Cyberpunk 2077 försenas från september till november

Medlem
Skrivet av loerk:

Hur som helst så är det jävligt grymt att de har lyckats få in prestanda som är likvärdig med en PC med 2080 i ett så litet paket.

Har aldrig hävdat att PS5 kommer kunna prestera som en high-end PC rent grafiskt dock. Det är inte det som är det spännande med PS5.

Skrivet av loerk:

Men jag skulle ta Sonys PR snack med en rejäl nypa salt om jag vore du.

Visst men jag har redan sett gameplay som visar något jag aldrig sett förut, nämligen hoppandet mellan maps i t.ex. Ratchet & Clank.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tycker det är konstigt att man bara accepterar försening på försening på försening och tycker det är bra. Visserligen så är CDPR gullegrisen på spelmarknaden och kan göra vad de vill, folk kommer acceptera och vinkla det till något bra. Jag vågar nästan lova att om det kommer mikrotransaktioner till Cyberpunk 2077 så blir det försvarat det också. Blizzard var gullegrisen en lång tid, men har tappat den titeln till CDPR.

På den andra sidan var EA hatobjektet ett bra tag som gjorde allt fel, men jag upplever att Bethesda har fått den titeln nu.

Accepterar försening? Gick du in och tittade på Twitter för att se hur folk har reagerat?
Det finns alltid en grupp som accepterar försening från de företag de gillar/supporterar, och så finns det de som klagar i all oändlighet.

Sen så undrar jag varför man inte kan acceptera det? Om man inte gillar det så köp inte spelet. För mig personligen så accpeterar jag det, även om jag misstänker att förseningen har inte så mycket med att fixa buggar och göra, utan mer att släppa det närmare Ps5 releasen.

Om spelet släpps på en April månad, eller September månad eller November månad så spelar det ingen roll. I slutändan det enda som spelar roll är om spelet är tillräckligt underhållande att det var värt pengarna man la ner på det. Att bli arg, irriterad eller "hur kan man acceptera det?!"-inställning är bara konstigt.

FM-guru
Skrivet av mrFluffy:

Praxis borde vara att släppa spel som är någorlunda buggfria, förstår verkligen inte alls vad problemet är att vänta?

Det är så sjukt många variabler som måste stämma in i ett IT-projekt för att det ska releasas på utsatt datum. Jag har suttit i väldigt många IT-projekt projekt, men ett minns jag mest, det var det som hade releasedagen utsatt och var tvungen att att släppas just då pga olika anledningar. Så folk jobbade dygnet runt och även när de var sjuka, inte bra stämning på det kontoret kan jag säga. Skönt att jag var där som konsult och kunde köra mina 8 timmar om dagen. Flera duktiga programmerare slutade på det företaget efter det projektet.

Måste säga att det jag finner det oklart varför jag ska behöva förklara varför det är negativt att inte klara av att möta deadlines och istället skjuta på den inte en gång, utan flera gånger, och därtill med flertalet olika projekt (som fallet är med CD Projekt). Är inte den negativa aspekten här uppenbar? Sedan kan det tilläggas att jag personligen inte tycker det gör något att behöva vänta längre - tråkigt när nyheten kommer men inte mycket mer. Det var en annan användares påstående att förseningen var bra som jag reagerade på.

Vidare är det många projekt som håller deadlines utan att folk tvingas till absurd crunch time - det är liksom inte så att alla projekt antingen har extrem crunch eller blir försenade. Finns rätt gott om utrymme för annat däremellan. Ett välplanerat och -skött projekt, exempelvis. Det är en rätt frekvent förekommande företeelse i spelbranschen trots allt med tanke på hur många spel som faktiskt släpps på angivet datum utan att för den sakens skull vara buggfester. Råder det av diverse anledningar större oklarheter kring när man förväntas bli klar så bör man heller inte sätta ett specifikt datum. Hade man i detta fall exempelvis sagt att spelet släpps "hösten 2020" så hade denna försening inte ens behövt bli publicerad.

I övrigt undrar jag om en diskussion som denna ens hade uppstått om förseningen gällde en mindre populär utvecklare.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Accepterar försening? Gick du in och tittade på Twitter för att se hur folk har reagerat?
Det finns alltid en grupp som accepterar försening från de företag de gillar/supporterar, och så finns det de som klagar i all oändlighet.

Sen så undrar jag varför man inte kan acceptera det? Om man inte gillar det så köp inte spelet. För mig personligen så accpeterar jag det, även om jag misstänker att förseningen har inte så mycket med att fixa buggar och göra, utan mer att släppa det närmare Ps5 releasen.

Om spelet släpps på en April månad, eller September månad eller November månad så spelar det ingen roll. I slutändan det enda som spelar roll är om spelet är tillräckligt underhållande att det var värt pengarna man la ner på det. Att bli arg, irriterad eller "hur kan man acceptera det?!"-inställning är bara konstigt.

Har sett flera personer kommentera om att där är rykte om att det försenas för just PS5 releasen.
Men varför till just PS5? Kan förstå om dom skulle vilja försena till både Xbox och PS5 (tror förvisso dom hade gjort det för någon månad sedan då i så fall när dom försenade det till September), men varför just specifikt till PS5?

Medlem
Skrivet av dex20:

Har sett flera personer kommentera om att där är rykte om att det försenas för just PS5 releasen.
Men varför till just PS5? Kan förstå om dom skulle vilja försena till både Xbox och PS5 (tror förvisso dom hade gjort det för någon månad sedan då i så fall när dom försenade det till September), men varför just specifikt till PS5?

Min teori:

De har kunnat skjuta fram Cyberpunk till November tidigare, men det kan vara så att även om de har tillgång till Developer Ps5 konsolen, så kanske de har inte blivit informerad om när Ps5 release är förens nyligen.
Efter de har fått den kommunikationen, så måste ledningen göra en "riskbedömning" om det är värt att ändra releasedatumet för spelet eller inte.
Personligen så tror jag att Cyberpunk kommer dra upp säljantalet utav Ps4 versionen för det kommer finnas folk som köper Ps5 och sen köper t.ex. Cyberpunk.
Cyberpunk kommer inte vara ett spel som säljer fler Ps4 konsoller, men däremot så finns det en stor chans att öka sin Playstation-försäljning då det kommer vara både Ps4- och Ps5-kunder som kommer köpa sig utav spelet.

Jag har för mig att Xbox planerar för att deras Series X ska också släppas under Holiday 2020, så om den är också bakåtkompatibel så kommer folk köpa Xbox One X versionen av Cyberpunk och sen spela det på Series X. Men just nu så säger väl folk "pga Ps5" för att Ps5 event streamen var precis nyligen och den har fått rätt så hög hype.

Men som sagt, det är min teori på det hela. Jag tror CDProject Red gör det rätta valet ekonomiskt med att skjuta fram lanseringen till November

Medlem
Skrivet av dex20:

Har sett flera personer kommentera om att där är rykte om att det försenas för just PS5 releasen.
Men varför till just PS5? Kan förstå om dom skulle vilja försena till både Xbox och PS5 (tror förvisso dom hade gjort det för någon månad sedan då i så fall när dom försenade det till September), men varför just specifikt till PS5?

För att PS5 är den nextgen konsol man köper och vill att det ska släppas till. Ingen undrar om ett spel kommer till xbox.

PS och PC är de enda riktiga spelplattformarna.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Accepterar försening? Gick du in och tittade på Twitter för att se hur folk har reagerat?
Det finns alltid en grupp som accepterar försening från de företag de gillar/supporterar, och så finns det de som klagar i all oändlighet.

Sen så undrar jag varför man inte kan acceptera det? Om man inte gillar det så köp inte spelet. För mig personligen så accpeterar jag det, även om jag misstänker att förseningen har inte så mycket med att fixa buggar och göra, utan mer att släppa det närmare Ps5 releasen.

Om spelet släpps på en April månad, eller September månad eller November månad så spelar det ingen roll. I slutändan det enda som spelar roll är om spelet är tillräckligt underhållande att det var värt pengarna man la ner på det. Att bli arg, irriterad eller "hur kan man acceptera det?!"-inställning är bara konstigt.

Jag läste här i tråden, vilket är det jag baserat mitt svar på.

Det var samma reaktion förra gången, Cyberpunk 2077 blir försenat och det är positiva reaktioner. Det är bra att de inte släpper spelet när de sagt eller ens på ett datum som redan är försenat. Det är ett bra besked att de försenar släppet, så uppfattar jag att den generella åsikten är. Ingen kritik eller liknande som andra företag får utstå när de missar deadline och skjuter upp projekt.

