Inget Win XP-stöd i Just Cause 2

Medlem

böjar bli dags för folk att byta till 7. Den slår XP med hästlängder. älskade XP förut men nu älskar jag 7!

Inaktiv

Funderar på att lämna Windows, ett operativsystem skall hålla sig ett tag och M$ satsar på att lansera Win8 2011. Dessutom är Win7 lite för... dåligt/fult för min stil.

Det är Linux som gäller - Ubuntu med Wine.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

jag har fortfarande XP men har tänkt att köpa win7. jag har väntat ett tag med det för att barnsjukdomar ska försvinna. hur ser det ut för er som har win7?

Medlem

De som sitter och tror att XP är bättre än Vista och W7 får väl hålla sig till sitt föråldrade operativsystem. Helt rätt att skriva spelet helt i dx10, det är överlägset dx9 på alla sätt. Gällande spelprestanda så är Windows 7 och XP rätt jämna. Det du vinner i något spel förlorar du i ett annat. Att klamra sig fast vid XP för att det ger bättre prestanda är löjligt.

simon857: du kan porta Dx10 hur mycket du vill, det kommer inte att fungera särskilt bra. Anledningen till att Dx10 är Vista/W7-exklusivt beror på att Microsoft omarbetade hela arkitekturen för grafikdrivrutiner. Det går helt enkelt inte att få Dx10 i XP eftersom operativet använder sig av en annan driver architecture.

Nåja, ni hänger på FZ, vad kan man förvänta sig?

Jag ser iaf fram emot att fler utvecklare ska följa deras exempel och sluta använda sig av föråldrade DirectX 9 - 10 och 11 är betydligt bättre. Mjukvarukonservatister kan ju sitta med äldre spel och minnas glansdagarna medan resten av marknaden rör sig frammåt.

Meck: Kört på W7 sen första BETAn dök upp och jag kommer aldrig att byta tillbaka till XP eller Vista. Enda problemet jag ahde var att Punkbuster inte hade något stöd för W7 BETA, något som ändrats sedan operativet släpptes.

Tpoim: ta en kik på hur det sett ut tidigare så kommer du märka att det tar ca 2-4 år för ett nytt Windows att dyka upp på marknaden. Vill du inte köpa nytt så behöver du inte göra det, ingen som tvingar dig. Windows 7 kommer garanterat att hålla minst ett generationsbyte.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv
Skrivet av kayl:

Haha vilket jävla skämt. XP > Win7 i åtminstone ett par år till, och Vista ska vi inte ens prata om.

Knappast, om du kollar på ökningstakten för Windows 7 på Steamsurvey som länkades så kommer den att gå om XP redan i år. Man kan tro att det berott på lanseringen nyligen, men faktum är att siffrorna ökat hittills och inte minskat sen dess.

Om siffrorna förblir likadana som de är nu så kommer Windows 7 att gå om XP redan om 4 månader. Nu är det "bara" Steamsurvey, men den är rejält stor och utomordentlig att hämta data ifrån för statistik om PC-Gamers operativsystem.

Dessutom är det kul att se att Windows 7 64-bit dominerar 32-bit versionen också. Innebär bredare stöd för 64-bit spel i framtiden.

Medlem

Vilken tur att man har byt till Win7 för någon månad sen då

Ser framemot detta spel. Hoppas bara det kommer ett demo innan release så att man kan testa.


signatur

Mucha shaka paka

Medlem

:up:Avalanche:up:

Bra att någon vågar ta initiativet. Nu kan man bara hoppas att resterande spelutvecklare slopar stöd för XP på kommande spel i framtiden. Skulle vara extra härligt om stora företag som t.ex. Blizzard i deras kommande Starcraft2, diablo3 och det nya mmo de arbetar på skippar stöd för XP (fast de lär ju inte göra det pga de ändå inte ens lär köra med stöd för dx10/11 i deras spel ).

Tycker de lyckats bra med bakåtkompabiliteten i W7.
Har spelat spel från tidigt 90-tal utan problem eller behov att installera någon tredjepartsprogram som dosbox eller dyl.
Visst har en del spel, som är ändå lite nyare inte fungerat helt utan problem, som t.ex. Battlefield 2 (krävdes lite extra tweaking) men har ännu inte påträffat något som inte fungerat alls.
Jag kanske har tur helt enkelt

Den fulla versionen kanske till och med klarar av fler spel än jag testat. Säkert då jag skippat massor med updates till W7 då jag ändå måste installera om allt pga att jag kör W7-RC1 som slutar fungera normalt i veckan.

GG Avalanche Hoppas spelet blir en hit. Bokat via Amazon

Inaktiv

W7 är sååå 2009...

Medlem
Skrivet av simon857:

det är väl la inge problem, eftersom man kan ha DX10 i xp nu också!

Men snälla sluta sprida den här lögnen vidare, DX10 funkar inte och kommer aldrig att funka under XP. Ett spel som enbart använder DX10 kommer således aldrig att funka under XP, det är inte som när Halo 2 kom där spelet fortfarande var DX9 men låst från XP på andra sätt.

Bra att någon utvecklare vågar satsa på det här, jag tycker det är positivt att dom inte stannar kvar i utdöende standarder. Självklart kommer folk börja gråta när det inte funkar för dom, så är det alltid. När BF2 kom blev alla med GeForce 4-kort ledsna men äger man en dator borde man veta att nån gång måste man till slut uppgradera.

Medlem

Om du har en gammal burk som fortfarande kör XP så kommer nog frame-antalet på detta spelet ligga skitlågt iaf.
Uppgradera vafan....

Inaktiv

"De som sitter och tror att XP är bättre än Vista och W7 får väl hålla sig till sitt föråldrade operativsystem."

Micro$oft propaganda!

Att bygga Win7 stabilare, säkrare och mer pålitligt än XP offrar de kompatibilitet - deras kod är som en spaghettisås!

Den enda anledningen jag tror folk fortfarande rör Windows är just på grund av kompatibilitet. Windows vinner INTE för att systemet är bra.

Om ett annat operativsystem skulle få all kompatibilitet som Windows har skulle de öka rejält.

Därför är XP det mest kompatibla Windows-systemet och är det mest använda systemet i världen!

...

Men Just Cause och Avalanches spel suger ändå, så jag bryr mig inte så mycket.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

När de gör menyerna lätta att hantera(är en riktig jävla soppa att hoppa omkring i!!) och gamla spel m.m funkar till W7 kommer jag börja använda det:)

Är ganska säker på att det kommer XP stöd från annat håll senare..

Det finns en funktion som heter XP Mode och är till för att köra äldre spel och program, detta är dock bara i beta-stadiet men fungerar helt okej.[/quote]

Jag vet men jag tror inte det kommer bli speciellt lyckat iaf:) in än på ett tag, jag kommer nog hålla mig till XP i några år till.

Kolla på XP, 9 år och det har fortfarande kvar sina små buggar, finns inte en chans att jag byter ut det till något som bara funnits i 2-3 år, beroende på hur man räknar.

Sen är ju faktist menyerna riktiga jäkla usla, man kommer ju bara till en ny folder hela tiden när man ska någonstans och det är flashiga effekter hit och dit. Nej tack:)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av PingviN:

Nåja, ni hänger på FZ, vad kan man förvänta sig?

Du hänger väl med här kan man anta...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

bra! någon måste våga ta första steget. Om alla spel fortsätter stöda WinXP/DX9 kommer man inte utveckals framåt i en bra takt. kommande DICE spel ska också vara DX10/11 endast! bra initiativ av svenska utvecklare!

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Kolla på XP, 9 år och det har fortfarande kvar sina små buggar, finns inte en chans att jag byter ut det till något som bara funnits i 2-3 år, beroende på hur man räknar.

Windows 95 har funnits ute i 15år och Windows 98 i 13år och kolla hur bra dom är idag Man måste följa med utvecklingen lite då och då Windows XP kommer inte få stöd av USB3 och vad jag vet så funkar inte SSD fullt ut heller på XP, inte ens Vista.

Skrivet av PingviN:

Gällande spelprestanda så är Windows 7 och XP rätt jämna. Det du vinner i något spel förlorar du i ett annat.

Exakt, och spelen som XP oftast vinner i är gamla, och där har man redan 80-140FPS, och de rör sig om en 5FPS marginal till XP:s fördel.

Skrivet av Tpiom:

Funderar på att lämna Windows, ett operativsystem skall hålla sig ett tag och M$ satsar på att lansera Win8 2011.

De har släppts ett nytt Windows vartannat år, med undantag för Vista som tog 6år att utveckla. Win8 släpps 2011/12 och Win9 är redan planerad att släppas runt 2014, de kommer bara ett helt nytt OS och kommer troligen bygga på 128bit.

Har man ingen anledning att byta så ska man väl inte byta, men jag tycker folk ska sluta ha fördomar om Win7 utan att ha testat mer än betan, och absolut inte dra slutsatsen om att de är som Vista, för de är LÅNGT ifrån, ungefär som att jämföra Win Me med Win 2000

Medlem

kanske är dags att byta os då


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Blir att avbeställa ikväll. Tråkigt då jag hade förhandsbokat och allt.

