CrossFire 4850 - Fläkt 2 Död -

CrossFire 4850 - Fläkt 2 Död -

Har lite trubbel med min nyss inköpta CF lösning. Denna består av två stycken HD4850 1Gb, modell Asus & Sapphire.

Asus kortet kommer med deras egna Glaciatorkylare från fabrik.
Sapphire kortet har Zalmans VF900 kylare påslagen. Denna med en Fanmate.

Och dessa sitter på en Asus PQ5 bräda [mera specs finns nedan ]

Till problemet: Grafikkortet som sitter i Pci-e slot_1 fungerar som det ska. Men i Pci-e slot_2 fungerar inte fläktarna på något av grafikkorten.
Jag har provat aktivera crossfire och plågat korten genom en vantage & 3dmark runda, och det är inget snack om att CF är aktiverat. Detta lyckades jag genomföra med chassifläktarna på full tornado, samt mitt eget blåsande & flåsande på den fläktdöda grafikkortets kylflänsar.

Något jag noterade som kanske kan ha någon betydelse är detta. När Sapphire kortet sitter i slot_2 så lyser en röd lampa på baksidan, vilket jag antar ska indikera att något inte är som det ska (som en likstel fläkt kanske?)

Men Asus kort i samma sits har ingen varningslampa tänd.

Big deal? ingen aning.

Kan väl också nämna att jag har gjort & gjort om dom flesta vanliga åtgärder man kan tänkas prova med mjukvaru relaterade problem jag kunde komma på.
Som nya och gamla drivers, flashat moderkortet. Rotat igenom moderbrädans manual åtskilliga gånger i jakt efter någon ledtråd till problemet. Och till sist en hel drös med Windows installationer, Xp 64 / Vista 64 / Vista 32.
Just nu sitter jag på 32 bits Vista med alla updates och service pack 1.

Ikväll har jag felsökt lite granna igen, har provat byta ut strömkablarna till grafikkorten, tyvärr utan framgång för mina stackars fläktar. Ska prova starta upp datorn med ett ensamt kort i pci-e slot_2 och se om fläktrackaren snurrar.

Är några veckor inne i problemet, och det börjar verkligen tära på mig..

Några tankar och/eller funderingar? Var inte rädd, jag är allätare.

Hjälp.. *snyft*

Tillägg :

__________________
| 24" BenQ | Dual 4850 1GB CrossFire | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |0.5TB SpinPoint + 2x1TB Westen D | 4096MB DDR2 | Antec P182 | VF900 - Schyte Infinity - 5 Schyte fans | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤


signatur

50 procent PC / 50 procent Xbox360.

Medlem

Sätt Asus kortet i PCIe slot 2 då det inte får någon varningslampa och köp till en Accelero S1 kylare till Sapphire kortet, har en på mitt Gigabyte och kortet ligger på 40grader idle och 50grader i load.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar