Efter inställda betalmoddar i Skyrim – moddare slutar

Inaktiv

Tror hela iden var dödförklarad så fort de sa "betala för moddar" och inte ge dom som använder moddarna någon chans att spela dessa gratis, och ge sin support senare när de känner för det. För det hela kändes då att man betalade för ett vanligt spel och inte ge någon support för den som skapade modden.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Propy:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Ja för allt var ju bättre förr...

Detta var.

Skulle aldrig kunna tänka mig att betala för en mod. Vansinne!

Det har du antagligen redan gjort.

Du menar moddar som blivit egna spel? det har jag inga problem med. Så länge de är bra och de säljs som spel.

Om folk inte kan lägga tid på att göra moddar utan att få betalt så kanske de ska sluta göra moddar.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Tycker folk tänker så svartvitt här. En moddare är kanske beredd att lägga 100 timmar på en mod gratis bara för att det är kul, men kan tänka sig att dubbla till 200 timmar på en ÄNNU bättre mod om det dessutom ger en liten peng. Så länge folk är beredda att betala så är det ju win/win.

Flera argument här känns lite: "Jag spelar bara fotboll för att det är roligt, så då borde alla spela gratis, även de som spelar heltid på proffsnivå."

Inaktiv

Det har kommit många bra mods över åren, modsen har haft en förmåga att driva spelutvecklingen i en positiv riktning, cs, bf desert combat, alla arma mods, warband mods etc. Saken är den att det varit frivilligt och gratis utan vinst incitament, jag tror det är en viktig del i till varför mods skapat ganska unika spelupplevelser.

Om moddare börjar ta betalt, vad är då skillnaden mellan mods och dlc's?

Det har redan blivit en relativt etablerad norm att betala för early access spel, vilket som jag ser det är skit, kvalitéts kontrollen är skit, och reklam och hype blir den säljande faktorn, samma utveckling kommer vi troligtvis se med mods.

Moding projekt är ett sett för unga spelutvecklare att vässa sina färdigheter och lära sig hantverket, samt skaffa sig en publik. Det blir svårt att upprätthålla någon form av kvalité på sådana produkter.

Personligen laddar jag inte ner någonting, men jag gissar på att den rötna utvecklingen vi ser just nu, är resultatet av decennier av piratverksamhet och att det blivit en etablerad norm att ta i stället för att betala för it produkter.


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Gjorde du det? Och hur många som lajkar kommentaren gjorde det?

Om folk tycker man ska göra moddar gratis till communityt gör det då, det är ingen som hindrar er. Det finns också många som vill kunna göra något man tycker är kul och samtidigt kunna äta mat emellanåt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Förr betalade folk för saker de konsumerade.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av FL3JM:

Tycker dessutom 30% till Valve är rätt saftigt.

Ungefär så mycket de tar när "riktiga" utvecklare och förläggare släpper sina spel på steam. Jämför man med hur mycket distrubitörer och fysiska butiker lägger på så ter det sig fullt rimligt.

Fast är det rimligt? Är det en positiv utveckling? Orsaken är att vi har att göra med ett internationellt oligopol, som inte behöver ta hänsyn till konkurrens.

Är det rimligt bara för att distributionskedjor lägger på enorma mervärdeskostnader som slår ut på konsumenterna?


signatur

Mohawk

Medlem

Har varit ganska mycket tjafs om donationsknappen fram och tillbaka sen i torsdags. Många vill ha en donationsknapp och tycker att det bör vara den bästa lösningen, många moddare svarar med att det inte har fungerat hittils.

Misstaget som görs här är att man kollar på hur donationsknappen på Nexus, som är gömd bakom inloggning (vilket inte mod-nedladdningar är), har fungerat. Den har inte fungerat särskilt bra. Detta är förmodligen inte för att folk är snåla, utan helt enkelt för att de är lata. Att skänka pengar är jobbigt till att börja med för människor, att då behöva ta extra steg, som att skapa ett konto eller logga in, gör att man struntar i det.

Kolla exempelvis på röda korsets hemsida. Gåvo-knappen är mitt på sidan, och du kommer direkt till ett formulär som du snabbt fyller i och sen är det klart. Mycket smidigt, mycket synligt.

På steam skulle man inte ha det här problemet. Folk är redan inloggade när de tankar moddar på steam. Dessutom, som grädde på moset, håller steam ens kontokortsnummer, du behöver bara slå in 3 siffror som bekräftelse. Valve hade kunnat göra väldigt mycket med en donationsknapp tror jag, genom att ta bort alla extra steg som hindrar lata människor från att donera (med lata människor menas alltså i stort sätt alla...).

Tänk dig att du tankar en mod i workshop. När du sen har spelat spelet som du tankade moden till en gång, kommer du till en donationsskärm, eller får nära tillgång till en donationsknapp (inte för påträngande, folk ska inte bli sura). Bredvid donationsknappen finns ett fält för summan du vill donera, och ett fält för dig att skriva in dina 3 siffror från kontokortet. Klicka donera, färdigt.

Tror det hade fungerat ganska bra, men jag tvivlar faktiskt på att vi kommer få se det såpass smidigt.
(Varning, konspirationskänsla nedan)
Har en känsla av att Valve fortfarande är väldigt sugna på betalmodellen, och därför kommer lägga in en dålig donationsknapp, som inte fungerar eftersom man inte följer ovan nämnda tips. När den visat sig inte fungera kan man peka på den och säga att nåt bättre är nödvändigt, och återintroducera betalmodellen, men den här gången med alla donationsentusiaster på sin sida.

Inaktiv
Skrivet av Preed:
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Gjorde du det? Och hur många som lajkar kommentaren gjorde det?

Om folk tycker man ska göra moddar gratis till communityt gör det då, det är ingen som hindrar er. Det finns också många som vill kunna göra något man tycker är kul och samtidigt kunna äta mat emellanåt.

Jag kan inte hindra någon att ta betalt för en vara dem producerar, absolut inte. Men den som säljer sin mod på steam, gör det utan vidare eftertanke. Det är en vara som i princip enbart är beroende av arbetskostander från producentens sida, steams andel är orimlig, för tjänster som kostar dem 0.


signatur

Mohawk

Inaktiv

Det verkar i slutändan som att diskussionen kretsar kring huruvida, modding skall vara en ideell eller kommersiell verksamhet?

Modding kommer ju knappast vara vad det varit om den kommersialiseras..


signatur

Mohawk

Skrivet av Jarhead:

Hej! Vad får dig att tro att någon form av marknadsmekanism skulle sätta priset på spel, och i detta fallet moddar? Spel och moddar är helt unika produkter, med helt olika innehåll. Olika varor gör sig därmed ojämförbara och kan inte konkurrera med varandra, likt fallet för konst, filmer och liknande kulturprodukter i allmänhet.

För det andra så bygger teorin om marknadsjämvikt, på att konsumenter har perfekt information om vad det är man köper. Ett spel eller en mods värde kan inte bedömas, utvärderas före dess att den brukats. I allmänhet är så fallet med heterogena produkter som, konst film, och musik.

Det är väl ingen som tror att konsol och dataspel med en stabil prissättning på 699 kr respektive 499 kr har något med marknadsmekanismer att göra?

Det är idealisten inom mig som hoppas att modmarknaden skulle ha fungerat på ett helt annat sätt än spelmarknaden (som i princip styrs av en stor kartell)

Att en produkts värde inte kan bedömas förrän den brukats är ju sanning för de flesta produkter. I många fall så har produkten till och med försvunnit från marknaden när man väl brukat den så länge att man kan göra en rättvis utvärdering...

eld
Medlem
Skrivet av Propy:

Du menar moddar som blivit egna spel? det har jag inga problem med. Så länge de är bra och de säljs som spel.

Om folk inte kan lägga tid på att göra moddar utan att få betalt så kanske de ska sluta göra moddar.

Det gör dom, moddare skaffar jobb och har inte lika mycket tid att lägga på modding förutom i dom fallen då dom kan sälja moddar, som till dota2 eller cs:go, eller när moddare går in i speciella kontrakt med IP-ägaren för att släppa en mod på steam (garrys-mod).

Medlem

Vilken gnällig jävel. Är själv moddare och anser att moddar alltid bör vara gratis av en hög med skäl. Det finns inga garantier att min mod funkar med alla andra, eller att den ens kommer funka i framtiden när jag slutat arbeta på den. Ska jag då ta betalt utan att lämna några som helst garantier?

Moddande är en hobbygrej, punkt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Inaktiv
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Förr betalade folk för saker de konsumerade.

Och förr fick man kläder och speciall vapen upplåsta i spelet och inte i något förboknings erbjudande DLC.
det var tider det.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Jarhead:

Hej! Vad får dig att tro att någon form av marknadsmekanism skulle sätta priset på spel, och i detta fallet moddar? Spel och moddar är helt unika produkter, med helt olika innehåll. Olika varor gör sig därmed ojämförbara och kan inte konkurrera med varandra, likt fallet för konst, filmer och liknande kulturprodukter i allmänhet.

För det andra så bygger teorin om marknadsjämvikt, på att konsumenter har perfekt information om vad det är man köper. Ett spel eller en mods värde kan inte bedömas, utvärderas före dess att den brukats. I allmänhet är så fallet med heterogena produkter som, konst film, och musik.

Det är väl ingen som tror att konsol och dataspel med en stabil prissättning på 699 kr respektive 499 kr har något med marknadsmekanismer att göra?

Det är idealisten inom mig som hoppas att modmarknaden skulle ha fungerat på ett helt annat sätt än spelmarknaden (som i princip styrs av en stor kartell)

Att en produkts värde inte kan bedömas förrän den brukats är ju sanning för de flesta produkter. I många fall så har produkten till och med försvunnit från marknaden när man väl brukat den så länge att man kan göra en rättvis utvärdering...

Precis! Dem flesta produkter tar tid att utvärdera, vilket brukar kompenseras med att man får vissa garantier. Min upplevelse är att early-access kontraktet säger att spelutvecklaren frånsäger sig alla skyldigheter att leverera en färdig produkt, samtidigt som man gör promo trailers (för en färdig produkt) och utvecklingsplaner och därmed investerar en del i pr.

Tror du inte risken är stor att samma sak sker med moddar? Som du nämnde kommer många produkter efter en tid försvinna från marknaden, eller i detta fallet sälja betydligt mindre när kvalitén lyser igenom hypen, men då har det redan lett till snabba kortsiktiga vinster.

Personligen tror jag vi ser en systematiskt vridning åt det hållet.


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Va? Knappast.

Medlem

Tycker valve har skött detta konstigt, marknaden måste få bestämma något jag trodde dom lärt sig vid detta laget. Klart en moddare ska få ta betalt om han/hon vill. Sen om folk verkligen betalar är ju något annat.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Ja för allt var ju bättre förr...

Detta var.

Skulle aldrig kunna tänka mig att betala för en mod. Vansinne!

Men bara för att du inte skulle tänka dig att betala för en mod så betyder det inte att det inte finns de som vill. Ser inte vansinnet med att betala folk för deras arbete, varken för de som gör mods, spelutvecklare eller alla andra brancher.

Skrivet av Jarhead:

Fast är det rimligt? Är det en positiv utveckling? Orsaken är att vi har att göra med ett internationellt oligopol, som inte behöver ta hänsyn till konkurrens.

Är det rimligt bara för att distributionskedjor lägger på enorma mervärdeskostnader som slår ut på konsumenterna?

Konkurrensen var först de fysiska distributionskedjorna, och om Steam tillhandahåller en bättre tjänst för samma pris så är det väl ändå en positiv utveckling?
Den senare utvecklingen till ett oligopol är givetvis olycklig.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Propy:

Du menar moddar som blivit egna spel? det har jag inga problem med. Så länge de är bra och de säljs som spel.

Om folk inte kan lägga tid på att göra moddar utan att få betalt så kanske de ska sluta göra moddar.

Det gör dom, moddare skaffar jobb och har inte lika mycket tid att lägga på modding förutom i dom fallen då dom kan sälja moddar, som till dota2 eller cs:go, eller när moddare går in i speciella kontrakt med IP-ägaren för att släppa en mod på steam (garrys-mod).

Så om man inte längre har tid med sin hobby så ska man få betalt för den? Så funkar det inte. Har man inte tid så har man inte tid.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Jag tycker det är grymt att folk kan göra något dom älskar och samtidigt kunna leva på det.

Gamers blir sura för dom kan behöva betala 5$ eller whatever för något dom vill spela så det ska nu inte vara möjligt.

Sjukt trist och skadar många som såg ett spännande nytt sätt att kunna försörja sig men nu måste gå tillbaka till att knacka kod i bankdatabaser or whatever ist för att göra den där dröm-modden.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av eld:
Skrivet av Propy:

Du menar moddar som blivit egna spel? det har jag inga problem med. Så länge de är bra och de säljs som spel.

Om folk inte kan lägga tid på att göra moddar utan att få betalt så kanske de ska sluta göra moddar.

Det gör dom, moddare skaffar jobb och har inte lika mycket tid att lägga på modding förutom i dom fallen då dom kan sälja moddar, som till dota2 eller cs:go, eller när moddare går in i speciella kontrakt med IP-ägaren för att släppa en mod på steam (garrys-mod).

Så om man inte längre har tid med sin hobby så ska man få betalt för den? Så funkar det inte. Har man inte tid så har man inte tid.

Man ska ha möjligheten att kunna göra om sin hobby till sitt jobb, vilket man endast kan göra om man kan få betalt för hobbyn. Om fler folk kan börja dedikera mer tid och resurser i modskapandet så kommer vi få större och bättre moddar i framtiden.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Även om jag vanligtvis är en sann socialist så tycker jag att man här bord låtit marknaden lösa "problemet". Låt moddarna ta ta betalt, sen är det upp till spelarna om de vill köpa dessa eller tanka gratismoddar. Priset kommer automatiskt hamna på en rimlig nivå, gratisalternativ kommer fortfarande finnas för de som vill.

