Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Nej jag gjorde inte de, misstänkte att 2an va bättre grafiskt, ville se va alla prata om. 😅 Men kanske värt å börja med 1an ändå nu när jag märkte att jag gilla skiten. 😁

Gött!
Vilken är den bästa bästa VR-modden? Rent VR-tekniskt.

1an imponerar också grafiskt, det är typ samma stil.
1an har dock lite annorlunda styrning man åker fram som om man gled med en jetpack nästan (fast man kan inte sväva uppåt) så kör man smooth så håller man in greppknappen och kör man teleport så blir det som ett "jetpack hopp" i 3e person.
Men det gör inget imo smoothlocomotion fungerar bra bara att man använder knapp för att röra sig framåt och inte genom att trycka vänster spak framåt.

Den bästa VR-modden. Jag har inte spelat så många men Team Beef's moddar och Half life 2 moddarna känns som om spelen vore gjorda för VR.
Half life 2 VR har tom egen steam page så det hanteras som ett "eget spel" med Valves välsignelse. så välgjort är det
Resident Evil 2 och 7 är inte fy skam heller

Metal Hellsinger körde jag också men fick det aldrig att fungera riktigt smidigt (krävande) och eftersom det är ett spel man ska skjuta med rythm så blev det inte så bra.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

1an imponerar också grafiskt, det är typ samma stil.
1an har dock lite annorlunda styrning man åker fram som om man gled med en jetpack nästan (fast man kan inte sväva uppåt) så kör man smooth så håller man in greppknappen och kör man teleport så blir det som ett "jetpack hopp" i 3e person.
Men det gör inget imo smoothlocomotion fungerar bra bara att man använder knapp för att röra sig framåt och inte genom att trycka vänster spak framåt.

Den bästa VR-modden. Jag har inte spelat så många men Team Beef's moddar och Half life 2 moddarna känns som om spelen vore gjorda för VR.
Half life 2 VR har tom egen steam page så det hanteras som ett "eget spel" med Valves välsignelse. så välgjort är det
Resident Evil 2 och 7 är inte fy skam heller

Metal Hellsinger körde jag också men fick det aldrig att fungera riktigt smidigt (krävande) och eftersom det är ett spel man ska skjuta med rythm så blev det inte så bra.

Kul! Läste lite nu om spellängden, så jag slår nog till och kör på ettan först. Är så taggad på tvåan men ettan var rätt kort så det var överkomligt, och kanske roligare än att köra dom tvärtom. Är bara i början på RM2 än så länge så.

Kul! Ser fram emot att damma av datorn när PSVR2 stödet funkar. RE7 körde jag dock vanligt flatscreen när det kom, så jag vet att det inte kommer på frågan att lira de spelet i VR, hur bra spelet egentligen är. 😅

Medlem

Vi kanske inte är så värst långt ifrån att få bland annat Micro-led till ok pris?
Innan 2030 i alla fall, vågar jag hoppas på.
4K120Hz Micro-led, eyetracking, trådlös med pancake är väl lite av en dröm nivå när det kan nå mainstream?
Då är det väl nästan bara pris och storlek som med tiden ska sjunka.

Apple Vision Pro

"Den dyraste komponenten är inte helt oväntat de två högupplösta mikro-oled-skärmarna på 1,25 tum vardera som används i headsetet. Dessa kostar 228 dollar styck, rapporterar CNBC.

Totalt ligger komponentkostnaden på 1 542 dollar, vilket kan jämföras med försäljningspriset på 3 499 dollar."

Skönt att Apple kan ta marginal och förmodligen går plus redan på gen1.
Mer mjukvara och optimeringar lär komma och ske med tiden.

Priset för Vision Pro komponenter

Medlem

Kom ihåg att en gen1-produkt har en ordentlig utvecklingskostnad att ta igen också. Jag tror inte det går nöd på Apple, men mellanskillnaden mellan priset och komponentkostnaden är inte ren vinst.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vi kanske inte är så värst långt ifrån att få bland annat Micro-led till ok pris?
Innan 2030 i alla fall, vågar jag hoppas på.
4K120Hz Micro-led, eyetracking, trådlös med pancake är väl lite av en dröm nivå när det kan nå mainstream?
Då är det väl nästan bara pris och storlek som med tiden ska sjunka.

Apple Vision Pro

"Den dyraste komponenten är inte helt oväntat de två högupplösta mikro-oled-skärmarna på 1,25 tum vardera som används i headsetet. Dessa kostar 228 dollar styck, rapporterar CNBC.

Totalt ligger komponentkostnaden på 1 542 dollar, vilket kan jämföras med försäljningspriset på 3 499 dollar."

Skönt att Apple kan ta marginal och förmodligen går plus redan på gen1.
Mer mjukvara och optimeringar lär komma och ske med tiden.

Priset för Vision Pro komponenter

Sen får man lägga till RnD kostnaden för både Hårdvaran och Mjukvaran samt tillverkningskostnad, frakt, marknadsföring mm så blir det nog inte så stor marginal som många tror.

Men när första generationen konsumenter betat av den största delen av RnD kostnaderna samt att volymerna troligtvis går upp när nästa generation släpps och då kanske både en vanlig och en gen 2 PRO så borde priserna trilla ner en bit.

Skoj att Apple satsar på lite nytt.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Kom ihåg att en gen1-produkt har en ordentlig utvecklingskostnad att ta igen också. Jag tror inte det går nöd på Apple, men mellanskillnaden mellan priset och komponentkostnaden är inte ren vinst.

Skrivet av Crank:

Sen får man lägga till RnD kostnaden för både Hårdvaran och Mjukvaran samt tillverkningskostnad, frakt, marknadsföring mm så blir det nog inte så stor marginal som många tror.

Men när första generationen konsumenter betat av den största delen av RnD kostnaderna samt att volymerna troligtvis går upp när nästa generation släpps och då kanske både en vanlig och en gen 2 PRO så borde priserna trilla ner en bit.

Skoj att Apple satsar på lite nytt.

Jo precis, jag menade bara att det är påväg framåt.
När de kommer få ner priset till en massmarket nivå så blir det ju både billigare att producera samt att de inte behöver ta lika stor marginal per enhet vilket gör stor skillnad.

Men PSVR3 och typ Quest 5(eller Quest 4 Pro?)kan ju få det jag beskrev.

Skriv svar