Recension – Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Robot
Recension – Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Snö, iskyla och ond bråd död är temat när Aloy jagar nya maskiner i den storväxta expansionen till ett av årets bästa spel. Vi testar Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds.

#horizon-zero-dawn, #the-frozen-wilds


Medlem

Trevligt med fin recension!
Jag har påbörjat äventyret, men har inte avslutat det än. Men det är ett spel som ligger högt i min to-enjoy-lista.

Håller med om att det är ett av årets bästa spel.


signatur

Niet.

Medlem

Typiskt, man måste alltså både ha originalspelet samt ta sig till minst level 30?

Relik 📜
Skrivet av Theade:

Trevligt med fin recension!
Jag har påbörjat äventyret, men har inte avslutat det än. Men det är ett spel som ligger högt i min to-enjoy-lista.

Håller med om att det är ett av årets bästa spel.

Ja, det är ett riktigt fint spel! Uppskattade verkligen storyn och striderna i stort, samt kanske framför allt grafiken. Makalöst vackert in många scener!

Inte perfekt såklart, speciellt inventory- och trade-systemet är typ skapat av/för apor. I expansionen finns skills för att kunna bära runt på mer skrot, men det löser liksom inte själva grundproblemet.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Relik 📜
Skrivet av whoo:

Typiskt, man måste alltså både ha originalspelet samt ta sig till minst level 30?

Mjae, du kan teoretiskt hoppa på tidigare. Som jag skrev i texten rekommenderar jag dock att du är minst lvl 30, helst ännu högre. Tror helt enkelt det blir för svårt annars.

Frågan är väl dock varför du ska stressa till expansionen om du ändå inte kommit längre i huvudspelet?


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Hmm, det är något med hela settingen som inte tilltalar mig i detta spelet och jag kan inte komma över det. Det blir fel med "suspension of disbelief" att man slåss mot metallmonster och dödar dem genom att skjuta pilbåge på dem. Det är helt enkelt för otroligt, av den anledningen har jag inte införskaffat det ännu.

Medlem

Just de, det har ju kommit! Förhandsbokade direkt efter att jag hade klarat originalet se när man får tid att mysa med detta då!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Efter att min son börjat titta på DinoTrux på Netflix kan jag inte se på detta spelet på samma sätt längre. Sorry, jag börjar bara fnissa och kan inte ta nått seriöst.

Medlem

Har typ gibbat igenom det... typ. Började om men avslutade inte det heller. Kanske ska dra upp det igen då. En bra recension!

Och det här expan. är ju dubbelt så långt som CoD ww2

Avstängd

Är det en riktig expansion eller ett DLC?

Någon som vet om/när detta släpps till PC?

Relik 📜
Skrivet av EXPLICIT:

Är det en riktig expansion eller ett DLC?

Någon som vet om/när detta släpps till PC?

Jag skulle säga det är en riktig expansion, även om Guerilla själva skriver DLC i mycket material. Nytt område, nya fiender, nya vapen och en "story-speltid" som ändå når typ 1/4 av grundspelet. Gränsen mellan "expansion" och "DLC" är helt klart luddig.

Angående PC, aldrig är min gissning. Exklusivt Sony-spel som dessutom fått väldigt bra kritik. Tror inte de släpper den licensen i första taget.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Någon som lyckats få HDR att fungera på PS4 Pro? Jag tappar bild hela tiden, och verkar som ett spritt fenomen överlag :/
Samt hur kan jag ställa in 4k bild på PS4 native? Jag är så jävla n00b på konsoller

Medlem

Kollade bara slutbetyget(Vill undvika spoilers) och undrar om "tröttsamt med snö/is" gör att man sänker betyget från 5 till 4, när det som står på plussidan verkar helt fantastiskt?

I sådana lägen skulle en 100 gradig skala blir mera nyanserad. Då skulle det kännas rätt hårt att gå från 100 till 80 för en sån sak, kan tyckas.

För att omformulera, varför inte full pott?
Ja, jag är en bitter teflontant och ja, frågan är retorisk. Allt är subjektivt. Puss!

Relik 📜
Skrivet av Star Lord:

Kollade bara slutbetyget(Vill undvika spoilers) och undrar om "tröttsamt med snö/is" gör att man sänker betyget från 5 till 4, när det som står på plussidan verkar helt fantastiskt?

I sådana lägen skulle en 100 gradig skala blir mera nyanserad. Då skulle det kännas rätt hårt att gå från 100 till 80 för en sån sak, kan tyckas.

För att omformulera, varför inte full pott?
Ja, jag är en bitter teflontant och ja, frågan är retorisk. Allt är subjektivt. Puss!

Well, jag skulle säga att förvirringen du känner är en direkt effekt av att du faktiskt inte läst texten. Jag tror och hoppas att det står ganska klart vad det är som, för mig, drar ned betyget ett snäpp. Sedan att kvantisera för +/- är alltid svårt, på något sätt måste vi anta att de som verkligen vill veta läser hela artikeln. Som förövrigt är spolierfri.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Någon som lyckats få HDR att fungera på PS4 Pro? Jag tappar bild hela tiden, och verkar som ett spritt fenomen överlag :/
Samt hur kan jag ställa in 4k bild på PS4 native? Jag är så jävla n00b på konsoller

Jag har inga problem med HDR med min PS4 Pro. snabb fråga är om du har ställt om din TV så den kör HDR på den hdmi port som du använder till din PS4 för det fick jag göra på min TV samt så finns det i inställningarna i din PS4 att du måste ställa på auto gällande HDR material så att den kollar om du har HDR-stöd i din TV.

