Här är releasedatumen för Battlefield V!

Robot
Här är releasedatumen för Battlefield V!
Inaktiv

Aha? Ok? Och för de som har Origin Access då? Ska konsolägare komma före oss trogna PC-spelare igen, när Battlefield-serie är en renodlad PC-spelserie från början?

Medlem
Skrivet av anon_276063:

Aha? Ok? Och för de som har Origin Access då? Ska konsolägare komma före oss trogna PC-spelare igen, när Battlefield-serie är en renodlad PC-spelserie från början?

Tror de med Origin Access har samma förmåner, de med PS4 verkar dock få klara sig utan förtur. Men är det någon egentlig skillnad på vanliga BF5 och Access versionen förutom att man får spelet tidigare?

Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Tror de med Origin Access har samma förmåner, de med PS4 verkar dock få klara sig utan förtur. Men är det någon egentlig skillnad på vanliga BF5 och Access versionen förutom att man får spelet tidigare?

EA Access är för Xbox One, medan Origin Access är för PC.

Medlem
Skrivet av anon_276063:

EA Access är för Xbox One, medan Origin Access är för PC.

Yes? Vart får dig tro att jag inte förstod skillnaden?

Medlem
Skrivet av anon_276063:

Aha? Ok? Och för de som har Origin Access då? Ska konsolägare komma före oss trogna PC-spelare igen, när Battlefield-serie är en renodlad PC-spelserie från början?

Vad har det för betydelse egentligen?

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Vad har det för betydelse egentligen?

Att en plattform får en artificiell förtur? Tycker det är ett rätt stort problem själv om jag ska vara helt ärlig.

Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Yes? Vart får dig tro att jag inte förstod skillnaden?

Jag som var för snabb med att läsa din kommentar.

Mer korrekt svar: Battlefield-serien började med Codename Eagle till PC. Sen kom Battlefield 1942 till PC. Därefter Battlefield 2... till PC. Med det sagt, serien är ursprungligen en PC-exklusiv spelserie.

Detsamma gäller för GTA-serien: ettan kom ut till PC först och sen till konsol, men i dag är det tvärtom. Vi PC-spelare fick vänta länge efter konsollanseringen, innan Rockstar Games ens bestämde sig för att skapa en PC-version av fyran och femman. Jag kan minnas helt fel om hur länge vi fick vänta med beskedet, men jag vill minnas att det tog några månader innan beskedet kom.

Skrivet av Luciphear:

Vad har det för betydelse egentligen?

För att Battlefield-serien är egentligen en PC-exklusiv spelserie från början. Battlefield 2: Modern Combat (det tionde spelet som hade lanserats sedan 1999) är det allra första spelet från serien, som är exklusivt till konsoler. Två spelsläpp senare (Battlefield 2142 och Battlefield 2142: Northern Strike, som endast kom till PC) lanserades Battlefield: Bad Company, som blev ett konsolexklusivt spel även det.

Min fråga kvarstår: varför ska konsolägare ha (stor?) förtur till en (från början) PC-exklusiv spelserie?

Medlem

@anon_276063:
Förstår inte hur ni orkar klaga hela tiden när det gäller PC och konsol.

Varför? Jo, för att marknaden är betydligt större när det gäller konsol. PC har idag en ganska medioker och liten krets spelare jämfört med då Battlefield samt GTA började först lanserades. Företagen riktar sig vart pengarna ligger och idag är det konsolerna som har det största kassaskrinet. Ganska logisk att man då riktar sitt huvudfokus dit, eller hur?

Medlem
Skrivet av anon_276063:

...

För att Battlefield-serien är egentligen en PC-exklusiv spelserie från början. Battlefield 2: Modern Combat (det tionde spelet som hade lanserats sedan 1999) är det allra första spelet från serien, som är exklusivt till konsoler. Två spelsläpp senare (Battlefield 2142 och Battlefield 2142: Northern Strike, som endast kom till PC) lanserades Battlefield: Bad Company, som blev ett konsolexklusivt spel även det.

Min fråga kvarstår: varför ska konsolägare ha (stor?) förtur till en (från början) PC-exklusiv spelserie?

Behöver väl inte ha med "förtur" eller "exklusivitet" att göra. Du får det att låta som att det är en skyldighet att ge dig spelet före andra för att du identifierar det som exklusivt till PC. Förtur kan jag förstå om man ger till sina kunder som betalar extra för just sådant (deluxe/EA access t.ex).
Att det var "PC-exklusivt" förr... idag må konsolerna klara av att köra ungefär likadant som spel gör på PC, i alla fall liknande, men det var lite annorlunda för 16 år sedan. Det finns BF-spel även till PS2, men är lite annorlunda mot PC-versionernas motsvarighet. Tror inte det handlade om att det skulle vara just exklusivt till en plattform eller inte, utan påverkades nog mer av att plattformarna var mer olika varandra förr. I många fall inte ens likadan programmeringskod, så antingen fick man välja plattform eller lägga resurser på en portning.

Även om plattformarna är mer lika idag så är det ändå en vissa saker som behöver göras för PS, andra saker för Xbox, och antagligen även för PC. Plattformarna har olika formella krav och regler, spelet behöver kanske testas och optimeras på olika vis till olika plattformar, vissa saker behöver kanske läggas till i koden etc..
Beroende på utvecklarna/utgivaren kan det också vara att man till konsol behöver spika en release-version, medan man till PC kanske kan fortsätta lite till innan release... bara mina spekulationer. Sedan finns det kanske någon fördel för försäljningen, vad vet jag.
Finns nog i alla fall en del anledningar till varför det släpps olika tidpunkter ibland. Om det är klart till en plattform före en annan, måste den första plattformen vänta då?

Avstängd
Skrivet av anon_276063:

Aha? Ok? Och för de som har Origin Access då? Ska konsolägare komma före oss trogna PC-spelare igen, när Battlefield-serie är en renodlad PC-spelserie från början?

Dice har pissat på oss pc-spelare, som är orsaken till att de ens blev så stora som de är, i många många år.

Avstängd
Skrivet av oskj:

@edgren:
Förstår inte hur ni orkar klaga hela tiden när det gäller PC och konsol.

Varför? Jo, för att marknaden är betydligt större när det gäller konsol. PC har idag en ganska medioker och liten krets spelare jämfört med då Battlefield samt GTA började först lanserades. Företagen riktar sig vart pengarna ligger och idag är det konsolerna som har det största kassaskrinet. Ganska logisk att man då riktar sitt huvudfokus dit, eller hur?

Det är lyckligtvis inte alla utvecklare som bara är ute efter att maximera företagets vinst.
Många har en passion för spel och gör därför riktigt bra PC-spel.

Redaktör
Skrivet av PrinceToadstool:

Dice har pissat på oss pc-spelare, som är orsaken till att de ens blev så stora som de är, i många många år.

De gjorde svinbra pc-spel för 10-15 år sen. Hur många år till måste de betala priset för det innan de har rätt att göra de spel de själva vill?

Jag tänker så här: Dices åtagande mot oss köpare är att ge oss bra spel. Det har de gjort (BF1942, BF2, BC, m.fl.), och jag tycker åtagandet tar slut i och med att man släpper det bra spelet. Bara för att BF2 var bra kan vi inte kräva att de måste fortsätta göra just den speltypen. Det vore givetvis kul för alla som gillar det spelet, men det blir lite skevt att säga att de "pissar oss i ansiktet" bara för att de väljer att gå vidare.


signatur
Medlem

@PrinceToadstool:

OK.

"MUH GIB ME PC GAME NOW OR ELSE REEEEEEEEE"

Det finns mängder av bra utvecklar till PC, no shit, men vi har att göra med EA som är extremt pengakåta, så vad förväntar du dig egentligen?

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

De gjorde svinbra pc-spel för 10-15 år sen. Hur många år till måste de betala priset för det innan de har rätt att göra de spel de själva vill?

Jag tänker så här: Dices åtagande mot oss köpare är att ge oss bra spel. Det har de gjort (BF1942, BF2, BC, m.fl.), och jag tycker åtagandet tar slut i och med att man släpper det bra spelet. Bara för att BF2 var bra kan vi inte kräva att de måste fortsätta göra just den speltypen. Det vore givetvis kul för alla som gillar det spelet, men det blir lite skevt att säga att de "pissar oss i ansiktet" bara för att de väljer att gå vidare.

Det är inte det minsta skevt när vinsten är viktigare än att släppa riktigt bra spel.
Jag är inte dummare än att jag förstår att de är toppstyrda av EA med målet att tilltala så många som möjligt, fördummat och förenklat åt konsolspelarna. och det är så synd, för de har potential och teknologi till att göra sjukt bra spel.

Medlem
Skrivet av anon_276063:

Jag som var för snabb med att läsa din kommentar.

Mer korrekt svar: Battlefield-serien började med Codename Eagle till PC. Sen kom Battlefield 1942 till PC. Därefter Battlefield 2... till PC. Med det sagt, serien är ursprungligen en PC-exklusiv spelserie.

Detsamma gäller för GTA-serien: ettan kom ut till PC först och sen till konsol, men i dag är det tvärtom. Vi PC-spelare fick vänta länge efter konsollanseringen, innan Rockstar Games ens bestämde sig för att skapa en PC-version av fyran och femman. Jag kan minnas helt fel om hur länge vi fick vänta med beskedet, men jag vill minnas att det tog några månader innan beskedet kom.

För att Battlefield-serien är egentligen en PC-exklusiv spelserie från början. Battlefield 2: Modern Combat (det tionde spelet som hade lanserats sedan 1999) är det allra första spelet från serien, som är exklusivt till konsoler. Två spelsläpp senare (Battlefield 2142 och Battlefield 2142: Northern Strike, som endast kom till PC) lanserades Battlefield: Bad Company, som blev ett konsolexklusivt spel även det.

Min fråga kvarstår: varför ska konsolägare ha (stor?) förtur till en (från början) PC-exklusiv spelserie?

Vadå "egentligen är PC-exklusivt"? Jag finner det väldigt lustigt att du som konsument ska sitta där och avgöra den saken. Ja, spelen har en gång i tiden varit exklusiva till PC av många skäl men det är nog dags att sluta låtsas att det är tidigt 2000 tal nu.

"Consoles are relatively set platforms, so any major bugs with the game itself can be tackled without having to deal with the massive amount of different hardware configurations on PC."
Jag misstänker väl att detta kan vara en del av orsaken också, PC kräver sneppet mer uppmärksamhet för att kunna drivas och flyta på stabilare, särskilt i början? Nu kanske jag har helt fel men det kan jag väl ändå tänka mig vara en liten orsak.

Men åter igen - vad har det för betydelse om du behöver vänta en liten stund extra? Det påverkar väl inte dig som uppenbarligen är så envis med att bara vara "PC exklusiv"? Har du brottom?
Åter igen - att påstå sig att spelserien är "PC-exklusiv" i grunden är fullkomligt menlöst.

1
Skriv svar