Gäller det andra branscher och företag också, att man bara ska rycka på axlarna och gå vidare, eller är spelmedia en speciell bransch i den synpunkten? Väntar du på en hantverkare som ska komma förbi och sätta upp ditt kök någon gång mellan 8-17 på måndag men kommer på onsdag veckan efter kl 16.00 så är det också ok? kanske t.o.m riktigt bra för då har hantverkaren sluppit att stressa. En leverans från PostNord försvinner och dyker upp 3 veckor sent, är det också bara att acceptera och vara nöjd över att paketet kom fram, trots att du betalat extra för expressfrakt? Ditt flyg blir försenat 48 h, så du torskar två dagar av solsemestern, är det ok? Du kommer ju fram till slut i alla fall. Det enda som spelar roll är slutresultatet? Kan man inte ha större krav än så som konsument?

Min poäng är att jag tycker inte att man sätter ett slutdatum på ett projekt om det inte är 100 % säkert att det datumet håller. En försening p.g.a. "Force Majure" kan vara ok, men det är max. Säg då "when its done" eller dylikt. Nu gick de ut vitt och brett med en april-release och krängde förhandskopior för enorma summor sen försenar de spelet en gång och sen en gång till. Jag tror inte förseningen har något med PS5 releasen att göra, CDPR har nog haft tillgång till ett devkit och preliminärt släppdatum för konsolen långt innan vi vanliga dödliga.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag läste här i tråden, vilket är det jag baserat mitt svar på.

Det var samma reaktion förra gången, Cyberpunk 2077 blir försenat och det är positiva reaktioner. Det är bra att de inte släpper spelet när de sagt eller ens på ett datum som redan är försenat. Det är ett bra besked att de försenar släppet, så uppfattar jag att den generella åsikten är. Ingen kritik eller liknande som andra företag får utstå när de missar deadline och skjuter upp projekt.

Gäller det andra branscher och företag också, att man bara ska rycka på axlarna och gå vidare, eller är spelmedia en speciell bransch i den synpunkten? Väntar du på en hantverkare som ska komma förbi och sätta upp ditt kök någon gång mellan 8-17 på måndag men kommer på onsdag veckan efter kl 16.00 så är det också ok? kanske t.o.m riktigt bra för då har hantverkaren sluppit att stressa. En leverans från PostNord försvinner och dyker upp 3 veckor sent, är det också bara att acceptera och vara nöjd över att paketet kom fram, trots att du betalat extra för expressfrakt? Ditt flyg blir försenat 48 h, så du torskar två dagar av solsemestern, är det ok? Du kommer ju fram till slut i alla fall. Det enda som spelar roll är slutresultatet? Kan man inte ha större krav än så som konsument?

Min poäng är att jag tycker inte att man sätter ett slutdatum på ett projekt om det inte är 100 % säkert att det datumet håller. En försening p.g.a. "Force Majure" kan vara ok, men det är max. Säg då "when its done" eller dylikt. Nu gick de ut vitt och brett med en april-release och krängde förhandskopior för enorma summor sen försenar de spelet en gång och sen en gång till. Jag tror inte förseningen har något med PS5 releasen att göra, CDPR har nog haft tillgång till ett devkit och preliminärt släppdatum för konsolen långt innan vi vanliga dödliga.

Fast exemplena du tog är ju något folk generellt behöver, klart man inte är nöjd med en hantverkare som inte kan hålla tider. Men att ett spel blir försenat påverkar ju inte ens liv överhuvudtaget.


IDKFA

Skribent
Skrivet av neocon:

Har aldrig hävdat att PS5 kommer kunna prestera som en high-end PC rent grafiskt dock. Det är inte det som är det spännande med PS5.

Visst men jag har redan sett gameplay som visar något jag aldrig sett förut, nämligen hoppandet mellan maps i t.ex. Ratchet & Clank.

För att fortsätta på sidospåret blir det verkligen riktigt intressant att se om Sony kan leva upp till hypen med PS5, gällande laddningstider och annat. Jag hoppas verkligen att det ligger substans bakom. Även om jag inte förstår tekniken så om jag förstår rätt är det på en PC inte själva SSDn som är flaskhalsen, utan sättet hela PCn är uppbyggd med komponenter och dylikt? Det blir ingen skillnad i prestanda för gaming även om jag skulle stoppa in en ny supersnabb SSD istället för min SATA SSD, för PCn kan inte utnyttja den extra kraften?

I en PS5 har de byggt konsolen runt SSDn kapacitet för att kunna maximera den prestandan och eliminerat flaskhalsar som finns på dagens PC, flaskhalsar som kräver ett nytt sätt att bygga en PC och med nya grundkomponenter?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tycker det är konstigt att man bara accepterar försening på försening på försening och tycker det är bra.

