Monster Hunter World-tråden, frågor/hjälp/spelare/allmän diskussion

Skägg.
10 Chambers

@Zimpan: haha, kanske det.


signatur
Medlem
Skrivet av Zimpan:

Vill bara tillägga att det finns material som är lite mer hemliga inom MHW för att crafta olika saker. Skickade ett gäng Palicos på något som heter Tailraider Safari där Palicos kan ordna fram material och annat medans man är upptagen med uppdrag och expeditioner. Men så en dag när de återvände så kom de med ett Material som kallas för "Sinister Cloth". Ikonen för materialet är ett vitt frågetecken och när jag sedan skulle gå till smedjan så vart jag överraskad. Sinister Cloth är ett rare item som inte dyker upp ofta. Men om ni får ett så kommer ni bli glada när ni visar det för Farbror smed.

Är helt ny i MH serien så det är ganska mycket att ta in. Men hur skickar du ut din Palico på uppdrag, tillhör det storyn eller nått sidequest?

Tråddemonen
Testpilot

@MrZteevee: I ditt "Room" efter att du har klarat av ett visst uppdrag i story så kan du skicka ut Palicos för att samla material och annat. När du skickar ut Palicos på uppdrag så heter det Tailraider Safari. Prata med Housekeeper

Medlem

@Zimpan: Ahaa 😊. Har inte spenderat så mycket tid i mitt rum än. Har inte sett nån direkt användning för det. Får sätta en rutin att gå dit efter varje uppdrag så man inte missar nått 😊. Tack för tipset Zimpan 😁👍

Medlem

@MrZteevee: du behöver inte gå dit efter varje uppdrag. Du kommer märka när du kan skicka iväg palicos för dom berättar det för dig.

En annan grej som folk kanske inte har koll på är att den lille grisen i stan kan bli din kompis och leta grejer åt dig i stan. Efter varje uppdrag tryck ”Pet” och O när han får ett ”!”. Efter några ggr är grisen din buddie och då kan du bära runt honom/henne tills kontrollen vibrerar. Då finns det om du släpper ner den. Men detta är mest för skojs skull.

Medlem

Jag ber om ursäkt skalbaggen jag hittade var inte där jag trodde att den var. Fick själv leta rätt länge på att hitta den igen. Den finns på karta Wildspire Waste i den vänstra delen område 10 på en platå. Platån har ett litet och ett grövre träd+ en lysande stor skalbagge som låter på det grövre trädet. Gå dit på morgonen så kommer regnbågs skalbaggen sitta på det grövre trädet. Lite för högt upp för att plocka med handen. Jag tror att enda sättet att få den är genom att använda det lilla fångstnätet.

Medlem

Ni som har klarat storyn, hur är endgame i spelet? Just nu försöker jag att dra ut på att klara storyn för snabbt genom att köra alla optional och investigations. Tyvärr brukar jag tröttna rätt så snabbt när jag inte har någon "morot" att jaga ;). Hur har ni andra lagt upp det?

Tråddemonen
Testpilot

@MrZteevee: @Govein har ett bra svar på det hela. Det kommer ett nytt basområde där de kommer att introducera funktionen. Vill egentligen inte spoila för mycket eftersom att jag anser att du själv som spelare vill uppleva alla funktioner!

Tråddemonen
Testpilot

@MrZteevee: Har inte kommit dit ännu. Är mycket att göra. Har halkat efter i optional quests så ska ta igen alla uppdrag innan ett endgame på det hela

Medlem

Just köpt spelet.

Finns det något jag absolut inte får missa i början?
Går det att starta en ny karaktär efter ett tag när jag insett alla mina misstag i början?🤣

Tråddemonen
Testpilot

@ThaSchakal: Jaha ja! Jag försökte ladda videon igår. Men det vart lite strul med klippet. Apropå i början så testa lite vapen för att hitta något som passar din spelstil. Sen kan du ju alltid hoppa in i discord och fråga om tips och annat. Är nästan alltid folk där som spelar. Inklusive mig när jag finner tiden

Vad jag vet så kan man ha 3 karaktärer så det går att börja om på nytt

Lycka till och ha det kul! Hoppas spelet faller dig i smaken!

Medlem

Sälj inget i början och lär dej att bli en stor kleptoman!

Medlem

@Alienshade: Tack för tipsen alla.
Borta på jobb nu så sätter igång ordentligt på tisdag kväll

Medlem
Skrivet av ThaSchakal:

Just köpt spelet.

Finns det något jag absolut inte får missa i början?
Går det att starta en ny karaktär efter ett tag när jag insett alla mina misstag i början?🤣

Finns egentligen ingenting du kan missa som leder till att du måste starta en ny karaktär. Du kan till och med ändra utseendet efter det att spelet börjat. Det är bara att börja jaga!

Medlem
Skrivet av MrZteevee:

Ni som har klarat storyn, hur är endgame i spelet? Just nu försöker jag att dra ut på att klara storyn för snabbt genom att köra alla optional och investigations. Tyvärr brukar jag tröttna rätt så snabbt när jag inte har någon "morot" att jaga ;). Hur har ni andra lagt upp det?

Se det så här, storyn är tutorial. Sen blir det åka av. Du kan dra dina optionals efter storyn är slut. Dom är lika betydelsefulla/betydelselösa. Vissa optionals låser upp saker i spelet. Ingredienser till matlagning och fler cultivate slots etc. Kan vara bra att göra men du behöver inte fördröja storyn för det.