Medlem

@Saarela81: Japp, har gjort båda. Bilden blir kolsvart i 1-2 sekunder, sen tillbaka till bild. Så hoppar den intermittent, men ung. var 5-10 sekund. Den gör det både i spel och på dashboard.

Relik 📜
Skrivet av Makkapakka:

@Saarela81: Japp, har gjort båda. Bilden blir kolsvart i 1-2 sekunder, sen tillbaka till bild. Så hoppar den intermittent, men ung. var 5-10 sekund. Den gör det både i spel och på dashboard.

Skulle spontant säga din kabel är för dålig. Låter precis som sådana symptom. 4K UHD med HDR är bland det mest bandbreddskrävande som finns i HDMI-standarden idag, så det ställer extra hög press. Testa ställa ned till 1080p med HDR aktivt manuellt (jag tror PS4:an kan det?) och se om det rullar!

(Även för mig fungerar det perfekt ska sägas. Både med Horizon Zero Dawn och annat HDR-material.)


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Tråkigt att inte kunna spela detta. För få konsolspel jag blir intresserad av för att det ska vara värt.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Skulle spontant säga din kabel är för dålig. Låter precis som sådana symptom. 4K UHD med HDR är bland det mest bandbreddskrävande som finns i HDMI-standarden idag, så det ställer extra hög press. Testa ställa ned till 1080p med HDR aktivt manuellt (jag tror PS4:an kan det?) och se om det rullar!

(Även för mig fungerar det perfekt ska sägas. Både med Horizon Zero Dawn och annat HDR-material.)

Om det skulle visa sig vara kabeln (har bara en standard HDMI), vilken typ ska man köpa?
Edit: Gjorde ett snabbtest nu på morgonen, kunde köra i 5 min när jag ställde om till 1080p med HDR, inte en enda blackout.
Så skulle behöva tips på kabel som klarar 4k HDR

Relik 📜
Skrivet av Makkapakka:

Om det skulle visa sig vara kabeln (har bara en standard HDMI), vilken typ ska man köpa?
Edit: Gjorde ett snabbtest nu på morgonen, kunde köra i 5 min när jag ställde om till 1080p med HDR, inte en enda blackout.
Så skulle behöva tips på kabel som klarar 4k HDR

Du behöver en kabel med märkningen High Speed eller för att vara helt säker Premium High Speed. Det är ingen raketforskning, utan de flesta vettiga kablar idag ska rulla där. Deltacos rimligt prissatta bland annat, som säljs lite överallt.

Vår kära kollega @laxpudding har skrivit en hel del om just HDMI-kablar på SweClockers!
https://www.sweclockers.com/artikel/23945-bildanslutningar-de...
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Det jag spelat hittills är mycket trevligt. Väldigt kul att vara tillbaka i den världen igen. Märker att jag var sjukt ringrostig från börjar dock, men kom in i det relativt snabbt igen.

Skulle vara väldigt intressant att spela detta under en vanlig genomspelning som Emil skriver i recensionen. Det känns ganska krystat när det egentligen inte är mycket kvar av huvudstoryn att hoppa in i The Cut, men det glöms snabbt bort för spelets stämning slukar en återigen. Jag kom in i The Cut som en level 50 Aloy, vilket var rätt skönt då som jag skrev, så var jag väldigt ringrostig. Det är väldigt vitt och snöigt, men det är charmigt, och det ser snyggt ut, även i 1080p utan HDR.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Relik 📜
Skrivet av Grukk:

Det jag spelat hittills är mycket trevligt. Väldigt kul att vara tillbaka i den världen igen. Märker att jag var sjukt ringrostig från börjar dock, men kom in i det relativt snabbt igen.

Skulle vara väldigt intressant att spela detta under en vanlig genomspelning som Emil skriver i recensionen. Det känns ganska krystat när det egentligen inte är mycket kvar av huvudstoryn att hoppa in i The Cut, men det glöms snabbt bort för spelets stämning slukar en återigen. Jag kom in i The Cut som en level 50 Aloy, vilket var rätt skönt då som jag skrev, så var jag väldigt ringrostig. Det är väldigt vitt och snöigt, men det är charmigt, och det ser snyggt ut, även i 1080p utan HDR.

Det är blandade känslor runt just när man bör köra The Cut. Nivå-kravet är rätt högt, men som du säger blir det lite krystat om man klarat hela eller nästan hela huvudstoryn. Vissa element känns igen och det känns som upprepning. Däremot vill man absolut ha spelat tillräckligt långt för att ha fått kontext, annars tror jag det blir förvirrat.

Jag tycker det är enormt snyggt med all snö, men blir som sagt lite trist efter ett tag. Speciellt nätterna eller tätt snöfall, då är det mest jobbigt. Realistiskt absolut, däremot inte speciellt omväxlande. Smaksak såklart, men när jag hoppade tillbaka till "gamla" världen blev det nästan lättnadens suck - den är dessutom om möjligt ännu vackrare, speciellt djungelområdet vid kusten!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Tänkte fråga om råd. Spelet är just nu på rea och jag har varit lite sugen på att köpa det. Dock gillar jag inte spel med för öppna världar och evigt samlande av prylar. Har inte tålamod för det. Detta är ju recensenten inne lite på också. Skulle jag gilla detta spel ändå tror ni?

1
Skriv svar