Era matrecept!

Medlem
Era matrecept!

Då var det dags för mig att laga mat och jag behöver er hjälp!

På fredag kväll har jag bjudit hem en date på middag. Kanske inte var världens smartaste drag då mina kulinariska erfarenheter är väldigt ringa. (Läs: snabbmakaroner, frysta köttbullar och ketchup)

Skulle därför behöva så goda tips som möjligt om ni har några.

Sen kan jag inte alla de matlagningstermer som finns, men det kan jag säkert lära mig tills dess

Så - en romantisk middag helt enkelt. En huvudrätt och en efterrätt räcker.

Medlem

Något som är väldigt lätt att laga och som också är väldigt gott är ugnstekt lax med creme fraiche på.
Krydda creme fraichen med hackad dill och några passande kryddor, sen ha på det över laxen som du lagt i en ugnsform, sen i ugnen med det hela.
Och så koka potatis och hacka lite grönsaker till det.

Efterrätt, kladdkaka kanske, också jättelätt att laga och gott. Vispgrädde till det.


signatur

<3

MFC
Medlem
Skrivet av Eschricht:

Då var det dags för mig att laga mat och jag behöver er hjälp!

På fredag kväll har jag bjudit hem en date på middag. Kanske inte var världens smartaste drag då mina kulinariska erfarenheter är väldigt ringa. (Läs: snabbmakaroner, frysta köttbullar och ketchup)

Skulle därför behöva så goda tips som möjligt om ni har några.

Sen kan jag inte alla de matlagningstermer som finns, men det kan jag säkert lära mig tills dess

Så - en romantisk middag helt enkelt. En huvudrätt och en efterrätt räcker.

Alltså... ärlighet varar längst!

Säg att dina kulinariska kunskaper är begränsade men köp hem lite råvaror (se förslag nedan) och be henne vara med och mixa och så gör ni det tillsammans... vad det än blir så blir det roligt och så behöver du inte skylla enbart på din egen (o)förmåga.

Förslag på råvaror
Fläskfilé
Falukorv
Kokosmjölk
Ananas
Mini-majs
Oliver
Tomater
Gurka
Mango Chutney

Fyll på med egen fantasi.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Helstekt fläskfilé och klyftpotatis e busenkelt och smarrigt.

Tag en hel fläskfilé*, putsa den. (Ta bort hinnorna och senorna)

Krydda utsidan med salt o grovmalen svartpeppar, ta inte finmalen, den bränns bara.

Fräs den på hög värme i stekpannan så den får en fin stekyta runtom.

Lägg i en form eller på en plåt och in i ugnen på 225°C i 20-30 minuter, eller tills den är ungefär 62-64°C, har du ingen termometer så kan du i nödfall skära i den o kolla så den ser färdig ut. Ska vara "vit" men om den har en liiiiiten dragning åt rosa så är det ok också.

Folk har en tendens att tillaga griskött till alldeles för höga temperaturer och då blir det torrt.
(låt den vila ungefär 10 min under alufolie innan du skär i den annars läcker den som ett såll)

Klyftpotatis e ännu enklare, tag ett gäng fast potatis och skrubba dom rena. (Skalet ska vara kvar, blir godare så)

Skär potatisen i klyftor och sprid ut på en djup plåt med lite olja om du/ni gillar du olivolja så ta sån (inte extra Virgin tjofräs bara)

Salta o peppra och ringla över lite mer olja och kör i ugnen på 225°C i 40-60 minuter (genomlagad efter ungefär 40 minuter men det e gott då den blir lite mörk och krispig på ytan) Rör om ett par gånger under tillagningen så det inte fastnar och så den blir jämt tillagad.

Servera med lite sallad och sås efter tycke.

Till efterrätt kan jag rekommendera en frusen cheesecake
http://www.recepten.se/recept/cheesecake.html

*Inte fläskYTTERfilé, det är nån ful namngivning på benlösa fläskkotletter som inte är uppskurna.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ikväll snodde jag ihop en italiensk pasta efter att ha tittat på Per Morbergs Vad blir det för mat. Jag har varit inne på Morberg-spåret i en vecka nu, har fått för mig att jag ska laga mig igenom hans kokbok som jag har signerad hemma i köket (jag misstänker att jag har drabbats av storhetsvansinne).

Hur som helst så blev pastan ruskigt god, och inte alls så svår att göra.

