Saker du är rädd för i spel (men inte nödvändigtvis i verkligheten)

Skägg.
10 Chambers
Saker du är rädd för i spel (men inte nödvändigtvis i verkligheten)

Vi har snackat lite Subnautica på kontoret och vi konstaterade att de flesta tycker att det är ganska obehagligt att vara under vatten i spel. Jag har varit obekväm med detta sedan typ första Half-Life, samtidigt som jag inte har några som helst problem att dyka i verkligheten, jag snarare älskar det. Därför blev jag nyfiken vad som triggar era rädslor i spel, och inte nödvändigtvis i verkligheten?


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Intressant diskussionsämne hur skräck och fobier har skillnad mellan spel och verklighet.

Jag skulle nog säga att jag inte upplever så många utav mina fobier genom spel. Har själv Höjdskräck och cellskräck.
Men! Däremot så har jag även fobi för nålar och att ha saker nära mina ögon så det fanns en speciell scen ifrån Dead space 2 som jag aldrig kommer att glömma!

VARNAR KÄNSLIGA TITTARE!

Medlem

@Zimpan: Intressant, har själv nålfobi och klarar inte av att se det på tv ens. Lämnar jag blod eller tar en sprutar är det stor chans att jag svimmar om jag inte förvarnar så man får sitta kvar/lägga benen högt. Stick i finger har jag inga problem med, inte heller ta ut en sticka med nål.

MEN i spel bryr jag mig inget om nålar/sprutor vilket är lustigt.

Medlem

Jag vill inte säga att jag är rädd men jag får en grym adrenalin kick av att bli jagad i spel, vet ej om jag skulle känna så i verkligheten dock.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Själv så har jag helt tappat lusten att titta på skräckfilm och att spela spel som tex resident evil 7 i Vr. Jag har fått någon typ av mental låsning som gör det snudd på omöjligt att motiveras till att göra saker som får mej att känna obehag. Får helt enkelt koncentrera mej på att uppleva lustfyllda upplevelser framöver.

Tråddemonen
Testpilot

@TheConsul: Väldigt fascinerande! Verkar skilja sig en hel del från person till person.
Inom den digitala världen verkar vissa ha fobier som de inte har i riktiga livet och det finner jag mest intressant än så länge i denna diskussion. Hur man kan utveckla en ny fobi som inte håller i det riktiga livet utanför den digitala världen.

Sen vet jag bland annat när det kommer till att döda djur i spel så är jag nog en riktigt monster. Men i verkliga livet har jag svårt att skada djur.

Bortsett från fisk då jag har haft ihjäl några stycken när man har fiskat som antingen skall hamna på grillen eller som har lyckats svälja kroken.

Medlem

När jag var yngre fanns det inget jag älskade mer än att kolla på alla skräckfilmer jag kom över. Detsamma gällde skräckspel, så i dagsläget är det inte mycket som verkligen skrämmer mig längre (bortsett från usla filmer/spel då, men det är en annan femma)

Resident Evil 7 till exempel gav mig härliga adrenalinkickar, men den enda sekvensen som gjorde att jag satt på nålar var när man skulle gå in i barnens rum på övervåningen och leta efter en del till vaccinet. Jag blir oftast besviken på upphaussade skräckspel/filmer


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius: Jag tror egentligen att det inte finns någonting i spel som man är rädd för som man inte är rädd för i verkligheten. I spel är man alltid, eller nästan, i ett utsatt läge medan man i verkligheten är i säkerhet. Dykning i verkligheten är ett val som gör och man vet att det är säker så länge allt går rätt till. I spel har man inget annat val än att leva farligt.

Ta Subnuatica t ex: Man riskerar att bli anfallen av havsmonster och man vet att de finns, man är tvungen att vistas under vattnet, där är mörkt, det är djupt. Med andra ord skulle man skita på sig om man hamnade i samma situation i verkligheten.

Tråddemonen
Testpilot

@marsson90: Känner detsamma med mycket skräckspel i dagens läge. Tror inte många spelutvecklare tänker på att ljudet är det viktigaste när det kommer till jumpscares. Många tror att det visuella är vad som spelar roll, därför jag har både lite hat och kärlek för kommande spelet Agony. Som enligt mig inte verkar ett dugg läskigt då speldesignen går över gränsen med det makabra. Men finner ett starkt intresse utav spelet då jag är ett stort fan utav den gudomliga komedin skriven utav Dante Alighieri.

