Linux för Nybörjare
Hej alla och god fortsättning på det nya året <3
Grejen är den att jag har en laptop över hemma som jag nästan aldrig använder.
Den har en tredje generationens i3a, 3 GB i ram och ett Mobility Radeon 5450 i sig.
Den verkar inte tycka om Windows 7 som nu är installerat så jag kom på tanken att installera Linux på den.
Mest för skojs skull, typ testa och leka lite.
Ska väl använda den för slösurf i sängen och kanske nån emulator.
Nu till min fråga : Vilken Linux-Distro är bäst för nybörjare som jag som inte kan nånting om Linux?
Jag har googlat runt lite och har laddat ner Linux Mint Cinnamon och Elementary OS redan men tar gärna emot andra tips
Ubuntu verkar annars vara ett bra alernativ.
Tack på förhand!
Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer
Fedora är väl den mest moderna och mest aktuella distributionen och ska väl inte vara mer svåranvänd än Mint och Ubuntu?
https://getfedora.org/sv/workstation/
Öppnar denna gamla tråd. Linux Mint är smidigt om man kommer från Windowsmiljö och Steam finns att tanka ner (officiellt och allt) och med Heroic Game Launcher och Wine installerat så går det mesta att fixa, har precis installerat Ubisoft's launcher via Heroic och nu installeras Far Cry 5
Får jag sedan igång Beam.NG så är lyckan total
Tycker också Linux Mint är en bra början, eller ja överlag.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
...tills något inte fungerar eller man vill göra något lite mer än vad inbyggda funktioner (eller funktioner som finns som tillgängliga paket) tillåter - jäklar vad bökigt det är att lära om sig, och terminalen är inte direkt användarvänlig. Kan väl vara för att DOS sitter så stenhårt i ryggmärgen här och jag inte kan lära om mig, men ändå. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
själv kör jag debian men kolla in pop! os från system76 gör många saker rätt imho
https://pop.system76.com/
...tills något inte fungerar eller man vill göra något lite mer än vad inbyggda funktioner (eller funktioner som finns som tillgängliga paket) tillåter - jäklar vad bökigt det är att lära om sig, och terminalen är inte direkt användarvänlig. Kan väl vara för att DOS sitter så stenhårt i ryggmärgen här och jag inte kan lära om mig, men ändå. 😅
Terminalen är ju det bästa med Linux.
Terminalen är ju det bästa med Linux.
Jovisst är den ett bra verktyg, men att *behöva* använda den så ofta som man faktiskt gör är inte direkt tilltalande. Det är liksom rätt grundläggande grejer (X570 RAID är ett exempel) jag haft problem med i nya distar, som ändå ska vara användarvänliga, som har krävt terminal för att lösas.
Jovisst är den ett bra verktyg, men att *behöva* använda den så ofta som man faktiskt gör är inte direkt tilltalande. Det är liksom rätt grundläggande grejer (X570 RAID är ett exempel) jag haft problem med i nya distar, som ändå ska vara användarvänliga, som har krävt terminal för att lösas.
Rätta mig om jag har fel men tror inte att raid är så vanligt bland vanliga användare.
Ska du bara ha grejerna till spel och inte pilla i terminal kanske man bör köra någon imutable typ fedora silverblue och ja det medför begränsningar men frågan är hur många som märker av det om man inte har hw problem.
Fördelen med terminalen är ju allt enligt mig, det som får mig att gilla linux och macos, möjlighet att scripta och det utbud av mjukvara som finns. Är nog därför MS börjat erbjuda WSL (Windows Subsystem for Linux) för att möta behovet.
Hör kanske inte till ämnet, men varför vill du köra HW raid?
Känns riskfyllt och jobbigt att behöva hitta samma kontroller ifall den skulle paja, såvida du inte enbart kör det för hastighet?
Trodde i princip det var dött och alla gått över till mjukvaru-raid med tanke på de fördelar det erbjuder
(tillägg: när det kommer till privatpersoner vilket jag antar då du körde via x570 på MB?)
