Det Brinner, varför ställs politikerna inte mot väggen med befogade frågor?

Medlem
Det Brinner, varför ställs politikerna inte mot väggen med befogade frågor?

Så vi bor i stort sett i ett land som är en enda stor brädhög, och man har från politiskt håll ignorerat detta trots tidigare bränder med stor omfattning.
Branden nu har fått konsekvenser där kostnader bara så här långt säkerligen kostat mera än vad en bas med flygetyg för vattenbombning kan tänkas ha kostat för att inte tala om vad de så här långt inhyrda planen som vi på våra bara knän ber om.

Sitter just nu och tittar på superjönsen "vår" statsminister och vill bara stoppa fingrarna i halsen av rent illamående.

Dags att kräva dessa idioter på ansvar,

Hur många medborgare har de inte redan indirekt tagit livet av med förstörd sjukvård m.m.

Och varför får vi nu den propaganda som trycks ned i halsen och brist på vettiga frågor från den media som till stor del är betalt och finansierat med skattemedel?
Ja med presstöd och ingen som längre vill betala för smörjan så vågar de inte "bita" den hand som föder dem (staten), och i publik "service"s uppdrag är väl få numera som missat att det där med "opartiskhet" bara är en "floskel".

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av cb99:

Så vi bor i stort sett i ett land som är en enda stor brädhög...

Snacka om hyberbole, fattar du hur stort Sverige är till yta? Sista jag läste så har man beräknat att bränderna hittills har kostat 600 miljoner kronor, och det är ingenting när man räknar om det till vad det är värt som t ex ved till olika industrier.

Skrivet av cb99:

Sitter just nu och tittar på superjönsen "vår" statsminister och vill bara stoppa fingrarna i halsen av rent illamående.

De flesta andra partier utan vänster vill sänka skatter, vilket innebär att brandförsvaret får mindre pengar, är du vänsterpartist? Dessutom har Sverige en historia med misslyckade inköp av flyg och helikoptrar både inom det civila och militärt, vilket samtliga etablerade partier har varit inblandade i på ett sätt eller något annat. SD kan man ju inte lita på heller för de vänder ju kappan efter vinden så fort svenskt näringsliv hostar i en riktning, skitsamma om vi köper rätt grejor så länge svenskt näringsliv blir glada!

Tråkigt för dom som drabbas. Men detta är en effekt av klimatförändringar, kanske inte skapad av människan men fortfarande klimatförändringar.

Skribent

Ja tjänstemannaansvar borde återinföras snarast möjligt. Helt sjukt att politiker ska få ta vilka urbota korkade beslut som helst utan att någonsin ställas till svars, utan istället få pengar och andra eftertraktade positioner när de blir påkomna med byxorna nere.

Medlem

Knappats enbart ett partis fel det här. Men som med allt annat krävs det att saker händer innan någon kommer på att det kan hända och därmed kommer med åtgärdsförslag.

Men kan väl hålla med om att det vore bra med ett eget brandflyg, dock bra att finns hos EU att låna in när det verkligen behövs.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av kaealy:

Snacka om hyberbole, fattar du hur stort Sverige är till yta? Sista jag läste så har man beräknat att bränderna hittills har kostat 600 miljoner kronor, och det är ingenting när man räknar om det till vad det är värt som t ex ved till olika industrier.

De flesta andra partier utan vänster vill sänka skatter, vilket innebär att brandförsvaret får mindre pengar, är du vänsterpartist? Dessutom har Sverige en historia med misslyckade inköp av flyg och helikoptrar både inom det civila och militärt, vilket samtliga etablerade partier har varit inblandade i på ett sätt eller något annat. SD kan man ju inte lita på heller för de vänder ju kappan efter vinden så fort svenskt näringsliv hostar i en riktning, skitsamma om vi köper rätt grejor så länge svenskt näringsliv blir glada!

Tråkigt för dom som drabbas. Men detta är en effekt av klimatförändringar, kanske inte skapad av människan men fortfarande klimatförändringar.

Ja du,
Ta och "kontemplera" över de två artiklarna nedan.

Skogsbranden 2014,
http://www.norberg.se/sidor/kommun--politik/kris-och-sakerhet...

Dumsnålhet stoppade svenska vattenbombare,
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/byrakrat...

Skrivet av Myran22:

Ja tjänstemannaansvar borde återinföras snarast möjligt. Helt sjukt att politiker ska få ta vilka urbota korkade beslut som helst utan att någonsin ställas till svars, utan istället få pengar och andra eftertraktade positioner när de blir påkomna med byxorna nere.

Finns det något en toppolitiker idag kan tänkas göra som leder till ansvar?
Håller med, när Palme avskaffade tjänstemannaansvaret så var det verkligen till landets fördärv.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/din-krisbe...

TC och många flera kan behöva läsa lite vettig information istället för allt skräp de läser från sociala medier och "alternativ" media.

Medlem
Skrivet av cb99:

Ja du,
Ta och "kontemplera" över de två artiklarna nedan.

Skogsbranden 2014,
http://www.norberg.se/sidor/kommun--politik/kris-och-sakerhet...

Dumsnålhet stoppade svenska vattenbombare,
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/byrakrat...

-cb99

Ja ena artikeln visar precis på det jag skrev med Sveriges oförmåga att köpa in helikoptrar och flyg till både civil- och militäranvändning, vilket samtliga partier har varit inblandade på något sätt om de suttit i riksdagen, utskott, ministerposter m.m.
Sedan visar ju statistiken från 2014 att de gjorde ett bra jobb under omständigheterna, skadan kunde ju blivit mycket värre om man kollar till bränder i t ex USA, Australien och Nya Zeeland. Så förstår inte vad du vill ha sagt med den länken.

Bästa vore ju om du gjorde klart vilken poäng du ville förmedla eftersom du både blandad in "gammelmedia" och Sossarna så utgår jag ifrån att det är en politisk sådan. Säg vilket parti du tror skulle kunna rädda hela situationen så kan vi nog plocka isär det argumentet rätt snabbt, speciellt om du tror SD skulle rädda Sverige från skogsbränder i framtiden.

Medlem

SD kan ju inte fixa ett skit oavsett vad det är. Skulle Åkesson försvinna skulle hela "partiet" falla samman som ett korthus i en orkan.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Vi skulle haft oss en teknokrati, det borde rimligtvis inte kunna bli sämre än dagens styrelseskick.

Folk tycker det vore odemokratiskt, själv överlämnar jag gärna makten till de som kan uppvisa mest kunskap och erfarenhet av de områden de skall styra över.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

SD kan ju inte fixa ett skit oavsett vad det är. Skulle Åkesson försvinna skulle hela "partiet" falla samman som ett korthus i en orkan.

Skandaler. Och nyhetsrubriker.
Där är SD oslagbara!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det är helt ofattbart att Sverige, med all skog, inte har egna vattenbombflygplan!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är helt ofattbart att Sverige, med all skog, inte har egna vattenbombflygplan!

Kan man tycka, knappast enskild politiker eller tjänsteman kan anklaga för att så inte har skett genom åren. Som med det svenska försvaret, när det inte behövs så är det ju jävligt onödigt och dyrt. Men livsavgörande när det väl behövs sen.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är helt ofattbart att Sverige, med all skog, inte har egna vattenbombflygplan!

Skrivet av kaealy:

Kan man tycka, knappast enskild politiker eller tjänsteman kan anklaga för att så inte har skett genom åren. Som med det svenska försvaret, när det inte behövs så är det ju jävligt onödigt och dyrt. Men livsavgörande när det väl behövs sen.

Ja precis, det är nog samma politiker med samma tänk som tidigare. "Varför ha försvar, vi är ju inte i krig?" och "Varför ha vattenbombplan, vi har ju inga skogsbränder?"


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av cb99:

Så vi bor i stort sett i ett land som är en enda stor brädhög, och man har från politiskt håll ignorerat detta trots tidigare bränder med stor omfattning.
Branden nu har fått konsekvenser där kostnader bara så här långt säkerligen kostat mera än vad en bas med flygetyg för vattenbombning kan tänkas ha kostat för att inte tala om vad de så här långt inhyrda planen som vi på våra bara knän ber om.

Sitter just nu och tittar på superjönsen "vår" statsminister och vill bara stoppa fingrarna i halsen av rent illamående.

Dags att kräva dessa idioter på ansvar,

https://images2.imgbox.com/a0/96/HIQm2bcR_o.jpg

Hur många medborgare har de inte redan indirekt tagit livet av med förstörd sjukvård m.m.

Och varför får vi nu den propaganda som trycks ned i halsen och brist på vettiga frågor från den media som till stor del är betalt och finansierat med skattemedel?
Ja med presstöd och ingen som längre vill betala för smörjan så vågar de inte "bita" den hand som föder dem (staten), och i publik "service"s uppdrag är väl få numera som missat att det där med "opartiskhet" bara är en "floskel".

https://images2.imgbox.com/76/3d/A1kP6iRd_o.png

-cb99

Snygga propagandabilder!

