Kulturell upplevelse

Skägg.
10 Chambers
Kulturell upplevelse

Jag har ungefär lika mycket erfarenhet av gym och friskvård som jag har av fiskfjällning och skidåkning. Den är mycket bristfällig. Mitt senaste gymbesök inträffade någon gång i gymnasiet. Jag satt på en sån där bröstpressmaskin och såg ut som när Bizarre imiterade 50 Cent i My band-videon (fast blek och marginellt mindre fet).

En av de punkter jag nedtecknat i min strävan efter ett bättre och mer välbalanserat liv är just att börja gymma. Problemen uppstår direkt då ett gymkort kostar en mindre förmögenhet och i slutändan förmodligen reduceras till bara ett ångestframkallande löfte till sig själv man inte kan hålla.

Min mormor har under de senaste 10 åren besökt en tant- och gubbgympa där äldre män och kvinnor hoppar omkring och klappar händerna till Sensuella Isabella och blandad schlager. I ett extraordinärt svagt ögonblick lovade jag på heder och samvete att följa med henne på nästa gympasession. Denna gympasession inträffade i morse.

I och med min limiterade erfarenhet av fysisk aktivitet i de flesta former har jag även lyckats undgå omklädningsrum. Det är inte många gånger sedan mellanstadiet jag varit spritt språngande naken bland andra spritt språngande nakna män och varit del i en manlig gemenskap. Det var dock just det jag fick uppleva efter 45 minuter av runthoppande och armviftande.

I ett omklädningsrum på ett badhus finns människor av alla storlekar, åldrar, färger och allmäna genotyper. I ett omklädningsrum som nyttjas efter tant- och gubbgympa finns endast ihopsäckade män i den diskutabla åldern "medelålders plus". Dessa gubbar såg inga som helst problem med att vandra omkring i bara mässingen då de väntade på att en av facilitetens tre dushar skulle bli ledig. Det enda sätt på vilket jag upplevt en sådan situation tidigare har varit genom någon av reklam-TV:s många pseudo-dokumentärer. Sådana som fyller tomrummet efter de viktorianska kringresande freakshow-cirkusarna och som ofta avhandlar avvikande beteenda hos djur eller människor. Omklädningsrummet var på ytan identiskt med ett tyskt swingermöte.

Dessa män har efter många år på jorden lyckats överkomma de flesta av sina komplex och kroppsideal och har inga som helst problem med att nakna svansa omkring så gott de kan. Det här är egentligen lite motsägelsefullt. När västerländska människor uppnått en ålder och erfarenhet då de äntligen slutat försöka anpassa sig till skeva samhällsnormer så ser de ju ut som halvbalsamerade mumintroll. För 30 år sedan, när de förmodligen var avsevärt mer bildsköna, var de med största sannolikhet noga med att hålla in magen och svepa in sig i handdukar vid första bästa tillfälle.

I omklädningsrummet talades det uttömmande om hockeymatcher och gamla arbetssituationer. Jag sneglade runt i rummet. I ett hörn stod en av de äldre herrarna och torkade sitt kön med stor inlevelse. Jag kunde nästan höra eurotechno-remixer av tyska folksånger i huvudet. Han torkade vidare. Jag lämnade området en kulturell upplevelse rikare.

#blogg

signatur
1
Skriv svar