Ängavallen

Medlem
Ängavallen

I morgon drar jag och kära frun till Ängavallen ([http://www.angavallen.se]). Det är en lantgård/hotell/restaurang med ekologiska och närodlade varor, oftast odlade av dem själva. Även köttet är närproducerat och de har egna grisar som går på området.
Det här stället ligger någonstans mot Trelleborg, strax söder om Malmö.

Vi ska äta fyra-rätters middag på kvällen, sova över och sen frukost på söndagmorgonen. En kväll/natt/morgon med lite lyx vilket passar bra till alla hjärtans dag på måndag.

Dagen till ära, eller helgen till ära, har jag lånat en Canon 100/2.8 IS USM Macro. Tror inte det blir så mycket macro-fotografering gjort men jag hoppas på att kunna ta något fint porträtt på min fru. Vilket passar bra nu när hon chockade mig i dag med att ha klippt lugg!! Det har hon inte haft på många år och jag blev helt ärligt chockad. Men fint är det, bara ovant, jäkligt ovant.

I kväll har jag varit hos min kära fotovän och vapendragare Kimmo. I vanlig ordning har vi plåtat i hans hemmastudio och jag måste säga att någon/ra bilder på mig blev riktigt bra. Jag ska få dem så jag kan redigera och eventuellt använda till något vettigt. Spännande!

Alltid lika roligt att plåta mellanformat också. Vi gjorde lite jämförelser mellan Phase One's nya bakstycke som ligger på ruskiga 80MP!! Det är helt vrickat vad mycket detaljer den levererar. Det är skillnad så klart mot den vanliga vi brukar använda som ligger på 30MP, men den är också ruskigt bra.
Vi gjorde ett snabbt och väldigt ovetenskapligt test mellan Phase One 30MP, Phase One 80MP och Canon 5dmkII + Canon 85/1.2 (huset har 21MP). Självfallet är det stor skillnad i detaljrikedom och bildfilsstorlek, men Canonen stod sig väl ändå tycker jag. Särskilt med tanke på att Phase One-kameran med det nya bakstycket går loss på ca 400 000:- och en Canon 5dmkII inkl 85/1.2 kostar ca 40 000:-

Jag hoppas på att få bilderna i helgen så kan jag redigera någon av dem och visa för er senare. Tills dess, simma lugnt. Nu ska jag sova

#blogg

1
Skriv svar