Sweclockers testar GTX 1080-dräparen (?) RTX 2070

Robot
Sweclockers testar GTX 1080-dräparen (?) RTX 2070

Våra vänner berättar hur första "billiga" raytracing-kortet presterar.

#geforce, #geforce-rtx-2070, #grafikkort, #nvidia, #test


Medlem

Dräparen? aldrig.
I dagsläget är det inte värt, även för det priset
price per perfomance är inget att lägga under granen....
När Ray-Tracing blir en standard, som det inte kommer bli på många år, bara då kommer de här korten vara aktuella att köpa.

Det är troligen rätt dyrt att implementera in i spelet
och med tanke på att konsoller inte kommer ha support för det här på ett bra tag, varför ska utvecklare lägga till Ray-Tracing support i PC porten?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

Håller helt med @cheeseofgod här. Iom att tekniken är så pass ny är det främst entusiaster (på samma sätt som VR) som köper detta nu då det både är dyrt och nischat i dagsläget. Om kanske 3-5 år kommer vi se raytracing i betydligt större utsträckning.

Medlem

Råd tack! Jag sitter på ett gammalt gtx 980 och spelar fps. Är det värt att köpa ett 2070? Eller ska jag vända mig till 1xxx serien?

Medlem
Skrivet av kopro:

Råd tack! Jag sitter på ett gammalt gtx 980 och spelar fps. Är det värt att köpa ett 2070? Eller ska jag vända mig till 1xxx serien?

Som det ser ut nu är det mer värt att sikta in sig på ett billigt 1080 då priserna har gått ner ganska mycket på dem, kanske ett 1080Ti om du hittar något billigt, då den kommer vara längre fram ^^

Lite sjukt att man rekommenderar Pascal nu när nya kort är ute.... suck nvidia


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av kopro:

Råd tack! Jag sitter på ett gammalt gtx 980 och spelar fps. Är det värt att köpa ett 2070? Eller ska jag vända mig till 1xxx serien?

I dagsläget finns ingen som helst anledning att köpa 1080 eller 1080Ti då dessa ligger på samma prisnivå som 2070 och 2080. Ett alternativ är att hoppas på 1080Ti-erbjudanden under Black Friday men annars är Turing-korten bättre köp.

Medlem

Knappast något jag skulle kalla för dräparen. Just nu vi snackar typ ~7% bättre prestanda för ett kort som troligtvis kommer vara ~20% dyrare när vi får se vart priserna sen verkligen hamnar.

Skrivet av anon_119148:

Håller helt med @cheeseofgod här. Iom att tekniken är så pass ny är det främst entusiaster (på samma sätt som VR) som köper detta nu då det både är dyrt och nischat i dagsläget. Om kanske 3-5 år kommer vi se raytracing i betydligt större utsträckning.

Och om några år kommer det med största sannolikhet finnas mycket, mycket bättre kort som är betydligt mer lämpade för tekniken. De här korten som släpps nu kommer aldrig vara speciellt värt att slå på strålspårning, med tanke på hur mycket man måste kompromissa med övriga inställningar.

Bästa som finns är 2080ti med sina 10 gigastrålar, där valet ser ut att bli 1080p 60fps med strålspårning på eller 4K 60+fps med strålspårning av. 2070-korten har 6 gigastrålar, där lär man få nöja sig med 1080p 30fps om man ska ha på strålspårning på =/.

Skrivet av kopro:

Råd tack! Jag sitter på ett gammalt gtx 980 och spelar fps. Är det värt att köpa ett 2070? Eller ska jag vända mig till 1xxx serien?

Jag tycker det är svårt att rekommendera någon att lägga pengar på ett nytt grafikkort nu, bättre att vänta eller köpa något begagnat som är mer prisvärt. Alternativt vänta tills blackfriday.

20-serien verkar annars mest bara vara en överhypad cash-grab från Nvidias håll. Väldigt mycket preorder hype och bs runt prestandan innan korten släpptes. Sen brukar normalt TI-korten komma flera månader senare, men nu vet de väl om att nästa generations 7nm kort är på gång, vilket gör att de vill snabba på mjölkningen utav 20-serien, innan 7nm-korten troligtvis kommer göra hela 20-serien förlegad.

Man kan väl visserligen alltid säga att det är bättre att vänta, men i här fallet snackar vi om att lägga 6-16000kr där man får betala väldigt mycket extra för omogen teknik. Vilket troligtvis kommer kännas riktigt bittert när mer mogna produkter senare lär leverera betydligt bättre prestanda, för kanske även en bråkdel utav dagens ockerpriser inom bara ett par år.

Medlem

Mitt råd till alla är att vänta till nästa generation om ni akut inte behöver ett nytt kort för att kunna spela spel. Jag sitter på ett ruttet Fury kort och vill uppgradera men väntar till nästa generation så att man får något som faktiskt är bättre än gamla 1080 och 1080 ti korten som har något år på nacken. Vem vet, kanske överraskar AMD med något spännande som slår Geforce ''LOL''..

Medlem

Jag sitter just nu på en 1070 strix.

Men jag är sugen på att uppgradera mig och kanske även köpa en 1440p skärm.

Så jag undrar om det är lönt att testa på den nya RTX (2080 eller 2080ti) eller vänta tills nästa generation och köpa ett 1080ti sålänge och fortsätta köra på 1080p?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Man skall inte ta för givet att strålspårning på 2070 kommer ha tillräckligt med prestanda för att kunna driva de titlar som i framtiden kräver tekniken. Det har ofta varit så att den generation som är en early adopter av ny teknik snabbt gjorts irrelevant av nästa generation som blivit den första med tillräcklig prestanda.

Medlem

När kommer 2070TI?


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Jag sitter just nu på en 1070 strix.

Men jag är sugen på att uppgradera mig och kanske även köpa en 1440p skärm.

Så jag undrar om det är lönt att testa på den nya RTX (2080 eller 2080ti) eller vänta tills nästa generation och köpa ett 1080ti sålänge och fortsätta köra på 1080p?

Du klarar dig länge med ett 1080ti om 1440p 144hz är målet. Den klarar 4k 60hz med vissa kompromisser. 2080ti må vara snabbt, men priset asså...

Medlem

Totalt ointressant kort.
Nvidia har satt 2080 och 2080Ti så jäkla högt i pris så när de släpper ett kort med endast marginellt bättre prestanda än 1080 (som är över 2 år gammalt) och kostar runt 6000kr (för BUDGET-modeller, räkna >7000kr för påkostade modeller) så tycker plötsligt folk att det är billigt?! Prisvärt?! Fan helt sjukt ju.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av knoxudg:

Du klarar dig länge med ett 1080ti om 1440p 144hz är målet. Den klarar 4k 60hz med vissa kompromisser. 2080ti må vara snabbt, men priset asså...

Ok! Tack för svar.

Jag veeeet, det priset är för mycket, så jag tänker såfall vänta kanske till 3080 lol.

Nu måste jag bara hitta ett 1080ti strix.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

För ett par år sen köpte jag ett begagnat gtx 970 för 1200 kr, jag hade tänkt att jag tre år senare skulle kunna uppgradera till ett 1070 eller motsvarande för ett par tusen. Den tanken verkar än så länge oerhört avlägsen.

Medlem

Med priserna som är idag, är jag mer villig att dra ner några skuggdetaljer och stänga av onödiga post effekter så som motion blur, för att sitta kvar på mitt 1070 tills något mera "överkomligt" dyker upp.


signatur

Nämen!

Medlem

Ni skriver 17 september i artikeln (ffs)

Redaktör
Skrivet av Mabec:

Ni skriver 17 september i artikeln (ffs)

Inte nu längre! (Tack, fixat)


signatur
1
Skriv svar