ju en littografi ). en kompis har en monsterplansch av Tyler Durden i Fight Club. den gillar jag, trots att jag i vanliga fall föraktar planscher

vill man vara lite :crazy: kan man ju måla en siluett av något direkt på väggen, kan bli riktigt snyggt.

"eller nåt sånt, ja vet inte"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag har ett gammalt sjökort över kap verde på väggen. Ett sånt där handmålat med kustlinjen utmålad bredvid. Ser riktigt snyggt ut inramat i guldfärgad ram, helt klart att rekomendera.

Har dessutom ett oxhorn som jag funderar på att hanga upp någonstans. Det kan säkert vara ganska snyggt.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Alltså, det är helt presigelöst jag frågar... Det behöver inte vara något värde eller "erkända" konstnärer.

Inramade planscher har jag haft mest pga av mitt omättliga filmintresse men det känns ganska B och förutsägbart på något sätt... alla har vi en plansh-fas men...

Kartor kan vara riktigt snyggt, köpte en rolig på medeltidsveckan på gotland när jag bodde där... den är ganska cool, en reproduktion av en riktig gammal karta.

En riktigt cool ram kan göra mycket också men oftast är de så attans dyra...

Kom på fler saker som går bort:
Motiv från picasso, matisse, dahli, monét osv... ni vet de där klysh-söndertjatade motiven som hänger överallt...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Kråkan:

Om du slår in planscherna ger dom ett något mer seriöst intryck. Kanske kolla den lokala loppmarknader? Eller hoppas att du kan köpa lite konst av desperata esteter?
www.art.com ?

Menar du med en (håll i dig nu) pasparoue? Hur det nu stavas - uttalas

Pass-par-tå

Är det det du menar med "slå in"? Eller är det ram du tänker på?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

http://www.deviantart.com/

En sak jag funderat på är att fotografera mitt hem och lägga in bilder i bildredigeringsprogram för att testa olika tavelalternativ eller väggfärger.
En idé som kanske kan vara till någon hjälp?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

http://www.deviantart.com/

En sak jag funderat på är att fotografera mitt hem och lägga in bilder i bildredigeringsprogram för att testa olika tavelalternativ eller väggfärger.
En idé som kanske kan vara till någon hjälp?

Har tänkt lite i samma banor - testat att måla om husen någon gång...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
PaZ
Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Kråkan:

Om du slår in planscherna ger dom ett något mer seriöst intryck. Kanske kolla den lokala loppmarknader? Eller hoppas att du kan köpa lite konst av desperata esteter?
www.art.com ?

Menar du med en (håll i dig nu) pasparoue? Hur det nu stavas - uttalas

Pass-par-tå

Är det det du menar med "slå in"? Eller är det ram du tänker på?

Passepartout är ett ord som kanske kan hjälpa dig att söka om det nu är vad du vill ha..

Youtube-proffs

Köpte en fet tavla på Ikea för ett tag sedan, ett träd på en strand över ett blått hav. En stor tavla, skitfin på min vägg. Kan ta en picture. ona minuta

Edit*

Här är tavlan, och ja, min cykel är inne i lägenheten ala seinfeld!

http://hem.bredband.net/adrbla/Tavla.JPG

Ikea har fina tavlor fast jag gillar mer bilder, eller ja, saker som har med tropiska saker att göra. När exet flyttar ut från lägenheten så skall mina växter bli mina nya kompisar, massa exotic planter osv ska jag ha


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ostmjuk hamster:

http://www.deviantart.com/

En sak jag funderat på är att fotografera mitt hem och lägga in bilder i bildredigeringsprogram för att testa olika tavelalternativ eller väggfärger.
En idé som kanske kan vara till någon hjälp?

Har tänkt lite i samma banor - testat att måla om husen någon gång...

LoL "husen? Är vi rika idag?

Apropå det där med egna tester i bildred. program. Man kan nog inte vänta sig allt för korrekt återgivning av det slutgiltiga resultatet då färgnyanserna och skalan på tavlorna kan skilja sig en aning men bättre än inget.
Viktigast är väl att ha tillräckligt med dagsljus i rummet.
Om du testar det så får du gärna visa upp ditt *drömrum*

edit: Det var en intressant & fin tavla Polish. Gillar den.

Inaktiv

Jag slängde upp två gamla sablar + 2 tavlor som min farfar har målat.