Be din livsmedelsbutik att grovmala ungefär 500 g rimmat fläsk/bogfläsk, om de inte har möjlighet att göra det åt dig funkar det faktiskt med en matberedare och en vanlig kniv-tillsats.
Pressa en vitlöksklyfta i färsen och häll i en dryg deciliter torrt vitt vin, rör om till en smet och forma sedan till köttbullar. Lägg ner dem i en het panna med mycket smör och stek tills de får en fin yta.
Skär 300 g champinjoner i fyra delar och bryn i en panna. När de har fått färg slår du över dem med köttbullarna och häller på mer av vinet.
Låt det reducera ner ett tag och häll sedan på grädde, låt det koka upp och rör efter det ner parmesanost efter egen smak (jag tog 2 nävar).
Koka färsk tagliatelle och häll upp i en skål, smaka av såsen med salt och peppar innan du slår den över pastan. Rör om och servera med ett basilikablad på toppen.

Till det gjorde jag ett superlätt tillbehör. Dela pärltomater på mitten och lägg i en skål, häll på balsamicovinäger och strö över lite råsocker. Rör om med en sked och ställ fram på bordet.

Fantastiskt gott och mättande, om du inte får ligga efter det här är det fullmåne eller något annat skumt i görningen.

Lycka till!

Medlem
Skrivet av MFC:

Alltså... ärlighet varar längst!

Säg att dina kulinariska kunskaper är begränsade men köp hem lite råvaror (se förslag nedan) och be henne vara med och mixa och så gör ni det tillsammans... vad det än blir så blir det roligt och så behöver du inte skylla enbart på din egen (o)förmåga.

Förslag på råvaror
Fläskfilé
Falukorv
Kokosmjölk
Ananas
Mini-majs
Oliver
Tomater
Gurka
Mango Chutney

Fyll på med egen fantasi.

Jo, jag har redan berättat för henne att min matlagning inte är något att komma med. Vi pratade först om att laga något tillsammans, men hon ville bli överraskad. Sen kunde hon inte komma över förrens ganska sent på kvällen.

Så jag får helt enkelt stå på egna ben

Medlem

1 st hel kyckling.
1 st knippe persilja.
Godtycklig mängd citronpeppar
1 st citron.
1 st lergryta.
1 st skvätt Sherry.

Lägg lergrytan i vatten ungefär en timme (eller längre) innan.
Skura citronenoch riv av skalet på citronen. Pressa sen citronen.
Blanda ner citronskalet i citronsaften.

Skölj kycklingen noggrant invändigt och utvändigt.
Lägg i lergrytan.
Krydda ena sidan med citronpeppar. Upprepa på andra sidan.
Stoppa in persiljan i kycklingen och häll i citronsaften.
Slå i en skvätt Sherry (ungefär en 6:a)
Langa in hela härligheten i ugnen på 175 grader och låt stå minst en timme.
Kolla då och då hur färdig den är.

Skitenkelt. Skitsmidigt. Skitgott.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Måste tacka för många bra svar! Trodde aldrig det skulle komma så många på så kort tid.

Kan också tillägga att jag var hos henne förra helgen och då hon bjöd mig på kycklingfilé med klyftpotatis och en jäkligt god sallad till det. Till efterrätt bjöd hon på både kladdkaka och cheesecake. (kladdkakan efter maten och cheesecaken runt 03-tiden, så nej, jag vräkte inte i mig hela tiden.)

Skrivet av Höglund:

Ikväll snodde jag ihop en italiensk pasta efter att ha tittat på Per Morbergs Vad blir det för mat. Jag har varit inne på Morberg-spåret i en vecka nu, har fått för mig att jag ska laga mig igenom hans kokbok som jag har signerad hemma i köket (jag misstänker att jag har drabbats av storhetsvansinne).

Hur som helst så blev pastan ruskigt god, och inte alls så svår att göra.

Be din livsmedelsbutik att grovmala ungefär 500 g rimmat fläsk/bogfläsk, om de inte har möjlighet att göra det åt dig funkar det faktiskt med en matberedare och en vanlig kniv-tillsats.
Pressa en vitlöksklyfta i färsen och häll i en dryg deciliter torrt vitt vin, rör om till en smet och forma sedan till köttbullar. Lägg ner dem i en het panna med mycket smör och stek tills de får en fin yta.
Skär 300 g champinjoner i fyra delar och bryn i en panna. När de har fått färg slår du över dem med köttbullarna och häller på mer av vinet.
Låt det reducera ner ett tag och häll sedan på grädde, låt det koka upp och rör efter det ner parmesanost efter egen smak (jag tog 2 nävar).
Koka färsk tagliatelle och häll upp i en skål, smaka av såsen med salt och peppar innan du slår den över pastan. Rör om och servera med ett basilikablad på toppen.

Till det gjorde jag ett superlätt tillbehör. Dela pärltomater på mitten och lägg i en skål, häll på balsamicovinäger och strö över lite råsocker. Rör om med en sked och ställ fram på bordet.

Fantastiskt gott och mättande, om du inte får ligga efter det här är det fullmåne eller något annat skumt i görningen.

Lycka till!

Tack för tipset! Låter riktigt gott!

Det där sista dock - Om man är ute efter att ligga kanske det inte är sådär jättebra med en mättande rätt? Att få håll under ett ligg kan inte vara roligt...

Skägg.
10 Chambers

En busenkel rätt, om ni gillar fisk, är att blanda 2 dl creme fraiche (full fat god damnit!), 5 dl vatten, 2 fiskbuljongstärningar och ett par matskedar dijonsenap. Koka ihop i en panna, lägg ner 500-600 g frysta torskfilieer och låt puttra till fisken är klar. Servera med potatis eller ris, kanske lite sockerärtor till.


signatur
Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

så jävla bra sida


signatur

Suup homie

Medlem

Haha, Bjorsarn! Härligt tips!

Har bestämt mig för att helt enkelt köra på en plankstek med oxfilé, beasås, potatismos och sparris inlindade i bacon. Enkelt och förbannat gott!

Efterrätt vet jag dock inte än, men jag ska nog hitta på något.

Tack för tipsen iallafall! Kommer försöka öva upp mina matlagningskunskaper med hjälp av flera rätter här i framtiden.

Medlem

Deja vu eller något.

Är inte säker men är inte denna tråden några månader gammal? Blir osäker för det står att alla inlägg var gjorda denna månaden! Creepy! :S

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Deja vu eller något.

Är inte säker men är inte denna tråden några månader gammal? Blir osäker för det står att alla inlägg var gjorda denna månaden! Creepy! :S

Du tänker på den dära "billigenkelsnabbnyttigstudentmat" -tråden


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Deja vu eller något.

Är inte säker men är inte denna tråden några månader gammal? Blir osäker för det står att alla inlägg var gjorda denna månaden! Creepy! :S

haha jo jag gjorde ju en tråd för några månader sen om tips, men Bjosarn satte ju spiken i kistan eller vad man nu brukar säga när han gav den där länken så

gamla tråden

Lite mer on topic, så lycka till med planksteken! det går ju aldrig fel så länge inte dejten råkar vara vegetarian, ett scenario som tyvärr hänt mig, du vet minnen funkar ibland inte riktigt som den ska;)

ett tips är att koka sparisen lite snabbt och lätt sedan marina dem gröna stångarna med olivolja flytande honung salt och peppar och gärna lite aromat krydda sedan steka på eller grilla dem en stund på en elgrill om du har någon.. mums blir helt wonderbart!

som efterrätt kan du köpa en fin kladdkaka och vispa till lite vaniljsås, lätt och simpelt hehe


signatur

Suup homie

Inaktiv

Bookmark'd direkt!


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

3 dl mjöl
1 tsk salt
6 dl mjölk
4 ägg


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Tänkte väl det

Medlem

Ett tips för att komma igång med matlagningen är soppor eller grytor. Kanske låter trist, men det är inte lika tråkigt som det låter. Man kan ju ha allt möjligt i en soppa. Sedan är det lätt som en potatisplätt:

1) Dela/skiva/hacka/etc det du skall ha i.

2) Koka upp vatten med buljong

3) sedan lägger du i ingredienserna i den ordning som det tar att koka dom. Det som tar längst tid först då såklart, så inget blir sönderkokt.

Skall du ha en slät soppa (dvs en soppa utan bitar i, t ex slät potatis- och broccolisoppa) så kokar du det lite extra och sedan använder du mixern eller stavmixern för att göra allt till en sås-liknande soppa. Som "topping" lägg lite strimlad skinka på, eller tärningar av rostat bröd (s.k. krutonger).

