Star Wars: Han Solo (spoiler-free review)

Avstängd
Star Wars: Han Solo (spoiler-free review)

Utan några större förväntningar så hoppades jag på två saker: mindre humor/slapstick humor som ersätts av mer redig action och mindre inslag av "politics down your throat". Denna film levererade på båda punkter! Ständig action med några mindre dåliga skämt här och där men inte "in your face" som det var hela tiden i The Last Jedi och även i The Force Awakens (och även en hel del i Rogue One).

Snubben som spelar Han Solo gör det helt okej trots att han är långt ifrån en "yngre Harrison Ford-kopia". Han gör det bra helt enkelt. Går ej att klaga på. Donald Glover som spelar Lando gör en mycket bra representation av honom tycker jag trots att Donald Glover och snubben som spelade ursprungliga Lando ser lika gamla ut trots att detta ska utspela sig flera år innan Han Solo blev "Han Solo".

Eftersom detta är en origin story så visste man hela tiden att Han Solo och Chewbecca skulle klara sig, men man visste inte vilka av de nya karaktärerna som man även såg i trailern till filmen som skulle klara sig. Detta medförde en mysig krympande "Game of Thrones"-känsla där du inte hade en suck om vem som skulle dö fast du gissade på att någon skulle dö. Jag hade fel i båda mina fall under filmens gång, vilket jag gladeligen tackar för.

Mer av Star Wars-universumet visas (och då ska det tilläggas att jag är långt ifrån någon inbiten hardcore Star Wars-fan som kan ekologin och biologin hos de olika planeterna som de besökte, men jag tycker om universumet för övrigt) vilket var mysigt och trevligt. Vissa saker kanske dock vissa hardcore fans som även kan canon-versionen av Star Wars stör sig på vissa saker i filmen som tycks till synes skriva om vissa bitar i canon (vet ej då jag ej kan canon-versionen).

Filmen har ett hektiskt tempo vilket stämde överens med hur "betalda(?) filmjournalister" beskrev filmen. Detta gillade jag. Filmen knöt sedan ihop säcken med några bitar som vissa kanske kommer att kunna förutse medan andra inte kommer att kunna göra det (som exempelvis jag i detta fall. Det verkar även som om nya "spin offs" tycks hintas om i filmen, men detta är verkligen en tolkningsfråga och rena spekulationer som troligen kommer att söka sig ut på nätet inom någon vecka.

Om du tycker om Star Wars-universumet allmänt talat oavsett om du är hardcore fan eller inte så kommer du troligen att tycka om detta. Kanske du kommer att ha några invändningar som hardcore fan. Jag lovar att filmen inte är som The Last Jedi eller Rogue One när det gäller den obehagliga humorn som hela tiden behövde krystas in efter varje minut. Det slipper du iaf!

Det finns ett moment i filmen, men som inte vara allt för länge, som kändes lite som "politics shoved down your throat" som bihandlingen i The Last Jedi (du vet vilken del av filmen jag menar). Denna gång var det inte lika mycket och det kunde faktisk knytas till den huvudsakliga handlingen på ett mer "väsentligt" sätt utan att kännas som om det bara fördes in av "ideologiska skäl".

TL;DR Filmen får en 7.5/10 av mig. Den känns mer som en vettig Star Wars-film sedan "återföreningen" av Star Wars i The Force Awakens. Det hade kunnat varit lite mer "fan service" (OBS: jag är INGET hardcore fan så jag kanske missade massor av referenser till olika Star Wars-spel, serietidningar osv) som allmänheten kände till. Då hade det definitivt blivit en 8/10 för mig. Det var en mysig film och trots att den bara visades i 3D (i de största salongerna, bara där tittar du annars tittar du inte på bio imho) så var den inte jobbig utan fungerande finfint att titta på.

Filmen var färd sina 165 SEK exkl. läskeblask och baconchips!

Medlem

@AplAy: Håller med i princip allt du säger! Jag tyckte verkligen om den, jag skulle kalla mig ett inbitet starwarsfan och det fanns ju några riktigt bra(Inte in your face)referenser. Jag gillade den, dock verkar många inte hålla med.

Avstängd
Skrivet av Jokobib_Bob:

@AplAy: Håller med i princip allt du säger! Jag tyckte verkligen om den, jag skulle kalla mig ett inbitet starwarsfan och det fanns ju några riktigt bra(Inte in your face)referenser. Jag gillade den, dock verkar många inte hålla med.

Aha, skulle du kunna säga att de var "easter eggs" för mer inbitna fans som har koll mer på hela Star Wars-universumet?

Moderator | Testpilot

Om det var något jag saknade från Han Solo var det den där lite mer sura attityden eller vad man ska kalla det. Han är som lite vresig genom episod 4-7 som inte riktigt visar sig här på ett sådant sätt som jag skulle vilja se det. Givetvis finns det väl folk som försöker säga att det kom senare men... Det är en del av honom.

Tycker också att Alden Ehrenreich överlag var en lite halvtaskig Solo. Kändes bara som att han försökte härma Harisson Ford istället för att spela Han-Solo. Donald Glover tyckte jag gjorde det perfekt att han spelade karaktären och inte skådisen.

Överlag är det inte en dålig film men inte överdrivet bra heller. Den känns bara onödig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om det var något jag saknade från Han Solo var det den där lite mer sura attityden eller vad man ska kalla det. Han är som lite vresig genom episod 4-7 som inte riktigt visar sig här på ett sådant sätt som jag skulle vilja se det. Givetvis finns det väl folk som försöker säga att det kom senare men... Det är en del av honom.

Tycker också att Alden Ehrenreich överlag var en lite halvtaskig Solo. Kändes bara som att han försökte härma Harisson Ford istället för att spela Han-Solo. Donald Glover tyckte jag gjorde det perfekt att han spelade karaktären och inte skådisen.

Överlag är det inte en dålig film men inte överdrivet bra heller. Den känns bara onödig.

Även om jag håller med att det inte var en Star Wars-film som behövdes så tycker jag ändå att den var bättre än katastrofala TLJ om vi ser till hur det bara var en Star Wars-film och ingenting annat.

Solo-filmen kändes mer som en faktiskt Star Wars-film som gjorde Star Wars-grejer istället för att agera som ett "medium" för att framföra andra budskap än att bara vara en Star Wars-film som jag tyckte TLJ gjorde alldeles för mycket av.

Moderator | Testpilot

@AplAy: Sådant där är intressant då jag ändå tyckte TLJ var helt okej.

Kände som inte att vi behövde veta mer om Han-Solo, och som sagt innan känns denna filmen bara onödig i det stora hela.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hyfsad film men irriterade mig på Aldens ständiga flinande.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

1
Skriv svar