Recension – Dragon Quest Builders 2

Robot
Recension – Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest fortsätter dejta Minecraft. Resultatet? Ett lysande sommarlovsspel.

#dragon-quest-builders-2, #omega-force, #square-enix


Medlem

Gillade ettan skarpt men ogillade att jag var tvungen att lämna min första by och bygga en ny igen, allt kändes så onödigt på något vis att börja om igen jag ville ju fortsätta på den by jag hade börjat på. Men ger nog tvåan ett försök.
Bra recension.

Redaktör
Ponny

@Keneralen: Tackar! Ja, här återkommer du ju till en "hub" där du kan förfina och bygga nytt i takt med att du spelar igenom de olika öarna. Så jag tror tvåan kommer falla dig i smaken på det viset.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Keneralen: Tackar! Ja, här återkommer du ju till en "hub" där du kan förfina och bygga nytt i takt med att du spelar igenom de olika öarna. Så jag tror tvåan kommer falla dig i smaken på det viset.

Det där låter ju helt perfekt. Hade själv samma problem som @Keneralen att man hela tiden startade om på nytt men spelet i säg var fantastiskt kul.

Moderator | Testpilot

Fick spelet cirka 3 dagar tidigt så jag har spelat flitigt! Riktigt kul.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension!
Håller med.

Jag och min son har suttit med den japanska utgåvan sedan i vintras. Det är vårt standardspel på PS4 än idag. Grymt härligt spel!

Köp det om du glllar utforska, så och bygga saker!
Köp det med vetskap om att trashmobs är busenkla. Utmaningen på fiender är satt så 6 åringar fixar det mesta själv, det är bara en annan boss som är kräver lite koordination.
Köp det om du älskar att hantera och försvara byar med människor som i sin tur har behov och rutiner. Du kan behöva fixa faciliteter så att din by med 10-50 pers har någonstans att vakna, käka, jobba, skita, fiska, koppla av, dricka öl, bada, sova - varje dag. De kan ha flera jobb dessutom. Nästan lite The Sims över det.

Men vad vet jag...
då jag är otvivelaktigen är ett undantag som valt att importera spelet, så det säger ganska mycket om min positiva bias till spelet.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Keneralen: Tackar! Ja, här återkommer du ju till en "hub" där du kan förfina och bygga nytt i takt med att du spelar igenom de olika öarna. Så jag tror tvåan kommer falla dig i smaken på det viset.

Sant.

Du har din ju stendöda och ”tomma ö” bestående av öken och berg - som ditt mål ät att återställa med vatten, skogar och grönska samt bosätta med 1000-tals människor och boskap osv... Men eftersom din ö är stendöd behöver du ta båten över till närliggande öar fyllda med grönska, material, kunskap, människor och boskap osv. Men dessa människor har förstås en hel del problem du behöver lösa för dem (säg religion, monster och förbannelser) innan du kan få dem sugna på att följa med dig hem till din tomma ö. På så vis skiljer sig DQB2 väldigt bra ifrån DQB1:s kapitelbaserade världar där man alltid börjar helt från scratch.

Edit:
intressant att din hem-ö heter Isle of Awakening i den engelska översättningen, på japanska kallas den 空っぽの島 (Karappo no shima), eller The empty isle. Så vi har alltid kallat den för Tomma ön eller våran ö.

Medlem

@Fredrik Eriksson: Bra recension som vanligt! Ser ut att vara ett mysigt spel

Medlem

Ser hel mysigt ut, blir definitivt att spela framöver.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Kan nog bli ett köp till switchen, känns som den perfekta kombon.

Korrigering..
INköpt fick rabbat på nedladdnings versionen så blev billigare än att köpa det fysiskt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Redaktör
Ponny

@Joakim Palm: Väldigt bra sammanfattat där!
Och tack alla! det här är ett spel man blir glad av.


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar