Recension – Need for Speed: Payback

Robot
Recension – Need for Speed: Payback

Need for Speed trivs bäst i öppna landskap, men helst inte på Xbox One.

#ea, #need-for-speed, #need-for-speed-payback, #nfs


Medlem

Hur funkar det med ratt med växelspak som tillägg? Typ G27/G29/G920. Vart enormt ledsen när att inte Forza Horizon 3 fungerade med växelspaken till G29.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Det är kasst redan med kontroll. Varför skulle man vilja spela detta med rätt?

@donniedarko: Har inte testat det med ratt, men spelet har faktiskt manuella växlar som alternativ den här gången (till skillnad från föregångaren). Jag stängde ändå av dem efter ett tag eftersom det verkligen inte känns som att spelet har designats med dem i åtanke, och det är tillräckligt svårt redan som det är att länka ihop bredsladdar med precision.

Medlem

@ Benny Holmström: Hur är det med gummibandseffekten? Det har alltid varit mitt stora problem med NFS och speciellt förra spelet (som jag inte ens spelade helt klart pga denna idiotiska funktion).

Edit: Hur kan jag @ till dig som har mellanslag i namnet?

Redaktör
Skrivet av rudeboystig:

Edit: Hur kan jag @ till dig som har mellanslag i namnet?

@ "Benny Holmström" (ta bort mellanslaget mellan @ och ")


signatur

@rudeboystig: Jag tror den fortfarande finns lite grann, men absolut inte till den grad som den fanns i förra spelet. Det är fullt möjligt att bygga upp en lucka på några sekunder och hålla den i vanliga tävlingar, men när det kommer till polisjakter så känns det helt omöjligt att komma undan innan man passerat den punkt då spelet tycker att jakten borde vara över.

Medlem

spela spelautomat för att uppgradera bilar. hallå vad var det för problem med att tjäna in pengar å köpa motordelar som man gjorde förr i racingspel?

iden med att hitta gamla vrak som man sedan kan göra iordning var ju riktigt kul!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@ "Benny Holmström" (ta bort mellanslaget mellan @ och ")

@Tomas Helenius Tack

Skrivet av Benny Holmström:

@rudeboystig: Jag tror den fortfarande finns lite grann, men absolut inte till den grad som den fanns i förra spelet. Det är fullt möjligt att bygga upp en lucka på några sekunder och hålla den i vanliga tävlingar, men när det kommer till polisjakter så känns det helt omöjligt att komma undan innan man passerat den punkt då spelet tycker att jakten borde vara över.

Hmm, låter bra iaf så får se hur det känns. Tack!

Medlem
Skrivet av Benny Holmström:

@donniedarko: Har inte testat det med ratt, men spelet har faktiskt manuella växlar som alternativ den här gången (till skillnad från föregångaren). Jag stängde ändå av dem efter ett tag eftersom det verkligen inte känns som att spelet har designats med dem i åtanke, och det är tillräckligt svårt redan som det är att länka ihop bredsladdar med precision.

Att det finns manuella växlar är ju ingenting nytt, det fanns i förra NFS spelet också.
Inte det som riktigt är frågan. Frågan var om det fanns stöd för växelspak med H-pattern.
Har man köpt sig en G29 med växelspak vill man allt köra med det
Och Forza Horizon 3 är ett råschysst spel, enda tråkiga är att växelspak med H-pattern inte stöds - så antingen får man köra automat eller med paddlar/+-koppling.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

@Benny Holmström: Är det dom tekniska problemen som drar ner betyget till en tvåa? Tyckte att recensionen var positiv förutom tekniska problem och ointressant story.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skrivet av donniedarko:

Att det finns manuella växlar är ju ingenting nytt, det fanns i förra NFS spelet också.
Inte det som riktigt är frågan. Frågan var om det fanns stöd för växelspak med H-pattern.
Har man köpt sig en G29 med växelspak vill man allt köra med det
Och Forza Horizon 3 är ett råschysst spel, enda tråkiga är att växelspak med H-pattern inte stöds - så antingen får man köra automat eller med paddlar/+-koppling.

Jag är ganska säker på att förra NFS inte hade manuell växellåda när det var nytt (i alla fall står det så i min gamla recension) men jag kan ju ha fel! Konstigt att Forza Horizon 3 inte hade stöd för H-växellåda, det känns som att Playground tar det här med själva bilkörandet på väldigt mycket större allvar än Ghost Games.

Skrivet av Oakenborn:

@Benny Holmström: Är det dom tekniska problemen som drar ner betyget till en tvåa? Tyckte att recensionen var positiv förutom tekniska problem och ointressant story.

Exakt så, en tekniskt felfri version av det här spelet skulle förtjäna en trea i min bok. Jag har maratonspelat det hela helgen och hade kul största delen av tiden, förutom när jag fastnade på enstaka tävlingar för länge.

Redaktör

@Benny Holmström @donniedarko: Forza 6 Apex hade svajigt rattstöd vid release (möjligen Horizon 3 också). Det har patchats bättre, men hur bra det är nu vet jag inte. Förra Need for Speed funkade inte med Thrustmaster T300 RS vid release, om jag minns rätt ("minns ratt" - höhö) var de först vid pc-releasen rattstöd tillkom.

Jag känner inget behov alls att köra NFS med ratt, men det är udda om stöd saknas för den som faktiskt vill köra så. Det är ju ett bilspel.


signatur
Inaktiv

Så det var alltså därför jag tvekade till att installera skiten, när det lanserades på Origin Access! Ok. Då vet jag. Gillade verkligen inte hur de hade gjort med Need for Speed (alltså, det nästsenaste spelet i serien, om jag inte har missat något). Filmsnuttarna gick inte att avbryta och inte heller pausa. Sen var körmekanismen helt åt helvete CP-fel! Tacka vetja Need for Speed I, II SE och III. Speciellt trean. Där har vi riktiga doningar!

Medlem

Manuset/dialogen i förra spelet var ju apkass - på en kosmisk skala - så jag trodde att de kanske skulle göra detta bättre. Men, näe.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Gnällkuk

Spelat ca 4h förra veckan via origin access. Hade vissa problem med hack men i övrigt smärtfri upplevelse


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Benny Holmström:

Exakt så, en tekniskt felfri version av det här spelet skulle förtjäna en trea i min bok. Jag har maratonspelat det hela helgen och hade kul största delen av tiden, förutom när jag fastnade på enstaka tävlingar för länge.

Ok. Tack för svar. Är sugen på spelet men då kanske jag ska vänta ett tag innan köp.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@tricky: det är nog PC det är optimerat för tyvärr för de som bara har konsol. På origin så var det enormt najs att spela förutom några enstaka streaming hiccups emellanåt. Trialen vände mina förväntningar ordentligt faktiskt. Det var bara skoj att rejsa efter ett tag när man lärt sig kontrollerna.

Medlem

Den här blir det första i NFS-serien som jag inte kommer att köpa (pc). Har alla andra.
De senaste spelen har de kört i diket, så tack, men nu räcker det!


signatur

autograph

Medlem

Är detta ett spel som fortfarande körs i 30-fps?

Gnällkuk
Skrivet av Megagurra:

Är detta ett spel som fortfarande körs i 30-fps?

PC har upplåst framerate utan cap.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Stödjer det ratt den här gången?

1
Skriv svar