Testpilot
Rage 2 (PC)

Denna del är betydligt mer actioninriktad än första spelet. Världen är också mycket större och som så många andra recensioner säger så håller jag med om att världen är stor men inte direkt innehållsrik.

Det är ganska tomt mellan platserna man åker och hela bilåkandet känns hackigt med små ryck hela tiden ”micro-stutter” Man känner riktigt hur det laddas saker i bakgrunden som förstör flytet. (32GB minne och SSD gör inte skillnad)
Dessutom är åkandet inte alls speciellt fartfyllt efter man upplevt de betydligt mer tunga striderna i spelet.

Just action-delen är styrkan i Rage 2. Man bygger snabbt upp massor av egenskaper som med rätt balansering och hos en skicklig spelare kan bli en veritabel vålds-balett av blod och gibbande.
För mig så krävdes det ett antal timmars spelande, träning och om-mappning av knappar på mus och tangentbord för att få in det rätta flytet.

Många saker rent användarmässigt är tokiga. Hela användarinterfacet är gjort för. Ja jag vet inte vem den är gjord för egentligen. Menyerna är tröga och röriga.

På PC så envisas de med att tryck ”Retur” för att komma vidare vilket är helt felplacerat. Som tur är fungerar mellanslag lika bra. Många av undermenyerna är felplacerade och alla menyer skriker med utropstecken på saker man skall läsa vilket gör det hela ännu mera rörigt.
Musen rör sig hackigt i många menyer och det känns inte smidigt och intuitivt.

Sparsystemet är inte heller så konsekvent, särskilt då man gör strider vid olika baser och annat.
Om man misslyckas kan man behöva spela om hela jobbet vilket gjorde att jag säkert spelade igenom en bas i början säkert 10 gånger innan jag lyckades eftersom den bestod av 5 olika moment/delar där fiender fanns och misslyckades man så blev det start från början.

Jag tröttnade faktiskt ganska snabbt på hela premissen av spelet då nånting fattades för mig. Har svårt att sätta fingret på det men jag tror detta är ett spel som gick över gränsen från att vara kul för mig.

Det har mycket att göra med att det enda bra i spelet är just förstaperson-pangandet och jag är inte så förtjust att bara ha detta. Det går bra i måttliga mängder och om man kan ta sig an uppdragen från andra håll än rent gibbande.

Jag avslutar denna recension i förtid och ger det tveksamt betyg.

Är du en actionspelare med snabba reflexer så tror jag detta är ett spel du gillar. Men för mig var det inte rätt spel att njuta av.

Rage 2
2
Tveksamt
+
Grym first person action
+
Många skills att göra vacker vålds-balett med
+
Skön känsla i vapen och ljudeffekter
-
Det enda roliga är just striderna
-
Dåligt flyt på bilkörandet
-
Rörigt & trögt menysystem
-
En tom öppen värld med fattigt innehåll
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Kort och koncist recension. Avseende menylagget trodde jag att de rättat till just menysystemet i day 1 patch, men detta är alltså inte fixat ännu? Enligt listan på fixar ska detta vara åtgärdat: https://bethesda.net/en/article/yAdQ6Ec3A3MChpUV0tdo3/rage-2-...

Första spelet hade också mellansegment, men dessa var inte särskilt långa. Verkar som att man får vänta tills deras roadmap är färdig och hoppas att de skippar storyn eller fokuserar mindre på den i rage 3.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot
Skrivet av magma:

Kort och koncist recension. Avseende menylagget trodde jag att de rättat till just menysystemet i day 1 patch, men detta är alltså inte fixat ännu? Enligt listan på fixar ska detta vara åtgärdat: https://bethesda.net/en/article/yAdQ6Ec3A3MChpUV0tdo3/rage-2-...

Första spelet hade också mellansegment, men dessa var inte särskilt långa. Verkar som att man får vänta tills deras roadmap är färdig och hoppas att de skippar storyn eller fokuserar mindre på den i rage 3.

Recensionen blev kortare än normalt då jag helt sonika lade ner spelandet och inte grävde mig djupare ner än kanske runt 10 timmars spelande

Jag spelade iallafall med senaste uppdateringarna och lade ner spelandet för lite drygt 1 vecka sen. Då kände jag menyproblemen fortfarande , inte konsekventa men de dök upp då man var inne i vissa menyval.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Recensionen blev kortare än normalt då jag helt sonika lade ner spelandet och inte grävde mig djupare ner än kanske runt 10 timmars spelande

Jag spelade iallafall med senaste uppdateringarna och lade ner spelandet för lite drygt 1 vecka sen. Då kände jag menyproblemen fortfarande , inte konsekventa men de dök upp då man var inne i vissa menyval.

Ok


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Jag var nyfiken i början, men efter "GManLives" recension visste jag att det får bli ett reaköp när det beger sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Recensionen blev kortare än normalt då jag helt sonika lade ner spelandet och inte grävde mig djupare ner än kanske runt 10 timmars spelande

Jag spelade iallafall med senaste uppdateringarna och lade ner spelandet för lite drygt 1 vecka sen. Då kände jag menyproblemen fortfarande , inte konsekventa men de dök upp då man var inne i vissa menyval.

Spelade du inte ut det ens?

Medlem

Ångrar att jag köpte detta. Känner mig tvingad till att klara ut just för att jag betalat för det. Rolig combat men grymt tråkig värld och story samt väldigt repetivt.

Medlem

Spelet är inte dåligt, det är kul, men det är viktigt att inte överskatta spelet för vad det är. Det enda tråkiga är att det känns som man aldrig kommer igång med story uppdragen, då dom skickar en vidare hela tiden dit du kommer. Jag måste faktiskt erkänna att jag har tagit en paus i spelet.

Testpilot
Skrivet av robbis:

Spelade du inte ut det ens?

Nej. Det kändes inte roligt att köra uppdragen då det enda man gjorde var att kötta loss i olika grad. Och det blev snabbt repetetivt så jag kände att lusten att spela försvann ganska snabbt.
Bytte snabbt till andra spel som var roligare.

Medlem

Redan när detta presenterades för oss kändes det som ett c:a spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Avalanche är inte vad de en gång var.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Avalanche är inte vad de en gång var.

Avalance designers kommer inte längre än till första bytet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Nej. Det kändes inte roligt att köra uppdragen då det enda man gjorde var att kötta loss i olika grad. Och det blev snabbt repetetivt så jag kände att lusten att spela försvann ganska snabbt.
Bytte snabbt till andra spel som var roligare.

Att du recenserar ett spel du inte spelat klart känns konstigt. Men annars bra skrivet.

Fragtjuv

Någon annan som har haft problem med ljudet i spelet? Jag spelar på PC och inland ballar ljudet ut och blir svinaktigt högt. Ofta explosioner eller i bilen det händer. Jag har mixtrat med ljudinställningarna så felet ligger inte där.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Yabba:

Att du recenserar ett spel du inte spelat klart känns konstigt. Men annars bra skrivet.

Verkar inte behövas då det är väldigt repetitivt och tomt på innehåll.. Har du sett en har du sett alla ungefär


signatur

Ducati Streetfighter 848

Testpilot
Skrivet av Yabba:

Att du recenserar ett spel du inte spelat klart känns konstigt. Men annars bra skrivet.

Ja det är en avvägningsfråga , hur många timmar eller hur många procent av ett spel bör man spela för att ha koll på premissen av vad spelet innebär?
Det är svårt, särskilt MMO spel kan jag tänka mig behöver man spela mååånga timmar innan man kan ge en väl avvägd recension.
Jag ansåg att mina runt 10 timmars spelande täckte det mesta av spelets olika typer av innehåll och även att jag kommit en bit in i storyn.

Men ja det är ganska tunt underlag men för mig kändes hela spelet tunt och trist förutom själva action-biten som är gömd bakom en öppen ganska medioker värld.
Det kändes som att min upplevelse också kan vara värd att läsa om. Att spelet inte passade mig men det kan absolut vara roligt för den lite mer actioninriktade spelaren som kan sätta fyr på alla de roliga skills och vapen som finns i spelet.

Medlem

Om du jämför med Doom 16 som också är mycket kötta... är spelen lika i det avseendet? Jag älskar ju Doom men är inte lika intresserad av Rage.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Kan vara ett bra spel men måste tyvärr hoppa 90-80% av alla spel. Och spelar inte klart 50% av alla spel jag köper. Gillade Rage 1 men inte bulletstorm. Så jag hoppar det här spelet.

Testpilot
Skrivet av Pretorian24:

Om du jämför med Doom 16 som också är mycket kötta... är spelen lika i det avseendet? Jag älskar ju Doom men är inte lika intresserad av Rage.

Om man gillar Doom och är bra på det så är Rage 2 också kul eftersom just pang-pangandet är lika roligt.
Spelet i sig är inte lika styrt eftersom det är en öppen värld där du väljer själv vilka uppdrag du vill ta dig an och i vilken ordning.
Man har också fler skills och liknande uppgraderingar av sina vapen med ALT-lägen på vapnen som ger andra funktioner.
Just den öppna världen gör att spelet tappar lite av det där hålligånget som doom håller uppe då det har ganska korta pauser mellan stunderna då du köttar loss.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Att du recenserar ett spel du inte spelat klart känns konstigt. Men annars bra skrivet.

Precis min tanke, därför jag frågade 🤔

Medlem

Tråkigt att det blev ett sådant skräpspel. Hade inte förväntat mig något annat iofs.
Gillade aldrig Just Cause eller Mad Max heller.
Känns som Avalanche tar sig vatten över huvudet, stora världar i all ära, de ska även innehålla något intressant. Känns som det är där de tappar det varje gång.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

spot on säger jag, 2a max


signatur

//monster

Medlem

Tyvärr så är utvecklarna i kategorin LazyDevs. Dem har totalt struntat i att ta kraften i One X till sitt fulaste potential i detta spel. Det skulle ha kunnat köra 4k(60). Men de tyckte det var för mycket jobb och nöjde sig med 1080p. Så, nej. Nej till köp. See you in Game Pass.

1
Skriv svar