Recension – Football Manager 2019

Robot
Recension – Football Manager 2019

Konsten att sexa till ett Excel-ark.

#football-manager-2019


Skribent

Det var svårt att slita sig från spelet för att skriva recensionen, vilket borde säga något om hur bra det är. Och efter 35 timmar med Manchester United känner jag för att börja om från noll med en helt ny save. Någon som har tips på en bra klubb att träna?

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Det var svårt att slita sig från spelet för att skriva recensionen, vilket borde säga något om hur bra det är. Och efter 35 timmar med Manchester United känner jag för att börja om från noll med en helt ny save. Någon som har tips på en bra klubb att träna?

Parkalompolo IK

Skribent
Skrivet av Faulisto:

Parkalompolo IK

Hahah tro fan att de finns med i databasen! Dock inte spelbara tyvärr...

Testpilot

@Joel OS: Jag valde Portsmouth som nu är i League One. Alltid spännande att försöka ta upp forna "storklubbar". Ett annat val är ju Leeds, men kanske skarvar för någon som är Manchester United supporter.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

@Joel OS: Jag valde Portsmouth som nu är i League One. Alltid spännande att försöka ta upp forna "storklubbar". Ett annat val är ju Leeds, men kanske skarvar för någon som är Manchester United supporter.

Ah, jag är inte alls United-supporter, tog bara över laget för att jag ville se Mourinho arbetslös Men Leeds är en bra idé, jag får nog ta och testa dem!

Avstängd

Jag kör fortfarande 18. Kör med Östersund och är på år 2024, spelar CL men kan ju säga att det inte går allt för bra där när man stöter på större klubbar!

Tror inte ens jag tänker skaffa detta, känns lite onödigt med ett nytt FM varje år. Sen är det oftast inte så stora ändringar från år till år heller.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@Joel OS: Det, om något, är en riktigt bra anledning!!

Jag kan rekommendera Ligue 1. Spelar just nu med Caen, och lyckades knipa en 4:e plats och ta mig till EL-gruppspel under första säsongen! Dock 24 poäng efter PSG.. Målet är såklart att vinna Ligue 1, men det känns väldigt avlägset just nu.


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Redaktör
Skrivet av Joel OS:

Det var svårt att slita sig från spelet för att skriva recensionen, vilket borde säga något om hur bra det är. Och efter 35 timmar med Manchester United känner jag för att börja om från noll med en helt ny save. Någon som har tips på en bra klubb att träna?

IK Brage kan behöva ett handtag.


signatur
Skribent
Skrivet av bloodshed:

@Joel OS: Det, om något, är en riktigt bra anledning!!

Jag kan rekommendera Ligue 1. Spelar just nu med Caen, och lyckades knipa en 4:e plats och ta mig till EL-gruppspel under första säsongen! Dock 24 poäng efter PSG.. Målet är såklart att vinna Ligue 1, men det känns väldigt avlägset just nu.

Ooh, har aldrig lira i franska ligan, lockande. Och alla älskar ju en underdog Får ta mig en titt där!

Skrivet av Tomas Helenius:

IK Brage kan behöva ett handtag.

Motto: "Landets vackraste fotboll i dess fulaste stad."

FM-guru
F.d. Sisyr

Bra recension som därtill råkar överensstämma väl med min egen upplevelse av spelet.

Skrivet av Joel OS:

Det var svårt att slita sig från spelet för att skriva recensionen, vilket borde säga något om hur bra det är. Och efter 35 timmar med Manchester United känner jag för att börja om från noll med en helt ny save. Någon som har tips på en bra klubb att träna?

Finns så oerhört många intressanta lag och scenarion, men allt beror ju på vad man är ute efter. Själv ligger jag på 80+ timmars speltid med Torino hittills. På FM18 var det Sandviken som jag lade ner mest tid på, och på FM17 var det makedonska Vardar... Den franska ligan som någon nämnde är utmärkt om talangutveckling är något du är intresserad av. Många "mindre" (i sammanhanget) klubbar med grymma förutsättningar för ändamålet. Rennes är en personlig favorit i det avseendet. Den tyska ligan har även den många spännande lag, förutsatt att du fixat så det riktiga landslaget etc är med i spelet.

För en ofrånkomlig utmaning är det ju dock helt enkelt skitlag som gäller, och där kan man ju ta vad man vill och forma efter egen smak... Lag långt ner i seriesystemen, eller lag från svaga nationer.

För övrigt, är du en av FZ:s nya frilansare?

Medlem

Hade varit intressant om de kunde lägga till möjligheten att börja som U21 tränare för att sedan ta över a-laget om man gör ett bra jobb.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Bra recension som därtill råkar överensstämma väl med min egen upplevelse av spelet.

Finns så oerhört många intressanta lag och scenarion, men allt beror ju på vad man är ute efter. Själv ligger jag på 80+ timmars speltid med Torino hittills. På FM18 var det Sandviken som jag lade ner mest tid på, och på FM17 var det makedonska Vardar... Den franska ligan som någon nämnde är utmärkt om talangutveckling är något du är intresserad av. Många "mindre" (i sammanhanget) klubbar med grymma förutsättningar för ändamålet. Rennes är en personlig favorit i det avseendet. Den tyska ligan har även den många spännande lag, förutsatt att du fixat så det riktiga landslaget etc är med i spelet.

För en ofrånkomlig utmaning är det ju dock helt enkelt skitlag som gäller, och där kan man ju ta vad man vill och forma efter egen smak... Lag långt ner i seriesystemen, eller lag från svaga nationer.

Ja, jag älskar att lira så! Förra året startade jag som arbetslös och fick jobb i portugisiska tredjeligan, vilket var riktigt intressant. Men jag älskar ju talangutveckling så franska ligan låter ju bara bättre och bättre. Och nu nämnde jag inte det i recensionen, men tyska finns ligan och landslaget finns ju med från början!

Skrivet av Sisyr:

För övrigt, är du en av FZ:s nya frilansare?

Det stämmer! FZ:s nya sportnörd!

Skrivet av Punch Out:

Hade varit intressant om de kunde lägga till möjligheten att börja som U21 tränare för att sedan ta över a-laget om man gör ett bra jobb.

Ja, verkligen! Jag har testat att börja som arbetslös, men då brukar det vara mest skitklubbar som gäller. Har inte kollat på FM19, men för något år sedan började jag som tränare för Sveriges U21-landslag (innan de vann EM *hipsteremote*)

Medlem

Vilka ligor och lag handlar det om som saknas? Finns det inte moddar eller packs som förr som lägger till lagen som saknas? Jag spelar fortfarande FM12 (2060 med DIF, kanske dags att testa nått nytt?) och i det spelet har jag moddar som lägger till massa ligor och lag.

Testpilot
Skrivet av Abominable:

Vilka ligor och lag handlar det om som saknas? Finns det inte moddar eller packs som förr som lägger till lagen som saknas? Jag spelar fortfarande FM12 (2060 med DIF, kanske dags att testa nått nytt?) och i det spelet har jag moddar som lägger till massa ligor och lag.

Jo, finns hur mycket som helst man kan lägga till logor, bilder etc. men det handlar väl om vad som är licensierat från början så att säga.

2060 är starkt jobbat!

Skribent
Skrivet av Abominable:

Vilka ligor och lag handlar det om som saknas? Finns det inte moddar eller packs som förr som lägger till lagen som saknas? Jag spelar fortfarande FM12 (2060 med DIF, kanske dags att testa nått nytt?) och i det spelet har jag moddar som lägger till massa ligor och lag.

Jävlar, och jag trodde jag kommit långt med 2045! Om jag inte minns fel om vad som fanns på FM12 så har nu bl.a. spanska ligan och brasilianska ligan försvunnit, d.v.s har inte rätt loggor eller namn. Generellt finns inte så många loggor med från början (ex: Allsvenskan) som Mutumba säger, men runt jul någon gång brukar alla gamla mods ha kommit till nya FM. Förra året laddade jag ner nåt pack med tusentals loggor, så att i princip alla klubbar i hela spelet hade sin riktiga logga, och ett annat pack som återställde de "riktiga" klubbnamnen (typ "Atlético de Madrid" istället för (A. Madrid").

Dock värt att notera att det i vissa fall bara funkar om man installerae INNAN man börjar en save, så därför kan det vara smart att vänta tills de mods/packs man vill ha ligger ute innan man börjar med en maratonsave. Jag tror de brukar finnas i Steam Workshop nuförtiden, och på sidor som FMScout.

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Jävlar, och jag trodde jag kommit långt med 2045! Om jag inte minns fel om vad som fanns på FM12 så har nu bl.a. spanska ligan och brasilianska ligan försvunnit, d.v.s har inte rätt loggor eller namn. Generellt finns inte så många loggor med från början (ex: Allsvenskan) som Mutumba säger, men runt jul någon gång brukar alla gamla mods ha kommit till nya FM. Förra året laddade jag ner nåt pack med tusentals loggor, så att i princip alla klubbar i hela spelet hade sin riktiga logga, och ett annat pack som återställde de "riktiga" klubbnamnen (typ "Atlético de Madrid" istället för (A. Madrid").

Dock värt att notera att det i vissa fall bara funkar om man installerae INNAN man börjar en save, så därför kan det vara smart att vänta tills de mods/packs man vill ha ligger ute innan man börjar med en maratonsave. Jag tror de brukar finnas i Steam Workshop nuförtiden, och på sidor som FMScout.

Det är svårt att släppa taget när man känner att man har full kontroll över en "spelvärld"
I FM12 finns alla större ligor med förutom några i Östeuropa och Asien så att inte ens La Liga finns med tycker jag är underligt. Bra tips, tack, avvaktar med uppgradering till nästa år isf. Jag tycker om att köra megasaves med alla ligor jag kan tänkas vilja coacha i och då blir det lätt att man fastnar i samma i flera år (..i verkligheten).

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Jävlar, och jag trodde jag kommit långt med 2045! Om jag inte minns fel om vad som fanns på FM12 så har nu bl.a. spanska ligan och brasilianska ligan försvunnit, d.v.s har inte rätt loggor eller namn. Generellt finns inte så många loggor med från början (ex: Allsvenskan) som Mutumba säger, men runt jul någon gång brukar alla gamla mods ha kommit till nya FM. Förra året laddade jag ner nåt pack med tusentals loggor, så att i princip alla klubbar i hela spelet hade sin riktiga logga, och ett annat pack som återställde de "riktiga" klubbnamnen (typ "Atlético de Madrid" istället för (A. Madrid").

Dock värt att notera att det i vissa fall bara funkar om man installerae INNAN man börjar en save, så därför kan det vara smart att vänta tills de mods/packs man vill ha ligger ute innan man börjar med en maratonsave. Jag tror de brukar finnas i Steam Workshop nuförtiden, och på sidor som FMScout.

Allt som laddas ner via FMScout ska fungera på nuvarande sparning. Kopierar in instruktioner från FMScout

Click the "Clear Cache" button. Return to the same screen.
Enable "Reload skin when confirming changes in Preferences".
Click the "Reload Skin" button.
There should be a box that pops up saying 'loading image data for the new skin'.

Efter detta ska allt fungera som de ska oavsett om du är mitt inne i en sparning.

1
Skriv svar