Sony listar Playstation 5-kompatibla PS4-tillbehör

Robot
Sony listar Playstation 5-kompatibla PS4-tillbehör

Du kan till exempel ansluta en Dualshock 4 till Playstation 5 och lira gamla spel, men inte nya.

#playstation-4, #playstation-5


Medlem

Allt för pengar.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Allt för pengar.

? Det mesta verkar ju vara kompatibelt förutom DS4, vilket jag iallafall anser helt okej då spelen antagligen kommer använda funktioner som kontrollen saknar. Och adaptern till kameran kommer vara gratis enligt dom, så det känns ju snarare som en förlustaffär. Hoppas bara att det sköts bra.

Medlem

Köper inte riktigt Sonys argument. Jag förstår att det inte blir samma upplevelse men då hade det varit bättre att informera om det varje gång en DS4 kontroll ansluts.

Gillar definitivt Xbox approach mer när det kommer till tillbehören.

Medlem

Riktigt dåligt! Låt mig avgöra om jag vill ha den fulla upplevelsen med en Dualsense eller en DS4. Kan vara skönt att kunna använda sina extra DS4 kontroller om man spelar ett co-op för 4 personer och slippa köpa tre extra kontroller.

Medlem

Nice. Att samtidigt vilja ha en ny generation av hårdvara och vilja ha allt anpassat till gamla grejer funkar liksom inte.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Är inte så insatt (läs helt kass) i hårdvara, men kommer jag kunna spela med min Razer Raiju på PS5 ?

Medlem

Rimligtvis kommer det att finnas PS5-exklusiva spel som inte kommer att nyttja de utökade funktionerna i den nya kontrollen. Och varför inte låta folk själva få bestämma om de anser att eventuella kompromisser av spelupplevelsen är värda att stå ut med eller inte? Det känns så oförenligt med samtidens miljömedvetenhet att så lättvindigt korta ner livslängden på fullt fungerande produkter genom att göra de så oattraktiva som möjligt.

Det allra bästa vore väl egentligen om man kunde använda nästan vilken kontroll som helst som har en liknande knappuppsättning. Med möjlighet att mappa om knapparna så att de kan anpassas efter aktuell plattform.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

? Det mesta verkar ju vara kompatibelt förutom DS4, vilket jag iallafall anser helt okej då spelen antagligen kommer använda funktioner som kontrollen saknar. Och adaptern till kameran kommer vara gratis enligt dom, så det känns ju snarare som en förlustaffär. Hoppas bara att det sköts bra.

Så är det säkert. Sen vill dom att man ska köpa extra kontroller och inte använda den gamla. Men det blir säkert bra.

Medlem

Varför begränsa ny hårdvara till gammal?

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Nice. Att samtidigt vilja ha en ny generation av hårdvara och vilja ha allt anpassat till gamla grejer funkar liksom inte.

Det beror väl på vad det är för nytt som den nya kontrollen skall göra som inte DS4 kan.
Verkar ju inte vara något revolutionerande annorlunda av det som visats än i alla fall, men det ska väl vara om de har något viftande eller vridande som skall vara mer precist än tidigare.

Vi får väl se om det verkligen är något speciellt de gör i spelen som skulle göra denna förändring nödvändig eller om det bara är ett dåligt skäl.
Mig spelar det inte någon större roll i slutänden.

Medlem

Undra om PS5-spel till PC fortfarande kommer fungera med Dualshock 4. Sen kan man fundera på hur många nextgen-multiplatforms-titlar kommer ha special kontroller enbart PS5 kan nyttja. Hur stor skillnad snackar vi ens om. Blir det verkligen så pass markant skillnad, att det blir omöjligt att få spelen att fungera nästan lika bra med dagens gamepads. Eller handlar det främst bara om girighet, för att kunna sälja nya kontroller med minimal skillnad för ockerpriser...

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Varför begränsa ny hårdvara till gammal?

Varför skulle hårdvara begränsas av kontrollen? Min PC blir inte sämre för jag kör äldre kontroller?

NuZ
Testpilot

Har vi inte gått ifrån de där med att allt från förra generationen inte fungerar? Miljö, kundens redan fullt fungerande gamepads osv osv.

Nae luktar girighet för nu måste familjen med flera barn köpa 2-3st nya kontroller för 700kr


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Har vi inte gått ifrån de där med att allt från förra generationen inte fungerar? Miljö, kundens redan fullt fungerande gamepads osv osv.

Nae luktar girighet för nu måste familjen med flera barn köpa 2-3st nya kontroller för 700kr

Håller med. Hoppas verkligen att nya Xbox stödjer min Dreamcast-kontroll


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

NuZ
Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Håller med. Hoppas verkligen att nya Xbox stödjer min Dreamcast-kontroll

Nu är det ju inte riktigt samma teknik i de 2 dosorna som de är i den här generationen och nästa. På DS4 och nya är det vibrering i fingrarna som xbox redan har och funktioner. På xbox är det en knapp så man slipper trycka upp menyn och DSI eller vad de kallade det för att få ner latency. Så ja nya är bättre på båda men gamla borde lätt fungera.

Men håller med dig. Dreamcast dosan var riktigt skön. Code Veronica och Jet Set är guld spel

Ps. MS specialdosor för de med funktionshinder kommer funka också. Man kan ju inte vara annat än glad att dessa funkar på nya också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Draconis:

Varför skulle hårdvara begränsas av kontrollen? Min PC blir inte sämre för jag kör äldre kontroller?

