Med huvudstoryn avklarad och i runda slängar 60 timmar under bältet är undertecknad relativt mätt på #Fallout 4, trots att en fullspäckad spelvärld med mängder av outforskade sidospår väntar. Under ytan finns ett latent sug dock kvar, precis samma känsla som gör att #The Elder Scrolls V: Skyrim fortfarande ligger installerat på datorn. Det är något typiskt med #Bethesda skapelser, att man hela tiden dras tillbaka för fler speltimmar.

Plats på scenen för #Fallout 4: Automatron, det första DLC-paketet till #Fallout 4. I grova drag består det av två delar – dels en berättelse runt mystiska The Mechanist vars mekaniska skapelser terroriserar invånarna i Commonwealth, dels möjligheten att bygga och modifiera egna robotar, precis som för rustningar eller vapen.

Själva berättelsen är inte speciellt inspirerande. Det handlar om ett fåtal nya områden att slåss i, där mycket kretsar runt (väldigt) mörka rum och repetitivt pangande. Uppdragen är avklarade på några timmar, men upplevs trots det ordentligt utdragna och påklistrade. Känslan är att de bultats fast lite i efterhand, kanske för att fylla ut ett DLC-paket vars största behållning är det nya robotbyggandet.

Automatrons robotar bidrar med hjälp och idioti.

Detsamma – oinspirerande – kan också sägas om nya robotpartnern Ada. Trots det datorklingande namnet kommer min nya mekaniska vän inte figurera på några topplistor för årets bästa sidekicks. Faktum är att jag i skrivande stund har svårt att komma ihåg något alls som Ada säger eller gör under speltimmarna, vilket tydligt sammanfattar karaktären. Förutom att misslyckas med att öppna dörrar då.

Jag blir ständigt påmind om vilken spelmotor som huserar under skalet, i sammanhanget knappast är en fördel. Bethesdas Creation Engine känns gammal, oavsett hur många tekniska nymodigheter som klistrats på i efterhand. Trots att flera månader passerat sedan lanseringen av Fallout 4 är upplevelsen fortfarande bristfällig, med allt från AI utan I till märkliga skript och rena buggar.

Det kan tyckas sekundärt, något som borde vara väntat och accepterat med tanke på vilken titel det gäller. I kombination med det oinspirerade berättandet hos Automatron blir det dock ett lager frustration, ett irriterande hinder på vägen mot storyns upplösning. I den verkliga världen möter nämligen pannan våldsamt skrivbordet när kompanjonen Ada för tionde gången inte hittar fram till dörrpanelen.

Att bygga Ada är roligare än att hänga med Ada.

Allt är dock inte uppförsbacke. Robotbyggandet är roligt och välgjort, med imponerande många möjliga kombinationer. Grundprincipen är densamma som för rustningar och vapen, där material och delar används för att skapa modifikationer. Systemet öppnar upp för allt från små, snabba, jetdrivna attackdrönare till stridsvagnsliknande skapelser med kraftfulla kanoner. Det gäller även tidigare bekantskaper som Codsworth och Curie, vilka kan modifieras till rena mördarmaskiner.

Det levereras också skön, bitter humor i form av Jezebel (Ahab dyker upp också!). Karaktären är en tydlig nick mot #Valve och Portal-seriens GlaDOS, med samma typ av bitska repliker och totala förakt för mänskligheten. Tyvärr är scentiden liten, och personligheten får inte möjlighet att blomma ut mer än tillfälligt. Trist, i all irriterande nedlåtenhet tillför Jezebel ändå en frisk fläkt till Commonwealths grådassighet.

Sist men inte minst finns det belöningar för att ta sig i genom berättelsen till slutet. De avslutande scenerna och mötet med The Mechanist är riktigt bra, med både överraskningar och möjlighet till påskägg. När uppdragen väl är till ända låses dessutom samtliga tillgängliga robotdelar upp, vilket drastiskt underlättar alla galna skapelser på den fronten.

Till syvende och sist är Fallout 4: Automatron inget dåligt DLC-paket, där speciellt sektionen för robotbyggande är välgjord. Det riktas dock främst till de som ännu inte börjat ledsna på vad Fallout 4 erbjuder. För de som, likt undertecknad, tröttnat på grundspelet finns inget som väcker lusten på nytt. Med The Mechanist väl avklarad blir det i stället nödutgång via Alt+F4 så snart Piper hjälplöst fastnar i nästa träd. Vilket innebär mer eller mindre direkt.

Fotnot: Vi har testat Fallout 4: Automatron på pc.