Assassin's Creed Odyssey (PC)

Relik 📜
Assassin's Creed Odyssey (PC)

När Assassins Creed Origins rullades ut under förra året var jag en av de som inte direkt hade några höga förväntningar. Jag blev därför överraskad av det positiva mottagandet, och plockade upp spelet någon gång på hösten. Där tog det dock stopp – miljöerna och karaktärerna fastnade inte alls, så bra gameplay till trots hamnade titeln snart på hyllan.

Plats på scenen för Assassins Creed Odyssey – och jag vill redan här varna för milda spoilers. Redan när jag och @Carl Johansson-Sundelius testade för första gången under E3 2018 kändes spelet mer rätt. Miljöerna i Grekland trumfar för mig ökenlandskapet i Egypten alla dagar i vecakn, samtidigt som jag tycker gregisk mytologi är mer engagerande än egyptisk. Lägg till det att båtstrider gör comeback, och intressenerven började kittla ordentligt.

Nu, 50+ speltimmar senare, är det dags för domen. Jag är visserligen inte helt klar med alla story-spår, men ändå tillräckligt nära för att kunna spika ett omdöme och betyg. För något man ska ha klart för sig är att Odyssey är långt, väldigt långt. Att klara alla huvuduppdrag och samtidigt hålla karaktären på rätt level med hjälp av sidouppdrag kräver en hel del tid – både för att det finns mycket innehåll och för att utvecklarna varit lata.

Innehållet är massivt, men varierande i kvalitet

Vi kan börja med just innehållet. Titeln tar som brukligt sin början i liten skala, där min Kassandra gör små uppdrag som påverkar närmaste omgivningen. Ganska snart rullas en större berättelse upp, med familjetragedier, krig och mystiska inslag – klassiskt Assassins Creed. Generellt är berättelsen hyfsat engagerande, och jag är ganska länge genuint intresserad av hur allt ska knytas ihop.

Någonstans ett 30-tal timmar in börjar det dock kännas rätt utdraget, och jag kommer på mig själv med att hoppa förbi allt fler dialoger. Speciellt det familjetragiska spåret upplever jag tappar all mystik och går in i någon form av halvbanal lunk som mest tar tid. Mer intresse finns kvar för att jaga Cult of Kosmos, men även där slår jag i en vägg tillslut där jag helt enkelt inte riktigt bryr mig längre.

Sista spåret handlar om en viss undervattensstad, objekt runt den och berättelse efter det. Här är jag redan från första sekund väldigt oengagerad, och upplever uppdragen som utragna för speltidens skull snarare än genuint engagerande. Speciellt bossfighterna är ruskigt tråkiga och saknar i de flesta fall finess – gör skada, akta dig, mer skada, akta dig.. I skrivande stund har jag en ynklig boss kvar för att komma vidare, men den kräver ytterligare ett par levels på Kasssandra – något jag är sjukt otaggad på.

Förutom spåren runt huvudhandlingen finns tonvis med sidouppdrag. Dessa varierar i kvalitet och längd, där några är riktigt välskrivna och andra tunna som papper. Generellt tror jag man behöver vara riktigt Assassins Creed-fan för att orka göra samtliga, det är helt enkelt (för?) många. Ett par behöver dock klaras av oavsett, annars tror jag det är omöjligt att hålla karaktären på rätt nivå för att ta sig an huvudberättelsen.

System i överflöd, på gott och ont

Det finns även två ytterligare system – sjöstrider samt ett pågående krig mellan Sparta och Aten. Det förstnämnda är välbekant från Black Flag, och även här handlar det om att slåss mot andra skepp. Du kan uppgradera ditt fartyg, välja besättning och så vidare. Vattenpangandet är rätt roligt, men blir efter en stund rätt repetitivt. Däremot är harmoniskt att segla runt ibland, och bara lyssna till besättningens sång samt instuckna repliker från karaktärerna.

Det pågående kriget knyts bitvis in till huvudhandlingen, men fungerar oftast som ett eget system. Genom att sänka beredskapen i regioner kan fältslag startas, där du väljer sida för att sedan försöka försvara alterantivt ta över ett område. Det är kul att pilla med, men åter upplever jag det som ganska repetitivt efter 30-40 timmar sådär. Fältslagen är också roliga, även om jag tycker de ibland är artificiellt för svåra – det känns som det kvittar hur många du dräper eller hur förberedd du är, det blir alltid vinst eller förlust med minsta möjliga marginal.

Med alla pusselbitar på plats, här kommer mitt största problem med Odyssey – systemen hänger inte ihop. När storyn kräver det påverkar visserligen dina handlingar ofta kriget eller sjöstriderna, men inte alltid. Utanför storyn är det nästan som spel i spelet. Exempel är att ditt skepp inte gör skada på soldater på land. Japp, du läser rätt – bomba på med eldpilar allt du vill, folket på land står säkert.

Likadant åt andra hållet, ingen verkar ha tänkt att du kan använda ditt skepp som tillflyktsort under en strid. Hoppar du ombord med fiender hack i häl kan de inte följa efter, och samtidigt står din besättning – dina vänner, dina krigare – helt passiva när pilarna regnar in från bryggan. De kan till och med träffas och "dö" utan att reagera. Faktum är att Herodotus vid ett tillfälle fick en pil i huvudet och avled, något som spelet inte kunde hantera. Han låg därför utsträck och blodig på däck, samtidigt som han fortsatte att prata lugnt.

Samma gäller det pågående kriget. I ett område där Aten har maximal kontroll kan en spartansk soldat stå mitt i huvudbyn, utan att attackeras. För att det krävs av storyn, eller av ett sidouppdrag. I en senare del av berättelsen där en släkting hittats i ledarrollen på en ö sker ungefär samma sak – trots att personen har området i ett järngrepp uppmanas du fortfarande avliva soldater och råna kistor, något som direkt går emot vad berättelsen försöker förmedla.

Bra, men kunde varit så mycket bättre

När Assassins Creed Odyssey fungerar tycker jag det är ett riktigt bra spel. Storyn har sina toppar, titeln ser galet vacker ut på min PC, seglandet är mysigt och mystiken kittlar. Tyvärr tycker jag det är för långt och för utdraget, där minst 10-15 timmars speltid kunde kapats utan vidare. Fula lösningar som att du ska prata med A i ena änden av kartan som skickar dig till B i andra änden känns bara som knep för att få upp speltiden.

Det som skaver mest är dock hur otroligt illa systemen pratar med varandra. För mig raserar det illusionen i en handvändning, och tar mig bort från den grekiska övärlden tillbaka till.. en skärm, eller i mitt fall en tv-apparat. Okej om det bara var någon enstaka detalj, men nu är det situationer som om och om igen påminner om att de olika koncepten inte hänger ihop. Med 51 timmar under bältet känner jag mig färdig med Assassins Creed Odyssey. En vacker dag kanske jag gör en sista spurt för att klara kvarvarande bossen och därmed komma vidare, men just nu – noll intresse.

Rekommenderar jag spelet då? Ja, det gör jag trots allt. De första två tredjedelarnas speltid var riktigt trevliga, och jag tror dessutom andra har mer tålamod med till exempel sidouppdrag än vad jag har. Däremot kan jag inte släppa tanken hur mycket bättre spelet kunde varit, och hur mycket potential som ligger outnyttjad.

Assassin's Creed Odyssey
3
Bra
+
Bitvis bra berättelse
+
Vackert
+
Mycket att utforska
+
Intressant huvudkaraktär
-
System som inte pratar med varandra
-
Utdraget
-
Blir repetitivt mot slutet
Det här betyder betygen på FZ

signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Grymt bra spel, bland de bästa i AC-serien.

Relik 📜
Skrivet av Fulci:

Grymt bra spel, bland de bästa i AC-serien.

Ja, jo! Många håller Origins högre, men jag gillar inte miljöerna där som sagt. Black Flag är annars en favorit på många sätt, har dock extremt svårt för kontrollerna i äldre AC-titlar.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, jo! Många håller Origins högre, men jag gillar inte miljöerna där som sagt. Black Flag är annars en favorit på många sätt, har dock extremt svårt för kontrollerna i äldre AC-titlar.

Jag gillade inte storyn i Origins, speciellt inte Aya eller spelet mellan Bayek och Aya. Odyssey är inte perfekt, men har en mer intressant värld och bättre story. Jag skulle ge det 4/5.

Den största fördelen för min egen del i Origins är att man kunde spela med spjut och sköld. Sen när Ubisoft flyttade spelet till antika Grekland tog de bort skölden. Från en värld som är känd för sina elitkrigare med just spjut och sköld. ARGH!

Inaktiv

Jag håller med om 3/5. Men Origins samt Odyssey är de första AC spelen som jag faktiskt spelade genom så för min del fungerade det med att revidera spelmekaniken i serien.

Men problemet med att de är repetitiva kvarstår. Även spelvärlden känns lite för generisk, hade hellre haft mindre världar som kändes mycket mer levande. Dock är det förbannat fina världar man spelar i, bör jag tillägga.

Medlem

Trevlig recension. Det kanske finns en spelskribent någonstans långt ner i din hårdvaru-själ. Förhoppningsvis får du utlopp för det under E3.

Tycker det du skriver visar på ett större problem i spelbranschen. Speltid borde inte vara så viktigt som många utvecklare verkar tycka. Jag har inget emot att spela samma spel i 150 timmar om det finns innehåll för all den tiden, men jag ser inte lång speltid som ett säljargument. Jag köper gärna ett rollspel till fullpris och är klar med det på 30-40 timmar om den tiden var riktigt kul från början till slut.

Relik 📜
Skrivet av Bennii:

Trevlig recension. Det kanske finns en spelskribent någonstans långt ner i din hårdvaru-själ. Förhoppningsvis får du utlopp för det under E3.

Tycker det du skriver visar på ett större problem i spelbranschen. Speltid borde inte vara så viktigt som många utvecklare verkar tycka. Jag har inget emot att spela samma spel i 150 timmar om det finns innehåll för all den tiden, men jag ser inte lång speltid som ett säljargument. Jag köper gärna ett rollspel till fullpris och är klar med det på 30-40 timmar om den tiden var riktigt kul från början till slut.

Haha, jag har faktiskt mäktiga två (!) "riktiga" recensioner på FZ!
https://www.fz.se/recension/274849-recension-horizon-zero-daw...
https://www.fz.se/recension/243453-fallout-4-automatron


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Testpilot

Trevligt med en till recension som pekar på andra aspekter än vad jag reagerade på.

Dock håller jag med i mångt och mycket , just det att man tappar inlevelsen då världen inte påverkas av det man gör känns ganska fattigt
Det är en sak jag hoppas kommer att utvecklas i framtiden.

Världarna blir större och större och har mer innehåll men det är tomt innehåll som inte för din egen story framåt mer än om du följer huvudstoryn och i flera fall så tyckte jag att även den biten tappade luften lite då ens val egentligen inte spelade så stor roll förutom möjligen vilken slutscen du får då du klarat spelet.

Skall bli intressant vilka lärdomar Ubisoft tar av detta spelet till nästa del .

Relik 📜
Skrivet av Harakiri:

Trevligt med en till recension som pekar på andra aspekter än vad jag reagerade på.

Dock håller jag med i mångt och mycket , just det att man tappar inlevelsen då världen inte påverkas av det man gör känns ganska fattigt
Det är en sak jag hoppas kommer att utvecklas i framtiden.

Världarna blir större och större och har mer innehåll men det är tomt innehåll som inte för din egen story framåt mer än om du följer huvudstoryn och i flera fall så tyckte jag att även den biten tappade luften lite då ens val egentligen inte spelade så stor roll förutom möjligen vilken slutscen du får då du klarat spelet.

Skall bli intressant vilka lärdomar Ubisoft tar av detta spelet till nästa del .

Jag hoppas de fortsätter i samma stil, tycker ändå de finslipar allt eftersom. Skulle inte ha något emot en nedskalning av världen dock, med mer fokus på ett mindre område. Behöver inte 500 sidouppdrag liksom, eller alla dessa system som känns lite "bara för att".


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Gen
Medlem

Gällande det tekniska önskar jag faktiskt att de tog tag i buggar som hängt med sedan Odyssey. Förhoppningsvis mår nästa spel bra av ett byte till ny motor.

Medlem

Trevlig recension, men jag ser en total avsaknad av två saker som jag tycker påverkar spelupplevelsen mycket: kontrollerna/styrningen och GUI. (Det sistnämnda som jag inte var helt nöjd med.) Vad är dina åsikter om det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Relik 📜
Skrivet av conthox:

Trevlig recension, men jag ser en total avsaknad av två saker som jag tycker påverkar spelupplevelsen mycket: kontrollerna/styrningen och GUI. (Det sistnämnda som jag inte var helt nöjd med.) Vad är dina åsikter om det?

Jag valde att fokusera på de bitar som gjorde störst intryck på mig, snarare än att få med "allt". Tänker lite att de som är sugna på AC:O antagligen redan läst en hel hög recensionen och vinklar runt allt möjligt. Och, man kan ju alltid fråga - som du gör nu!