Annars så har jag en idé om att måla en av mina kortare väggar som konturerna av en publik... eller en biosalong.. Liksom då har man alltid kompisar hemma. Och dom varken låter eller stökar ner

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Kråkan:

Om du slår in planscherna ger dom ett något mer seriöst intryck. Kanske kolla den lokala loppmarknader? Eller hoppas att du kan köpa lite konst av desperata esteter?
www.art.com ?

Menar du med en (håll i dig nu) pasparoue? Hur det nu stavas - uttalas

Pass-par-tå

Är det det du menar med "slå in"? Eller är det ram du tänker på?

Passepartout är ett ord som kanske kan hjälpa dig att söka om det nu är vad du vill ha..

Ha, nej det var bara stavningen jag inte fixade riktigt... jag undrade bara om det var passepartout som kråkan menade...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Om du testar det så får du gärna visa upp ditt *drömrum*

Jag skrev fel, ett hus är det bara... och hela är inte mitt...

Jag har sett kidsen på minhembio.com använder ett progg för att möblera och lite så... vete fan vad det heter dock... får kolla upp..

Polish, ja - nu gör du snart som du vill. Perfekt!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Du skulle kunna måla något grafitti style, om du är bra på det.
Eller göra som typ fienden och mtv har, massa skum konst fast du ritar sånt över hela väggarna, jag personligen skulle tycka det skulle vara riktigt fränt


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Eller göra som typ fienden och mtv har, massa skum konst fast du ritar sånt över hela väggarna

What? - Vad menar du egentligen?

Väggmålningar är jag svag för, dock inte graffiti - men gärna vintagefilm-/propaganda-affischer med starka färgkontraster.

Tips är att använda OH-film och en strålkastare för att sedan måla upp konturerna på väggen.

Oj, blev ganska rörigt, hoppas ni fattar...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

w4rhog det jag menar är att fienden har verkligen speciell konst på sina tröjor, och mtv har ju deras twisted mellansak dom har, med dom där konstiga figurerna.
Hoppas du fattar ;O


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

gillar ladymorganas goth foton på deviantart

Var smidigt och köpa faktiskt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

detta och liknande konstverk kostar lite, men fan va roligt det är på sommaren (att köra) och "mysigt" på vintern (när den står i vardagsrummet)
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=112493&...

lite billigare variant
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=33660&d...

(ingen av bilder/objekten är mina)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Annars kan du hänga upp begnade jordflätor på väggarna, rätt orginellt, du kan få nåra av mig...


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

Orkar inte läsa allt, men gå in och kika runt på den lokala konstskolan ni har där du bor. Brukar väl alltid finnas?
typ Folkhögskolor m.m

Man kan hitta riktigt shyssta grejer!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Pallade inte heller läsa alla inlägg då jag antog att ingen rekommenderat Salvador Daliän. Brorsan skaffade ett par sjukt snygga kopior av hans verk som han satt upp på väggarna, riktigt najs. Tycker mest att hans verk är mycket vackra och lätta att kolla på.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Pallade inte heller läsa alla inlägg då jag antog att ingen rekommenderat Salvador Daliän. Brorsan skaffade ett par sjukt snygga kopior av hans verk som han satt upp på väggarna, riktigt najs. Tycker mest att hans verk är mycket vackra och lätta att kolla på.

orkar man inte läsa ska man inte svara...

Skrivet av CastorFiber:

Kom på fler saker som går bort:
Motiv från picasso, matisse, dahli, monét osv... ni vet de där klysh-söndertjatade motiven som hänger överallt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ouch, sorry


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

hehe


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Abstract 3D och spejsade målningar kanske funkar? Gillar stilen hos Vincent Lai från min artgoup och han har en hel del riktigt grymma verk som jag lätt skulle kunna ha på min väggar. Annars gillar det mesta från Greg Martin och hans kollektion av space art.

Inaktiv

Konst är väl ett rätt brett begrepp så jag föreslår svärd. Har nämligen gått i dom tankarna själv ett tag och kommer förmodligen slå till när nästa glada brev kommer.
Dvs riktiga svärd, inga s.k "wallhangers". Wallhangers funkar väl för vissa också iofs antar jag, men hela poängen, skönheten och konsten går då förlorad enligt mig.

Här finns det riktiga svärd. Ett smakprov

Medlem

ja, svärd låter trevligt. men då skulle jag rekomendera att man går steget längre, och köper ett riktigt antikt svärd för en tiondel av vad de där replikerna kostar


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Fyyfan vad dyra vissa av dom där svärden var.. upp till 2900 dollars, inte illa.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

12
Skriv svar