Världens bästa spel

Medlem
Världens bästa spel

Jag har (till skillnad från många verkar det som) inte röstat efter hur mycket spelen har betytt för mig, typ första gången jag fick den där "pirrande känslan", eller något i den stilen. I stället har jag röstat på de 10 spel som jag anser är bäst över huvudtaget, fast jag får medge att det krävs mycket känsla för att ett spel ska bli riktigt bra. Jag anser att det överlag görs betydligt bättre spel idag än för 12 år sedan då jag började spela spel (var då 8 år gammal), med undantag för äventyrs/pusselgenren som var bättre förr i min mening.

Hence ser min lista ut så här:

Half-Life 2

Världens bästa spel enligt mig. Riktigt bra story, väldigt varierande miljöer, massvis med moment där man står som förbluffad eftersom det är så jäkla bra. Karaktärerna kunde inte vara bättre, och hela atmosfären i spelet är väldigt speciell. Spelet har dessutom begåvats med 2 (so far) kanonbra uppföljare i episodform...

Half-Life 2: Episode 1-2

...som även dessa fick min röst, framförallt 2:an är riktigt galet bra. Har samma motivering här som ovan.

Empire: Total War

Jag har älskat total war-serien sedan Rome: Total War, och Empire är utan tvekan det bästa spelet i serien. Ett strategiskt mästerverk med mycket att göra, variation i och med kampanjläget och stridsläget. Sjöstrider har införts i detta spel, plus att man kan spela som Sverige.

Max Payne

Få spel har ett så skickligt manus som Max Payne. Detta är ett av de få spel som jag har spelat långt efter att det kom ut och som jag faktiskt har gillat. Manuset i kombination med den käftsmäll av coolhet, med slowmotioneffekter, och estetiskt våld, är något som tilltalar mig skarpt.

Star Wars: Knights of the Old Republic

Det första RPG som jag har spelat från början till slut. Jag tycker att detta spel är det bästa rollspel som gjorts, manuset, atmosfären samt Star-Wars universumet i kombination med BioWares magi gjorde detta riktigt bra.

Mass Effect

Biowares senaste RPG. Det är något speciellt med riktigt bra Sci-fi-RPG:n. Mass Effect tog allt som var bra med KotOR och gjorde det ännu bättre. Tyvärr är spelet inte så långt, men med 2 uppföljare på väg så är inte jag den som klagar allt för mycket.

Broken Sword

Det bästa äventyrsspelet. Jag spelade detta spel ca 10 år efter release och tyckte att det var bland det bästa jag har spelat. Med tidlös och vacker grafik (handmålade bakgrunder), bra problemlösning och en spännande story så gav detta spel ett oförglömligt intryck.

Grand Theft Auto 3 - Vice City och San Andreas

Jag har spelat GTA sedan demot kom till det första spelet, och jag har alltid gillat genren. Tyvärr har jag inte spelat GTA IV än, som kanske i så fall hade hamnat på listan istället... Men men, spel som är så fria och med så bra historia, blandat med tonvis med action och biljakter/bilstölder förtjänar definitivt en plats på min topp 10 lista.

Age of Empires 2

Även 1:an fick min röst här automatiskt, men det är 2:an som är anledningen till att jag röstade på denna duo.
Detta spel är oerhört mysigt, riktigt skön stämning, och RTS när den är som bäst. Samtidigt så gör sig detta spel väldigt bra i multiplayer. Varje kampanj i spelet inleds med historiska bakgrunder, vilket bygger på stämningen. Detta spel begåvades också med en mycket bra expansion.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Jag har aldrig fastnat för ett spel så hårt som jag gjorde för Oblivion. Innan mitt äventyr var färdigt så hade jag spelat i ca 200 h, och då klarat i stort sett vartenda uppdrag som fanns i hela spelet.
Detta oerhört vackra, varierande, fria och spännande spel tog upp en stor del av mitt liv sommaren 2006, och när allt var klart så var det med visst vemod som jag tvingades sluta spela.

Så där ja, det var min topplista, hade det inte varit för att HL2 och Episode 1-2 var separata så hade förmodligen Fallout 3 kommit med på listan, alternativt Jedi Knight: Dark Forces II.
Men jag är riktigt nöjd med mina val, och dessa spel som finns med på min lista skulle jag kunna rekommendera till vem som helst.

#blogg


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

Medlem

Det varierar, nästan omöjligt att säga ett, men det är nåt av de här:

Tomb Raider
Resident Evil
Quake
Silent Hill
GTA Vice City
GTA San Andreas
Shenmue
Half-Life

Medlem
Avstängd
1
Skriv svar