The Intouchables
Tänkte komma med ett litet filmtips för alla som gillar lite mindre filmer som inte bara är där för att underhålla utan för att berätta en viktig historia. Filmen i fråga heter The Intouchables eller En oväntad vänskap som den kommer heta i sverige när den har premiär den 21 september. Det är en fransk film som hade premiär redan under slutet av 2011 och som fått en hel del uppmärksamhet på diverse festivaler och annat men som jag ändå tycker förtjänar betydligt mer än så.
Handlingen kretsar kring den (snuskigt) rika Philippe som efter en segelflygningsolycka tvingas leva sitt liv utan att kunna röra någon kroppsdel under halsen och Driss som är den unga mannen från Paris "slum" som anställs för att ta hand om Philippe. Till en början är inte förhållandet utan sina problem, de är trots allt väldigt olika, men Driss får Philippe att leva ut på ett sätt som han nog inte trodde var möjligt samtidigt som även Philippe lär Driss läxor för livet.
Det är som en ytterst småskalig film som är så välspelad och regiserad att den blir närmast jobbigt intim ibland. Visserligen hör det där mycket till vilken personlighet tittaren har och vilket humör han/hon är på, men jag blev rejält gripen och snörvlet var hela tiden lika nära som skrattet. Inte alltför vanligt att jag känner så inför en film, men The Intouchables hade något extra som är svårt att definiera. Den kändes bara så äkta hela vägen igenom och som sådan gav den ett hopp för mänskligheten, inte på någon stor skala utan bara genom att visa hur två vitt skilda personer som enligt så många fördomar inte skulle kunna ha ett givande umgänge hittar varandra.
The Intouchables var mäktig helt enkelt och jag tycker att alla borde se den.
Den kommer att visas på vår lokala biograf och vi på Filmparadiset kommer att bänka oss i biomörkret så klart för att se den. Den kan bli intressant, Frankrike har gjort många bra filmer dom senaste åren. Som vanligt kommer det en recension på den sen.