Det blir speciellt komiskt när CDPR gärna stoltserar med hur färdigt spelet redan är, något de gjorde redan 2018 då det stolt sa att man redan nu kan spela igenom det från början till slut.
Det blir ju tyvärr lite att trolla sina fans med att spelet är så gott som färdigt, nu är det bara lite polering och balansering kvar. Två år efter kör man samma sak "Jaaa NU är vi klara! MEN vi måste polera och balansera spelet också som ni förstår!"

Så man har alltså inte kommit så långt jämfört med hur det var för två år sedan, man polerar fortfarande. Så kan man ju faktiskt tolka det.

Jag har varit involverad i spelutveckling flera ggr så jag vet hur det är när det gäller buggar och balansering, och att sådant tar tid, men jag vet också hur man kanske ska undvika att uttrycka sig.

CDPR's track record när det gäller att hålla sig till sanningen är ju tyvärr inte perfekt. Inte för att de är sämre än så många andra spelutvecklare, men personer som höjer dom till skyarna har ingen koll.

Skribent
Skrivet av mrFluffy:

Fast exemplena du tog är ju något folk generellt behöver, klart man inte är nöjd med en hantverkare som inte kan hålla tider. Men att ett spel blir försenat påverkar ju inte ens liv överhuvudtaget.

Det är mycket som inte påverkar ditt liv överhuvudtaget som man irriterar sig på varje dag. Dessa brukar gå under samlingsnamnet "I-landsproblem". Ingen gång så tycker man att det är bra, förutom när det gäller spel från populära utvecklare.

Medlem
Skrivet av Shadee:

om jag förstår rätt är det på en PC inte själva SSDn som är flaskhalsen, utan sättet hela PCn är uppbyggd med komponenter och dylikt?

Precis! Och även PC:ns avsaknad av vissa specialkomponenter som t.ex. Sony kunnat utveckla och använda eftersom de inte måste anpassa sig till en viss standard. I mitt långa inlägg med alla de olika videoklippen ovanför förklaras det på ett bra sätt.

Skrivet av Shadee:

Det blir ingen skillnad i prestanda för gaming även om jag skulle stoppa in en ny supersnabb SSD istället för min SATA SSD, för PCn kan inte utnyttja den extra kraften?

Det beror på om du med prestanda menar grafisk prestanda. I så fall påverkar inte SSD. Inte i PS5:ans fall heller. Men att ladda in data från SSD till minnet (t.ex. ladda en spelbana), så att det kan användas går fortare om du har en snabb SSD. Överföringshastigheten ökar dock inte linjärt med SSD:ns läshastighet just p.g.a. flaskhalsar. Om man på en PS4 installerar en 10 gånger snabbare SSD så halveras bara laddningstiderna t.ex.

Skrivet av Shadee:

I en PS5 har de byggt konsolen runt SSDn kapacitet för att kunna maximera den prestandan och eliminerat flaskhalsar som finns på dagens PC, flaskhalsar som kräver ett nytt sätt att bygga en PC och med nya grundkomponenter?

Ja. På PC-sidan skulle man behöva skapa en ny standard som tillverkare av SSD, moderkort, operativsystem etc. kan anpassa sig efter så att flaskhalsarna i respektive steg kan elimineras (så gott det går).

Rekommenderar verkligen videoklippen om du är nyfiken.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag läste här i tråden, vilket är det jag baserat mitt svar på.

Det var samma reaktion förra gången, Cyberpunk 2077 blir försenat och det är positiva reaktioner. Det är bra att de inte släpper spelet när de sagt eller ens på ett datum som redan är försenat. Det är ett bra besked att de försenar släppet, så uppfattar jag att den generella åsikten är. Ingen kritik eller liknande som andra företag får utstå när de missar deadline och skjuter upp projekt.

Problemet är att du måste fråga en person som har både hyllat när företag X har fördröjt release men sen klagat när företag Y har gjort det. Jag gör ingen skillnad på vilket spelföretag som ligger bakom fördröjning. Sen återigen, titta på Twitter-flödet. Där är det många som är kritiska och visar sitt missnöje. Använd inte bara FZs forum som statistik för "ingen kritik som andra företag får utstå...".

Citat:

Gäller det andra branscher och företag också, att man bara ska rycka på axlarna och gå vidare, eller är spelmedia en speciell bransch i den synpunkten?

Det gäller andra branscher också. Jag tyckte t.ex. det var bra att de sköt upp releasedatumet för Sonic the Hedgehog filmen för att rätta till Sonic-modellen. De gjorde en förbättring som slutade med en förbättrad produkt.