Moderator | Testpilot

Jag har höjdskräck samt att jag inte gillar djupt vatten.

Sea of Thieves var kul men samtidigt jobbigt att spela (helst själv) då man var ute med skutan och sökte skatter. Nog jobbigast när hajar jagade mig i vattnet och när det blev storm.

Gällande höjd så är nog Dying Light det spel som var jobbigast.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@marsson90: Känner detsamma med mycket skräckspel i dagens läge. Tror inte många spelutvecklare tänker på att ljudet är det viktigaste när det kommer till jumpscares. Många tror att det visuella är vad som spelar roll, därför jag har både lite hat och kärlek för kommande spelet Agony. Som enligt mig inte verkar ett dugg läskigt då speldesignen går över gränsen med det makabra. Men finner ett starkt intresse utav spelet då jag är ett stort fan utav den gudomliga komedin skriven utav Dante Alighieri.

Haha ja, Agony ser verkligen vidrigt ut stundtals, men jag tvivlar på att det blir "läskigt". Mitt första ordentliga skräckspel var Silent Hill 3 som jag köpte för egna pengar till PC när jag var 13 bast Det spelet gav mig nästan mardrömmar, och det är få spel som toppar det i mina ögon än idag.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Jaså så du känner höjdskräcken i spel? Mig är det helt tvärtom. Trodde jag skulle känna höjdskräck första gången jag spelade första Mirror's edge. Men en så länge har jag inte haft något som helst problem inom spel.

Tråddemonen
Testpilot

@marsson90: Ja det har inte varit allt för bra skräckspel som har blivit gjorda på senare tid om man nu fokuserar på just skräck genren. Tror sist jag kände någon typ utav skräck/stress för ett skräckspel var introt till första evil within då slaktaren jagar en.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@marsson90: Ja det har inte varit allt för bra skräckspel som har blivit gjorda på senare tid om man nu fokuserar på just skräck genren. Tror sist jag kände någon typ utav skräck/stress för ett skräckspel var introt till första evil within då slaktaren jagar en.

https://www.youtube.com/watch?v=m22A9iFqPjI

Ah, ja jag älskar The Evil Within, och The Evil Within 2 än mer Grymma spel med underbar design, musik och atmosfär. De lyckades dock inte skrämma mig, utan endast höja pulsen (på samma sätt som i början av Resident Evil 4)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

@uberpwnage2.0: Jaså så du känner höjdskräcken i spel? Mig är det helt tvärtom. Trodde jag skulle känna höjdskräck första gången jag spelade första Mirror's edge. Men en så länge har jag inte haft något som helst problem inom spel.

Haha tyvärr gör jag det. Inte lika allvarligt givetvis. I verkliga livet hade jag aldrig åkt runt i en liten båt själv på havet (men funkar bra i Sea of Thieves) och samma gäller höga höjder också. Men det blir pirrigt när jag tittar ned, eller på något sätt klättrar så man ser hur högt upp man är.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@marsson90: Jo precis. Känner likadant. Flesta skräckspel idag är inte allt för läskiga. Men det behöver inte betyda att de inte är bra spel. Man kanske borde införa en ny genre för de mindre läskiga spelen som Rysare?
Nervkittlande spel som inte riktigt skrämmer slag på spelarna.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Usch då, jag lider med dig. Finns så många spel i dagens läge där spelarna ofta utsätts för högre höjder. Speciellt spel som Uncharted, AC serien eller som t.ex. Dying light.

Releasehästryttare

Finns ett grym bra Black mirror episode om detta ämne som ni borde se, säsong 3 episode 2

https://en.wikipedia.org/wiki/Playtest_(Black_Mirror)

Om ni är intresserade, se avsnittet innan ni läser igenom hela wiki sidan då det spoilar hela storyn.

Inaktiv

Upplever så gott som alla missförstått trådens ämne. Ni pratar om fobier allmänt medans rubriken gör gällande att det handlar om saker man blir rädd för i spel men inte i verkligheten.

Personligen så kan jag inte komma på någonting sådant, utan som för de flesta så skulle nog saker som skrämmer en i spel vara till och med värre i verkligheten.

Tråddemonen
Testpilot

@anon_319742: Många utav fobier på riktigt har folk också i vissa spel. Man måste väl ha något att utgå ifrån om man ska diskutera rädsla eller har jag fel?

phi
Medlem

Mikrotransaktioner.

1
Skriv svar