Men! Jag spelar med hankontroll ska sägas, bra att veta. GUI har jag inte jättemycket emot. Jag tycker det är okej, har faktiskt inte reflekterat varken positivt eller negativt direkt. Kontrollerna är fortfarande inte helt självklara, tycker Kassandra rätt ofta gör "fel" - ibland för att spelet tolkar konstigt, ibland för att jag trycker på en knapp jag instinktivt tycker borde göra något annat.

Här är jag nog lite extra förlåtande på grund av av två saker dock. För det första, spelet jag lirade precis innan var Red Dead 2. Finns mycket positivt att säga om det, men kontrollerna är utan tvekan på minusdelen av planhalvan. Bluäk. Samt, AC jag spelade närmast var Black Flag med det gamla kontrollschemat. Där karaktären typ "sugs fast" mot väggar och annat. Komplett värdelöst!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Kontrollerna är fortfarande inte helt självklara, tycker Kassandra rätt ofta gör "fel" - ibland för att spelet tolkar konstigt, ibland för att jag trycker på en knapp jag instinktivt tycker borde göra något annat.

Själv har jag stött på ett par problemsituationer där spelet beter sig konstigt:

- Man klättrar upp för en stege inuti ett torn för att sedan snabbt vända sig om och göra en "Assassinate" på vakten, bara för att spelet tolkar som att man vill ned för stegen igen och klättrar ned. Doh!

- Hålla i en fackla och tända eld på en "war stash" eller dyl bara för att se Kassandra vifta med facklan hej vilt framför sig, som om hon jagade flugor.

- Klättra ned för en klippa. Jag vet, egentligen behöver man inte det då det bara är att hoppa. Men ändå. Man skall kunna!

- I en strid så är det någon slags auto target assist eller vad det heter som gör att man ibland till synes slumpmässigt byter fiende att slå på - eller i värsta fall en civil som råkar gå förbi. Det gör att man dels tar längre tid att ta ned fienderna då skadan man gör sprids mellan flera fiender, dels riskerar att dra på sig aggro från flera fiender (och kanske till slut 1 för mycket) och dels riskerar att döda fel person vilket kan leda till Quest Failed och/eller bounty.

När man är van att spela med mus+tangb och ha bra kontroll gör dessa konsolifierade styrsystem att det blir extra frustrerande när karaktären inte gör som man vill. Far Cry gör detta mycket bättre och jag finner det märkligt att många utvecklare, speciellt stora, inte kan bättre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

Bra skrivet men intresset för detta spel försvann för mig efter RDR 2 kom. Jag har försökt gå tillbaka och spela detta men allt är så dåligt jämfört med RDR 2. Men jag köpte ju så man skulle få med alla expansioner till detta så kanske måste ta tag i det igen.


signatur

PS5 och inget annat.

Körde Odyssey innan Origins vilket gör det riktigt toksvårt. Odyssey skulle jag säga är bland dom bättre spelen i serien, kanske det jag haft mest kul i. Origins däremot skulle jag placera på sista plats (är några timmar in i spelet). Jag brände ca 100 timmar i Odyssey innan jag drog igenom de sista storyrelaterade uppdragen, dock hoppade jag över rätt många sidouppdrag efter mitten av spelet. Tror jag lirade lite i fel ordning också, tog ibland 10-20 timmar innan man fick en cutscene som egentligen skulle ha utspelats på en gång

Inaktiv

Spelar det nu och älskar det! Kan nog vara en ny favorit i serien.

Söder om söder-hipster

Kul att läsa! Jag gillade Odyssey på det stora hela, och har faktiskt tagit igenom det allra mest – inte ALLA sidouppdrag, men faktiskt större delen. Jag hade nog delat ut en fyra.

Däremot slås jag också av hur spelet kan vara så fruktansvärt ambitiöst och välgjort på vissa sätt, och samtidigt slarvigt ihopsatt och "inringt" på andra. Som du påpekade, att havsmiljön och landmiljön lika gärna kunde varit två olika planeter. Och diskrepansen mellan cutscenes och gameplay som blir riktigt distraherande.

Spelet hade varit bättre om de kortat ner storyn något och kapat TYP HÄLFTEN av alla sidouppdrag. Det är för mycket, och för repetitivt. Trots att jag gjorde det mesta hade jag mest känslan av att jag gick på tomgång och mekaniskt utförde quest efter quest efter quest.

Favoriter i serier: AC Syndicate och AC Black Flag.

Nästa del ska vara antikens Rom ryktas det, en naturlig sista del i "Ancient Trilogy" där vi redan sett gamla Egypten och gamla Grekland. Men därefter vill jag banne mig tillbaka till medeltiden!


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

1
Skriv svar