Jag vill påstå att Nintendos wii konsol såldes i över 100 mille pga sin kontroll.
Jag förespråkar framåtanda men gärna i befästning i det som vi vet fungerar.

Medlem

Till alla som tror att det handlar om ren girighet från Sonys sida eller att skillnaderna är såpass små att det kvittar vilken kontroll man använder; de nya kontrollerna verkar helt klart ha funktioner som Dualshock 4 saknar. Den mest markanta skillnaden skulle jag säga är de där fräsiga adaptiva triggerknapparna. Det handlar inte om vibration utan att utvecklare kan skapa motstånd i knapparna så man kan till exempel göra att du har två triggerpoints i knappen för att avlossa första resp. andra skottet i en double-barreled shotgun. Det skulle antagligen bli mycket svårare att känna av skillnaden när skotten kommer triggas utan adaptiva triggers.
Om utvecklare kan programmera in flera trigging points eller en väldigt tydlig acceleration i motstånd som fyller funktion i spelet skulle jag gissa att spelet kanske blir i princip ospelbart med DS4, så att ”tvinga” konsumenten att köpa nya ser jag som relativt rimligt.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag vill påstå att Nintendos wii konsol såldes i över 100 mille pga sin kontroll.
Jag förespråkar framåtanda men gärna i befästning i det som vi vet fungerar.

Det går inte att jämföra en konsol som specifikt var designad för Wiis unika kontroller med PS5 som är precis likadan förutom adaptive triggers som ändå bara är en gimmick.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Nice. Att samtidigt vilja ha en ny generation av hårdvara och vilja ha allt anpassat till gamla grejer funkar liksom inte.

Varför skulle inte det gå? Jag använder fortfarande Xbox 360 kontroller till min PC som ju är ny. Inga problem där inte. Några tekniska hinder finns det i alla fall inte.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Zixtus:

Till alla som tror att det handlar om ren girighet från Sonys sida eller att skillnaderna är såpass små att det kvittar vilken kontroll man använder; de nya kontrollerna verkar helt klart ha funktioner som Dualshock 4 saknar. Den mest markanta skillnaden skulle jag säga är de där fräsiga adaptiva triggerknapparna. Det handlar inte om vibration utan att utvecklare kan skapa motstånd i knapparna så man kan till exempel göra att du har två triggerpoints i knappen för att avlossa första resp. andra skottet i en double-barreled shotgun. Det skulle antagligen bli mycket svårare att känna av skillnaden när skotten kommer triggas utan adaptiva triggers.
Om utvecklare kan programmera in flera trigging points eller en väldigt tydlig acceleration i motstånd som fyller funktion i spelet skulle jag gissa att spelet kanske blir i princip ospelbart med DS4, så att ”tvinga” konsumenten att köpa nya ser jag som relativt rimligt.

Racingspel funkar ju på samma sätt, är något annat spel också med just en hagel precis som du säger i ditt exempel. Bara det att det är motstånd i dosan nu också så ser fortfarande inte problemet?! Är så lång trigger väg att man vänjer sig. Men som det nämndes tidigare i tråden. Kommer ju vara ytterst få och endast egna spel som kommer använda denna funktion. Fortfarande multiplatformsspelen som är populärast på konsol och lär bli så nästa generation också likt Cod, fortnite osv denna generation.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför skulle inte det gå? Jag använder fortfarande Xbox 360 kontroller till min PC som ju är ny. Inga problem där inte. Några tekniska hinder finns det i alla fall inte.

Jag använder t.o.m. en PS3-kontroll som inte ens borde fungera med PC. Men med ett program som får den att låtsas vara en X360-kontroll fungerar det hur bra som helst.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Förväntade mig det. Man kan ju använda PS-kontroller till PS2 men dom funkar ju inte prima med alla PS2-spel som är byggda runt DS2.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Nice. Att samtidigt vilja ha en ny generation av hårdvara och vilja ha allt anpassat till gamla grejer funkar liksom inte.

Jag håller med, jag måste köpa nytt tangentbord varje gång nytt grafikkort kommer ut.

Medlem

Bra beslut av Sony, annnars finns det en uppenbar risk för att Dualsensefunktionerna inte används lika frekvent i kommande PS5-titlar. Kul med ny teknik i dosan, hoppas movekontrollerna också får lite kärlek för där behövs det verkligen en rejäl uppdatering av hårdvaran. Varit lite tyst om PSVR2 men hoppas på lite nyheter där med.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Varför skulle hårdvara begränsas av kontrollen? Min PC blir inte sämre för jag kör äldre kontroller?

För att det finns fler funktioner på nyare kontroller.

Ta VR tex. där ett DK1 eller DK2 inte ens kommer i närheten av en Rift S.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

För att det finns fler funktioner på nyare kontroller.

Ta VR tex. där ett DK1 eller DK2 inte ens kommer i närheten av en Rift S.

???

Varför jämnför du VR med Playstation kontroller?

Medlem
Skrivet av Draconis:

???

Varför jämnför du VR med Playstation kontroller?

För båda används som kontroller i spel.
VR för att det är nytt och skillnaderna är som natt och dag. I konsolernas värld är skillnaderna mindre men finns där.
Steget från PS3 till PS4 kontrollen var ändå rätt stor med nya funktioner som dessvärre inte användes nog ofta.
Ta ett spel som nya Tomb Raider som använde högtalaren i handkontrollen för radio / ljud dialoger / hemligheter. Där förbättrades upplevelsen i spelet rejält med nya kontrollen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar