The Sinking City

Robot
The Sinking City

Ytterligare ett Cthulhu-spel som sjunker som en sten i tångluktande gråvatten.

#recension, #test, #the-sinking-city


Medlem

Ack, jag som verkligen hoppades på att äntligen får ett bra Lovecraft spel.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Ack, jag som verkligen hoppades på att äntligen får ett bra Lovecraft spel.

Samma här. :/ Nå en trevlig sågning hur som helst.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Geeks Gaming

Men hur svårt ska det vara?! Så mycket lore att ta från och så misslyckas man gång på gång 😩
Nu får man hoppas på en ”dark corners of the earth” remake dårå 🤤

Medlem

Märkligt att man misslyckas gång på gång med så pass bra grundmaterial.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

....ajdå.

Jahopp, vad skall jag spela nu på semestern?
Kanske ger det en chans när det blir billigt för att jag gillar Sherlockspelen. Det verkar ha blivit en grumlig besk ale med bottensats det här.

Testpilot

Det finns redan ett bra Lovecraft spel och det är Bloodborne.

Medlem

Man kan ju också kolla in vad fler tycker:

https://www.metacritic.com/game/pc/the-sinking-city/critic-re...

Jim Sterling verkade också gilla det trots bristerna. Men som texten säger här så tror jag att det kanske är lättare att förbise det mindre bra om man är ett hardcore Lovecraft fan. Jag har bara spelat en kort stund än så länge men tycker att atmosfären är rätt bra trots att det känns lite b samtidigt.
Sedan håller jag inte alls med FZ om Call of cthulhu spelet som kom tidigare, vissa delar av det var minst 4/5 för min del.

Ville bara flika in med detta då jag tycker många glömmer att recensioner är subjektiva.

Håller dock med om att inget slår Dark corners of the earth än så länge, men även det var lite "B" imo.

Frilansare

@Mytos:

Såklart det är subjektivt! Alla åsikter är viktiga, sen får man vikta och känna av.

Medlem

Jahapp det var väl tråkigt. Hur kan det vara så svårt? Men som någon annan nämnde så finns ett extremt bra Lovecraft inspirerat spel som heter Bloodborne

Det senaste "läskiga" spelet jag spelade var "Alien Isolation". Det kommer alltid vara svårt att toppa det, även om det är ett annat slags spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Synd Har hoppats på en mer modern variant av Call of Cthulhu: DCotE under flera års tid. Dock endast en modern tagning av spelets första halva, då allt efter det var rätt kasst.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag hoppas att någon satsar på att göra ett mer story-drivet Lovecraft-spel. Ofta är det svårt att få till action och miljö, om man ska ha med mycket gameplay-element, men om man istället fokuserar på storyn och atmosfären/miljön enbart, då är chansen större att det blir läskigt.

Ett exempel är t.ex. Firewatch som kanske inte var skrämsel-läskigt, men iaf spännande i vissa delar. Det hade mkt enkel gameplay och mekanik, men upplägget och storyn gjorde att man levde sig in. Ett annat exempel är The Vanishing of Ethan Carter, som också hade mycket enkelt gameplay, dvs hur man kan röra sig och vad man kan göra, men själva upplägget hur man löset gåtorna och atmosfären gjorde att det tidvis blev väldigt läskigt (t.ex. i huset med "teleporter"-dörröppningarna... )

Hoppas också på att de kan ta någon annan av Lovecrafts berättelser som inspiration och inte bara Call of Cthulhu! Finns så många andra galna och läskiga upplägg, t.ex. Mountains of Madness, The Case of Charles Dexter Ward (enligt mig den bästa av hans historier), The Dunwich Horror mfl...

Medlem

Kollade in ACG:s recension och det verkar vare ett mysigt spel att kötta igenom i sommar (även med en del tekniska problem) köpte det för 331kr till epicstore


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Ambassadör
Xbox

Blir något att plocka upp på rea framöver, synd.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Kollade in ACG:s recension och det verkar vare ett mysigt spel att kötta igenom i sommar (även med en del tekniska problem) köpte det för 331kr till epicstore

Duu ditt schweine. Kinguin eller G2A..? Ser att Kinguin ligger nere på 302 kr just nu.
Nejdå, men jag handlar också så här. Kinguin kör jag hos. Är lite småsugen på detta spel faktiskt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Duu ditt schweine. Kinguin eller G2A..? Ser att Kinguin ligger nere på 302 kr just nu.
Nejdå, men jag handlar också så här. Kinguin kör jag hos. Är lite småsugen på detta spel faktiskt.

Aha! säljer dom Epic-keys? köpte min på mmoga


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Ser ut som eldritch horror fortfarande står som kungen av lovecraftian games

Medlem

Det bästa som har hänt med Lovecraft i den moderna speldjungeln är hur berättelserna vävdes in i Secret World.

Medlem

Jag älskar studions tidigare spel, Sherlock spelen, och tror nog jag ändå kommer gilla detta med alla fall man kan lösa i Sherlock stil. Sen är jag väl medveten om att även de spelen räknas som lite ”dåliga” av många men är en viss charm som jag älskar med dem.

Medlem

funkar det med windows 8?

Jh
Medlem

Men.. jag som hoppades på denna 😒


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Är trots allt ett Chtulhu spel så det blir obligatorisk spelning för mig trots de svala betygen det fått.

Medlem

Har testat i några timmar och tycker att spelet är riktigt bra, men, jag gillar också spel som denna. Det är väldigt mycket dialog och text något som passar mig. Själva detektiv delen är även den enkel och lätt att följa. När det kommer till prestanda så är fps låst till 62 tror jag, men man kan låsa upp fps i ini filerna. Min ligger på just nu runt 78 fps och då har jag allt på epic, AA av helt. Systemet jag använder en I7 9700k med 1080 GTX, spelar på en skärm med upplösning 3440x1440. När det kommer till mus och keyboard funkar det klockrent. Visst själva gameplay mekaniken när det kommer till vapen är ok, men inget mer. För 300 tycker jag att det är bra spel hittills, me like, men det passar nog inte alla speciellt om man har tänkt sig högt tempo för det är verkligen inte det.

Medlem

Har kollat på TheRadBrad's videos och kan inte säga att jag känner igen mig riktigt i den här recensionen.

Tråddemonen
Testpilot

Tror de flesta som väljer detta spel är för loren kring lovecrafts universum. Lovecrafts verk är riktat kring psykologisk skräck under tidigt 1900-tal som ofta har koppling till övernaturliga väsen. Hans verk är väldigt svåra att förmedla i visuell form. Mycket utav hans text är grundat efter känslor som är lättare att tyda och känna igen sig kring i textform och som spelar på skräck i omgivning, sinnen och monologer. Om man är en lovecraft fantast tror jag detta spel tilltalar allt mer, just för grunden och handligen.

1
Skriv svar