Inte konstigt att man blir sur som moddare om man får en sån här pungspark av communityn.

En socialist vill att marknaden ska lösa problemet. LOL!

eld
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Moddande är en hobbygrej, punkt.

Om man vill sätta taket där nere så visst.

Erfarna speldesigners som moddar är inte hobbyister.

Medlem

Problemet är att detta är något de försökt implementera nu och inte för 4 år sen. Lite dumt att börja försöka ta betalt för moddar när det finns över 40000 "gratis"-moddar. Jag tror inte pushbacken hade blivit lika hård om det gjorts vid launchen av spelet. Sen att detta handlar om ett singleplayerspel gör inte saken enklare, i spel som Team Fortress så kan i alla fall andra människor se det du slängt pengar på.

Skrivet av Jarhead:

Precis! Dem flesta produkter tar tid att utvärdera, vilket brukar kompenseras med att man får vissa garantier. Min upplevelse är att early-access kontraktet säger att spelutvecklaren frånsäger sig alla skyldigheter att leverera en färdig produkt, samtidigt som man gör promo trailers (för en färdig produkt) och utvecklingsplaner och därmed investerar en del i pr.

Tror du inte risken är stor att samma sak sker med moddar? Som du nämnde kommer många produkter efter en tid försvinna från marknaden, eller i detta fallet sälja betydligt mindre när kvalitén lyser igenom hypen, men då har det redan lett till snabba kortsiktiga vinster.

Personligen tror jag vi ser en systematiskt vridning åt det hållet.

Ser exakt samma problematik från min sits inne i spelbranschen. Som utvecklare ser jag Early Access som ett intressant verktyg att plocka in communityn tidigt och kunna göra ett bättre spel. Men om jag tittar med chefernas/investerarnas ögon så ser jag istället ett vidrigt sätt att utan ansvar kunna prova en produkt och samtidigt tjäna pengar. Går det bra så fortsätter man utvecklingen, går det dåligt så lägger man ned och börjar på något annat. De som köpt early access då? Ja dom fick ju ändå den osäkerhet dom betalade för.

Medlem

Jag tycker det ska vara frivilligt att betala. Om man tvingas betala så kan man ställa andra krav tycker jag. Tex att MODen ska fungera...
Lite som ROM's till min mobil, dom är gratis men jag väljer att betala en summa till några för jag tycker dom gör ett jävligt bra jobb.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Soulless:

Förr moddade man för att det var kul. Var aldrig pengar i tanken.

Ja för allt var ju bättre förr...

Vart skrev jag det? Vart fick du för dig överhuvudtaget att jag yttrade mig om något annat än modding och spel?

Det finns inget värre än folk som försöker låta nedlåtande genom att förvrida vad någon annan skrivit.

Men för att hålla till ämnet, när det gäller spel, mod och dess support så JA det var otroligt mycket bättre förr.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Frux:

Tycker folk tänker så svartvitt här. En moddare är kanske beredd att lägga 100 timmar på en mod gratis bara för att det är kul, men kan tänka sig att dubbla till 200 timmar på en ÄNNU bättre mod om det dessutom ger en liten peng. Så länge folk är beredda att betala så är det ju win/win.

Flera argument här känns lite: "Jag spelar bara fotboll för att det är roligt, så då borde alla spela gratis, även de som spelar heltid på proffsnivå."

Inte så jag tänker. Jag tänker snarare som så att du spelar fotboll för att det är roligt, om du har talang, och förutsättningar för det så kommer du bli så bra att världen är redo att se dig spela fotboll och du kommer tjäna pengar.

Angående moding, är det som att ett fotbolls lag i korpen skulle ta lika mycket betalt för biljetterna till en el classico match. Ingen skulle troligtvis betala för en sån biljett för, man har en föraning om hur bra lagen i korpen är. När det kommer till mods är en sådan bedömning svår att göra.

Kan pengarna få korpen Lasse från posten att prestera som C.R eller är det C.Rs prestation som skall vägas i pengar?

Blir för mycket bildspråk nu...


signatur

Mohawk

Skrivet av Eight08:

En socialist vill att marknaden ska lösa problemet. LOL!

Ja, fri marknad är bra för vissa tjänster och produkter, en lite mer planekonomisk modell är bra för annat Det brukar ju inte bli så bra när man pga ideologi ger sig fan på att man bara ska ha det ena eller andra.

Skriv svar