Microsoft Flight Simulator har gjort det omöjliga – skapat bred hype för något så nördigt som civilflyg. Med enastående grafik och hela världen tillgänglig har titeln väckt nyfikenhet också hos dem som aldrig sneglat på genren innan. För dessa räcker mus, tangentbord och gamepad bra för att testa vingarna. Men entusiaster kräver mer verklighetstrogna styrdon, förslagsvis Honeycombs lika trevliga som klumpigt namngivna Alpha Flight Controls - Yoke and Switch Panel. För enkelhetens skull kan vi kalla den Alpha.

Knappar för elektronik och belysning. Om du vill, annars ger du dem andra funktioner.

Tändningsreglaget. Sladden under till vänster kopplar ihop styrdelen med basenheten.

Ett förträffligt verktyg att spaka civila flygplan med.

En yoke sitter i många, men inte alla, civil- och trafikflygplan. Det är en sorts vrid- och skjutbar ratt eller mc-styre som sitter monterad på en stång. Den har två analoga axlar för att reglera höjd (skjut/dra yoken från/till dig) och skevroder (vrid yoken och planet rollar). Till det kommer ett antal knappar och reglage som sköter kameran, klaffar, trim, belysning, tändning, batterier, med mera. Men det går förstås att ställa in efter behag. Däremot har Alphan varken gasreglage eller sidoroder. Vilket i detta fall är i sin ordning; entusiaster köper ändå dessa separat, för vem vill ha inkrystade light-reglage på sina verklighetseftersträvande styrdon? Det går att fästa ytterligare moduler på basenhetens ovansida, till exempel för autopilot och radio. För övrigt släpper Honeycomb i höst Bravo Throttle Quadrant (läs FZ:s test), en produkt som kompletterar yoken med reglage för gas, autopilot, landställ, klaffar, trim-hjul och ytterligare en flock knappar. Beräknad premiär i november.

"Vadå yoke – joystick heter det väl..?"
Flygplan styrs för det mesta av antingen yoke eller joystick. Yoke är vanligt i civil- och trafikflyg, och eftersom den kräver större rörelser blir utslaget trögare och mer precist. Joysticks är vanligare i stridsflyg och andra plan som kräver rapp input. Cessna, Boeing och många andra ickemilitära plan använder yoke, men Airbus moderna trafikflyg kör faktiskt sidmonterad joystick.
Honeycomb Alpha passar bra med de allra flesta plan i MS Flight Simulator, med undantag för det rappa trickflygarplanet, där en vanlig joystick funkar bättre.

"Det här är en yoke för dig som tar civila flygsimulatorer på allvar"

Det här är en yoke för dig som tar civila flygsimulatorer på allvar och som uppskattar redig kvalitetskänsla. Den är rejäl och välbyggd och spelar i en helt annan liga än plastiga instegsprodukter från till exempel Logitech och CH. Dessa gör jobbet, men skillnaden i kvalitetskänsla är mycket större än vad den ungefärliga tusenlappen i prisskillnad antyder. Yoken pendlar mellan 2 600 och 3 200 kronor som lägst.

Den har hela 180 graders styrutslag, smarta fästanordningar och ratten sitter på en stabil metallstång som förkunnar att den minsann tänker hålla bra mycket längre än plast. Stången är självcentrerade och ger ganska hårt motstånd när den skjuts eller dras en bit. I mitt tycke faktiskt lite för mycket, det kan bli lite brottningsmatch för att hålla rät linje medan man trimmar höjdrodret. Om du är oförsiktig kan det medföra att yoken lossnar om du använder den enklaste fästanordningen.

Det är nämligen så att yoken kan fästas på två sätt. Den består av basenheten och en fästplatta. Den senare fästs antingen med vanliga metallbyglar som skruvas fast i bordsskivan, eller så trycks den kort och gott fast på bordet. Undersidan är gummerad och när du trycker ner den på en plan yta suger den sig fast. Sen lirkar du ner hålet i undersidan av basenheten över en metallplupp som sticker upp, och skruvar sen ihop den med fästplattan med två hjul på baksidan. Genialt! Enheten sitter överraskande bra med sugproppsfästet, men den kan alltså lossna om du spakar för hårt. Just därför hade jag önskat en aning mindre motstånd, även om det inte är något problem så länge man tar det försiktigt. Och som nödlösning om man inte får plats med byglarna i bordet är den fenomenal.

Två robusta metallspännen garanterar att plattan sitter fast. Sen träs basenheten över metallpluppen i mitten.

Under plastskyddet sitter en gummiplatta som effektivt suger tag i plana ytor. Bra lösning om du inte kan skruva fast enheten.

Fäll upp flärparna så släpper sugkoppen greppet. Smart!

I princip är det bara att peta i USB-sladden i datorn, starta valfri flygsim och anropa tornet för starttillstånd. Kontroller konfigureras för det mesta i spelen, ingen mjukvara behövs. Officiellt stöds nya MS Flight Simulator, Xplane 11 och Prepar3D, och det finns stöd för åldringen Flight Simulator X. Honeycomb uppger att tredjepartsplan till Flight Sim X och Prepar3D kan ha speciella funktioner som inte sparkar igång direkt, då kan du behöva installera programvaran Yokeinput som låter dig fixa egna funktioner för knappar och reglage. Dokumentation finns, men du kan behöva läsa på lite innan du kör igång. Instruktioner finns, men överlag kunde dokumentationen varit tydligare och mer lättillgänglig.

"Lurar hjärnan att det är reglagen till en riktig Cessna C172 händerna vilar på"

Den enastående kvalitetskänslan betyder mycket för flygningen. Min gamla CH-yoke gör vad den ska och jag har inget att klaga på rent fuktionellt, men ställd mot Honeycomben känns den mer som en plastig leksak. Den senare är en hypnotisör med en finish som lurar hjärnan att det är reglagen till en riktig Cessna C172 händerna vilar på. Rejält, med tillfredsställande klick från knappar och reglage. Höljet må vara av plast, men hela produkten är kliniskt befriad från budgetkänsla. Även om den röda bakgrundsbelysningen kanske inte känns helt äkta, men den kan dämpas eller stängas av med några knapptryck.

Honeycomb mutar in ett område där det saknas konkurrens. Det finns både billigare och dyrare yokes att välja bland, men då får du betala i antingen avsevärt sämre kvalitetskänsla eller en många tusenlappar tyngre prislapp. Därför är det här i sällskap med gasreglage och roderpedaler en oerhört välgjord och prisvärd produkt.

Test – Honeycomb Bravo Throttle Quadrant
Recension – Microsoft Flight Simulator
Test – TPR: Thrustmaster Pendular Rudder

Honeycomb Alpha Flight Controls
5
Mästerligt
+
Kvalitetskänslan!
+
Känns mycket dyrare än sin prislapp
+
Geniala fästanordningar
+
Snygg
-
Lite för mycket motstånd i höjdrodret
Det här betyder betygen på FZ