Recension – Super Mario Maker 2

Robot
Recension – Super Mario Maker 2

Jag ska bygga hela världen, lilla Mario.

#nintendo, #super-mario-maker-2


Moderator | Testpilot

För er som äger spelet, hoppa gärna in i den här tråden och bidra med era skapelser.

https://www.fz.se/forum/trad/435555-super-mario-maker-2-trade...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Trevlig recension! Det är som väntat mer av samma + lite mer nyskapande grejer. Vilket jag tror många kommer tycka om!

Skulle vara intressant att se hur multiplayer över nätet fungerar om alla deltagare var anslutna med kabel till internet. För om det är som för Smash till Switch är det den sämsta uppkopplingen som begränsade vilket gjorde det värre om en av spelarna satt på halvtaskigt wifi.

Snyggt att du fick med Ubers tråd i recensionen! För det är ju det det handlar om! Skapa och dela med sig!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Avskyr kontrollerna när man ska bygga på TV:n. Skrev det förut och tänker säga det igen, om de släpper en mus att använda som kontroller för TV läget så skulle jag ge det här spelet 5av5 men som det är nu så är det för bökigt att bygga saker om man inte kör i odockat. Där fungerar det väldigt bra.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

Avskyr kontrollerna när man ska bygga på TV:n. Skrev det förut och tänker säga det igen, om de släpper en mus att använda som kontroller för TV läget så skulle jag ge det här spelet 5av5 men som det är nu så är det för bökigt att bygga saker om man inte kör i odockat. Där fungerar det väldigt bra.

Om något är kontrollena faktiskt bra när man blir van med det. Jäkla inlärningskurva men jag ser inte hur man skulle kunna göra det på något annat sätt med en kontroll.

Stylus på Switchens touch screen är nog att föredra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Årets roligaste och mest vanebildande för min del. Orkar inte sluta bygga. Spelar bara handhållet och det funkar föredömligt.

Medlem

Vi fick Super Mario Maker 2 idag.
Stack ner till El giganten och köpte en stylus och nu sitter min dotter och bygger.
Längtar tills jag själv får chansen att testa det


signatur

ゼルダの城

Medlem

Varför tar ingen upp avsaknaden av ihop-länkning av banor som en nackdel? Har läst en del recensioner, men ingen nämner detta. Då jag gör banor, eller ännu hellre spelar andras då vill jag helst spela längre episoder, hela världar som andra har byggt. Detta har jag gillat med hemma-snickrade banor ändå från Doom och Quake-tiden. Var underbart att ladda ned andras skapelser och spela dem från början till slut. Med ett sådan verktyg så kan man skapa en större upplevelse, t.ex. ett eget tema, lätt från början sedan slutar med en boss, eller andra teman. Hoppas verkligen detta kommer i ett DLC (eller iaf i SMM3 !) Obs, att det är bara en enkel ihop-länkning jag frågar efter, dvs du spelar bana1, då den är avklarad så kommer du automatisk till bana2 (helst med status/föremål från bana1) osv. Bör vara väldigt enkelt att implementera.

Den bästa varianten, som jag verkligen hoppas kommer snart, är en "Overworld"-editor, där man kan snickra ihop sin egen overworld där man knatar runt med en liten Mario och väljer banor, kan gå till svamphus för föremål/extra-liv osv. Detta skulle ge ännu en dimension till skapandet! Please Nintendo!

Vad säger ni andra? Om inte overworld-editor, så iaf ett sätt att länka ihop banor, eller tycker ni inte det behövs?

Moderator | Testpilot
Skrivet av aasecond:

Varför tar ingen upp avsaknaden av ihop-länkning av banor som en nackdel? Har läst en del recensioner, men ingen nämner detta. Då jag gör banor, eller ännu hellre spelar andras då vill jag helst spela längre episoder, hela världar som andra har byggt. Detta har jag gillat med hemma-snickrade banor ändå från Doom och Quake-tiden. Var underbart att ladda ned andras skapelser och spela dem från början till slut. Med ett sådan verktyg så kan man skapa en större upplevelse, t.ex. ett eget tema, lätt från början sedan slutar med en boss, eller andra teman. Hoppas verkligen detta kommer i ett DLC (eller iaf i SMM3 !) Obs, att det är bara en enkel ihop-länkning jag frågar efter, dvs du spelar bana1, då den är avklarad så kommer du automatisk till bana2 (helst med status/föremål från bana1) osv. Bör vara väldigt enkelt att implementera.

Den bästa varianten, som jag verkligen hoppas kommer snart, är en "Overworld"-editor, där man kan snickra ihop sin egen overworld där man knatar runt med en liten Mario och väljer banor, kan gå till svamphus för föremål/extra-liv osv. Detta skulle ge ännu en dimension till skapandet! Please Nintendo!

Vad säger ni andra? Om inte overworld-editor, så iaf ett sätt att länka ihop banor, eller tycker ni inte det behövs?

Pratade faktiskt om en Overworld-editor när vi satt och spelade det i helgen. Något i stil med hur Wargroove hade varit trevligt, för där kan man göra en egen kampanj.