Citat:

Väntar du på en hantverkare som ska komma förbi och sätta upp ditt kök någon gång mellan 8-17 på måndag men kommer på onsdag veckan efter kl 16.00 så är det också ok? kanske t.o.m riktigt bra för då har hantverkaren sluppit att stressa. En leverans från PostNord försvinner och dyker upp 3 veckor sent, är det också bara att acceptera och vara nöjd över att paketet kom fram, trots att du betalat extra för expressfrakt? Ditt flyg blir försenat 48 h, så du torskar två dagar av solsemestern, är det ok? Du kommer ju fram till slut i alla fall. Det enda som spelar roll är slutresultatet? Kan man inte ha större krav än så som konsument?

Men nu jämför du Äpplen med Päron? Inget av de du listade är en nöjesprodukt. Inget du listade är en produkt alls, utan en tjänst. Är Cyberpunk en tjänst eller produkt för dig? För mig är det en produkt, som inte kommer påverka mig negativt på något sätt öht. Så varför ska jag vara kritisk?
Hantverkare byter ut kök = Vad byter Cyberpunk ut från mig som jag saknar i dagsläget?
Leverans som är sen som jag har betalat extra för = Jag har inte betalat för Cyberpunk så jag förlorar inget ekonomiskt med att vänta. Dessutom så kan man avboka förbokning och få pengarna tillbaka från de ställen där man betalar i förskott.
Flyg försenat = Som sagt, det att Cyberpunk blir försenat påverkar inte mig negativt. Jag förlorar inget på att de skjuter upp releasen. Det är inte så att jag förlorar 2 semesterdagar av det här.
Kanske man som konsument ska vara resonabel och inte klaga på allt och alla, samtidigt som man har överdrivna krav. Hur påverkar det dig negativt att Cyberpunk är försenat? Är faktiskt intresserad av att veta vad för negativ effekt detta har att du känner att man måste vara kritisk och klaga?

Citat:

Min poäng är att jag tycker inte att man sätter ett slutdatum på ett projekt om det inte är 100 % säkert att det datumet håller. En försening p.g.a. "Force Majure" kan vara ok, men det är max. Säg då "when its done" eller dylikt. Nu gick de ut vitt och brett med en april-release och krängde förhandskopior för enorma summor sen försenar de spelet en gång och sen en gång till. Jag tror inte förseningen har något med PS5 releasen att göra, CDPR har nog haft tillgång till ett devkit och preliminärt släppdatum för konsolen långt innan vi vanliga dödliga.

Det är fine, vi tycker olika. Släpps något vid satt release-datum så jag blir glad. Blir något fördröjt så blir jag kanske som högst lite besviken, men försöker se positivt på det, eftersom ett spels release kommer inte påverka mig negativt. Det finns så mycket annat som jag kan göra tills dess. Och oftast (inte alltid) så får man en produkt som är mer slipad, dvs en bättre produkt.
Sen så är min åsikt att säga "We won't provide with a release date. It will be released when it's done" klingar inte bra. Min gissning att många fler skulle avboka ett spel då jämfört med om man flyttar fram releasen med 2 månader bara.
Gällande Ps5-anledningen, det är inget vi någonsin kommer få bekräftat, men för mig låter det logiskt. Annars så skjuter de upp det pga de har för många buggar eller funktioner som inte fungerar så optimalt som de ville. Tror knappast de skjuter upp release-datumet bara för att, utan att ha en bra anledning till det, oavsett vad det är.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Det blir speciellt komiskt när CDPR gärna stoltserar med hur färdigt spelet redan är, något de gjorde redan 2018 då det stolt sa att man redan nu kan spela igenom det från början till slut.
Det blir ju tyvärr lite att trolla sina fans med att spelet är så gott som färdigt, nu är det bara lite polering och balansering kvar. Två år efter kör man samma sak "Jaaa NU är vi klara! MEN vi måste polera och balansera spelet också som ni förstår!"

Så man har alltså inte kommit så långt jämfört med hur det var för två år sedan, man polerar fortfarande. Så kan man ju faktiskt tolka det.

Jag har varit involverad i spelutveckling flera ggr så jag vet hur det är när det gäller buggar och balansering, och att sådant tar tid, men jag vet också hur man kanske ska undvika att uttrycka sig.

CDPR's track record när det gäller att hålla sig till sanningen är ju tyvärr inte perfekt. Inte för att de är sämre än så många andra spelutvecklare, men personer som höjer dom till skyarna har ingen koll.

