Recension - Phantom Doctrine

Robot
Recension - Phantom Doctrine

Ett smyg-Xcom mitt i kalla krigets 80-tal. Vad kan gå fel?

#pc, #phantom-doctrine, #recension, #turn-based, #xcom


Medlem

Hann inte spela så mycket igår kväll, men jag hade kul. Håller helt med om bristerna som nämns i recensionen dock, och kan bara hoppas att några patcher släpps snart.

Skribent
Skrivet av waeress:

Hann inte spela så mycket igår kväll, men jag hade kul. Håller helt med om bristerna som nämns i recensionen dock, och kan bara hoppas att några patcher släpps snart.

Ja, jag har riktigt kul med det trots bristerna. Men några patchar vore väldigt trevligt.

Gnällkuk

Låter som ett bra spel att plocka upp på nästa års Steam-rea mao, när det polerats upp och dessutom fått en eller två expansioner då kanske :>

Fråga till redaktionen - hur kommer det sig att ni inte har videorecensioner? Känns som en jättemiss att inte ha samma eller snarlik text i en video som dessutom inkluderar gameplay från de delarna de pratas om.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av tricky:

Fråga till redaktionen - hur kommer det sig att ni inte har videorecensioner? Känns som en jättemiss att inte ha samma eller snarlik text i en video som dessutom inkluderar gameplay från de delarna de pratas om.

Det finns flera skäl. Ett: det blir dubbeljobb att göra både text- och videorecension. Vi testade det en del för ca tio år sedan, och det gav inte tillräcklig utdelning i fråga om läsare/tittare för att kunna motivera merarbetet. Två: vissa medarbetare (däribland jag) är obekväma framför kamera/mick, plus att många sitter utspridda över landet. Tre: vi satsar resurserna på annat videomaterial, som spelstreaming och Fräcka Fredag.

Därmed inte sagt att videorecensioner är uteslutna framöver, vi kanske testar igen på något sätt. Gameplay-klipp från spelandet ska vi däremot bli bättre på.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns flera skäl. Ett: det blir dubbeljobb att göra både text- och videorecension. Vi testade det en del för ca tio år sedan, och det gav inte tillräcklig utdelning i fråga om läsare/tittare för att kunna motivera merarbetet. Två: vissa medarbetare (däribland jag) är obekväma framför kamera/mick, plus att många sitter utspridda över landet. Tre: vi satsar resurserna på annat videomaterial, som spelstreaming och Fräcka Fredag.

Därmed inte sagt att videorecensioner är uteslutna framöver, vi kanske testar igen på något sätt. Gameplay-klipp från spelandet ska vi däremot bli bättre på.

Visst, det blir merjobb men jag tror det skulle vara klart värt det. Ni skulle t ex locka folk från YouTube som kanske annars aldrig hade hört talas om er. Att ni testade det för 10 år sedan är ju inte mycket av värde med tanke på hur stor/viktig närvaro var på YT då, mot idag.

Att alla inte är bekväma bakom mic (video på personen i fråga ser jag om rät onödigt) kan jag förstå, men att bara läsa av skribentens text för någon som är bekvämare borde inte vara speciellt svårt. Spelstreamingen är ju trevligt, men det kan knappast generera speciellt mycket mer trafik eller annonsinkomster (om det ens finns?)? Fräcka Fredag är dock ett väldigt bra komplement som inte lär ta supermycket tid att producera heller.

Kort och gott, utan större närvaro på YT tror jag det blir svårt att locka fler och nya personer till sajten annat än att de kommit från t ex Swec. Det finns ju en anledning varför personer gör succé på YT med recensioner, intryck, unboxing osv. Det skrivna mediet är fortfarande i allra högsta grad aktuellt för en djupare analys kankse, men jag tror det tappas mycket på att inte ha videorecension.

Jag och de jag känner tillhör kanske en minoritet, men vi läser i regel aldrig en enda recension i skriven form om det inte är ett spel vi är superintresserade av sedan tidigare. Man scrollar bara till botten och läser betyget, videorecensioner kollar jag i regel dock alltid på för ett spel. Det ger mig alltid ett mycket bättre helhetsintryck av vad jag kan förvänta mig.