Vad som händer efter storyn tar slut, utan spoilers(Bara game mechanics): Då kommer utmaningen. Du kommer då att fokusera på en hunter rank (HR).
13-29 är ett segment. sen 30-49 och till slut 50. Du har inte klarat/varvat spelet fören du fixat bossarna på 50. Där är sista versionen av vissa monster. Du kommer att få grinda gear för att klara varje block men även grinda exp(HR) för att kunna komma vidare till nästa segment med "nya" monster. Vissa bossar finns bara efter storyn är avklarad och gamla bossar får "tempered" vilket betyder att dom är svårare.

Du får också tillgång till ny gear att crafta. Här får du mer frihet i customization och det kommer börja spela större roll. Vissa armors har 2 alternativ när du craftar dom. Antingen med en preset av 2 skills eller så craftar du med en öppen skillslot som du själv måste fylla med grejer du hittat om du vill bygga en egen variant.

Jag har inte klivit in i det själv ännu men mig polare gick in i "high rank" som det kallas och testade. Han blev oneshottad.

Utöver detta finns det arena att fokusera på. Där får man välja mellan olika preset gear loadouts och försöka klara arenan. Det finns längst upp i stan om du tar hissen. Sen kommer det även finnas en del special events etc som gör att man får möta vad som ibland kan vara upp till 5 monster på samma gång har jag hört. Denna veckan är det dock bara ett event som pitchar dig mot 2. Men sånt är ju också kul.

Medlem

OBS. Finns många som missförstår en grej efter storyn är över.

Här är ett tips. Knappt en spoiler. Kommer spara er mkt tid om ni missförstår vad spelet vill att ni skall göra.

Efter storyn kommer ni att få ett nytt quests där ni ska samla spår för nått. Irrelevant vad men här har en del spelare missförstått hur man kan göra. Man kan samla dessa spår precis som en "bounty". Dvs samtidigt som man gör andra quests eller investigations. Det går även att göra i exploration mode. Här är problemet: Många gör det i exploration mode men det är inte alls bra. Det tar svinlång tid. Om man istället gör det i quests/investigations så får man en bonus på sin progress när man klarar questet. Tänk på det.

Medlem

@Govein: Tack för info! Skönt å höra att man har att göra ett tag 😊

Medlem

Det finns massor att göra, längesedan jag fastnade så för ett spel
Körde mycket solo i början då jag fick hem spelet ett par dagar för tidigt. Innan online ens fungerade.
Men just nu består endgame mest av att ranka upp, fixa armor och vapen jag inte har men ser roliga ut, testar lite nytt varje dag

Har inte ens låst upp allt än xD

Medlem
Skrivet av Ziraz:

Det finns massor att göra, längesedan jag fastnade så för ett spel
Körde mycket solo i början då jag fick hem spelet ett par dagar för tidigt. Innan online ens fungerade.
Men just nu består endgame mest av att ranka upp, fixa armor och vapen jag inte har men ser roliga ut, testar lite nytt varje dag

Har inte ens låst upp allt än xD

https://lvnqmw.dm2304.livefilestore.com/y4mSMd-TIxlyiN4cYCCTf...

Holy shit. Jag som är relativt stolt över att vara HR 5 redan... xD


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Blev precis rank 6, blir att bara köra main q nu ett tag...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Tråddemonen
Testpilot

@Ziraz: Oj jäklar! Du kammar nog hem priset till högst rank på denna tråd!

Medlem

Vad baseras ens HR på?

Medlem

@Ziraz: Va fan! När släpptes spelet? Den 26e? det var 10 dagar sedan. Du har snittat runt 13 timmars speltid om dagen! Det är fan bra gjort. Själv har man bara spelat 20 timmar och är HR7.

Medlem

Det där är så olika. För mej tog det år att klara GTA 4. Men några polare körde igenom spelet på en helg. GTA 5 har jag fastnat i och vet inte om jag någonsin kommer att klara det.

Medlem

@sumodl: 1-15 går du upp via att göra Assigned Quests. Efter det så går du upp lite efter varje hunt.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

@Ziraz: Va fan! När släpptes spelet? Den 26e? det var 10 dagar sedan. Du har snittat runt 13 timmars speltid om dagen! Det är fan bra gjort. Själv har man bara spelat 20 timmar och är HR7.

Riktigt så hardcore är han nog inte Han skrev att han fick hem spelet ett par dagar före utsatt releasedatum.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av HerrB:

@sumodl: 1-15 går du upp via att göra Assigned Quests. Efter det så går du upp lite efter varje hunt.

Okok, tack för infon.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

@Ziraz: Va fan! När släpptes spelet? Den 26e? det var 10 dagar sedan. Du har snittat runt 13 timmars speltid om dagen! Det är fan bra gjort. Själv har man bara spelat 20 timmar och är HR7.

Fick hem spelet tisdag den 23e, låg innanför dörren när jag kom hem men jag har nördat rätt hårt.
Gillar alla dark-souls liknande spel, och till en viss del så påminner monster hunter om det. Var flera år sedan jag blev "beroende" av ett spel så här, men jag tycker spelet är grymt kul. Blir mycket lirande på helgerna

Annars jobbar jag heltid mån-fre med övertid mer eller mindre varje dag, allt mellan 15 min till 2.5h

Tråddemonen
Testpilot

@Ziraz: Verkar som det perfekta spelet för dig befann sig helst plötsligt i dina händer Kul o höra!

Medlem

Om någon känner för att lira lite någon gång så är ni välkomna att höra av er. Är HR 26 i skrivande stund men spelar bara för skojs skull så spelar mig mindre roll vilken nivå eller monster det blir att jaga.

PSN: Lasrod

Skriv svar