Vill du ha den lite mer mättande? Lägg i kycklingbitar som t ex som denna soppa .

Haha, den var bra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Lite mer on topic, så lycka till med planksteken! det går ju aldrig fel så länge inte dejten råkar vara vegetarian, ett scenario som tyvärr hänt mig, du vet minnen funkar ibland inte riktigt som den ska;)

ett tips är att koka sparisen lite snabbt och lätt sedan marina dem gröna stångarna med olivolja flytande honung salt och peppar och gärna lite aromat krydda sedan steka på eller grilla dem en stund på en elgrill om du har någon.. mums blir helt wonderbart!

som efterrätt kan du köpa en fin kladdkaka och vispa till lite vaniljsås, lätt och simpelt hehe

Nej, hon är inte vegetarian, så det ska nog gå bra.

Låter jäkligt najs med sparrisen, så det kommer jag köra på. Tack för tipset!

Kommer köra med något rött vin till maten, ska höra med personalen på systemet vad som passar bra till oxfilé.

Blir marängsviss till efterrätt. Vet att hon tycker om glass, så det borde ju passa bra.

Så nu är planeringen äntligen färdig. Nu ska det bara genomföras också, men det ska nog inte uppstå några större problem och kommer förhoppningsvis bli en trevlig kväll!

Skägg.
10 Chambers

En av de allra enklaste och ändå lyxigaste efterrätterna måste ju vara panacotta med rårörda bär.

Egentligen bara att blanda grädde med valfri smaksättning, såsom vanilj och socker. Smälta i gelatin, ställa kallt ett par timmar.

Toppa med bär som du bara blandat med lite socker.


signatur
Inaktiv

Kan rekommendera http://www.kockisen.se som min bror driver, han brukar lägga upp lite recept fast med sin egen twist där

EDIT: Man kan även registrera sig och lägga upp sina egna recept där, för att utöka utbudet på sidan! =D

Medlem

http://www.matklubben.se/ är en bra sida för recept och har även forum och tävlingar då och då. Men utseendet är dock inte speciellt bra. Den sidan dom du länkade till ThreeZool ser väldigt bra ut, mycket stilren och snygg, hoppas innehållet håller samma kvalitet. Skall spana in den lite senare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kan berätta att plankan blev skitbra! Överträffade mig själv med råge, trodde aldrig det skulle bli så bra.

Kvällen blev riktigt lyckad!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En av de allra enklaste och ändå lyxigaste efterrätterna måste ju vara panacotta med rårörda bär.

Egentligen bara att blanda grädde med valfri smaksättning, såsom vanilj och socker. Smälta i gelatin, ställa kallt ett par timmar.

Toppa med bär som du bara blandat med lite socker.

Jag körde på en Pannacotta med hallon och riven chocklad och det blev riktigt riktigt gott! Tack för tipset!

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Kan berätta att plankan blev skitbra! Överträffade mig själv med råge, trodde aldrig det skulle bli så bra.

Kvällen blev riktigt lyckad!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En av de allra enklaste och ändå lyxigaste efterrätterna måste ju vara panacotta med rårörda bär.

Egentligen bara att blanda grädde med valfri smaksättning, såsom vanilj och socker. Smälta i gelatin, ställa kallt ett par timmar.

Toppa med bär som du bara blandat med lite socker.

Jag körde på en Pannacotta med hallon och riven chocklad och det blev riktigt riktigt gott! Tack för tipset!

Också självklart följdfrågan, fick du doppa?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

AG
Medlem

köp hem mat mer tid för er att umgås.

Medlem
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av Eschricht:

Kan berätta att plankan blev skitbra! Överträffade mig själv med råge, trodde aldrig det skulle bli så bra.

Kvällen blev riktigt lyckad!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En av de allra enklaste och ändå lyxigaste efterrätterna måste ju vara panacotta med rårörda bär.

Egentligen bara att blanda grädde med valfri smaksättning, såsom vanilj och socker. Smälta i gelatin, ställa kallt ett par timmar.

Toppa med bär som du bara blandat med lite socker.

Jag körde på en Pannacotta med hallon och riven chocklad och det blev riktigt riktigt gott! Tack för tipset!

Också självklart följdfrågan, fick du doppa?

Det låter jag vara osagt.

1
Skriv svar