Tesseract - Concealing Fate

Medlem
Tesseract - Concealing Fate

I mitt polyrytmikberoende, livslånga uppdrag att hitta bra musik, och i synnerhet progressiv sådan så kommer jag alltid till en punkt där jag tror att jag hört allt, för att sedan tappa hakan vid nästa upptäckt. Mitt senaste fynd heter Tesseract (icke att förväxla med en fyrdimensionell representation av en hyperkub), kommer från Storbritannien och är i min ålder. Soundmässigt är de väldigt fräscha och hyffsat unika. Ta Meshuggahs rytmer, Anberlins melodier och kanske Porcupine Trees melankoli så har du något som kan likna Tesseract. De är sjukt tekniska och i musikskapandet råder det inga tvivel om att de kan sin grej. Två album är släppta hittills; One (2011) och Altered State (2013) med olika vokalister på varje album, då Dan tyvärr lämnade bandet. Tyvärr säger jag då han har ett enormt spektrum på sin röst från sin falsett till sina skrik och förgyllde bandet på ett sätt som efterträdaren Ashe inte riktigt lyckas med.
Stycket som jag tänkte presentera idag är en konceptlåt bestående av sex delar, som spelades in live i en studio. Jämför gärna med albumversionerna - det är inte mycket som skiljer.

Mina damer och herrar: talang. Som fan.

#blogg

Medlem
Tesseract - Concealing Fate

Sjukt nice Lyssnat på dem sedan demostadiet rätt många år tillbaka. Favoritpartiet i den här låten är ju part 5 vid 22:09.. Gunget i det riffet alltså!

Medlem
Skrivet av enboomer:

Sjukt nice Lyssnat på dem sedan demostadiet rätt många år tillbaka. Favoritpartiet i den här låten är ju part 5 vid 22:09.. Gunget i det riffet alltså!

Eller hur! Hela Epiphany är awesome. Runt 22:39 börjar det låta riktigt mycket Meshuggah. Me gusta!

1
Skriv svar