Här är några till:

1921

1926

1937

1941

1942

1942

1943

1943

1943

1940-talet

Det finns bra mycket värre bilder men håller det SFW.
SD är duktiga på att sprida propaganda idag, tänk om 4 år ifrån nu, då blir det otäckt!


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Jag kan hålla med om att sedan det brann 2014(egentligen tidigare men man är väl efterklok) borde regeringen planera och avsätta budget, göra mera katastrofövningar och så vidare för just sådana här scenarion, att man sen ingår i EU så kan man träna på annan mark, hjälpa andra länder och det är ju lite märkligt att vi bara hör om bränder när det händer här, när brandflygen förmodligen kommer från länder där de anser att det är ekonomiskt försvarbart att ha sådana, annars hör jag bara om bränder när jag ser det på imgur lite nu och då.

Sen till den inhemska frågan, varför brinner det nu och på så många ställen?
Folket bryr sig inte före det brinner i deras hus.
För att det är så härligt somrigt och varmt, det som alla vill ha, helst hela augusti ut för vi har ju annars så jävla kall och hemsk sommar.

Det brukar ju låta så från de flesta man hör.
Sverige är ju annars det sämsta landet man kan bo i året runt när det gäller vädret så när det blir sommar/semester så åker man utomlands för att få sommar!
Helkorkat, November/Januari är väl då man borde åka utomlands om man nu ska åka utomlands.
Och även de känslomässiga radiopratarna på Sveriges Radio sa för mindre än en vecka sen att det är så skönt med denna värme och att vi slipper regn. Det har ju inte regnat vettigt på hela sommaren och var och varannan person bryr sig ju som vanligt mest om sig själv, till och med Journalisterna som mest fokuserar på influencers och hets mot folkgrupp och annat livsavgörande.

Och att tro på att någon politiker skulle rösta för ett tjänstemannaansvar är ju som att skriva på att om du gör ett fel på ditt jobb är det helt okej att avskeda dig. Går du med på det... skulle inte tror det.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Sen till den inhemska frågan, varför brinner det nu och på så många ställen?

Ptja, om det sitter några som har energin att rita propagandabilder så kanske det inte är så svårt att finna någon eller några illvilliga opportunister som har energin att slänga en tändsticka i skogen.

En av bränderna kan mycket väl blivit anlagd för att spä på med fler problem.

Vem vet, det är ju valår trots allt?
Enkla poäng för de som vill skapa ett större missnöje.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@kaealy, CliQue-SinneD, Soulless, Sipmo,
Men herregud, är ni riktigt navlade?????

Att Dan Eliasson spridit förstörelse där han härjat är mer än väldokumenterat.
Och att jag ställer frågan om en naivitet och brist i mina ögon brist på politiskt suntförnuft som satt oss i en mycket kostsam och prekär pågående situation när det gäller brandförsvaret så kommer ni dragande med SD och Tysk propaganda från 1921 och framåt, vad tusen är galet med er?!?!?!?

Ni är minst lika skrämmande och mer med era åsikter och intolkningar och försök till smutskastning, ta och läs vad inlägget handlar om!

Tragiskt och redan riktigt otäckt med Sipmo här, uppenbarligen behöver man inte vänta några 4år......

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

@Sipmo:
Det borde ju vara ett ganska stort steg från att sitta och rita och att tutta på saker i naturen, jag tror det mer handlar om att folk inte förstår hur väldigt torrt det är. Har man vatten i kranen och mat i affären så kanske man inte tänker på hur väldigt torr naturen är idag. Skulle vara lite kul om matpriserna går upp med 30% till vintern för att visa hur det har påverkat råvarorna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

I början av Juni skrevs det ju om en anlagd brand.
"Vid en av bränderna i Sala misstänker man att den är anlagd"
Men sen dess har jag ju bara hört om att det brinner lite överallt men inte varför och när det är så torrt som nu så räcker det väl med att det åskar så har man en början, och sådana händer ju varje dag http://www.lightningmaps.org

Avstängd

Japp! Där har ni Nyliberalismen vid det finaste.

Avstängd

Jag börjar tappa respekten för dig nu Sipmo.

Skribent
Skrivet av Sipmo:

Ptja, om det sitter några som har energin att rita propagandabilder så kanske det inte är så svårt att finna någon eller några illvilliga opportunister som har energin att slänga en tändsticka i skogen.

En av bränderna kan mycket väl blivit anlagd för att spä på med fler problem.

Vem vet, det är ju valår trots allt?
Enkla poäng för de som vill skapa ett större missnöje.

http://www.naturvardsverket.se/upload/sa-mar-miljon/vaxter-oc...

Märkligt att du är så emot "propaganda" men själv inte har några problem med att använda just propaganda för att göra allt för att associera SD med nazister och annat pack, trots att SD inte har något som helst med ämnet att göra. Du drar dig heller inte från att svänga dig med konspirationsteorier om att bränderna skulle vara anlagda.

Hur vore det om du tittade dig själv i spegeln och höll dig själv till samma standard som du verkar tycka att andra ska leva upp till?

Medlem
Skrivet av cb99:

@kaealy, CliQue-SinneD, Soulless, Sipmo,
Men herregud, är ni riktigt navlade?????

Att Dan Eliasson spridit förstörelse där han härjat är mer än väldokumenterat.
Och att jag ställer frågan om en naivitet och brist i mina ögon brist på politiskt suntförnuft som satt oss i en mycket kostsam och prekär pågående situation när det gäller brandförsvaret så kommer ni dragande med SD och Tysk propaganda från 1921 och framåt, vad tusen är galet med er?!?!?!?

Ni är minst lika skrämmande och mer med era åsikter och intolkningar och försök till smutskastning, ta och läs vad inlägget handlar om!

Tragiskt och redan riktigt otäckt med Sipmo här, uppenbarligen behöver man inte vänta några 4år......

-cb99

Om jag får fråga, vilka av mina åsikter och "intolkningar" tycker du är så hemsk? För du verkar dra in mig i en del av diskussionen jag aldrig deltog.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kemskatten var ju för flamskydd.
Ta de pengarna till Vattenbombplan


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Kemskatten var ju för flamskydd.
Ta de pengarna till Vattenbombplan

Man kanske skulle lagstadga om flamskydd på träden, tänk så mycket skattepengar man skulle dra in då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vad handlade tråden om igen, känns som det spårat lite.

Men iaf får hoppas att partierna hittar en gemensam lösning värdelöst om en regering bestämmer nått och sen vid nästa regeringskifte så röstar man bort eller ändrar den lösningen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tänker att det är svårt (och kostsamt) att vara förberedd på alla extrema situationer. Troligtvis så bedömdes risken för bränder i en så här omfattning fortfarande som osannolik. Vilket förmodligen är väldigt svårt att vara förberedd på. Det är väl egentligen ganska rimligt att prioritera beredskap för troligare scenarier?

Sen är det klart man blir förbannad när hela apparaten läcker skattepengar som ett såll. Tänk om mindre andel kunde läggas på strunt som inte samhället behöver?

Att enskilda personer ska göras till syndabockar är dock oftast rätt så orimligt med tanke på hur beslutsprocessen ser ut och vilket handlingsutrymme som ges.

Skägg.
10 Chambers

Det jag saknar i de flesta av dessa diskussioner är faktiska kostnadsplaner för vad det skulle kosta att ha två egna vattenflygplan stående, med allt vad det innebär (underhållspersonal, tränade piloter, jourtimmar, etc). Så att man ställa det mot den beräknade kostnaden för de extra dagarna innan de kom fram, mer långdragna släckprocesser etc. Innan någon drar fram ett redigt kalkylark med siffror, svart på vitt, kan vi ju sitta och killgissa och skylla på vilken politisk färg vi vill.


signatur
Medlem
Skrivet av cb99:

@kaealy, CliQue-SinneD, Soulless, Sipmo,
Men herregud, är ni riktigt navlade?????

Att Dan Eliasson spridit förstörelse där han härjat är mer än väldokumenterat.
Och att jag ställer frågan om en naivitet och brist i mina ögon brist på politiskt suntförnuft som satt oss i en mycket kostsam och prekär pågående situation när det gäller brandförsvaret så kommer ni dragande med SD och Tysk propaganda från 1921 och framåt, vad tusen är galet med er?!?!?!?

Ni är minst lika skrämmande och mer med era åsikter och intolkningar och försök till smutskastning, ta och läs vad inlägget handlar om!

Tragiskt och redan riktigt otäckt med Sipmo här, uppenbarligen behöver man inte vänta några 4år......