Annars, njae. Gillar att man gör banor som är för sig själva. Ser inte riktigt poängen med att länka banor så det automatiskt fortsätter, såvida det inte är via en Overworld.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Varför tar ingen upp avsaknaden av ihop-länkning av banor som en nackdel? Har läst en del recensioner, men ingen nämner detta. Då jag gör banor, eller ännu hellre spelar andras då vill jag helst spela längre episoder, hela världar som andra har byggt. Detta har jag gillat med hemma-snickrade banor ändå från Doom och Quake-tiden. Var underbart att ladda ned andras skapelser och spela dem från början till slut. Med ett sådan verktyg så kan man skapa en större upplevelse, t.ex. ett eget tema, lätt från början sedan slutar med en boss, eller andra teman. Hoppas verkligen detta kommer i ett DLC (eller iaf i SMM3 !) Obs, att det är bara en enkel ihop-länkning jag frågar efter, dvs du spelar bana1, då den är avklarad så kommer du automatisk till bana2 (helst med status/föremål från bana1) osv. Bör vara väldigt enkelt att implementera.

Den bästa varianten, som jag verkligen hoppas kommer snart, är en "Overworld"-editor, där man kan snickra ihop sin egen overworld där man knatar runt med en liten Mario och väljer banor, kan gå till svamphus för föremål/extra-liv osv. Detta skulle ge ännu en dimension till skapandet! Please Nintendo!

Vad säger ni andra? Om inte overworld-editor, så iaf ett sätt att länka ihop banor, eller tycker ni inte det behövs?

Jag har inte hunnit spela det så mycket men på första Super Mario Maker så kunde man göra världar.
Alltså inte världar med kartor då men om man satte ihop fyra banor efter varandra där man sparade sina banor så blev det en värld som man kunde spela genom att trycka på en play knapp som dök upp längst till vänster.

Det hände då att folk lade upp värld 1 med mera på banor som de hade gjort så att det bara var att ladda ner alla fyra banorna och spela efter varandra.


signatur

ゼルダの城

Avstängd

Jag håller på med singleplay-delen fortfarande men har spelat en del multiplayer. Fenomenalt bra tycker jag och samtidigt tycker jag ändå att Super Mario Maker 2 ÄR hur Super Mario Maker 1 borde ha varit.

Å andra sidan så kan vi ju glädja oss åt att det "riktiga" Super Mario Maker spelet kom till Switch och inte Wii U?

Medlem

problemet är inte mario maker 2.. Problemet är varför inte Mega man maker, zelda maker? Castlevania maker? Nintendo - utveckla era makers till fler klassiska titlar så blire nog lite rätt skoj att skapa igen

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av verm1n:

problemet är inte mario maker 2.. Problemet är varför inte Mega man maker, zelda maker? Castlevania maker? Nintendo - utveckla era makers till fler klassiska titlar så blire nog lite rätt skoj att skapa igen

Varken Mega man eller Castlevania är Nintendos IP:n. Det kommer "dungeon-maker" i och med Link's Awakening, men Det lär nog vara väldigt trivialt.

Mega Maker finns till PC. Capcom har inte tagit ner det, tror det är uppskattat från deras sida även om jag inte tror att de officiellt stödjer det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Varken Mega man eller Castlevania är Nintendos IP:n. Det kommer "dungeon-maker" i och med Link's Awakening, men Det lär nog vara väldigt trivialt.

Mega Maker finns till PC. Capcom har inte tagit ner det, tror det är uppskattat från deras sida även om jag inte tror att de officiellt stödjer det.

Men några IP's har Nintendo fortfarande?
Tänkte mer "maker" som en ny genre. Inte just vilka spel utan att det känns som en tilltalande nytt sätt att spela på där användarna tillverkar banorna men baserat på beprövande design och ui element.

Avstängd
Skrivet av verm1n:

problemet är inte mario maker 2.. Problemet är varför inte Mega man maker, zelda maker? Castlevania maker? Nintendo - utveckla era makers till fler klassiska titlar så blire nog lite rätt skoj att skapa igen

Med tanke på hur många trollbanor det redan finns i Mario Maker 1+2 så lär det bli ännu värre i Zelda-maker. Dessutom kan man ställa sig frågan var gränsen går för att spela igenom banan så att den får laddas upp? Att få slänga in egna texter i sina banor lär göra det mycket icke-barnvänligt pga. all troll. Som jag ser det så är det alldeles för mkt krångel just med att få bort allt trollande i mainstream maker-spel även om det annars hade funnits enorm potential.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av AplAy:

Med tanke på hur många trollbanor det redan finns i Mario Maker 1+2 så lär det bli ännu värre i Zelda-maker. Dessutom kan man ställa sig frågan var gränsen går för att spela igenom banan så att den får laddas upp? Att få slänga in egna texter i sina banor lär göra det mycket icke-barnvänligt pga. all troll. Som jag ser det så är det alldeles för mkt krångel just med att få bort allt trollande i mainstream maker-spel även om det annars hade funnits enorm potential.

Till skillnad från 1an så har 2an downvotes. Ett system som inaktiverar banor som får för många downvotes tätt inpå varandra kanske vore bra!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Tack för en kul och bra text. Håller med om mer eller mindre allt du skriver. Själv missade jag ettan så jag är så mycket amatör man kan bli på att bygga, men har kul precis hela tiden!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Time to blow some minds.

https://kotaku.com/super-mario-maker-2-recreated-in-littlebig...

Medlem

Tycker att 14 åringen som skapat Mario Maker 2 i Dreams är mer imponerande. Eller åtminstone likvärdigt


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar