Oxygen not included (PC)

Ambassadör
League of Legends
Oxygen not included (PC)

“Don’t Starve” och “Factorio” har fått ett kärleksbarn vid namn “Oxygen not included”. Lyckas spelet ta det bästa från två spel eller är det en kombination som aldrig borde blandats?

Snabbinfo

  • Pris: 22,9€

  • Finns på Steam och Epic Store

  • Finns endast på PC

Klei Entertainment börjar bygga upp en gediget CV. Med hyllade titlar som “Mark of the ninja” och “Don’t Starve” har dom lyckats blanda en säregen grafikdesign med genomtänkt spelmekanik. I deras senaste spel, “Oxygen not included”, tar dom sin humoristiska animerings-stil och applicerar den på ett “rouge like”-basbyggar-management-spel. Spelaren har i uppgift att utforska en ny värld med hjälp av ett gäng kloner (Duplicants) vilka spelaren inte har direkt kontroll över. Klonerna styrs istället med scheman och prioriteringar, en spelmekanik likt Rimworld. För att klonerna ska ha möjlighet att utforska världen behöver dom överleva både den hårda, outforskade, världen så väl som det dagliga livet under jorden. Förutom att gräva och bygga behöver spelaren se till att klonerna får mat, sömn och tillgång till faciliteter, underhållning och dusch.

Grafiska designen på karaktärerna, animationerna, varelserna och byggnaderna är fantastisk. Utan att karaktären yttrar ett ord är det enkelt att förstå deras överdrivna teckenspråk. Jag får ett leende på läpparna när jag scrollar förbi badrummet där en klon nervöst sitter och kollar ut över bås-kanten för att se så ingen kollar på. Då klonerna sköter sig själva utefter ens prioteringsorder händer det ibland att dom tar beslut som kan kännas idiotiska. Ibland händer det att dom gräver in sig i hål utan flyktväg eller tar bort sista blocket som var deras förbindelse med resten av basen. Det gäller att man hela tiden funderar på risken vid ett nytt bygge så att etableringen av basen inte skördar allt för många duplikanters liv.

Det finns mycket att lära sig och det enklaste sättet är att prova sig fram (bortsett från Youtube-klipp och wiki-inlägg). I spelet finns det instruktionsvideos och en handbok där man kan söka information. Dock anser jag att detta inte är komplett och saknar en hel del vital information som skulle vara bra att veta. Det är inte alltid tydligt vad en maskin kräver för material och inte heller vad konsekvensen blir när den används. Som ett exempel började naturgas helt plötsligt att strömma ut genom ventilationssystemet i klonernas sovsal. Jag kunde inte hitta någon information om detta i handboken utan fick leta själv i min bas. Det visade sig att detta var en konsekvens av min gödningsmedels-apparat jag nyligen byggt i närheten av mitt fläktrum. Denna informationsbrist blir en utmaning i sig. Balansen mellan tillgänlig och bristande information är också skev, då information i andra sammanhang ges i överflöd. I början tyckte jag det var väldigt svårt att utläsa vad som var relevant och inte vilket jag tror kan få nya spelare att känna sig överumplade av komplexiteten. Som exempel hade jag svårt att se vad som fanns i förvaringsboxar eftersom innehållet blandas med information om temperatur och bakterieinhåll. All information som ges behövs senare i spelet men vid start är den överumplande och bristfällig på en och samma gång.

Som ni nu kanske kan ana så gömmer det sig ett enormt djup bakom spelets mysiga animationer och enkla upplägg. Förutom att bygga en bas med ett effektivt och vackert upplägg behöver man hantera vätskor, gaser och energi. Klonernas behov och förmågor varierar och slumpas fram när man skapar nya. Allas behov behöver tillgodoses för att kolonin ska vara framgångsrik. Från enkla gräv-uppdrag för att tillfredsställa simpla toalettbehov finner jag mig snart med att göra logiska system för att mitt elnät inte ska överbelastas. Från att ens problem i början är att hitta vatten finner jag mig snart ute i rymden och utforskar andra planeter. Spelet är enormt.

Likt min kritik mot informationsbalansen anser jag att det finns en ojämn balans i spelets progress. Jag lockas till att forska fram teknologier som jag inte kan använda förrän långt senare i spelet. Även misstag kan sluta med förödande konsekvenser. När jag startar om behöver jag på nytt lösa samma problem igen i hopp om att jag inte ska glömma bort misstagen som förorsakade mitt förra förfall. Detta problem hade jag även med Don’t Starve, att man tvingas lösa problem man löst tidigare. Men det är väl charmen med Rougue-like som jag inte förstår. Världarna slumpas fram och man kan välja olika typer av planeter för att variera utmaningen. Men för en casual som mig och för en ny spelare blir risken att upprepandets tristess överväger utmaningens omväxling.

Det finns mycket att utforska och flera olika sätt att få variation i spelet under tidens gång. Trots några synpunkter gör Klei återigen ett bra spel. Det får mig att tänka på lösningar under tiden jag inte spelar och några timmar på morgonen riskerar att bli en hel dag där mat och andra aktiviteter hamnar i skymundan för spelets tillfredsställelse.

Oxygen Not Included
4
Mycket bra
+
Designen
+
Djupet
+
Variationen
-
Ojämnt, speciellt gällande info och progress
Det här betyder betygen på FZ
Gnällkuk

Riktigt trevlig recension, blir nyfiken även om jag inte alls fastnade för Don’t starve-spelen eller känner mig så sugen på Factorio. Lite orolig för det du säger om den risiga variationen, som du säger var det något enformigt emellanåt i dessa. Oh well

Hade varit bra med att berätta vilka plattformar den fanns på och vad det kostar också!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ja har fått för mig att detta spel ska komma till Switchen. Fast jag hittar ingen bra info om det. Någon som vet?

Inaktiv

Tycker spelet är helt okej. Charmigt dock lite repititivt men klart värt priset. Väldigt likt "Craft the world" med lite mer fokus på överlevnad och mindre fokus på strid.

Medlem

Jag körde Oxygen not included i första fasen av early access när det hade knappt något innehåll jämfört med nu. Sedan dess har jag haft en paus och skulle kunna tänka mig att spela igen det nu efter att det har gjorts ett tiotal uppdateringar.
Hyfsat bra inlägg som fick mig se fram emot att prova spelet igen.

P.S Jag gillar verkligen Klei och har kört Mark of the Ninja, Invisible Inc och Don't Starve/Togheter och jag har spelet dem i cirka 1300 timmar.

Klei- It rhymes with play

Ambassadör
League of Legends

Funderar på att göra en nybörjarguide för att minska första trappsteget. Beror dock på om jag orkar/har tid.

Skrivet av trickeh2k:

Riktigt trevlig recension, blir nyfiken även om jag inte alls fastnade för Don’t starve-spelen eller känner mig så sugen på Factorio. Lite orolig för det du säger om den risiga variationen, som du säger var det något enformigt emellanåt i dessa. Oh well

Hade varit bra med att berätta vilka plattformar den fanns på och vad det kostar också!

Tack, lagt till info om pris och plattform. Glömmer alltid det Vad är det mer man vill veta? Jag har aldrig brytt mig om teknisk info så vet inte vad som är intressant för läsare att veta.

Skrivet av Alienshade:

Ja har fått för mig att detta spel ska komma till Switchen. Fast jag hittar ingen bra info om det. Någon som vet?

Vet inget om det. Känns dock lite komplext för en konsol, men vad vet jag.

Skrivet av anon_326114:

Tycker spelet är helt okej. Charmigt dock lite repititivt men klart värt priset. Väldigt likt "Craft the world" med lite mer fokus på överlevnad och mindre fokus på strid.

Jag älskar att trixa med logiska system och liknande. Så kreativt finns det mycket att trixa med, men håller med om att problemen blir repetitiva.

Skrivet av Seveni:

Jag körde Oxygen not included i första fasen av early access när det hade knappt något innehåll jämfört med nu. Sedan dess har jag haft en paus och skulle kunna tänka mig att spela igen det nu efter att det har gjorts ett tiotal uppdateringar.
Hyfsat bra inlägg som fick mig se fram emot att prova spelet igen.

P.S Jag gillar verkligen Klei och har kört Mark of the Ninja, Invisible Inc och Don't Starve/Togheter och jag har spelet dem i cirka 1300 timmar.

Klei- It rhymes with play

Jag plockade först upp det för en vecka sedan. Så kan inte säga hur det är att jämföra med hur det var då. Lagt dryga 40 timmar på spelet och kan nog få ut minst det dubbla av det. Gillar också Kleis titlar men som med detta, som är det jag gillar mest av de olika, tycker jag alla missar det där lilla extra för att dom ska vara fantastiska.

Avstängd

Tycker det är så extremt fult tyvärr, själlöst, generiskt, får mig att tänka på något snabbt ihopkokad tecknad serie på någon barnkanal där budgeten var lika med noll och dom hade bara 2 månader på sig.

Hade nog gillat om det var HELT annorlunda grafik, totalt generisk 16-bitars grafik hade varit ok, iaf mer själ i det (för mig iaf).

Medlem

testar väl då!


signatur

//monster

Medlem

Om/när det kommer till ps4(5?) Så lär det bli köp, spelat mycket Dont Starve och Dont starve Together.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Tycker det är så extremt fult tyvärr, själlöst, generiskt, får mig att tänka på något snabbt ihopkokad tecknad serie på någon barnkanal där budgeten var lika med noll och dom hade bara 2 månader på sig.

Hade nog gillat om det var HELT annorlunda grafik, totalt generisk 16-bitars grafik hade varit ok, iaf mer själ i det (för mig iaf).

Alla har såklart rätt till sin åsikt men ONI är enligt mig ett grafiskt mästerverk. Otroligt vackert.

1
Skriv svar