Medlem

Äntligen!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

asa windows 7 är ju så jä'la bäst!bra steg av dom kanske andra tar efter:) om man inte har en datorn som klarar av windows7, så är det dags att uppgradera, alla spel blir ju bara mer mer krävande:)och för att njuta riktigt så måste man ju ha windows7 för dx11(vet inte om windows wista stödjer dx11)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Win7-betan funkade inte så bra på min dator, men det gjorde däremot RC:n som jag suttit på sen den släpptes. Kunde inte gå tillbaka till Vista eftersom det kändes så sämst i jämförelse

Nu sitter jag dock på Win7 Pro sen typ två veckor tillbaka. XP-eran är förbi.

Medlem

När uppföljaren till Win 7 har kommit ut då passar det att skita i Win XP support tycker spel ska funka på minst 2 generationer OS bakåt bara dumt att skippa win XP stöd då det fortfarande finns en betydande mängd som fortfarande använder XP.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Lista över vilken mjukvara och hårdvara folk har som använder steam.

Medlem

Innan jag köpte mitt dx11 kort, körde jag win xp. Men nu verkar det som dx10 är igång igen för vissa spel? Var det inte dx10 som floppade i.o.m vista? Win 7 stödjer förvisso dx10, men hur många titlar släpptes med fullt dx10 stöd egentligen?

Jag tycker utvecklingen måste få gå vidare och även om just cause inte får xp och dx9- stöd, kommer många andra spel i framtiden få det ändå, enligt vad jag har läst.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kör fortfarande XP, i klassisk stil så det ser ut som 98:a

Har tänkt att byta till Win 7, men det har inte blivit av. Xp har funkat för mig och mina behov. Har fått för mig att det var problem med drivrutiner m,m. till Win 7... men det är säkert inte så längre.

Just Cause 2 är iaf inte spel som gör mig sugen på att byta OP.

Inaktiv

Men snälla inför ipx stöd på 7 så man slipper ha två windows versioner installerade för att kunna lira gamla spel med sina polare.

Typ diablo 1.

Medlem

yessss, no more xp nerds


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

alla de där "nya finesserna" i W7 folk snackar om skulle de lätt kunna programmera in i XP. Men som de ständigt hungrande girigbukar de är så är det förståeligt varför de gör som de gör.
Skulle nog inte skaffat W7 på flera år än om man inte fick det med min laptop.


signatur

Where are we runnin'?

Inaktiv
Skrivet av Nordicus:

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Lista över vilken mjukvara och hårdvara folk har som använder steam.

Du missade att länken angavs i artikeln?

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Folk borde ta och släppa xp....

Inte så länge jag gillar XP's gränssnitt bättre än Vista/Windows 7 som jag hatar fullständigt.

Skrivet av Wassblad:

Kör fortfarande XP, i klassisk stil så det ser ut som 98:a

Har tänkt att byta till Win 7, men det har inte blivit av. Xp har funkat för mig och mina behov. Har fått för mig att det var problem med drivrutiner m,m. till Win 7... men det är säkert inte så längre.

Just Cause 2 är iaf inte spel som gör mig sugen på att byta OP.

Du menar väl att det ser ut som Windows 2000? ett operativsystem som jag gillar väldigt mycket

Tänk på att många spel som kommer till PC är portade från konsol. Ni har väl läst varför Bioshock 2 bara kommer att utnyttja DX9? just för att det är en portning från just konsol


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem
Skrivet av LordOfTerror:
Skrivet av MiXiE:

Folk borde ta och släppa xp....

Inte så länge jag gillar XP's gränssnitt bättre än Vista/Windows 7 som jag hatar fullständigt.

Skrivet av Wassblad:

Kör fortfarande XP, i klassisk stil så det ser ut som 98:a

Har tänkt att byta till Win 7, men det har inte blivit av. Xp har funkat för mig och mina behov. Har fått för mig att det var problem med drivrutiner m,m. till Win 7... men det är säkert inte så längre.

Just Cause 2 är iaf inte spel som gör mig sugen på att byta OP.

Du menar väl att det ser ut som Windows 2000? ett operativsystem som jag gillar väldigt mycket

Tänk på att många spel som kommer till PC är portade från konsol. Ni har väl läst varför Bioshock 2 bara kommer att utnyttja DX9? just för att det är en portning från just konsol

95, 98 och 2000 såg väl ungefär likadana ut?

Skriv svar