2018 så sa de inte att spelet är så gott som färdigt. De sa bara att du kan spela storyn från början till slutet.
https://nordic.ign.com/xbox-one-gaming-hardware/18193/news/cy...

Citat:

It's not close to finished, but it's a step.

In an interview with Engadget, producer Richard Borzymowski explained that the game can be played through from beginning to end, with the story in place. It's still missing assets, includes bugs and requires playtesting, but this is a major step.

Ingenstans läser jag att de "stoltserar med hur färdigt spelet redan är"? Eller finns det någon annan intervju som jag har missat där de har pratat om att spelet är så gott som färdigt?

Medlem

Bra, vill ha spelet i toppskick.

CDPR har förtjänat förtroendet. Gjorde allt rätt med W3. Allt.

Enda företaget jag förhandsbokar spel av. Förstår inte dom som gnäller över att det gullas med företaget. Man bygger upp förtroende och skördar sedan frukten. Fler företag borde lära.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Problemet är att du måste fråga en person som har både hyllat när företag X har fördröjt release men sen klagat när företag Y har gjort det. Jag gör ingen skillnad på vilket spelföretag som ligger bakom fördröjning. Sen återigen, titta på Twitter-flödet. Där är det många som är kritiska och visar sitt missnöje. Använd inte bara FZs forum som statistik för "ingen kritik som andra företag får utstå...".

Så är det säkerligen, men är inte tillräckligt intresserad för att lägga tiden på att leta andra källor. 100 inlägg här borde ge en riktning i alla fall, och det verkar onekligen vara mer positiva reaktioner.

Skrivet av Shamanfox:

Det gäller andra branscher också. Jag tyckte t.ex. det var bra att de sköt upp releasedatumet för Sonic the Hedgehog filmen för att rätta till Sonic-modellen. De gjorde en förbättring som slutade med en förbättrad produkt.

Ja, fast där var det ju responsen från den eventuella publiken och en speciell orsak som gav upphov till förseningen. En försening som fick ett nytt datum och det datumet hölls. De accepterade att de gjort ett misstag, justerade och släppte vad som förmodligen blev en bättre produkt. CDPRs förseningar är liksom bara generella förseningar, utan speciell anledning.

Skrivet av Shamanfox:

Men nu jämför du Äpplen med Päron? Inget av de du listade är en nöjesprodukt. Inget du listade är en produkt alls, utan en tjänst. Är Cyberpunk en tjänst eller produkt för dig? För mig är det en produkt, som inte kommer påverka mig negativt på något sätt öht. Så varför ska jag vara kritisk?
Hantverkare byter ut kök = Vad byter Cyberpunk ut från mig som jag saknar i dagsläget?
Leverans som är sen som jag har betalat extra för = Jag har inte betalat för Cyberpunk så jag förlorar inget ekonomiskt med att vänta. Dessutom så kan man avboka förbokning och få pengarna tillbaka från de ställen där man betalar i förskott.
Flyg försenat = Som sagt, det att Cyberpunk blir försenat påverkar inte mig negativt. Jag förlorar inget på att de skjuter upp releasen. Det är inte så att jag förlorar 2 semesterdagar av det här.
Kanske man som konsument ska vara resonabel och inte klaga på allt och alla, samtidigt som man har överdrivna krav. Hur påverkar det dig negativt att Cyberpunk är försenat? Är faktiskt intresserad av att veta vad för negativ effekt detta har att du känner att man måste vara kritisk och klaga?

Visserligen, men är det skillnad på att ha krav på en produkt och tjänst? Båda vill man ha på utsatt tid med förväntad funktion. Jag håller med om att det är klart större påverkan på ens liv i exemplen jag gav, och de var nog inte de bästa men det var principen jag ville få fram.

CDPR har ju själva satt sig i sitsen genom att ge ett releasedatum som de missat inte bara en gång utan två gånger. Vidare börjar jag tro att företagen gör så här med flit, för att bygga hype och få in förbokningar och pengar. RDR 2 hade också dubbla förseningar vill jag minnas, så CDPR är absolut inte ensam. Det påverkar inte mig eller någon annan negativt, precis som andra "I-lands problem" inte gör det heller. Fast just när det gäller populära företag inom spelmedia så är det bra med förseningar, vilket är det jag tycker är konstigt. Man måste få klaga/anmärka på saker som inte direkt har en negativ påverkan på sitt eget välbefinnande eller ekonomi, annars är det inte så mycket kvar att argumentera om. Ta bara FZs PS5 visning, mycket klagomål på spelen SONY visade upp, att spelen inte var "next-gen" som utlovat. Påverkar inte heller någon, med när ett företag eller person lovar något så förväntar man sig att det hålls och blir irriterad om man känner sig lurad. Om det inte är ett releasedatum från CDPR

Skrivet av Shamanfox:

Det är fine, vi tycker olika. Släpps något vid satt release-datum så jag blir glad. Blir något fördröjt så blir jag kanske som högst lite besviken, men försöker se positivt på det, eftersom ett spels release kommer inte påverka mig negativt. Det finns så mycket annat som jag kan göra tills dess. Och oftast (inte alltid) så får man en produkt som är mer slipad, dvs en bättre produkt.
Sen så är min åsikt att säga "We won't provide with a release date. It will be released when it's done" klingar inte bra. Min gissning att många fler skulle avboka ett spel då jämfört med om man flyttar fram releasen med 2 månader bara.
Gällande Ps5-anledningen, det är inget vi någonsin kommer få bekräftat, men för mig låter det logiskt. Annars så skjuter de upp det pga de har för många buggar eller funktioner som inte fungerar så optimalt som de ville. Tror knappast de skjuter upp release-datumet bara för att, utan att ha en bra anledning till det, oavsett vad det är.

Ja, den där Blizzard "done when its done" eller deras senaste "not even Blizzard soon" är inte ett uttalande som man blir superpepp på. Fast imo är det lika konstigt att säga "Ready when its done" tillsammans med ett releasedatum i november. Lite motsägelsefullt.

Glad midsommar

Medlem

Aj aj... Vi får vara glada om spelet ens "flyter" i 30 fps utan frame dips (på current gen).

Medlem

Helt ärligt, för mig gör det ingenting. Nu kanske nästa generation grafikkort hinner släppas innan ju!


Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Men FAAAAAN!!!

Medlem

@neocon: Alltså, hastigheten är det inga problem att uppnå.
Så vad är flaskhalsen egentligen? Anledningen till att vi inte kan dra nytta av hastigheten i spel, är ju pågrund utav spelen, och inte hårdvaran.

En PC kan föra över data i mycket högra hastighet än en PS5.

Medlem

Jag hade nästan inga problem alls med witcher 3...det kanske är skit bakom spakarna på din dator.

Medlem

Vill se att allt blir bra och att vi inte skall behöva bli besvikna.
Tålmodighet sägs vara en dygd så var tålmodiga.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ingenstans läser jag att de "stoltserar med hur färdigt spelet redan är"?

" It's still missing assets, includes bugs and requires playtesting" det tolkar nog många som att spelet ändå kanske var ganska nära en release (1 år?). När man kan spela storyn från början till slut så är det nog inte många spel som ändå har 2+ år kvar i utvecklingsstadiet, för en så stor studio. Men jag förstår det också då just RPG's är komplicerade.. menar rent generellt att man kanske hellre ska vara tyst i vissa lägen.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tycker det är konstigt att man bara accepterar försening på försening på försening och tycker det är bra. Visserligen så är CDPR gullegrisen på spelmarknaden och kan göra vad de vill, folk kommer acceptera och vinkla det till något bra. Jag vågar nästan lova att om det kommer mikrotransaktioner till Cyberpunk 2077 så blir det försvarat det också. Blizzard var gullegrisen en lång tid, men har tappat den titeln till CDPR.

På den andra sidan var EA hatobjektet ett bra tag som gjorde allt fel, men jag upplever att Bethesda har fått den titeln nu.

Håller med, mycket bättre om de släpper ett ofärdigt spel, fyllt med buggar! /i

Medlem
Skrivet av Shadee:

Gäller det andra branscher och företag också, att man bara ska rycka på axlarna och gå vidare, eller är spelmedia en speciell bransch i den synpunkten? Väntar du på en hantverkare som ska komma förbi och sätta upp ditt kök någon gång mellan 8-17 på måndag men kommer på onsdag veckan efter kl 16.00 så är det också ok? kanske t.o.m riktigt bra för då har hantverkaren sluppit att stressa. En leverans från PostNord försvinner och dyker upp 3 veckor sent, är det också bara att acceptera och vara nöjd över att paketet kom fram, trots att du betalat extra för expressfrakt? Ditt flyg blir försenat 48 h, så du torskar två dagar av solsemestern, är det ok? Du kommer ju fram till slut i alla fall. Det enda som spelar roll är slutresultatet? Kan man inte ha större krav än så som konsument?

Riktigt dåliga jämförelser, den enda någorlunda vettiga jämförelsen är hantverkaren, då du inte betalt denne i förskott.
Har du redan betalt för Cyberpunk 2077?

Paketet i ditt scenario är redan betalt och du har betalt extra för att få det snabbare. Där är det legitimt att klaga på Postnord eftersom de inte kunde leverera det i tid.
Flygresan är även den betald och om det blir lång försening så kommer du att få kompensation ifrån bolaget.

Medlem
Skrivet av Shadee:

CDPR har ju själva satt sig i sitsen genom att ge ett releasedatum som de missat inte bara en gång utan två gånger. Vidare börjar jag tro att företagen gör så här med flit, för att bygga hype och få in förbokningar och pengar. RDR 2 hade också dubbla förseningar vill jag minnas, så CDPR är absolut inte ensam. Det påverkar inte mig eller någon annan negativt, precis som andra "I-lands problem" inte gör det heller. Fast just när det gäller populära företag inom spelmedia så är det bra med förseningar, vilket är det jag tycker är konstigt.

Där kan jag hålla med om att det kanske är lite överdrift att säga "Det är bra att de försenar spelet", då man inte riktigt vet vad förseningen beror på (utöver vad de själva säger). Antagandet är väl att spelet kommer bli mer polerad, ha färre buggar och generellt vara en bättre produkt om den blir försenad. Sen i verkligheten så kan man inte veta om produkten i sig är bättre under en November-release jämfört med September.
Jag säger inte att jag är för positiv över en försening, utan litar på att (efter att ha lagt ~150h på TW3) de försenar spelet utav god anledning. Sen med tanke på att jag kommer köpa Ps5 så kan jag lika gärna vänta med att börja spela Cyberpunk tills Ps5 har släppts nu, så då påverkar inte förseningen mig på något sätt, vilket kanske gör att jag har en annan syn på Cyberpunks försening, och varför jag inte är kritisk då jag kanske försenar köpet själv ytterligare.

Citat:

Man måste få klaga/anmärka på saker som inte direkt har en negativ påverkan på sitt eget välbefinnande eller ekonomi, annars är det inte så mycket kvar att argumentera om. Ta bara FZs PS5 visning, mycket klagomål på spelen SONY visade upp, att spelen inte var "next-gen" som utlovat. Påverkar inte heller någon, med när ett företag eller person lovar något så förväntar man sig att det hålls och blir irriterad om man känner sig lurad. Om det inte är ett releasedatum från CDPR

Klart man får vara kritisk och anmärka saker även om de inte har direkt negativ påverkan, men det är något jag pesonligen inte (eller strävar vara mindre) vara. Finns tillräckligt med saker att klaga om, att man får väl börja vara lite selektiv, annars blir man snart stämplad som "sura/arga gubben" när åren börjar krypa in, även om det är en väldigt bra bit dit
Kan själv säga att jag var besviken på PS5 visningen först, men efter att ha läst runt lite om andras åsikter så insåg jag att jag hade lite av ett tunnelseende utöver det hela. Jag kände att det var för mycket indie-spel och alldeles för få spel som verkligen utnyttjade PS5 hårdvara. Men har nu insett att Sony försökte ha med så många olika spel som kan vara intresse för så bred grupp som möjligt, och inte bara för hardcores/entusiaster.

Citat:

Ja, den där Blizzard "done when its done" eller deras senaste "not even Blizzard soon" är inte ett uttalande som man blir superpepp på. Fast imo är det lika konstigt att säga "Ready when its done" tillsammans med ett releasedatum i november. Lite motsägelsefullt.

Precis det du skrev med Blizzards "done when its done" utan något release-datum. Kommer ihåg själv ha skrivit flera gånger när jag spelade WoW på Blizzards forum om att det är bättre att ge något spann om release (ett år eller år + månad/period) än bara "Soon".

Citat:

Glad midsommar

Glad midsommar till dig med!

Medlem

Låter som samma ursäkt som förra gången fast andra ord bara.

Men väldigt bra att dom inte släpper ett spel som är buggit.

Men fruktansvärt dåligt att dom inte lärt sej att inte säga ett datum istället.

Medlem

Jag sitter på ett 1080ti kort och det har inte sikit ännu.
Hoppas på att köpa ett kort efter GTX men jag vill se det hända först.

Medlem
Skrivet av loerk:

En PC kan föra över data i mycket högra hastighet än en PS5.

Se här (4:17-10:00):

Medlem

Gött! Nu har jag två månader extra på mig att komma i min snajdiga jacka!

Skriv svar