Wasteland 2 använder Unity-motorn
Spelmotorn som driver det postapokalyptiska rollspelsäventyret har tidigare främst använts för webbläsarbaserade spel som Mechwarrior Tactics och Battlestar Galactica Online.
#wasteland-2, #mechwarrior-tactics, #battlestar-galactica-online
Ok, intressant! Sitter själv en del med Unity, och det är helt klart en väldigt lättanvänd och händig motor.
Du som någon gång önskat att göra ett spel kan jag rekommendera Unity till. Indie-versionen är gratis, och för Pro-versionen finns en trial. Det bästa är att om du lyckas färdigställa något med Unity Indie så är det ingen som hindrar dig att lansera det kommersiellt. Dock måste du köpa Unity Pro när du tjänat över 100 000 USD.
Lättförstått program med väldigt låg inlärningskurva. Sen finns det dokumentation så det räcker och blir över.
http://unity3d.com/gallery/
Denna showreel visar ett par finfina spel gjorda i Unity. Förutom dessa så finns då Interstellar Marines som utvecklas, mobilspelet Train Crisis och Max & The magic marker.
Det främsta skälet till att man använder Unity är dock troligen därför att den har en mycket billigare licens än de flesta andra motorer.
Du som någon gång önskat att göra ett spel kan jag rekommendera Unity till.
Lättförstått program med väldigt låg inlärningskurva. Sen finns det dokumentation så det räcker och blir över.
Låter bra. Fast sen är det ju modelering man ska kunna också,(om man ska göra spel i 3D) vilket är en annan femma
Du som någon gång önskat att göra ett spel kan jag rekommendera Unity till.
Lättförstått program med väldigt låg inlärningskurva. Sen finns det dokumentation så det räcker och blir över.
Låter bra. Fast sen är det ju modelering man ska kunna också,(om man ska göra spel i 3D) vilket är en annan femma
Det är såklart sant. Antar att jag nästan tar det för givet nuförtiden
I ett spel ingår ju såklart oerhört mycket mer än bara att sätta sig och börja stirra på sin skärm.
Det krävs 3D-modellering, animering, texturer(ing), programmering/scripting, ljud-inspelning, musik etc. Allt detta kräver såklart tid och fler folk än bara en person, men det viktigaste är att inte ta sig an något enormt, open-world-rpg med tusentals föremål och en dramatisk handling med oväntade vändpunkter och trovärdiga karaktärer med ultrarealistiska ansiktsanimationer.
Det finns gott om tutorials där man kan ladda ner färdiga projekt som man sedan bygger upp efterhand som man avancerar i tillhörande tutorial. Perfekt för att lära sig Unity och dess kapacitet.
ME LIKE tycker att unity är en helt okej motor använder det själv lite ibland.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Unity har ju inte support för linux !
Jag läste nånstans att dom pratar med unity-utvecklarna för att få just linux-stöd för wasteland2, det var ett av kraven för val av motor.
Awesome!
Fast tycker personligen att dom skulle ha valt att gå med unigine, den har redan support för win/mac/linux + att dom erbjöd license gratis !
Unity har ju inte support för linux !
Jag läste nånstans att dom pratar med unity-utvecklarna för att få just linux-stöd för wasteland2, det var ett av kraven för val av motor.
Awesome!
Fast tycker personligen att dom skulle ha valt att gå med unigine, den har redan support för win/mac/linux + att dom erbjöd license gratis !
Unitys licens är ju mer eller mindre gratis linux stöd tror jag kommer inom sin tid.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund