Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag kört lite med Airlink.

Fick detta felmeddelande när jag skulle starta Half-life Alyx.<Uppladdad bildlänk>

Läste runt på nätet lite och tydligen en lösning är att koppla in headsetet med sladd, så tog laddkabeln. Startade om Steam och steam vr. Startade Alyx och då bootar det upp. Plugga ur sladden sen funkar det.

Fantastiskt snygg grafik och noll lagg.
Vem trodde det skulle vara så här snyggt att streama en bild. Nåväl.
Finns det någon smartare lösning att komma runt mitt problem med airlink?

Är HL Alyx mer kompatibel med Virtual desktop eller hur funkar det? Ska man ha virtual desktop installerat i headsetet då?

Någon skrev att hl alyx kräver ett trådslutet headset? Men jag har andra vr appar på steam och de startar inte heller när jag är parad med airlink. Som att steam vr vägrar.

Jag har inte upplevt det felet tidigare med Quest 2 iaf.
Men jag föredrar virtual desktop över både airlink och link.
Virtual desktop presterar och ser bättre ut än AirLink.
För att installera virtual desktop så köper du appen i headsetet och laddar ner den.
Sen går du till https://www.vrdesktop.net/ på din dator och laddar ner streamer appen.
Starta streamer appen och sen ör det bara köra genom att starta virtual desktop i questen.
Du har tillgång till din dator och behöver inte ta av dig headsetet.
Mer info Mac in VR har några videos om virtual desktop och inställningar. Här är en av dom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av noyart:

Vet inte riktigt om folk menade just det,läste att flera som tidigare inte haft problem och kunnat använda vr i flera timmar, nu haft problem med att ögonen tar "stryk" efter någon timmes användning. Lite fundersam om andra haft likande problem och vad det kan bero på 🤔

Ej läst, var har du sett det?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inte upplevt det felet tidigare med Quest 2 iaf.
Men jag föredrar virtual desktop över både airlink och link.
Virtual desktop presterar och ser bättre ut än AirLink.
För att installera virtual desktop så köper du appen i headsetet och laddar ner den.
Sen går du till https://www.vrdesktop.net/ på din dator och laddar ner streamer appen.
Starta streamer appen och sen ör det bara köra genom att starta virtual desktop i questen.
Du har tillgång till din dator och behöver inte ta av dig headsetet.
Mer info Mac in VR har några videos om virtual desktop och inställningar. Här är en av dom

https://youtu.be/R6ZEKPy03uQ?si=PML5BlbOr8Xi4pji

Ah okej. Ska fortsätta med airlink tills vidare, har ju redan klarat ut HL Alyx så det är inget prio för mig men om jag upplever fler problem och behöver testa virtual desktop så får jag kolla närmare på det.
Det märkliga var att om jag inte använder sladden utan bara med airlink och startar steam vr sedan desktopgenväg till Alyx då kommer jag in i Alyx men bara en grå zon utan möjlighet till menyerna. Startar jag Alyx genom steam kommer fel meddelandena.
Sen kan man tydligen starta alyx i desktop mode men då blir rutan anpassad för datorskärmen och ingen möjlighet för att hoppa in i vr mode. Vore ändå märkligt om Alyx känner igen headsetet bättre med virtual desktop, men det kanske är stabilare drivrutiner där eller något.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ah okej. Ska fortsätta med airlink tills vidare, har ju redan klarat ut HL Alyx så det är inget prio för mig men om jag upplever fler problem och behöver testa virtual desktop så får jag kolla närmare på det.
Det märkliga var att om jag inte använder sladden utan bara med airlink och startar steam vr sedan desktopgenväg till Alyx då kommer jag in i Alyx men bara en grå zon utan möjlighet till menyerna. Startar jag Alyx genom steam kommer fel meddelandena.
Sen kan man tydligen starta alyx i desktop mode men då blir rutan anpassad för datorskärmen och ingen möjlighet för att hoppa in i vr mode. Vore ändå märkligt om Alyx känner igen headsetet bättre med virtual desktop, men det kanske är stabilare drivrutiner där eller något.

Prova starta alyx via oculus biblioteket direkt då bör det funka.
Finns inte alyx där så lägg till det manuellt i oculus appen innan du tar på dig headsetet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Prova starta alyx via oculus biblioteket direkt då bör det funka.
Finns inte alyx där så lägg till det manuellt i oculus appen innan du tar på dig headsetet.

Det har jag prövat, blir detta felmeddelande då. Nåväl.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det har jag prövat, blir detta felmeddelande då. Nåväl.

<Uppladdad bildlänk>

Ja det där har jag varit med om, och just med half life alyx.
En nedstängning av spelet och start på nytt så brukar det funka för mig.
Jag kommer in i alyx men står bara och väntar på att det ska starta och det där meddelandet poppar upp ute på skrivbordet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ej läst, var har du sett det?

Läste på reddit där flera hade tagit upp det.

Medlem
Skrivet av noyart:

Läste på reddit där flera hade tagit upp det.

Har läst en hel del där men inte sett nåt generellt problem om ögonvärk, bara det där om binocular overlap

Medlem

Jag har nu använt min Quest 3 ca 10 timmar.
PCVR har jag kört trådlöst med virtual desktop precis som jag gjorde med Quest 2.
Upplevelsen är bättre ja, i form av bättre och klarare bild över hela synfältet tack vare pancake lensen.
Men har man ett Pico 4 tex för trådlös PCVR så tror inte jag Quest 3 är nån uppgradering.

Native Quest även här är det skillnad. Alla Quest spel får högre upplösning oavsett om utvecklarna släppt nån "Quest 3 patch" eller inte. Spel som fått Quest 3 patch har även snyggare grafik. Red Matter 2 ser helt otroligt ut men det gjorde det även på Quest 2 men nu är det även dynamiska skuggor och ljus mm som gör mycket för inlevelsen.

Kontrollerna känns väldigt bra, stor fördel att slippa ringarna. Spelar man ett spel med skjutvapen så krockar man inte med kontrollerna nu när man tex laddar om vapnena
Kontrollerna har även kraftigare och bättre haptic feedback än vad quest 2 kontrollerna hade.

Ljudet från headsetet är starkare och bättre. Jag spelar sällan med lurar för jag vill höra min omgivning men vill man vara helt innesluten så är lurar att rekomenera, nu är det dock inget måste. tillägger att jag spelade ofta med Quest 2 originalljud också så Quest 3 är en förbättring.

Micken har fått dålig betyg i recensioner men den som jag spelade med en del igår hörde ingen skillnad på min mick jämfört med Quest 2.

Huvudremen. Jag körde VR 6 timmar igår, jag var öm efteråt. Remmen är ok, bättre än Quest 2 (om det har med själva remmen eller headsetet att göra svårt att säga) men jag kommer endå vilja uppgradera i framtiden. Jag inväntar BoboVR eller Kiwi med sina headstraps. Det är inte SÅ illa att jag måste köpa dyra officiella eller "billiga" kines-märken från Amazon.

Jag är nöjd med min uppgradering från Quest 2 och sitter man på Quest 1 eller äldre och gillar VR är det en no-brainer att uppgradera, det är en otrolig skillnad.

MR har jag inte hunnit prova så mycket, men jag har märkt att det ser bäst ut i väl upplyst rum. Desto ljusare desto bättre.
Dock så pass bra att man aldrig behöver ta av sig headsetet för att kolla saker tex. mobil, datorskärmen osv.
Man kommer snabbt till Passthrough genom att knacka 2ggr på sidan av headsetet, mycket smidigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan man använda den utan att ha en pc? Och hur mycket skiljer den med Psvr2. Har ju redan Psvr2 men funderar på att köpa quest 3 och ev pc nästa år. Efter att jag flyttat och det mesta är på plats.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Kan man använda den utan att ha en pc? Och hur mycket skiljer den med Psvr2. Har ju redan Psvr2 men funderar på att köpa quest 3 och ev pc nästa år. Efter att jag flyttat och det mesta är på plats.

Quest 3? ja det går att använda utan PC.
Största skillnaden är väll att det är trådlöst, slipper sladd vilket är skönt om man spelar inom ett spelområde där man kan röra sig mer. Även när man vänjer sig att vrida sig fysiskt ist för "snap/smooth turna" med höger spak.
Grafiskt så når det ju inte upp till PSVR2 nivå på spel som skulle vara gjorda för PS5 och PSVR2. Men gapet på skillnaden mellan Quest 3 och PCVR/PSVR2 har minskat en hel del om man jämför med Quest 2 som är en potatis i jämförelse.

Man kan ju se Quest lite som VR motsvarighet till Switch med dess för och nackdelar

EDIT: Jag lägger till att Quest 3 har mycket renare bild än PSVR2. PSVR2 har dock bättre färger och svärta iom oled.
Man behöver heller inte hålla på och försöka pricka sweetspot eftersom Pancake linserna är klara till skillnad från fresnel som är i PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har nu använt min Quest 3 ca 10 timmar.
PCVR har jag kört trådlöst med virtual desktop precis som jag gjorde med Quest 2.
Upplevelsen är bättre ja, i form av bättre och klarare bild över hela synfältet tack vare pancake lensen.
Men har man ett Pico 4 tex för trådlös PCVR så tror inte jag Quest 3 är nån uppgradering.

Native Quest även här är det skillnad. Alla Quest spel får högre upplösning oavsett om utvecklarna släppt nån "Quest 3 patch" eller inte. Spel som fått Quest 3 patch har även snyggare grafik. Red Matter 2 ser helt otroligt ut men det gjorde det även på Quest 2 men nu är det även dynamiska skuggor och ljus mm som gör mycket för inlevelsen.

Kontrollerna känns väldigt bra, stor fördel att slippa ringarna. Spelar man ett spel med skjutvapen så krockar man inte med kontrollerna nu när man tex laddar om vapnena
Kontrollerna har även kraftigare och bättre haptic feedback än vad quest 2 kontrollerna hade.

Ljudet från headsetet är starkare och bättre. Jag spelar sällan med lurar för jag vill höra min omgivning men vill man vara helt innesluten så är lurar att rekomenera, nu är det dock inget måste. tillägger att jag spelade ofta med Quest 2 originalljud också så Quest 3 är en förbättring.

Micken har fått dålig betyg i recensioner men den som jag spelade med en del igår hörde ingen skillnad på min mick jämfört med Quest 2.

Huvudremen. Jag körde VR 6 timmar igår, jag var öm efteråt. Remmen är ok, bättre än Quest 2 (om det har med själva remmen eller headsetet att göra svårt att säga) men jag kommer endå vilja uppgradera i framtiden. Jag inväntar BoboVR eller Kiwi med sina headstraps. Det är inte SÅ illa att jag måste köpa dyra officiella eller "billiga" kines-märken från Amazon.

Jag är nöjd med min uppgradering från Quest 2 och sitter man på Quest 1 eller äldre och gillar VR är det en no-brainer att uppgradera, det är en otrolig skillnad.

MR har jag inte hunnit prova så mycket, men jag har märkt att det ser bäst ut i väl upplyst rum. Desto ljusare desto bättre.
Dock så pass bra att man aldrig behöver ta av sig headsetet för att kolla saker tex. mobil, datorskärmen osv.
Man kommer snabbt till Passthrough genom att knacka 2ggr på sidan av headsetet, mycket smidigt.

Ökad FOV då?

Medlem

Man kan alltså koppla upp quest 3 direkt till modemet? Kan man också ha abonnemang på den så att man kan använda den helt fristående utan wifi?

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ökad FOV då?

Ja den är bredare.
Jag upplever att det är samma (för mig) som på PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså öppna upp den i skogen utan wifi och börja ladda ner spel mm och spela multiplayer.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Man kan alltså koppla upp quest 3 direkt till modemet? Kan man också ha abonnemang på den så att man kan använda den helt fristående utan wifi?

Nej vet inte riktigt hur du menar. Tänk dig att det är som en konsol på ansiktet som du även kan använda till PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Alltså öppna upp den i skogen utan wifi och börja ladda ner spel mm och spela multiplayer.

Du kan öppna upp den i skogen ja, men då får du ju hotspot connecta till din mobil om du vill vara uppkopplad. Den har inget eget simkort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kan öppna upp den i skogen ja, men då får du ju hotspot connecta till din mobil om du vill vara uppkopplad. Den har inget eget simkort

Tack för dom snabba svaren! Skönt att hotspot finns använder det rätt ofta.

Medlem

Video som handlar om ämnet Quest 3 och virtual desktop (även andra headsets så klart)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ny lista på veckans releaser

AVO Escape Space - 17 Oktober - Quest

_____

Tennis on Court - 17 Oktober - PSVR2

_____

Snow Wars - 19 Oktober - Quest

_____

Sushi Ben - 19 Oktober - Quest

_____

The 7th Guest VR - 19 Oktober - PCVR / PSVR2 / Quest

_____

Förra veckans releaser

Meta Quest 3 - 10 Oktober

_____

Angry Birds VR: Isle of Pigs - 10 Oktober - PSVR2

_____

BAM - 10 Oktober - Quest

_____

BLINNK and the Vacuum of Space - 10 Oktober - PSVR2

_____

PianoVision- 10 Oktober - Quest

_____

Genotype - 12 Oktober - Quest

_____

Propagation: Paradise Hotel - 12 Oktober - PSVR2

_____


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lite nytt kring Assassins Creed Nexus och en preview från IGN.
Det mest intressanta från Ubisoft på länge?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Lite nytt kring Assassins Creed Nexus och en preview från IGN.
Det mest intressanta från Ubisoft på länge?

https://youtu.be/oQuCy8nfCq0?si=G4Ero6xqhm7Q0Lk7

https://youtu.be/cZM1DKWoyJs?si=7SGNh577zO0_5KTE

Hoppas det kommer till PCVR eller PSVR2 i framtiden. För just nu är det det enda jag är intresserad av på Quest och jag köper inte ett headset för bara ett spel.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Hoppas det kommer till PCVR eller PSVR2 i framtiden. För just nu är det det enda jag är intresserad av på Quest och jag köper inte ett headset för bara ett spel.

För två då? Vi har asgard
Wrath 2 också

Nexus antar jag är 3 timmar kort tech demo. Ren fördom har inte läst på lol

Medlem
Skrivet av Shodan:

För två då? Vi har asgard
Wrath 2 också

Nexus antar jag är 3 timmar kort tech demo. Ren fördom har inte läst på lol

Ubisoft kallar det för ett full length Assassins Creed game

Medlem

Har köpt två spel, Beat Saber och Resident Evil 4.
Annars har jag just slängt in Sidequest, lite mickel att få det att funka.

Tankade in Quake 1,Quake 3, Half-life och DooM
Är det något annat spel på Sidequest jag borde checka in? Vissa spel är väl gratis?

Har även lekt lite med gratisspelen på oculus store. First Person Tennis verkar som att det kan bli ett köp.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ubisoft kallar det för ett full length Assassins Creed game

Tar vi valhalla är det väl typ 100h då

Medlem
Skrivet av lonian:

Tankade in Quake 1,Quake 3, Half-life och DooM
Är det något annat spel på Sidequest jag borde checka in? Vissa spel är väl gratis?

Då kanske du skulle gilla RazeXR, som är för Duke Nukem 3D, Blood, Shadow Warrior, m.fl.

Prey är ett annat äldre spel som fått en VR utgåva.

Dead Man's Quest - Ett kort, roligt, äventyr i Monkey Island stil. Det är gjort som ett demo på handtracking, men fungerar även med de vanliga handkontrollerna.

MiRacle Pool - Biljard i Mixed Reality. Kräver ganska stort utrymme, då det annars kan vara knepigt att flytta/rotera bordet inför varje stöt.

Off the Chains Disc Golf Demo

République VR

ForeVR Cornhole

Court Time Tennis

Slam - Ett Tennis/Workout liknande spel

Några populära köpspel är
Walkabout Mini Golf
Eleven Table Tennis
Premium Bowling
Black Hole Pool
System Critical 2
Ghosts of Tabor
Ragnaröck
Synth Riders
Superhot VR

För de fem översta kan jag bidra med referal-länk som ger 25% rabatt, men det kan jag skicka via PM i så fall.

Medlem
Skrivet av El Visp:

Då kanske du skulle gilla RazeXR, som är för Duke Nukem 3D, Blood, Shadow Warrior, m.fl.

Prey är ett annat äldre spel som fått en VR utgåva.

Dead Man's Quest - Ett kort, roligt, äventyr i Monkey Island stil. Det är gjort som ett demo på handtracking, men fungerar även med de vanliga handkontrollerna.

MiRacle Pool - Biljard i Mixed Reality. Kräver ganska stort utrymme, då det annars kan vara knepigt att flytta/rotera bordet inför varje stöt.

Off the Chains Disc Golf Demo

République VR

ForeVR Cornhole

Court Time Tennis

Slam - Ett Tennis/Workout liknande spel

Några populära köpspel är
Walkabout Mini Golf
Eleven Table Tennis
Premium Bowling
Black Hole Pool
System Critical 2
Ghosts of Tabor
Ragnaröck
Synth Riders
Superhot VR

För de fem översta kan jag bidra med referal-länk som ger 25% rabatt, men det kan jag skicka via PM i så fall.

RazeXR är inte färdigt ännu.
Däremot inte att förglömma JK XR Som är Jedi Knight jedi outcast i VR.
Jedi Academy också på G där

https://sidequestvr.com/app/15472/jk-xr-jedi-knight2-meta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Har köpt två spel, Beat Saber och Resident Evil 4.
Annars har jag just slängt in Sidequest, lite mickel att få det att funka.

Tankade in Quake 1,Quake 3, Half-life och DooM
Är det något annat spel på Sidequest jag borde checka in? Vissa spel är väl gratis?

Har även lekt lite med gratisspelen på oculus store. First Person Tennis verkar som att det kan bli ett köp.

Du skrev DooM vilket jag läser som ettan, men Doom 3 har nyligen uppgraderats för Quest 3

Population: One gillar vissa, gratis Battle Royale

Medlem

Hämtade precis ut en återlämnad Q3 för 6291 sek. Hoppas att den är felfri, enligt personalen var den bara öppnad och återlämnad.

Skriv svar