Genusdebatten och vad den bör eller inte bör göra

Medlem
Genusdebatten och vad den bör eller inte bör göra

I det senaste PCGnumret så återfinns en saftig recension utav en av mina favoritrecensenter, vid sidan av de mytomspunna Bennet och Nylund då, på spelet Red Alert 3. Recensionen är välskriven och poängterar en hel del intressanta för och nackdelar med spelet, men helt plötsligt känner jag att jag inte vet om jag läser PCG eller S.C.U.M (Society for Cutting Up Men).

"En ytterligare detalj som för min egen del drar ned spelet åtskilliga snäpp är den kvinnosyn som EA har fläckat hela singleplayerupplevelsen med."

Va? Man spelar för det första ett spel som helt och hållet baserar sitt innehåll på överdrivna stereotyper, och för det andra: Om man nu ska vara så politiskt korrekt att man anmärker på denna fruktansvärda exploatering av den kvinnliga kroppen, ska du inte anmärka på hur hemskt det är att de krigar i spelet? Faktum är att det pågår flertalet krig runtomkring världen, och att vi sitter här och leker krig på datorn ter sig väl ganska omoraliskt och osmakligt? Ska man börja anmärka på politiskt inkorrekta saker så ska man väl lämpligen anmärka på allting som är av moralisk tvivelaktig natur?

Det är dessutom inte första gången ett spel får gliringar för att det har dålig kvinnosyn. Även the Witcher åkte på en känga när det släpptes, och det ansågs aningen fånigt att alla kvinnor verkade vara väna våp (fast i texten så var den meningen klädd i snyggare ord). Återigen så är det ganska intressant hur man väljer att fokusera på hur hemskt det är med bröst, i ett spel som återger ett fiktionellt universum i en tidsålder där man inte direkt debatterade hur många föräldrar som faktiskt tog ut pappaledigheten. En person som lirar spelet lär inte göra misstaget att blanda ihop det med verkligheten direkt.

Faktum är att det är det här som irriterar
mig lite, det känns onekligen ganska hycklande att ena sekunden försvara datorspelarna och säga att man inte kan säga att pangpangspel gör folk till pangpangande seriemördare, för att sedan i en handvändning utgå ifrån att för att ett spel som hanterar jämlikhet osmidigt, och framställer kvinnor som om de var med i en James Bondinspelning. OH SNAP, jag såg ju på skitmycket JB när jag var liten, och jag dricker varken Dry Martini eller förutsätter att kvinnor vill ligga med folk som gör det!. Varför skulle spel vara annorlunda? Vem bedömer en James Bondfilm och avslutar med, "ja den hade ju varit bra om det inte hade varit för att alla brudar ville ligga med honom, det är så overkligt. Fast den där flygande helikopterbilen med laserstrålar var fräck!".

Jag tycker att det är intressant hur det anmärks på hur hemsk den kvinnliga exploateringen är, men i till exempel The Witcher så spelar man inte direkt en vanlig kille, eller hur? Hur många här inne kan säga att de svingar svärd, dricker bärs, dödar monster och knullar brudar på löpande band? Hur många kan ens säga att det är något som skulle intressera en under en längre period? Exploaterar man manlighet genom att göra en skitsnygg killkaraktär, ge honom all maskulinitet i världen och sedan placera honom i ett spel? Ska man göra dagissnutar för att ge en mer realistisk syn på män i spel? Möt den metrosexuella barbaren i Diablo 3, Jim Raynor träffas mellan 16 och 20, för därefter är det nattinattstund med lilla Jim jr där han nattar grabben medan Sarah Kerrigan knappar in arbetsrelaterade saker på sin laptop, hälsa på Max Payne, hemmakillen som tackade nej till världens erbjudande som undercoversnut för att han hellre var hemma med familjen. Är det så här vi vill att våra manliga alteregon ska vara?

Personligen så ser jag inte ett spel
som ytterligare ett inlägg i genusdebatten, utan som, djupt andetag, ett spel. Att låta en sak som ens egna vridna syn på vad som är rätt kvinnobild, och vad som är fel, spela in i ett betyg på ett spel (spela in på ett spel, suck. Ge mig en synonymordbok i julklapp, tack.) och därmed riskera att folk inte köper det för att det framstår som om Jenna Jameson knullar i bakgrunden på varenda filmsnutt är i mina ögon helt fel väg att gå. Vill man nå ut till bittra kulturarbetare på Aftonbladet så rekommenderar jag att man skriver ett inlägg om spel och genus där, men i en recension så hör det helt enkelt inte hemma.

Faktum är att kvinnosynen i ett spel inte bör vara av intresse innan det faktiskt exploateras, och faktum är att lättklädda brudar inte är exploatering, det förgör inte normala människors kvinnosyn och är inte skadligt. Ett spel med en rappande neger som kommer med witty comments, men i övrigt inte är så jävla smart, och en hård, kall, fåordig, uppbiffad anabolaamerikan som inte kan annat än att döda saker, låter det hemskt? Eller ett spel där man kan, om man vill, bryta sig in i ett hus, döda alla i familjen förutom frugan, stjäla allt som inte är fastspikat och sedan komma tillbaka i ett senare skede för att knulla frugan och flytta in själv? Har ni provat att spela Gears of War eller Fable 2?
Tror ni att de här sakerna påverkade spelens betyg?

Som extra krydda på mitt mos så kan ni ta er en titt på framsidan av eran PCGamer. Är den ryska slinkan som porträtteras på framsidan på en PCtidning, som troligtvis bara sitter där för att någon 14åring ska få ståkuk och köpa ett lösnummer, okej? Och om så är fallet, varför är hennes alterego i spelet inte okej?

(För övrigt så tror jag väl att det är Petra Wikström som formger framsidan, ve och fasa! En förtvinad och förstörd själ som inte själv inser att hon präntar på hela sitt släktes respekts gravsten!)

#blogg


signatur

[size="8"]Curse unto thee, thou flesh of these hands
For hast thou not hid me from salvation?[/size]

1
Skriv svar