Honeycomb Alpha Flight Controls

Robot
Honeycomb Alpha Flight Controls
Medlem

Tyvärr är mitt Ikea-skrivbord för tjockt för att fästa yoken i :/

Medlem

En fantastisk yoke för vad man betalar. Tänkte slå till på en Bravo Throttle Quadrant nu när den släpptes, men Ebay scalpers roffade åt sig alla och säljer dem för det dubbla.

Medlem

Wow! Läste denna och tänkte, vad roligt för de som känner att 10k är rimligt att lägga på en "kontroll", men när jag såg prislappen så blev man rätt paff. Kanske blir ett köp

Bra recension!

Redaktör
Skrivet av baggso:

Wow! Läste denna och tänkte, vad roligt för de som känner att 10k är rimligt att lägga på en "kontroll", men när jag såg prislappen så blev man rätt paff. Kanske blir ett köp

Bra recension!

Ja, den känns nästan löjligt prisvärd! Jag har yokes från både CH och Logitech här, det är sandlådekänsla över dem i jämförelse och ändå skiljer det bara ca 1 000 kr.

Sen tillkommer förstås roder och gasreglage om man vill ha rätta känslan, så slutpriset kan bli högre. Men det gör ju inte denna yoke sämre.


signatur
Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Tyvärr är mitt Ikea-skrivbord för tjockt för att fästa yoken i :/

App app! Den kan ju sättas direkt på ett slätt bord. Det funkar helt ok så länge man är försiktig.


signatur
Fragtjuv

Men satan också! Jag behöver verkligen inte fler saker att köpa med nya grafikkort på G. Mycket trevlig recension var det i alla fall.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Quake-konnässsör

Så, nu var den beställd

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, den känns nästan löjligt prisvärd! Jag har yokes från både CH och Logitech här, det är sandlådekänsla över dem i jämförelse och ändå skiljer det bara ca 1 000 kr.

Sen tillkommer förstås roder och gasreglage om man vill ha rätta känslan, så slutpriset kan bli högre. Men det gör ju inte denna yoke sämre.

Alla är ju överrens att Honeycomb yoken är ett steg upp från ingångsmodellerna, däremot blir prisskillnaden relativit stor. Då jag var osäker hur mycket jag skulle spela, så gick jag för Saitek/Logitech yoken, då ingår throttlen också för 1700. Motsvarande paket (throttlen kommer i höst) från Honeycomb skulle kosta en bit över 6000. Men visst, senare hoppas jag kunna uppgradera till honeycomben, men nu gick mellanskillnaden till roderpedaler samt till potten att uppgradera datorn.

Dock är det en jäkla skillnad att överhuvudtaget ha yoke, gör grymt mycket!

Skrivet av neocon:

Förbannade MS FlightSim 2020...

Har testat flygsimulatorer lite då och då under 20 år men aldrig fastnat. Med MSFS2020 blev det dock något helt annat. Jag vet inte om det för att grafiken har uppnått en viss realism som jag fastnat eller bara att jag blivit äldre och tålmodigare men jag flyger minst någon timme varje dag och försöker använda checklists, ATC etc. korrekt. Sedan släpp har jag tränat Youtube-algoritmerna att rekommendera videor med Cirrus SR22 och diverse Diamond-plan, börjat utforska utbudet av flygskolor och skaffat teoribok för PPL (private pilot license). Innan MSFS släpptes tänkte jag köpa det billigaste av NVIDIA 3000-serien för en bra Cyberpunk 2077-upplevelse, men nu måste jag tänka på VR i MSFS. Vill ju ha en HP Reverb G2 nu plötsligt, och då är det bäst att jag skaffar minst ett 3080.

Och nu kommer Tomas och viskar i mitt öra att jag minsann behöver en Honeycomb Alpha också. Hjälp!

Känner igen mig! Har alltid velat fastna för flygsimulatorer, men aldrig blivit så. Tror mycket för att det grafiska realismen har saknasts. Ny kan jag flyga VFR och känna igen mig, vilket e stort

Medlem

Går den montera på ett bord där det sitter en metalram under bordsskivan?

Se här,
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-vit-s19022808/

Redaktör
Skrivet av NaxoS:

Går den montera på ett bord där det sitter en metalram under bordsskivan?

Se här,
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-vit-s19022808/

Det ser ut att gå bra. Det är 5 cm mellan spännskruven och platta/fäste, både i höjd- och djupled.


signatur
Redaktör
Skrivet av Lord Silver:

Alla är ju överrens att Honeycomb yoken är ett steg upp från ingångsmodellerna, däremot blir prisskillnaden relativit stor. Då jag var osäker hur mycket jag skulle spela, så gick jag för Saitek/Logitech yoken, då ingår throttlen också för 1700. Motsvarande paket (throttlen kommer i höst) från Honeycomb skulle kosta en bit över 6000. Men visst, senare hoppas jag kunna uppgradera till honeycomben, men nu gick mellanskillnaden till roderpedaler samt till potten att uppgradera datorn.

Det har du förstås rätt i, Logitechs är ju mer komplett med separat gasreglage. Och på CH-yoken sitter det ju tre reglage direkt på enheten. Så ska man ha gas blir Honeycomben klart dyrare, om man inte redan har en (jag har kört med det från Thrustmaster Warthog). Men jag inbillar mig att om man köper en Honeycomb vill man ha ett bra, separat gasreglage också, inte nån påkrystad plastmojäng som hos CH.


signatur
Medlem

Tack för jättebra recension och genomgång - mer sådant kring FS-hårdvara!

Verkar dessutom som en produkt i ett för mig mycket intressant prisläge.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Redaktör
Skrivet av martinot:

Tack för jättebra recension och genomgång - mer sådant kring FS-hårdvara!

Verkar dessutom som en produkt i ett för mig mycket intressant prisläge.

Vad kul, tack! Vi håller ett öga på hårdvaruvärlden så det ska nog kunna bli lite fler tester. Tipsa gärna också, om vi missat nåt.


signatur
Redaktör
Skrivet av neocon:

Som uppföljning på MSFS-temat vore det kul om du fick tag på en HP Reverb G2 i samband med släpp och testade VR-funktionaliteten tillsammans med Honeycomb

Microsoft Flight Simulator' will support one VR headset this fall

Yes, vi jagar den redan.


signatur
Medlem

@neocon: Borde inte MSFS 2020 vara kompatibelt med TrackIR?

Redaktör
Skrivet av loerk:

@neocon: Borde inte MSFS 2020 vara kompatibelt med TrackIR?

Det är det. Uppdatera mjukvaran och starta TrackIR före spelet, så ska det funka, enligt rapporter.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Då skulle jag helt klart rekommendera det till de som inte är jättetaggade på att ta steget till VR endast för MSFS 2020.
Älskar TrackIR i DCS.

Redaktör
Skrivet av loerk:

@Tomas Helenius: Då skulle jag helt klart rekommendera det till de som inte är jättetaggade på att ta steget till VR endast för MSFS 2020.
Älskar TrackIR i DCS.

Ja, jo. TrackIR är bra på sitt sätt, som vy-verktyg är det överlägset att sitta och fippla med små spakar på styrdonet. Också bra att det inte stjäl framerate eller grafikkvalitet. Men jag saknar känslan av att sitta i en cockpit som VR ger, istället för att titta på en bild av en cockpit på en skärm. Men alla lösningar har sina styrkor och svagheter, helt klart.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jo. TrackIR är bra på sitt sätt, som vy-verktyg är det överlägset att sitta och fippla med små spakar på styrdonet. Också bra att det inte stjäl framerate eller grafikkvalitet. Men jag saknar känslan av att sitta i en cockpit som VR ger, istället för att titta på en bild av en cockpit på en skärm. Men alla lösningar har sina styrkor och svagheter, helt klart.

Ja självklart. VR skulle vara optimalt. Speciellt nu när det börjar komma handskar så att man kan trycka på knappar direkt i sin cockpit istället för att använda musen.

Skulle vara riktigt ballt att sitta med en Index och fippla i cockpiten med mina "egna händer" i DCS.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

App app! Den kan ju sättas direkt på ett slätt bord. Det funkar helt ok så länge man är försiktig.

Menar du att man kan sätta den på bordet utan att montera dit den?

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Menar du att man kan sätta den på bordet utan att montera dit den?

Exakt. Undersidan på fästplattan är gummerad så det bildas undertryck (som en sugpropp), så du trycker fast fästplattan på en slät bordsyta - inga skruvfästen. Det sitter inte lika bra förstås, men jag upplever att den sitter okej så länge man gör mjuka rörelser. Jag har testat på minst tre olika bord, helt ok resultat på alla.

Se videon här, från ca 35 sekunder.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Exakt. Undersidan på fästplattan är gummerad så det bildas undertryck (som en sugpropp), så du trycker fast fästplattan på en slät bordsyta - inga skruvfästen. Det sitter inte lika bra förstås, men jag upplever att den sitter okej så länge man gör mjuka rörelser. Jag har testat på minst tre olika bord, helt ok resultat på alla.

Se videon här, från ca 35 sekunder.

Tack för svar! Trist dock att den verkar vara slut överallt

1
Skriv svar