-cb99

Att Dan Eliasson är ett riktigt stolpskott är ju klart dokumenterat ja.
Att sen SD dras in i diskussionen är ju rätt uppenbart med tanke på hur deras politik(brist) framförs. Om de fick makten skulle kommuner och landsting inte ha råd med en brandsläckare ens en gång. Gnäller man åt att denna regering är odugliga så får man ta mig fan tåla att folk påtalar att andra alternativ inte är bättre. Och jag är inget fan av denna regering öht.

Sen vet jag inte varför du drar in mig i dessa propagandabilder, är fan inte jag som lagt upp något. Dessutom kör du själv med jävla ljugpropaganda, jävla hycklare. SD-troll for life eller?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det jag saknar i de flesta av dessa diskussioner är faktiska kostnadsplaner för vad det skulle kosta att ha två egna vattenflygplan stående, med allt vad det innebär (underhållspersonal, tränade piloter, jourtimmar, etc). Så att man ställa det mot den beräknade kostnaden för de extra dagarna innan de kom fram, mer långdragna släckprocesser etc. Innan någon drar fram ett redigt kalkylark med siffror, svart på vitt, kan vi ju sitta och killgissa och skylla på vilken politisk färg vi vill.

Problemet är ju att de bara ser siffror i pengar, $$$. Allt annat runtomkring då? De stackarna vars mark brinner, träd som kunnat användas till så mycket annat om man haft beredskapen att hantera branden bättre tidigare istället för att behöva vänta 1 vecka extra på vattenbombplan och extra helikoptrar. Byggnader som hade kunnat räddas, kär egendom som brinner inne, minnen som går upp i rök.

Politikerna sitter i Stockholm och får rapporterna på ett vitt papper med svart text. Det är inte de som behöver leva mitt i skiten som en brand innebär och allt efterarbete för de som drabbas. och all TID som går åt. Men hey, kan vi spara lite skattepengar så..

Vissa saker måste få kosta pengar även om det inte används, tyvärr.

Detta gäller oavsett färg på partiet.

Men håller med, exakta siffror vore klart intressant, om än betydelselöst.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av cb99:

@kaealy, CliQue-SinneD, Soulless, Sipmo,
Men herregud, är ni riktigt navlade?????

Att Dan Eliasson spridit förstörelse där han härjat är mer än väldokumenterat.
Och att jag ställer frågan om en naivitet och brist i mina ögon brist på politiskt suntförnuft som satt oss i en mycket kostsam och prekär pågående situation när det gäller brandförsvaret så kommer ni dragande med SD och Tysk propaganda från 1921 och framåt, vad tusen är galet med er?!?!?!?

Ni är minst lika skrämmande och mer med era åsikter och intolkningar och försök till smutskastning, ta och läs vad inlägget handlar om!

Tragiskt och redan riktigt otäckt med Sipmo här, uppenbarligen behöver man inte vänta några 4år......

-cb99

Ge dig, sluta spela offer. Det var du som började med att posta massa skräppropaganda från "alternativ media" och skyllde på nuvarande regering även fast problemet går tillbaka mycket längre. Detta är bara förklädd politiker hat och SD propaganda.

Tydliggör din poäng istället och vad du vill diskutera, du svamlar ju som värsta lokala fyllot.

"politiskt suntförnuft" Ok, vem tror du skulle löst det då om de haft makten? SD? M? V? MP?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av CliQue-SinneD:

Problemet är ju att de bara ser siffror i pengar, $$$. Allt annat runtomkring då? De stackarna vars mark brinner, träd som kunnat användas till så mycket annat om man haft beredskapen att hantera branden bättre tidigare istället för att behöva vänta 1 vecka extra på vattenbombplan och extra helikoptrar. Byggnader som hade kunnat räddas, kär egendom som brinner inne, minnen som går upp i rök.

Politikerna sitter i Stockholm och får rapporterna på ett vitt papper med svart text. Det är inte de som behöver leva mitt i skiten som en brand innebär och allt efterarbete för de som drabbas. och all TID som går åt. Men hey, kan vi spara lite skattepengar så..

Vissa saker måste få kosta pengar även om det inte används, tyvärr.

Detta gäller oavsett färg på partiet.

Men håller med, exakta siffror vore klart intressant, om än betydelselöst.

Fast släng i allt i kallylbladet. Hur många procent mer skog och egendom räddas om Y bombplan finns. Man kan ju inte ta ett välgrundat beslut utan underlag. Först då kan man bestämma att saker måste få kosta, och på bekostnad av vad. Jag tror inte ett land (eller kommun) kan ledas på känslomässiga grunder.


signatur
Skriv svar