Dragon Age avklarat

Medlem
Dragon Age avklarat

För ett par veckor sedan skrev jag mitt senaste blogginlägg Planescape: Torment avklarat. Det spelet tyckte jag var det bästa jag hade spelat, och lyckades peta ner Half-Life 2 från min första plats över favoritspel. Nu har jag redan en ny favorit.

Jag såg fram emot Dragon Age väldigt länge. Jag gillar verkligen BioWares rollspel och har tidigare spelat Knights of the Old Republic, och Mass Effect. Min förhoppning var att DA: O skulle vara ett seriöst rollspel med mycket djup, lång speltid, och intensiva snyggt framförda strider.

Dragon Age är verkligen allt detta, och lite till. Redan på introfilmen kommer man in i den där magiska stämningen som infann sig när man var liten och såg Sagan om Ringen för första gången. Man hade ett hum om vad det skulle handla om, men blev liksom överrumplad av hur mycket bättre det var ändå.

Spelets första del är Originhistorien som är olika beroende på ras och klass. Denna följs åt av en inledning som är utan tvekan den bästa i ett spel någonsin. Under inledningen får man träffa Duncan (en av de mest intressanta personerna i min mening) och Alistair som är Grey Wardens sedan tidigare. Här startar historien, fylld till bredden med historia, action, hjältemod, hybris, svek, och mycket annat. En av de många animerade filmerna i början, skildrar slaget vid Ostagar. Under den här scenen, som närmast kan liknas vid Slaget vid Helms klyfta, så satt jag med ett brett leende och bara njöt.

Fortsättningen är mycket spännande, och man får under spelets gång träffa de olika folkslagen, samtidigt som man får vara med om stora välgjorda äventyr, liksom bekanta sig med en rad intressanta personer.

Trots att det är mycket strider i spelet så upplevde jag, under mina 45h, aldrig att spelet blev enformigt. Striderna i sig är väldigt dramatiska och underhållande. En extra krydda är de slowmotionscener som dyker upp ibland när man har ihjäl större monster. Striderna varvas med dialog, filmer, utforskande, samtal med de andra karaktärerna, och mycket annat.

Dragon Age är det bästa spel jag har spelat i mitt liv, och har dessutom ett stort omspelningsvärde. De val man gör påverkar verkligen handlingen, och det finns mycket man skulle kunna göra annorlunda. Så fort det kommer en expansion eller nytt DLC så kommer jag se till att införskaffa detta.

Spelets slut är en riktig höjdare, och presenteras väldigt väl. Jag längtar redan tills nästa gång jag kommer spela spelet. Otroligt bra.

#blogg


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

1
Skriv svar