Nu ska jag inte domdera och låta som någon erfaren mediekonsult, utan se det mer som feedback :> Jag tror att det är hög tid att utforska möjligheterna för videorecensioner igen. Vem vet, det finns ett aktivt och rätt engagerat community här - det kanske tom går att lägga ut röstarbetet t ex på frilans? Medlemsrecensioner dyker ju upp som svampar numer efter ert abete med det, stanna inte där! :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör

@tricky: tack för fin feedback! Vi kommer som sagt fundera kring det igen. Men någon avläsning av skriven text blir det inte - sånt är inte bra. Ska vi göra något, ska vi göra det ordentligt.


signatur
Medlem

Verkar väldigt intressant, men väntar nog på en rea. Har så himla lång backlogg så det räcker.

Medlem

Nu kanske jag kan börja klassas som en "gammal gubbe" men jag läser hellre en text än att se på en videorecension med massa flashiga intron och gameplay. Det som Tricky skrev om skrivna recensioner gör jag på videorecensioner, spolar fram till slutet där betygen kommer. Palla se på en 30-40 minuter lång film där de ska dra ut på allt, bara för att de kan. Då är det skrivna ordet bättre. Kan läsa klart en recension på ett par minuter, beroende på längd. Perfekt !

Gnällkuk

@Tomas Helenius: ok, topp! nej, det är klart att det blir bättre med något skrivet för video, men det kommer som du säger krävas mer resurser givetvis. förutsätter att recensenten oftast spelar in det mesta, om inte allt gameplay för att sedan kunna gå tillbaka när man skriver för att komma åt det, så materialet borde finnas.

Som sagt, jag tror ni har mycket att vinna på det även om kickbacken kanske inte blir omedelbar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Gillar verkligen detta spel. En färsk vind i X-com genren
Ser fram emot en mer finslipad uppföljare (om det någonsin blir en)

Skribent

@ForrestFox: Jag hade inte tackat nej till en uppföljare, eller en rejäl expansion. Här finns mängder med idéer som kan vidareutvecklas.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Nu kanske jag kan börja klassas som en "gammal gubbe" men jag läser hellre en text än att se på en videorecension med massa flashiga intron och gameplay.

Samma här. Nyheter eller kortare recensioner i videoform undviks helt hos mig.
Text ska det vara, främst för att det är lättare att ta in då man själv väljer lästakt.
Men även för att man kan ta del av det vart man än är. Video/audio går ofta bort på pauser på jobbet, på buss/tåg, där det är högljutt eller när man allmänt vistas runt folk, såvida inte hörlurarna är inom räckhåll.

Medlem

Spelet påminde mig en hel del om Invisible, Inc. från Klei Entertainment - det spelet må ha sämre grafik, men rekommenderas varmt om man gillar turbaserade spionuppdrag, smyga framför action och att hacka datorer och kameror!

Testpilot
Skrivet av schmuttah:

Nu kanske jag kan börja klassas som en "gammal gubbe" men jag läser hellre en text än att se på en videorecension med massa flashiga intron och gameplay. Det som Tricky skrev om skrivna recensioner gör jag på videorecensioner, spolar fram till slutet där betygen kommer. Palla se på en 30-40 minuter lång film där de ska dra ut på allt, bara för att de kan. Då är det skrivna ordet bättre. Kan läsa klart en recension på ett par minuter, beroende på längd. Perfekt !

Jag håller med 100% , jag tycker det är mysigare och smidigare att läsa recension än att tvingas kolla allt i en youtube video.
Visst att det e kul att se gameplay , men det finns det otaliga andra som visar den biten.

Så FZ ni behöver inte alls känna er tvungna att göra recensioner på video. Då är formatet där ni testspelar spel och streamar olika spel per vecka samt fräcka fredag betydligt roligare för videoformatet.

1
Skriv svar