Fördelen med terminalen är ju allt enligt mig, det som får mig att gilla linux och macos, möjlighet att scripta och det utbud av mjukvara som finns. Är nog därför MS börjat erbjuda WSL (Windows Subsystem for Linux) för att möta behovet.
Hör kanske inte till ämnet, men varför vill du köra HW raid?
Känns riskfyllt och jobbigt att behöva hitta samma kontroller ifall den skulle paja, såvida du inte enbart kör det för hastighet?
Trodde i princip det var dött och alla gått över till mjukvaru-raid med tanke på de fördelar det erbjuder
(tillägg: när det kommer till privatpersoner vilket jag antar då du körde via x570 på MB?)
Yeah, jag säger som sagt inte att det inte är ett användbart så väl som kraftfullt verktyg.
Har haft tillräckligt många diskar (så väl mekaniska som SSD) som spontandött genom åren (ja, även på senare år och ja, även moderna sådana - Corsair MP600 och Toshiba X300 är de senaste SSD resp. HDD som stendött utan förvarning) för att inte köra RAID 1 på det som är viktigt. (Och där lägger jag givetvis till riktiga backuper också, både lokalt och offsite, på det som är riktigt viktigt.) Och X570 är ju mjukvaru-RAID i grund och botten snarare än HW-RAID, bättre hade egentligen varit att köra en riktig hårdvaruvariant (då så väl Windows som Linux med större sannolikhet i dagsläget haft inbyggda drivrutiner), men det har jag inte PCIe-platser till.
Hittade en lite lustig M.2-variant (det finns *inte* många sådana med HW RAID kan jag lova efter några timmars grävande - och det är Marvells 88SE9230 och ASMedias 1062R som överhuvudtaget existerar i den miljön, och få faktiska fysiska kort finns att köpa.), men där kommer PCIe-kort ta emot kontakterna rent fysiskt i stället, då alla mina M.2-kontakter på moderkortet sitter mellan PCIe-platserna. ^^
Problemet med "vanlig" mjukvaru-RAID är ju som jag nämnde i en annan tråd att man blir mer bunden till ett specifikt system, ZFS verkar trevligt exempelvis men att få det att fungera i Windows verkar vara en mardröm i bästa fall, med flera risker för datakorruption. Och att använda Windows Storage Spaces låser en till Windows i stället.
Hade liksom hoppats att en mjukvaru-RAID-konfiguration som styrs av moderkortets FW hade kunnat fungera lite mer cross-platform, men ack. Jag säger inte att det inte *går* att få det att fungera i en Linux-miljö, men när det i en Windows-miljö räcker att installera en drivrutin med ett par knapptryck ligger Linux i lä, där det krävs en hel del manuell handpåläggning.
Sen om vi kan definiera mitt användningsscenario som "nybörjar"-dito eller inte, det kan väl diskuteras då. 😅
Men när så gott som varenda konsument-moderkort för så väl Intel som AMD i dagsläget har inbyggd mjukvaru-RAID (IRST respektive RaidXpert2) hade jag liksom trott/hoppats att det skulle vara lite smidigare att få att fungera på annat än bara Windows.
…bättre hade egentligen varit att köra en riktig hårdvaruvariant (då så väl Windows som Linux med större sannolikhet i dagsläget haft inbyggda drivrutiner), men det har jag inte PCIe-platser till.
detta är det jag har mest skräck för, hört många historier där en hw raid kraschat (de flesta har varit promise controllers) och man behövt få tag i samma chipset och hoppas att de förfarande stöds för att få tillbaka ”poolen”, i mjukvara slipper du hela nedlåsningen mot specifik hw/chipset.
jag ser ingen fördel mer än att avlasta cpu.
Du känner säkert till allt du behöver om detta ville mest bara slå ett slag för mjukvaruraid, och att det räddat mig kontra hårdvaruraid 😉
detta är det jag har mest skräck för, hört många historier där en hw raid kraschat (de flesta har varit promise controllers) och man behövt få tag i samma chipset och hoppas att de förfarande stöds för att få tillbaka ”poolen”, i mjukvara slipper du hela nedlåsningen mot specifik hw/chipset.
jag ser ingen fördel mer än att avlasta cpu.
Du känner säkert till allt du behöver om detta ville mest bara slå ett slag för mjukvaruraid, och att det räddat mig kontra hårdvaruraid 😉
Åhh, (inte minst gamla) Promise- och Silicon Image-lösningar har jag också hört en del skräckhistorier om. De kunde vara tämligen bråkiga back in the day (nu pratar vi PCI-baserad IDE-RAID ^^) i alla fall, ingen aning om hur det ser ut numera. Kört lite SiI3114 och 3132 både back when och i retrobyggen - där gällde det att ha rätt BIOS på kortet för att överhuvudtaget ha RAID-stöd. 😅 Och flasha BIOS och grejer på dem... det blev alltid jättebra. /s Hade något ATA100 Promise-baserat kort för en herrans massa år sedan också. Det funkade väl till det jag skulle ha det till då, vill minnas att det bara kördes som JBOD.
Det finns för- och nackdelar - nackdelarna med mjukvaru-RAID är som jag nämnde då i stället att man blir mer låst till en mjukvara, och operativsystemsstödet för just RAID-mjukvara är inte direkt alltid brett, som jag var inne på (räcker att googla ZFS on Windows för att läsa fler skräckhistorier ^^). :/ Det här är ju lite en tråd om Linux, och kontrasten för de flesta på ett spelforum torde vara Windows - jag hade gärna sett en enklare och mer smärtfri övergång när det kommer till fler saker, så som RAID annat än hårdvaru-RAID - HW-RAID blir ju mer transparent för ett operativsystem, förutsatt att drivrutin för styrenheten finns såklart.
Nackdelen med HW-RAID blir ju då som du nämner att man i stället blir låst till hårdvaran i stället för mjukvaran. Och jag vet inte hur mycket CPU-overhead man i praktiken tjänar heller på HW-RAID nuförtiden med den CPU-prestanda som de flesta har, det känns spontant hyfsat försumbart i många fall.
Har som sagt grävt ner mig lite och slitit mitt hår över att det inte är smidigare - jag hade gärna kört dual boot Win10 och Linux för att försöka komma in lite mer i det senare, men när det inte går att lösa bättre/lättare så har jag inte orkat, det känns liksom inte värt det.
…Har som sagt grävt ner mig lite och slitit mitt hår över att det inte är smidigare - jag hade gärna kört dual boot Win10 och Linux för att försöka komma in lite mer i det senare, men när det inte går att lösa bättre/lättare så har jag inte orkat, det känns liksom inte värt det.
jag skulle nog bara hålla mig till freebsd alt. debian för zfs/openzfs. (ev solaris om du nu skulle köra det)
lite av samma anledning som jag inte skulle använda ntfs för volymer i linux 😉
dualboota? pratar vi workstation/desktops? vad har du för behov av raid då? den prestandavinsten känns passerad sedan länge och är det utrymme då känns en nas som ett bättre alternativ.
Kör själv enbart raid på mina servrar/nas men känns som det enda viktiga är backup oavsett!
fast visst, jag har testat zfs på raspberry pi genom omv så kan ändå förstå att man ibland vill prova saker… 🥸
jag skulle nog bara hålla mig till freebsd alt. debian för zfs/openzfs. (ev solaris om du nu skulle köra det)
lite av samma anledning som jag inte skulle använda ntfs för volymer i linux 😉
dualboota? pratar vi workstation/desktops? vad har du för behov av raid då? den prestandavinsten känns passerad sedan länge och är det utrymme då känns en nas som ett bättre alternativ.
Kör själv enbart raid på mina servrar/nas men känns som det enda viktiga är backup oavsett!
fast visst, jag har testat zfs på raspberry pi genom omv så kan ändå förstå att man ibland vill prova saker… 🥸
Ja, ZFS på Windows tänker jag inte ta i med tång. Finns ju några implementeringar men de är väl i alfa-/beta-stadie som bäst.
NTFS känns ändå hyfsat moget på Linux/*nix numera, "lite" mer än ZFS på Windows i alla fall. 😁
Desktop, målet med dualboot hade väl varit på sikt att känna mig tillräckligt bekväm med Linux för att gå över i vardaglig användning - problemet är att jag spelar en del, och även äldre och mer obskyra spel, sådant som inte direkt lirar jätteväl med Proton/Wine. Och med tanke på övriga huvudvärkar så är det inget jag prioriterar just nu, jag känner som sagt inte att det är värt det.
Har ju en NAS (med RAID 1) också som onsite-backup, men samtidigt känner jag inte att jag vill slösa el och livslängd på diskarna i den och låta den tuffa 24/7 och backupa till den flera gånger om dagen heller. Och som sagt, när jag haft både mekaniska diskar och SSDer som stendött utan förvarning så att de inte hittas vid boot öht så kör jag RAID 1 på allt jag prioriterar någorlunda. Kanske är att jag har statistiskt osannolik otur med lagringsmedia, men ändå. 😅
Om du använder datorn främst för gaming gör du bäst i att fortsätta med Windows. Likaså om du är helt beroende av Office eller Adobe.
För alla andra användningsområden är Linux ett bra val. Kör det parallellt med Windows 11.
Nej det kan man inte säga.
Gamig klarar man sig med linux flrutom kansle vissa få undantag.
Själv kör jag linux så klart på steam deck, fungerar utmärkt. Saknar inte windows där.
Anledningen jag inte kör på desktop är för VR spel inte fungerar rintigt vad jag vet. Men jag tror det bara är en tidsfråga tills man kan köra linux för det också iaf via steam. Så snart slänger jag gladeligen ut windows helt och hålöet.
Nej det kan man inte säga.
Gamig klarar man sig med linux flrutom kansle vissa få undantag.
Själv kör jag linux så klart på steam deck, fungerar utmärkt. Saknar inte windows där.
Anledningen jag inte kör på desktop är för VR spel inte fungerar rintigt vad jag vet. Men jag tror det bara är en tidsfråga tills man kan köra linux för det också iaf via steam. Så snart slänger jag gladeligen ut windows helt och hålöet.
När jag installerade Steam + Proton på min dator med Arch vad det inte ett enda av de spelen jag testade som fungerade out-of-the-box. En del gick att fixa genom att testa olika versioner av Proton, eller starta spelen med olika flaggor, men prestandan vad märkbart sämre än på Windows, vilket sannolikt har med nvidias drivrutiner för Linux att göra.
Så använder man datorn uteslutande att spela på och vill ha så smärtfri upplevelse som möjligt gör man klokt i att hålla sig till Windows.
Personligen har jag löst det så enkelt att jag har tre hårddiskar i min dator. En med Windows som jag enbart spelar på. En med Arch som jag gör allt annat på, och en stor mekanisk lagringsdisk som jag kommer åt från både Windows och Linux som jag använder för backup och mediaserver mm…
När jag installerade Steam + Proton på min dator med Arch vad det inte ett enda av de spelen jag testade som fungerade out-of-the-box. En del gick att fixa genom att testa olika versioner av Proton, eller starta spelen med olika flaggor, men prestandan vad märkbart sämre än på Windows, vilket sannolikt har med nvidias drivrutiner för Linux att göra.
Så använder man datorn uteslutande att spela på och vill ha så smärtfri upplevelse som möjligt gör man klokt i att hålla sig till Windows.
Personligen har jag löst det så enkelt att jag har tre hårddiskar i min dator. En med Windows som jag enbart spelar på. En med Arch som jag gör allt annat på, och en stor mekanisk lagringsdisk som jag kommer åt från både Windows och Linux som jag använder för backup och mediaserver mm…
Det verkar inte spegla vad många andra upplever med linux.
Kanske dist och hårdvaran/drivrutiner man anvönder spelar större roll