Tips/Diskussion kring böcker och film inom mytologi/religioner/rättsystem

Tråddemonen
Testpilot
Tips/Diskussion kring böcker och film inom mytologi/religioner/rättsystem

Tjena alla det är så att jag har börjat researcha mycket kring det som rubriken lyder. Skulle gärna vilja höra fler boktips men även film och dokumentärer. Det är nämligen så att jag nu på senare dagar har lyckats snöa in mig på Dante Alighieri senaste verk kring den gudomliga komedin. Tror många vet vilken bok jag syftar på om jag nämner spelet "Dantes Inferno". Varför jag läser boken är just för att få ett bättre grepp kring rättssystemet inom renässansens tid kring helvetet och gud, den lockar även intresset då den är mer sagolikt skriven. Kan även tänka mig lite fiction också, då jag vart väldigt tagen utav H.P. Lovecrafts verk.

Så folk som kanske har läst böcker, eller sett film och dokumentärer får gärna posta tips men även diskutera kring ämnet om man nu känner sig lockad.

Trevlig helg på er!

Avstängd

Intressant, jag förstår dock inte. Menar du böcker/filmer om rättssystem? Eller om religion i allmänhet...? En otroligt bra insikt i det amerikanska rättssystemet var ändå The people VS OJ Simpson - american crime story. Om hur det är narrativet som driver processen, inte alls fakta, motiv osv som man tror. Men du kanske var ute efter back in the days tips?

Tråddemonen
Testpilot

@CommandoNinja: Är mer menat att inom religioner så fanns det ofta himmel/paradis och helvete. Men mycket av dagens rättssystem är kopplat inom äldre mytologier samt religioner. Vi har Moses som la upp regler på sin sten inför hans anhängare osv osv. Dantes böcker är en beskrivning där han tar sig igenom helvetet och ledsagas utav Vergilius (En gammal filosof från ca 40 år innan Kristus). Inom helvetet finns det 9 cirklas med synder där folk straffas inom helvetet. För tillfället så dyker jag djupare inom kristendomen samt finner kopplingar med äldre religioner som jämförelse där man har olika syn på vad som kan anses som en "Synd". Grekiska mytologin har ett helvete som heter Tataros där man straffades eller dödades utav dödsguden Thanatos.

Men för att sammansfatta så är moral en stor sak kring olika religioner och mytologier, men alla delar inte samma åsikt kring straff och synder. Eftersom att hela världen inte delar samma kulturer och samhällsregler.

Kanske skriver lite rörigt för tillfället, har klunkat kaffe och är lite för hyper för tillfället.

Medlem

Så är det alltså moraliska aspekter och konsekvenser av religion och samhällsfunktioner du är intresserad av? Inte religion (med mera) som sådant?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Tråddemonen
Testpilot

@Akronym: Haha får skriva om första inlägget tror jag eftersom att det vart lite luddigt.
Ja, jag skulle väl säga allting i sig som har en koppling till rättsystem. Vare sig det är aspekter, samhällets syn på det hela eller religion som ofta tolkas som sagor kring hur människan kom till och började synda. Just nu läser jag mycket kring rättssystemet i sig genom mytologier och religioner, de har ju haft en ganska humoristisk koppling förr i tiden, då många synder som begås ska ha motsatsen som straff. Men på senare tid så vart det allt mer makabert.

Ett exempel på äldre straff var ju Tantalus från grekiska mytologin som stal en frukt från gudarna som gav odödlighet när det konsumerades. Men vart sedan straffad i Tartarus (Grekiska helvetet) med att stå fast i en vattenpöl vid rötterna av ett träd med lågt hängande grenar med frukt på. Varje gång han sträckte sig efter en frukt så höjdes grenarna att han inte kunde nå frukten, och varje gång han försökte dricka vatten ur pölen så torkades vattnet ut innan han kunde dricka. Så han fick synda genom att svälta och känna törst.

Senare tid och andra mytologier så kom det hemskare straff som var endast menat att skada de som straffades, antingen att man torterades fysiskt eller psykiskt som att skadas eller återuppleva hemskheter som slog fruktan i psyket.
Ett exempel som är vanligt inom fler religioner och mytologier är att en syndare kokas levande antingen till döds eller i all evighet.

Mycket av allt detta vart ju även kopplat till verklighetens historia, folk som dömde de som hade syndat och begått straff fick ju ett straff genom ett domstols liknande beslut. Men som eventuellt ledde till torterande och även dödsstraff som kanske inte var det mest humaniska straffet. Dvs häxbränningar och trä hästen (tortyrredskap) som exempel.

Men för att sammanfatta allting så försöker jag finna jämlikheter mellan skrift och historia, där det ofta kretsas kring ont eller gott. Men vill få ett överblick över hur rättssystemet utvecklade med åren, både från sagor, mytologier, religioner och verklig historia.

För mig spelar det ingen roll om det är taget ur en religiös bok, historiskt dokumentering eller fiktion från förr eller nutid. Eftersom att alla har sina egna åsikter kring hur ett rättsystem skall funka eller vad som anses vara ett bra eller dåligt straff.

Avstängd

Bibeln och Koranen! Isländska sagor som t ex Njals Saga. Röde Orm har en kapitel där någon döms och får böta, liknar de isländska sagorna.

Tråddemonen
Testpilot

@xtrem11: Njal verkar perfekt! Tackar för tipset

1
Skriv svar